Wel of geen cap dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:43

Ik doe eigenlijk alleen een cap op in nieuwe situatie's waarbij ik niet weet hoe er gereageerd wordt (eerste keer kennismaking met koeien bv) en als het moet op die plek.

Ken mijn paarden goed, hun "beperkingen" dus ook, ben erg makkelijk in het eraf gaan als het niet lekker loopt en schat situatie's in vooraf.
Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, mijn paarden zijn maar paarden en ik ben maar een mens, maar dat kleine risico neem ik voor lief.

Ja, ik ben erg eigenwijs ;)
Het stomme is dat mijn kind bv nooit zonder cap mocht rijden van me, ik weet dat een cap beter is, maar heb er gewoon een hekel aan.

Dallista

Re: Wel of geen cap dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:45

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:47

Deze discussie blijft altijd terug komen.
Iedereen moet dit voor zichzelf bepalen, als je zonder cap wilt rijden moet je dat vooral doen. Als je met cap wilt rijden precies hetzelfde.

Ikzelf reed altijd zonder cap totdat ik m'n jonkie ging inrijden. Op hem ben ik nog nooit zonder cap gestapt omdat het mij dus ook een stukje zekerheid/veiligheid geeft waardoor ik, indien nodig, net iets verder durf te gaan.

KellyR

Op mijn vroegere verzorgpaard reed ik in de bak eigenlijk altijd zonder cap. Misschien niet een rechtsgeldig antwoord maar naast dat beest kon je een bom afsteken, sinterklaas mee gelopen etc. Bokken kon hij niet eens, of nou 10 centimeter, stond eigenlijk altijd stil als hij schrok of iets eng vond ipv een andere reactie.

Buitenritten wel altijd met cap. Op huidige verzorgpaard wel een x cap vergeten mee te nemen dus zonder cap naar buiten gegaan. En soms als ik niet van plan ben om te rijden maar er onderweg tijdens het wandelen toch op spring heb ik ook geen cap op :+ Eigenaresse rijdt eigenlijk altijd zonder cap op haar. Maar ik voel me toch een stukje zekerder met cap.

Afgelopen weekend (weliswaar op een ander paard) ben ik er voor het eerst weer vanaf gedonderd sinds een jaar of 8 en was toch wel behoorlijk blij dat ik een cap op had. Maar zeg ook niet dat ik dit paard volledig vertrouw, zijn nog wel een wat rodeos weggeven.. :(:)

Ergens denk ik wel dat als het echt goed fout gaat dat een cap je ook niet kan beschermen. Eigenlijk moeten we van heup tot kaak ingepakt zitten. Zie er de laatste tijd genoeg voorbij komen die hun rug of nek gebroken hebben. Je hoofd is eigenlijk maar een klein deel van je lichaam en de kans dat je rug gewond raakt is vele malen groter.

Anoniem

Ik heb een onvoorspelbaar paard, ben er al vaak afgedonderd, ken de risico's en rij toch zonder cap. Mijn hoofd, mijn keuze en aangezien ik toch niet in leven gehouden wil worden na een hersenletsel, ook geen kost voor de maatschappij. En aangezien ik niet oud wil worden en paarden mijn passie zijn, zou sterven na een val van mijn paard nog een mooie dood zijn in mijn ogen. Heel mijn omgeving weet trouwens dat ik zo in het leven sta.
Ik zet alleen braaf een cap op als ik een paard van een ander rij, uit respect voor die persoon.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-12-15 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:50

Als jong kind al eens iemand zien vallen, toen nog met cap alleen zonder kinband. Ze viel precies op de bakrand en was er beroerd aan toe. Dat beeld is mij altijd bijgebleven en ik stap dan ook nooit op zonder cap! Ook al is het een sulletje. 2 maand terug een nieuwe moeten aanschaffen, omdat ik vol op mijn hoofd was gevallen. (en dat was voor het eerst sinds 3 jaar ofzo dat ik een keer van een paard af val) Cap was doormidden, zelf 2 weekjes hoofdpijn gehad bij inspanning! Ik was zo blij dat ik een cap op had, zonder cap was ik er een stuk minder goed vanaf gekomen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:57

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:59

RUI > PP

Daar past dit topic beter, omdat niet gaat over een cap op zich maar het verantwoord gebruiken hiervan.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:03

Dee_Es schreef:
Wat hebben zij een leuke pony's zeg! Maar inderdaad, het goede voorbeeld geven was niet verkeerd geweest ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet echt gecharmeerd van ben. Maar ja, ik durf amper in een stal van een paard te staan zonder cap. Heb een keer een kopstoot gekregen van een paard dat zich besloot eens even lekker uit te schudden en ik stond te dicht bij zijn hoofd, dus... nee, niet mijn ding. :D

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:06

Ik rij inprincipe buiten altijd met cap (wil een voorbeeld zijn voor m'n kids) in de bak wil ik hem nog wel eens vergeten maar dat word ook steeds minder :)
Heb nu een super gave cap dus die wil ik wel op :D

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:07

Stap op een motor of brommer, helm op, stap in de auto, gordel om, stap op t paard, cap op.
het zijn allen maatregelen al dan niet wettelijk verplicht , voor je veiligheid

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:09

Ik vind het ronduit dom om zonder cap op eender welk paard te stappen. Wanneer ik iemand zonder cap zie rijden loop ik eigenlijk sowieso al gewoon door omdat ik zo iets heb van "heb je weer zo eentje die denkt dat het hem/haar niet kan overkomen."

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:12

Ik draag altijd een cap en er komt niemand op mijn paard zonder cap op.
Reden.
Als je valt op je hoofd en draagt geen cap word het een ritje naar het ziekenhuis met een ambulance.
Zelf heb ik al K.O gelegen op ruiterpad en droeg een cap. (Paard uit gleed uit)
Ach ja een lichte hersenschudding en een geblesseerde knie van af gekomen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:15

SandraVerl schreef:
Ik heb een onvoorspelbaar paard, ben er al vaak afgedonderd, ken de risico's en rij toch zonder cap. Mijn hoofd, mijn keuze en aangezien ik toch niet in leven gehouden wil worden na een hersenletsel, ook geen kost voor de maatschappij. En aangezien ik niet oud wil worden en paarden mijn passie zijn, zou sterven na een val van mijn paard nog een mooie dood zijn in mijn ogen. Heel mijn omgeving weet trouwens dat ik zo in het leven sta.
Ik zet alleen braaf een cap op als ik een paard van een ander rij, uit respect voor die persoon.

Dit vind ik een roekeloze en egoïstische uitspraak denk eens aan je naasten....Wie zegt dat je meteen dood bent....misschien moet je je leven lang wel in een rolstoel en leven juist op kosten van iedereen!
En als je dan in die rolstoel zit denk je dan dat je zonder de paarden kunt?
Ik weet zeker van niet !, dat wat je dierbaar is moet je koesteren juist door een klein simpel iets als een cap of bodyprotector.En ook als je oud bent kun je prima nog iets met paarden hebben onze buurmannen 65 en bijna 80 koesteren hun paarden nog elke dag!

zelf heeft een cap en bp mij echt al eens beschermd, dat kwam uit toen de kaakcirurg mijn verstands- kiezen wilde trekken en er foto's gemaakt werden.....ik ging naar huis met een nekkraag en een bezoek aan de orthopeed.En bibberende knieën, want ik zat op het randje van een hoge dwarslaesie zoveel geluk heb ik gehad!(en na een jaar werden de kiezen pas getrokken)
Pas na een opleiding in de zorg en een jaar stage op revalidatieafdeling besefte ik echt hoeveel geluk ik heb gehad!

Terug ontopic: ik zou het de mensen wel zeggen op een nette manier, doen ze er niets mee is het aan hun.(Het vergt zeker moed om een ouder iemand wat te zeggen en ik zou het zeker waarderen als je het wel deed als ik hun was, juist om de rede die je aangeeft.)
Laatst bijgewerkt door kwita op 07-12-15 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:16

Ik vind het ook echt super dom als mensen zonder cap rijden. Ja het is hun eigen verantwoordelijkheid, maar wie moet er een ambulance bellen omdat ze hun schedel hebben gebroken? Niet hun..

Mijn paard is 100% betrouwbaar, schrikt (bijna) nooit, ik ben er in 5 jaar nog nooit vanaf gevallen. Toch heb ik altijd een cap op. Waarom? Een ongelukje zit in een klein hoekje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:17

SandraVerl schreef:

Je weet dat die vlieger niet op gaat he, dat ze je zomaar niet laten gaan omdat je een hersenletsel hebt.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:17

Ik heb een paar zomers terug 'n één keer buiten gereden zonder cap: had een wondje op mijn hoofd waar niks tegenaan mocht komen, anders sprong het weer open. Deed het gruwelijk veel zeer als je er aan zat. Nou. Drie keer raden. Bam, daar lag ik. Dat was dus mijn eerste val ooit. :') Erg wijze les. Mijn antwoord: d'r bestaat geen reden om geen cap op te doen. Zelfs niet als hij je al bestaande hoofdwond open trekt. Dan maar bloed in je cap, dat was je er wel uit. :o
Laatst bijgewerkt door Bunn op 07-12-15 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:20

Ayasha schreef:
SandraVerl schreef:

Je weet dat die vlieger niet op gaat he, dat ze je zomaar niet laten gaan omdat je een hersenletsel hebt.

Lang leve de negatieve wilsbeschikking!

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:22

_-:( Rijden zonder cap staat bij mij de doodstraf op.. Wat mensen doen met hun eigen paard moeten zij weten. Maar wordt er op 1 van mijn paarden gereden is het zonder discussie een cap op. Dan maar ff minder mooi op het paard zitten..

En als iemand perse op 1 van mijn paarden wilt zonder cap mag deze een formuliertje tekenen waarin hij of zij verklaart dit te doen op haar eigen verantwoording en dat alle kosten voor hem of haar zelf zijn mocht er iets gebeuren.. De meesten doen dan met plezier een cap op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:24

kwita schreef:
SandraVerl schreef:

Dit vind ik een roekeloze en egoïstische uitspraak denk eens aan je naasten....Wie zegt dat je meteen dood bent....misschien moet je je leven lang wel in een rolstoel en leven juist op kosten van iedereen!
En als je dan in die rolstoel zit denk je dan dat je zonder de paarden kunt?
Ik weet zeker van niet !, dat wat je dierbaar is moet je koesteren juist door een klein simpel iets als een cap of bodyprotector.En ook als je oud bent kun je prima nog iets met paarden hebben onze buurmannen 65 en bijna 80 koesteren hun paarden nog elke dag!

zelf heeft een cap en bp mij echt al eens beschermd, dat kwam uit toen de kaakcirurg mijn verstands- kiezen wilde trekken en er foto's gemaakt werden.....ik ging naar huis met een nekkraag en een bezoek aan de orthopeed.En bibberende knieën, want ik zat op het randje van een hoge dwarslaesie zoveel geluk heb ik gehad!(en na een jaar werden de kiezen pas getrokken)
Pas na een opleiding in de zorg en een jaar stage op revalidatieafdeling besefte ik echt hoeveel geluk ik heb gehad!

Terug ontopic: ik zou het de mensen wel zeggen op een nette manier, doen ze er niets mee is het aan hun.(Het vergt zeker moed om een ouder iemand wat te zeggen en ik zou het zeker waarderen als je het wel deed als ik hun was, juist om de rede die je aangeeft.)

Off-topic: mijn ouders waren destijds ook egoïstisch toen ze mij niet lieten sterven nadat ik zwaar verbrand geraakte. Ze weten dat ik tegen mijn zin er nog ben, mijn partner weet dat ook, vandaar dat mijn negatieve wilsbeschikking klaar ligt.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:24

Kort antwoordt maar duidelijk.

Altijd een cap op!!!

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:26

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:28

SandraVerl schreef:
Off-topic: mijn ouders waren destijds ook egoïstisch toen ze mij niet lieten sterven nadat ik zwaar verbrand geraakte. Ze weten dat ik tegen mijn zin er nog ben, mijn partner weet dat ook, vandaar dat mijn negatieve wilsbeschikking klaar ligt.

Dan is het maar te hopen voor jou dat ze daar ook allen aan denken als het zover is.
Vind het een erg aparte manier van denken maar bon. En erg oneerlijk naar je parner toe ook.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:29

Heel eerlijk kan ik ook geen reden bedenken waarom je zonder cap zou rijden.

En ik vraag me dan ook af. Ja het is je eigen verantwoordelijkheid om hem niet op te doen, maar stel dat je paard struikeld/valt/schrikt. Jij valt. Op je hoofd, zonder cap.
Paard in paniek, vliegt misschien wel tegen een wandelaar/fietser/auto op.
En dat had misschien wel voorkomen kunnen worden als je wel een cap op had.
Waardoor er misschien wel andere mensen betrokken worden bij het verhaal "ik kies er voor geen cap te dragen"

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:31

Ik draag altijd een cap, op de kar nauwelijks gedaan maar mocht ik dit zelf echt serieus gaan doen dan zou ik daarbij ook een cap dragen.
Oja, niet altijd een cap gedragen! Bij een fotoshoot heb ik er zonder cap opgezeten.

Maar zoals enkele al zeggen: het is ieders eigen verantwoordelijkheid, maar zal het altijd iemand aanraden.