Paarden en pony's verkopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:17

Mijn motto is ook; wat hier komt, blijft hier tot de dood. :j
Nu hebben we daar 1 uitzondering op en dat is een paardje met veel potentie en een geweldig karakter dat nu in lease staat bij onze bijrijdster.
Die twee hebben zo'n goede band dat eigenlijk al vanaf dag 1 duidelijk was dat die bij elkaar horen.

De rest blijft wel hier tot de dood ons scheidt. :j

callum

Re: Paarden en pony's verkopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:24

Ik vind het kunnen leven veranderd soms op manieren die je niet kan voorzien. Ik heb mijn paardje met heel veel pijn in mijn hart verkocht omdat ik niet meer kon rijden. Heb hem als veulen gekocht en alles geleerd. Heeft een super huis nu

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:30

Ragdollcat schreef:
Verkopen is niet erg, mits het gezond en niet te oud is en vooral als het goed terechtkomt bij fijne mensen.

Paarden die wat mankeren, ziek en of oud zijn vind ik een ander verhaal, dat doe je gewoon niet weg, en al helemaal niet in andermans schoenen schuiven, als het gaat om dieren die ziek en of wat mankeren.

Dan hou je het of neem je zelf je eigen verantwoording.

Wat ook meespeelt is, dat het dure "huisdieren" zijn en wanneer het te duur is en of wordt en men het niet meer kan opbrengen en of er geen plezier meer in heeft......dan is het geen schande om het te gaan verkopen/ wegdoen, mits je wel eerlijk bent naar het dier toe en ervoor zorgt dat het bij fijne mensen terechtkomt.

dit had ik niet beter kunnen omschrijven , blijf bij jezelf en blijf eerlijk. Soms veranderen dingen en daar kun je niet altijd onderuit is mijn ervaring!

Crissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:38

Verkopen lijkt vaak de beste keuze. Hoeveel mensen beloven er een 5 sterrenhuis en verkopen het dier vervolgens aan de eerste de beste handelaar of manege?

Kijk maar naar de vele opsporingsbericht op Bokt en Facebook!!!

xLyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:47

Er is op zich niets mis met verkopen. Het gebeurt ook vaak in het voordeel van het paard (het krijgt te weinig aandacht/beweging, loop te graag voor een 'knuffelpony' en is beter af bij een ambitieuze ruiter, er is gewoon geen klik, ruiter is er vanaf gegroeid en heeft geen geld voor 2 paarden of kan geen goede bijrijder/verzorger voor het paard vinden, paard heeft beehoefte aan een consequentere eigenaar etc.).

Als je een pony al héél lang hebt is het denk ik moeilijk om er afscheid van te nemen. En als ze al oud zijn is het helemaal al aantrekkelijker om ze gewoon bij jou van hun oude dag te laten genieten i.p.v. ze te verkopen met het risico dat ze op een slechte plek terecht komen of helemaal afgebeuld worden zonder dat je er nog controle over hebt.

Maar het zou het jammer zijn als er helemaal geen paarden meer in de verkoop zouden gaan en dat ze allemaal maar een beetje stilstaan bij een adres terwijl er misschien wel een meer geschikt adres is die zich rotzoekt naar zo'n ervaren pony en hem een fijner en gepaster leven kan bieden.

Eigenaar en paard moeten bij elkaar passen. Voldoet het paard niet aan wat de eigenaar zoekt in een paard, dan mag deze gerust verkocht worden aan een adres waar ie wel gewaardeerd wordt, of niet dan? En als het paard niet gelukkig is bij de huidige eigenaar, dan is het toch ook niet erg dat ie verkocht wordt?

Paarden worden gekocht en verkocht om verschillende redenen. Verkopen is in principe niks mis mee. Een pony waar je niet meer je gewenste dingen mee kunt doen houden is ook helemaal ok. Zolang het paard en de eigenaar er tevreden mee is zie ik geen probleem in het verkopen of voor altijd houden van paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:48

Brainless schreef:
Desiree schreef:
Een ouder paard, een paard op een leeftijd die voor mensen niet interessant meer is omdat hij te oud zou zijn.

Die kun je dan ook niet meer verkopen (als niemand hem meer wilt).
Dus die gaat dan niet de handel in.

Maar waar komen die paarden dan uiteindelijk terecht? Ik denk dat ik het toch niet wil weten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:51

Is nog altijd beter dan de handel in, van de dood hebben ze geen weet en is er ook geen paardenleed meer mogelijk.

Dan moet het wel netjes gaan en zo humaan mogelijk natuurlijk en niet op slachttransport naar het buitenland.

Maar gewoon hier in NL en zelf wegbrengen i.p.v. via een tussenpersoon.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:52

@Desiree
Hoezo niet willen weten?
Gewoon bij de slacht, en als de eigenaar lef heeft brengt hij die zelf weg.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:54

Ragdollcat schreef:
Is nog altijd beter dan de handel in, van de dood hebben ze geen weet en is er ook geen paardenleed meer mogelijk.

Dan moet het wel netjes gaan en zo humaan mogelijk natuurlijk en niet op slachttransport naar het buitenland.

En daar gaat het mij om. Vaak via een omweg en een hoop stress uiteindelijk tóch bij de slager. Of nog erger, een langdurig transport naar Zuid Europa. Wat een ellende!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:55

Brainless schreef:
@Desiree
Hoezo niet willen weten?
Gewoon bij de slacht, en als de eigenaar lef heeft brengt hij die zelf weg.

En dat gebeurt dus niet.
want die paarden staan te koop op marktplaats.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:55

ldeGraaff schreef:
Idd nooit zomaar een dier verkopen. Tenzij dit beter is voor het dier zelf.
Als jij de pony niet meer kan bieden wat hij of zij nodig heeft is het misschien beter om hem of haar te verkopen. Je wilt immers het beste voor ze.

En je wil niet het beste voor jezelf? Jij moet de komende 10 tot 20 jaar iedere dag blijven zorgen voor een dier waar je geen lol uit haalt? Je moet kromliggen voor een hobby die je eigenlijk niet meer leuk vindt?

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:59

Zolang er een klik was met het paard gaat die bij mij ook niet meer weg, maar een paard waar ik echt niet mee omkan zal toch verkocht worden naar een baasje die dat wel kan. Ik had op mijn 12 een paardje dat te onervaren was voor die leeftijd en deze is dan ook weer weggegaan. Daarna mijn paard gekregen waar ik veeel op gehuild heb van frustratie maar hij was nooit gevaarlijk voor mij dus dan doen we wel door en komt die klik uiteindelijk. Mijn oudje is nu op pensioen en blijft bij mij voor altijd :+:

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 18:59

Een ou paard verkopen vind ik idioot. Laat hem dan afmaken, vind ik nog een betere optie.

Verder ligt het er ook wel aan met wat voor doel je een paard koopt. Koop je een pony voor de wedstrijden en ga je op je 18e over op de paarden of je koopt jonge paarden die je goed doorgereden verkoopt omdat je dat leuk vindt bijvoorbeeld zie ik het probleem niet. Die mensen die steeds een andere willen omdat de vorige "niet goed" was kunnen beter een hobbelpaard kopen. Ik vind het vreemd dat iedereen zo tegen verkopen is, dan zou je toch nooit een paard kunnen kopen? :+

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:02

Desiree schreef:
Ragdollcat schreef:

En daar gaat het mij om. Vaak via een omweg en een hoop stress uiteindelijk tóch bij de slager. Of nog erger, een langdurig transport naar Zuid Europa. Wat een ellende!

Welnee, hoe kom je dr bij?
Dat is nog altijd jouw eigen keuze en je hebt het zelf in de hand.
Niemand dwingt je om je paard voor de slacht naar buiten land te laten gaan en of via een omweg.
Jouw dier en dus heb je het zelf in handen, breng het zelf weg en laat het ter plekke slachten/ of inslapen.

Juist bij het weggeven van een oud dier en of geblesseerde dieren voor niks heb je een hele grote kans op zulke dierenleed en via via naar het buitenland en bij de slacht.............heel vaak zijn ze spoorloos........niet gaan geloven op hun mooie praatjes dat ze wel voor jouw kreupel of oud dier willen zorgen................

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:09

Ik heb twee jonge ponys verkocht omdat ik ze niet kon biede wat ze nodig hadden.
Door allerlei zaken kon ik ze niet vaak genoeg trainen en daar werden ze heel vervelend.
Dw kleine is heerlijk aan het werk. De grootste helaas pech gehad met ewn blessure, maar als dat niet gebeurt was, dan was ook die pony dolgelukkig en aan het werk.
Als ze al oud waren of beter tegwn stilstaan konden waren ze hier nog geweest.
Ze zijn verkocht juist uit liefde voor die dieren

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:12

De paardjes die ik nu heb staan zijn ook blijvers; mist er niets gebeurd qua financiën enzo.

Maar ben zelf helemaal niet tegen handel, anders had ik deze nu niet gehad.
Mijn laatste heb ik dit jaar gekocht (is bijna 19) en nog geen spijt van gehad.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:15

bij mij blijven ze...ik heb mijn eerste pony's tot hun dood gehouden,mijn oude 28 jarige heeft zijn laatste adem mogen uitblazen...en mijn nu 22 jarige fries,mijn 3 jarige en mijn 16 jarige shet ook als het zover is.
Ik heb mijn dieren allemaal weloverwogen aangeschaft.ook al heb ik mijn drie jarige ongeveer ''blind'' gekocht.Enkel een foto.
Ik heb geen wedstrijd ambities en mochten mijn paarden ambities hebben denk ik dat ze evengoed veel blijer zijn op de wei dan op een wedstrijdterrein.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:22

Ik dacht ook zo, wat ik koop hou ik. Maar eigelijk is dat maar een raar iets vind ik. Waarom zou je een dier houden wanneer je er niet gelukkig meer van wordt en hij een beter plekje kan krijgen? Je kunt niet alles voorspellen van te voren.

Mijn tweede pony had ik meer dan vier jaar, en heb nooit eraan gedacht dat ik hem ooit zou verkopen. Ik was wat op internet aan het kijken naar advertenties en zag een gevraagd advertentie staan, die mensen zochten precies zo'n pony en hadden veel meer te bieden dan ik, hij stond alleen maar stil. Het was vooral een principe kwestie, dacht bij mezelf je kunt toch niet zomaar een pony verkopen die je al vier jaar heb.. maar ben blij dat ik het wel gedaan heb want hij heeft het Veel fijner daar. Voordat ik die advertentie zag er ook nooit aan gedacht om hen te verkopen.

Ik heb er eentje die waarschijnlijk echt nooit meer weggaat, maar zeker weet je het nooit. Heb dat paard al zeven jaar en de kans dat hij de handel in gaat is groot, het is geen makkelijke.
Laatst bijgewerkt door finnens op 10-12-15 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 19:23

Ik vind het alleen wel ondankbaar als een paard je zoveel goeds en moois gebracht heeft gedurende de bloei van zijn leven. En dan is hij oud en kun je er niets meer mee, en dan moet hij opkrassen. Dan maar naar de slager. Dat kan ik niet doen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 19:50

Ik ben zeker niet tegen het verkopen van paarden en er zijn heus gegronde redenen om dit te doen.
Maar ik vind dat er ook vrij makkelijk over gedacht word.

Zo hier in de omgeving ook. Meisje had een leuke pony, werd te groot, meisje in tranen want de pony moest weg, dure sport pony er voor terug en het kind kan er totaal niet leuk op rijden. Het is nu dus afwachten wanneer het fout gaat of het meisje er geen plezier meer in heeft.

Ik ben van mening dat je een kind geen pony moet geven. In ieder geval vind ik dat de ouders goed moeten nadenken over de gevolgen van een kleinere pony kopen waar je kind uit groeit. Voor die kinderen is het ook naar om hun trouwe vriend te zien vertrekken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:04

WD-V --> PP

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:07

Ik ben van mening, zolang je het kan betalen, en de band is er met het beest, dan blijft deze tot de dood je scheid.
Ik heb een oudje rondlopen, 28, en geniet van zijn pensioen, maar zolang ik hem kan betalen, blijft hij er lopen.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:08

geerke schreef:
bij mij blijven ze...ik heb mijn eerste pony's tot hun dood gehouden,mijn oude 28 jarige heeft zijn laatste adem mogen uitblazen...en mijn nu 22 jarige fries,mijn 3 jarige en mijn 16 jarige shet ook als het zover is.
Ik heb mijn dieren allemaal weloverwogen aangeschaft.ook al heb ik mijn drie jarige ongeveer ''blind'' gekocht.Enkel een foto.
Ik heb geen wedstrijd ambities en mochten mijn paarden ambities hebben denk ik dat ze evengoed veel blijer zijn op de wei dan op een wedstrijdterrein.

_/-\o_ Amen. Je haalt de woorden uit mijn mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:11

jwl schreef:
Ik ben van mening dat je een kind geen pony moet geven. In ieder geval vind ik dat de ouders goed moeten nadenken over de gevolgen van een kleinere pony kopen waar je kind uit groeit. Voor die kinderen is het ook naar om hun trouwe vriend te zien vertrekken

....en voor een ander kindje gaat er met die brave, ervaren pony een droom in vervulling.

Niks mis mee, lijkt me.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 20:25

PollyKnollie schreef:
Soms doen mensen hun paard weg omdat ze er 'niets mee kunnen'... Onzin!
Ik persoonlijk vind het heerlijk om met een 'oudje' te wandelen of lekker te knuffelen. :)

Uhh nee dat is geen onzin. Dat VIND JIJ hooguit onzin. Als ik ergens naar wil kijken koop ik wel een vis, als ik wil knuffelen koop ik wel een konijn en als ik wil wandelen koop ik wel een hond. Stukken goedkoper, zelfs al koop je ze alledrie :D
Betekent niet dat ik niet om mijn paard geef maar ik ben wel realistisch. Ik ga geen honderden euro's per maand uitgeven voor een paard waar ik niet meer mee kan doen wat ik ermee wil doen. Op een landje pleuren doe ik ook niet want ik denk dat iemand anders nog veel plezier van hem kan hebben en heel erg veel van hem kan leren. Voor alles is een markt. Ik denk dat er zeker mensen zijn die de leeftijd geen punt vinden als ze voor een gunstige prijs een doodbraaf lichte tour paard kunnen kopen.