Zirocco leert de piaff

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zirocco leert de piaff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 12:59

Ik zou voor kortere stukken gaan zodat je in ieder geval geen activiteit verliest. Dan hoef je ook niet zo hard in te komen met je spoor :j Maar goed, doe het je niet na haha.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:01

Auw die sporen.. Waarom dan niet een zweepje erbij?
Verder ziet het er wel goed uit.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 13:56

Wauw!! Dat gaat al hartstikke mooi!
Ik doe het je niet na, Rocky pakt het al super op!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 15:32

Udo2001 schreef:
Dank jullie dames! Goede instructie heb ik idd... Wellicht weinig bodem GJ9 maar dat is niet iets waar het nu al over gaat. Wat is volgens jou de juiste manier om het aan te leren? Wellicht kan ik je tips meenemen in de toekomst?

Het weinige wat ik ervan weet vanuit het kijken naar trainingen en clinics etc is dat ze enorm hameren op het behoud van takt. Dus vanuit de draf steeds wat verzamelen, goed aan laten treden van achter, en dan er gauw weer voorwaarts uit na een paar passen. Liever 2 goede passen dan meerderen achter elkaar waarbij je taktverlies krijgt.
Ik zou bang zijn dat je op deze manier de takt er nooit goed in gaat krijgen.

Maar misschien heeft jouw instructeur wel goede ervaringen met het op deze manier aanleren en wil hij/zij dat het paard eerst het idee snapt en dat je daarna de takt er weer in kan brengen?
Maar goed, dan zou ik wel bang zijn dat het paard denkt dat het een kunstje is, ipv het resultaat van opperste spierkracht en verzameling.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:29

Het merendeel van de hedendaagse GP-trainers leert het aan vanuit de stap. Takt is bij het eerst aanleren absoluut geen hoodzaak. Heel stil zitten van de ruiter en niks doen wel. Vandaar ook dat het eigenlijk meestal wordt aangeleerd met iemand vanaf de grond er bij die zorgt voor de activiteit. De ruiter hoeft dan alleen maar af en toe even te begrenzen zodat het paard niet te veel voorwaarts gaat en verder vooral de hand weer moet ontspannen en loslaten.
misschien is een zweepje in dit kader wel verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 16:35

Jullie gaan goed vooruit Sandra!
Begint niet te kriebelen toch weer te gaan starten?

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 17:24

Ik heb idd hulp vanaf de grond, en via de stap aangeleerd. Daarnaast hoop ik in de toekomst stiller te kunnen zitten, vandaar mijn stemhulp wat overigens veel gebruikt word. Daarnaast ben ik van mening dat er een paar prima passen in de juiste takt bij zitten. Her en der verliest hij het, maar niet dramatisch. Het blijft ook een zware en moeilijke oefening. En daarbij is het voor ons spelenderwijs, want wedstrijdambities heb ik niet meer.

Haile, leuk je hier tegen te komen. Ik vind het thuis rijden eigenlijk prima. Al denk ik dat ik inmiddels weer een stuk wijzer ben geworden en wellicht nog wel verder was gekomen. Helaas zit het financieel er gewoon niet in. En geniet ik ervan dat het geen verplichting is geworden! Ook erg fijn!

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 17:30

Wat sluit hij al prachtig, dat belooft!

Ziet er erg goed uit hoor! Gewoon lekker blijven sleutelen tot de puzzelstukjes op zijn plek vallen. :)

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:00

Knappe Rocky! Hij doet echt een paar nette pasjes. Super gaaf! Het lijkt zo simpel op tv, maar doe het maar eens na. Ik zie het mijn paard nog niet doen. Lekker spelenderwijs verder knutselen en dan komt er vast iets moois uit.
Succes!

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 12:56

Chique hoor Sandra! Hij gaat echt mooi zitten!
Ook chapeau dat je zo gedreven blijft in je rijden ondankt dat je nu even niet op wedstrijd gaat. Denk dat je veel plezier aan je paard hebt. En daar gaat het toch om hé? ;-)

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 00:53

Ookal heb ik er weinig verstand van, ik vind het een heel goed begin. Tankt houden is wel een puntje maar het begin is er! Succes verders maar dat zal wel goed komen!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 01:08

Erg netjes voor het begin, die takt komt zodra het paard precies snapt wat er gebeuren moet en dan kunnen de hulpen ook lichter. Wel ben ik meer voor zweephulpen dan sporen i.v.m vastzetten van de ribben :)

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 01:43

Van zelf zadelmak maken naar zelf de piaffe aanleren. Mag je trots op zijn! Mooi begin :)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 09:35

Probeer idd ook het ritme aan te geven met mijn stem, zat om aan te werken! Thanx allemaal!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:06

Ziet er al heel goed uit!
Je stopt eigenlijk net iets te laat, een paar passen daarvoor zit hij heel mooi in het ritme!
Ik herken dat van het aanleren, ik stopte ook vaak net iets te laat.
Zou wel proberen hem minder te drijven. Je drijft ze vaak ook "dood".
Meer vanuit een zithulp rijden en kort en krachtig een keer scherp maken op je been.

Piaffe is een hele moeilijke oefening, en dit filmpje laat zeker potentie zien!
Lekker door oefenen!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:07

Mooi hoor,hij moet nog beter in het ritme komen maar het is al een mooi begin.

Wel grappig, mijn oude paard heette Girocco wat we ook afkorte naar Rocky :)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:33

Thanx voor de input... Na een weekje vrij, weer eens oppakken. Eerst maar even back to basic!
En er dan maar weer eens mee aan de slag in de les!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:59

Ik zie het steeds vaker. Mensen die gelijk al een mening hebben over iemand die naar hun mening iets niet goed doet. Mensen, jullie weten de hele achtergrond van dit paard en de ruiter niet... Ik denk dat iedereen de piaffe weer anders aanleert. Je hebt zoveel verschillende methodes en rijstijlen...
Udo2001 tof dat je het hier neerzet! Knap dat je dit paard helemaal opgeleid hebt en de piaffe nu aan het leren bent!

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 00:39

Beste stuurlui staan aan wal. Kan het hebben hoor. En de kritieken kunnen veel erger. En hoef mijzelf niet te verdedigen. Heb een dikke huid, hihi

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:53

webster543 schreef:
de ultieme oefening van de dressuur! Wie hieraan begint heeft al een behoorlijke weg gedaan en goed! Anders kan je er zelfs niet aan beginnen.
Ik vind het super interessant om de leerfase te zien en niet het eindproduct. Want daar miskijken zich veel mensen in. Die denken, huphup, benen even zo, ophoudingkje daar en het paard begint er aan.
Nee hier zie je mooi de fase dat het paard de kracht wel heeft, maar nog zoekende is naar de balans. De stemhulp geeft de takt aan en dat helpt duidelijk. De duidelijkere beenhulp is normaal en wordt nadien automatisch minder.
Alle begin ziet er ongeveer zo uit, dus rustig verder sleutelen! Komt helemaal goed! Succes !!

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
erg mooi paard ook!
binnenkort verwachten we wel een vervolg topic, ik ben wel benieuwd naar hoe het er straks uit ziet!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 08:55

Ben je van plan om tijdens het leerproces nog eens een filmpje te plaatsen? Ik vind het leuk om te zien hoe het zich ontwikkeld.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 09:02

Misschien wel idd! Nu eerst maar eens beginnen met "gewoon" rijden!