Tabaluga12 schreef:Het stoort me eerder dat er zoveel wetenschappenlijke kennis is en er nog zo'n hoop vergoeilijkt wordt.
Dat stoort mij inderdaad ook behoorlijk. Vooral de dooddoener 'maar dat is anders' of de 'maar dit is een uitzondering!'
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
VivaByoux schreef:Ik wil me niet teveel in deze discussie mengen maar je moet het niet zo zwart en wit bekijken.
Gebruik je je hulpmiddel voor een probleem; prima. Rij je ermee omdat het stoer/leuk staat; nee, dat keur ik af.
In het geval van een jong paard en het inrijden vind ik dat je het zo simpel mogelijk moet houden. Zelfs het liefst geen zweepje, zo min mogelijk hulpmiddelen want naar mijn mening bereik je daar veel meer mee. Ik rij mijn jonkie nu zelf omdat ik hem soms zachtjes moet bijtikken om hem actief aan het been te houden. Maar dat is de ene dag en de andere dag moet ik hem totaal niet gebruiken.
Zwerte schreef:Ik ben het niet met je eens dat het goed is als iemand denkt dat het goed is. Even heel erg hard en grof: hitler vond ook dat hij goed bezig was... Heel wat anders dan met sporen rijden of paarden houden, maar het illustreert wel mijn punt: Dat iemand het goed bedoeld vind ik zeker niet heiligmakend. Ook met de beste bedoelingen worden dieren verwaarloosd en mishandelt. Vind ik het dan dus goed? Nee, absoluut niet. Vind ik dan dat ik het 'beter' doe? Jazeker.
Ik ben het er wel mee eens dat er veel mensen veel te grof en hard zijn in hun meningen. Ik heb ook bijna altijd wel een mening, maar probeer dat wel netjes te brengen, ook als ik ondertussen tandenknarsend zit te typen. Lukt vast niet altijd, ik ben tenslotte ook maar een mens.
Wat me verder nog wel opvalt en mij relevant lijkt voor deze discussie: er is een groot verschil tussen oordelen over iemands acties en oordelen over een persoon. Ik kan heel goed een actie van iemand afkeuren, maar die persoon nog helemaal prima vinden. Iemand IS niet fout, iemand DOET iets fout. Dat verschil lijken veel mensen niet te begrijpen.
De een laat bijvoorbeeld zijn paard liever binnen staan als het regent, terwijl de ander het juist niet fijn vindt dat het paard binnen staat met regen. Ze bedoelen het allebei goed en denken dat ze het allebei het beste doen voor hun paard. Of tenminste, het lijkt mij dat je dat wilt. Het valt mij heel erg op dat er veel mensen zijn met de gedachte "Wat ik doe is correct en wat jij doet is gewoon fout" Maar dat moet ook iedereen zelf weten natuurlijk. 
AmoorM schreef:Zwerte schreef:Ik ben het niet met je eens dat het goed is als iemand denkt dat het goed is. Even heel erg hard en grof: hitler vond ook dat hij goed bezig was... Heel wat anders dan met sporen rijden of paarden houden, maar het illustreert wel mijn punt: Dat iemand het goed bedoeld vind ik zeker niet heiligmakend. Ook met de beste bedoelingen worden dieren verwaarloosd en mishandelt. Vind ik het dan dus goed? Nee, absoluut niet. Vind ik dan dat ik het 'beter' doe? Jazeker.
Ik ben het er wel mee eens dat er veel mensen veel te grof en hard zijn in hun meningen. Ik heb ook bijna altijd wel een mening, maar probeer dat wel netjes te brengen, ook als ik ondertussen tandenknarsend zit te typen. Lukt vast niet altijd, ik ben tenslotte ook maar een mens.
Wat me verder nog wel opvalt en mij relevant lijkt voor deze discussie: er is een groot verschil tussen oordelen over iemands acties en oordelen over een persoon. Ik kan heel goed een actie van iemand afkeuren, maar die persoon nog helemaal prima vinden. Iemand IS niet fout, iemand DOET iets fout. Dat verschil lijken veel mensen niet te begrijpen.
Ik bedoel ook niet zulke zware kwestiesDe een laat bijvoorbeeld zijn paard liever binnen staan als het regent, terwijl de ander het juist niet fijn vindt dat het paard binnen staat met regen. Ze bedoelen het allebei goed en denken dat ze het allebei het beste doen voor hun paard. Of tenminste, het lijkt mij dat je dat wilt. Het valt mij heel erg op dat er veel mensen zijn met de gedachte "Wat ik doe is correct en wat jij doet is gewoon fout" Maar dat moet ook iedereen zelf weten natuurlijk.
Dat laatste ben ik het wel met je eens! Al is dat best moeilijk. Maar welke acties zou jij bijvoorbeeld afkeuren op paardengebied bij mensen? (om de discussie wat leuker te houden)

Dat is weer een menselijke gedachte, paard staat 24/7 buiten met een ander paard, krijgt eten en drinken en 2 keer per dag controle en daar ook aaitjes van.

AmoorM schreef:Zwerte schreef:Ik ben het niet met je eens dat het goed is als iemand denkt dat het goed is. Even heel erg hard en grof: hitler vond ook dat hij goed bezig was... Heel wat anders dan met sporen rijden of paarden houden, maar het illustreert wel mijn punt: Dat iemand het goed bedoeld vind ik zeker niet heiligmakend. Ook met de beste bedoelingen worden dieren verwaarloosd en mishandelt. Vind ik het dan dus goed? Nee, absoluut niet. Vind ik dan dat ik het 'beter' doe? Jazeker.
Ik bedoel ook niet zulke zware kwestiesDe een laat bijvoorbeeld zijn paard liever binnen staan als het regent, terwijl de ander het juist niet fijn vindt dat het paard binnen staat met regen. Ze bedoelen het allebei goed en denken dat ze het allebei het beste doen voor hun paard. Of tenminste, het lijkt mij dat je dat wilt. Het valt mij heel erg op dat er veel mensen zijn met de gedachte "Wat ik doe is correct en wat jij doet is gewoon fout" Maar dat moet ook iedereen zelf weten natuurlijk.
Dat laatste ben ik het wel met je eens! Al is dat best moeilijk. Maar welke acties zou jij bijvoorbeeld afkeuren op paardengebied bij mensen? (om de discussie wat leuker te houden)
Ik vind het persoonlijk ook erg weinig, maar helaas soms is het niet anders. AmoorM schreef:Er is een verschil tussen "Het is verkeerd om je paard maar vier uur per dag naar buiten te doen" en "Mijn paard staat langer dan vier uur per dag buiten want dat vind ik fijn"
Shenavallie: Het lijkt mij erg vervelend voor het paard, maar hoe hard het ook klinkt ik vind niet dat ik daar wat van mag zeggen. Het is niet mijn paard, als de eigenaar denkt dat het zo beter is, dan is dat zo. Je mag het natuurlijk wel denken, maar ik zou het zo hard op zeggen dat het verkeerd is. Ik kan helemaal niet tegen mensen die ongevraagd advies willen geven en dan ook nog boos worden als je het niet aanneemt. Als iemand mij naar mijn mening vraagt zou ik eerlijk antwoord geven, maar wel in de ik-vorm. "Ik zou het zus en zo doen" ipv "Dit is verkeerd wat je doet"
Zelfde met de sporen. Als iemand op bokt zet dat hij met sporen rijdt om het paard aan het been te krijgen. Dan vind ik niet dat diegene het verkeerd doet, maar juist een manier toepast waarvan hij denkt dat het goed is. Of dat nu met een zweep, zonder hulpmiddelen is of je zingt een liedje what ever. Ik vind niet dat iemand verkeerd bezig is als hij of zij het op een andere manier toepast als jij. Ook al denk je soms van waarom in vredes naam?
Zwerte schreef:Ik ben het niet met je eens dat het goed is als iemand denkt dat het goed is. Even heel erg hard en grof: hitler vond ook dat hij goed bezig was... Heel wat anders dan met sporen rijden of paarden houden, maar het illustreert wel mijn punt: Dat iemand het goed bedoeld vind ik zeker niet heiligmakend. Ook met de beste bedoelingen worden dieren verwaarloosd en mishandelt. Vind ik het dan dus goed? Nee, absoluut niet. Vind ik dan dat ik het 'beter' doe? Jazeker.
AmoorM schreef:VivaByoux schreef:Ik wil me niet teveel in deze discussie mengen maar je moet het niet zo zwart en wit bekijken.
Gebruik je je hulpmiddel voor een probleem; prima. Rij je ermee omdat het stoer/leuk staat; nee, dat keur ik af.
In het geval van een jong paard en het inrijden vind ik dat je het zo simpel mogelijk moet houden. Zelfs het liefst geen zweepje, zo min mogelijk hulpmiddelen want naar mijn mening bereik je daar veel meer mee. Ik rij mijn jonkie nu zelf omdat ik hem soms zachtjes moet bijtikken om hem actief aan het been te houden. Maar dat is de ene dag en de andere dag moet ik hem totaal niet gebruiken.
Maar als iemand er wel mee rijdt omdat hij het stoer/leuk vind, dat moet diegene toch helemaal zelf weten? Ik vind niet dat ik daar wat van mag zeggen. Of wel dat ik het niet stoer/leuk vindt. Je kunt niet zeggen, het is verkeerd om dat stoer of leuk te vinden omdat het een persoonlijke mening van iemand is.
tmr001 schreef:Je mag best je mening geven, maar de manier waarop vind ik op bokt zelf storend, waardoor ik snel afhaak of niet reageeR. De discussie gaat vaak "jij doet het niet zoals ik ideaal vind, dus je hebt geen hart voor je paard." Vaak word er heel hard geoordeeld, ook in rijtopics. Dat je inderdaad maar moet verhuizen als je je paard geen 24/7 weidegang kan geven bijvoorbeeld.
SandraVerl schreef:Mensen zijn hier soms ronduit grof. Laatst nog een discussie over het alleen staan van paarden. Tuurlijk vind ik dat paarden sociaal contact moeten hebben, daarom heb ik ook een shet. Voor mijn paard ziek werd, was ik aan het sparen voor een paard bij, maar owv gezondheidsproblemen ben ik opzoek naar een ras dat zacht zit, niet de goedkoopste rassen dus. Na een jaar zware kosten, zeg maar gerust het bedrag van een auto, schiet er niets meer over. Sterft paardlief nu alsnog (het gaat gelukkig wel beter met hem), dan kan er geen paard bij. Ik wil geen 2de er tijdelijk bij, omdat mijn shet nogal angstig is en ik hem liever ineens aan een definitieve maat voorstel ipv een tijdelijke. Wel, ben toen ook een slechte baas genoemd en een egoïst, want een goede baas heeft steeds extra geld, koopt zo een paard bij of verkoopt zijn paard in mijn geval.
bruintje123 schreef:SandraVerl schreef:Mensen zijn hier soms ronduit grof. Laatst nog een discussie over het alleen staan van paarden. Tuurlijk vind ik dat paarden sociaal contact moeten hebben, daarom heb ik ook een shet. Voor mijn paard ziek werd, was ik aan het sparen voor een paard bij, maar owv gezondheidsproblemen ben ik opzoek naar een ras dat zacht zit, niet de goedkoopste rassen dus. Na een jaar zware kosten, zeg maar gerust het bedrag van een auto, schiet er niets meer over. Sterft paardlief nu alsnog (het gaat gelukkig wel beter met hem), dan kan er geen paard bij. Ik wil geen 2de er tijdelijk bij, omdat mijn shet nogal angstig is en ik hem liever ineens aan een definitieve maat voorstel ipv een tijdelijke. Wel, ben toen ook een slechte baas genoemd en een egoïst, want een goede baas heeft steeds extra geld, koopt zo een paard bij of verkoopt zijn paard in mijn geval.
Maar op de vraag hoe lang hij dan alleen kwam te staan kwam geen antwoord.
Daar was dus ook een grijs gebied wat jij nu niet vernoemd
SandraVerl schreef:Hoe kan ik antwoorden op iets wat ik niet weet? Ik heb geen glazen bol en kan dus niet weten of er nog onverwachte kosten komen of niet en wanneer het juiste paard op mijn pad komt. Daarbij heb ik geen geldboom staan, ben ik maar een gewone verpleegkundige en betaal ik iedere maand mijn hypotheek. Fijn voor jou, als jij dat wel allemaal hebt, maar dat geeft jou niet het recht om over mij te oordelen.
Citaat:Toch zie ik dat erg weinig staan. Het valt me wel op dat het zo vaak gelezen wordt.
En dat stoort mij dan weer om eerlijk te zijn.
bruintje123 schreef:SandraVerl schreef:Hoe kan ik antwoorden op iets wat ik niet weet? Ik heb geen glazen bol en kan dus niet weten of er nog onverwachte kosten komen of niet en wanneer het juiste paard op mijn pad komt. Daarbij heb ik geen geldboom staan, ben ik maar een gewone verpleegkundige en betaal ik iedere maand mijn hypotheek. Fijn voor jou, als jij dat wel allemaal hebt, maar dat geeft jou niet het recht om over mij te oordelen.
Dat bedoel ik nu.
Jij zit nu op de kast, terwijl ik nog niets veroordelend heb gezegd.
Ik gaf alleen aan dat ook in dat topic veel grijs gebied was.
En dan kom ik weer hier opCitaat:Toch zie ik dat erg weinig staan. Het valt me wel op dat het zo vaak gelezen wordt.
En dat stoort mij dan weer om eerlijk te zijn.
Ennuh, ik zit nu ook braaf op het werk even pauze te hebben. Met wellicht dezelfde cao als jou