'Ik ben goed, jij verkeerd' gedachte.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:29

Tabaluga12 schreef:
Het stoort me eerder dat er zoveel wetenschappenlijke kennis is en er nog zo'n hoop vergoeilijkt wordt.

Dat stoort mij inderdaad ook behoorlijk. Vooral de dooddoener 'maar dat is anders' of de 'maar dit is een uitzondering!'

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 09:39

TS, vaak komen dat soort reacties op de vraag van een TS. Veel OP of titels bevatten de vraag 'wat vind jij ervan'. En dan kun je dus de mening van een ander verwachten. Of die mening goed is of niet, dat is dan helemaal niet aan de orde. Zoveel mensen, zoveel meningen. En daarbij is niet iedereen even getalenteerd in het vriendelijk (of nette manier) manier van reageren/onderbouwen. Er staan inderdaad wel eens tenenkrommende reacties tussen, maar dat is en blijft hoe die persoon het ervaart/voelt. Als je dan in je achterhoofd houdt dat het alleen maar een reactie is op de OP-vraag, dan moet je het niet als een persoonlijke aanval zien (hoewel ik wel begrijp dat het bij sommige bokkers wel heel erg rottig uit hun strot komt). Het is in ieder geval wel zaak dat er vooral naar het welzijn van het paard gekeken wordt.

Om in te gaan op jouw voorbeeld: als een paard hevig staat te trappen tegen een deur en staat te weven, dan zijn dat duidelijk signalen dat het zich verveelt en naar buiten wil. Als zo'n beestje dan - om welke reden ook, want dat kunnen er zoveel zijn - binnen moet blijven, dan kunnen de ondeugden en zelfs psychische en lichamelijke problemen alleen maar groter worden.
Dieren zijn eigenlijk net als mensen: psychische en lichamelijke kwalen zijn meestal een gevolg van (onderdrukte) stress.

Anoniem

Re: 'Ik ben goed, jij verkeerd' gedachte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:31

Er is een verschil tussen "Het is verkeerd om je paard maar vier uur per dag naar buiten te doen" en "Mijn paard staat langer dan vier uur per dag buiten want dat vind ik fijn"

Shenavallie: Het lijkt mij erg vervelend voor het paard, maar hoe hard het ook klinkt ik vind niet dat ik daar wat van mag zeggen. Het is niet mijn paard, als de eigenaar denkt dat het zo beter is, dan is dat zo. Je mag het natuurlijk wel denken, maar ik zou het zo hard op zeggen dat het verkeerd is. Ik kan helemaal niet tegen mensen die ongevraagd advies willen geven en dan ook nog boos worden als je het niet aanneemt. Als iemand mij naar mijn mening vraagt zou ik eerlijk antwoord geven, maar wel in de ik-vorm. "Ik zou het zus en zo doen" ipv "Dit is verkeerd wat je doet"

Zelfde met de sporen. Als iemand op bokt zet dat hij met sporen rijdt om het paard aan het been te krijgen. Dan vind ik niet dat diegene het verkeerd doet, maar juist een manier toepast waarvan hij denkt dat het goed is. Of dat nu met een zweep, zonder hulpmiddelen is of je zingt een liedje what ever. Ik vind niet dat iemand verkeerd bezig is als hij of zij het op een andere manier toepast als jij. Ook al denk je soms van waarom in vredes naam?

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:55

Ik wil me niet teveel in deze discussie mengen maar je moet het niet zo zwart en wit bekijken.
Gebruik je je hulpmiddel voor een probleem; prima. Rij je ermee omdat het stoer/leuk staat; nee, dat keur ik af.

In het geval van een jong paard en het inrijden vind ik dat je het zo simpel mogelijk moet houden. Zelfs het liefst geen zweepje, zo min mogelijk hulpmiddelen want naar mijn mening bereik je daar veel meer mee. Ik rij mijn jonkie nu zelf omdat ik hem soms zachtjes moet bijtikken om hem actief aan het been te houden. Maar dat is de ene dag en de andere dag moet ik hem totaal niet gebruiken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:02

Ik ben het niet met je eens dat het goed is als iemand denkt dat het goed is. Even heel erg hard en grof: hitler vond ook dat hij goed bezig was... Heel wat anders dan met sporen rijden of paarden houden, maar het illustreert wel mijn punt: Dat iemand het goed bedoeld vind ik zeker niet heiligmakend. Ook met de beste bedoelingen worden dieren verwaarloosd en mishandelt. Vind ik het dan dus goed? Nee, absoluut niet. Vind ik dan dat ik het 'beter' doe? Jazeker.
Ik ben het er wel mee eens dat er veel mensen veel te grof en hard zijn in hun meningen. Ik heb ook bijna altijd wel een mening, maar probeer dat wel netjes te brengen, ook als ik ondertussen tandenknarsend zit te typen. Lukt vast niet altijd, ik ben tenslotte ook maar een mens.

Wat me verder nog wel opvalt en mij relevant lijkt voor deze discussie: er is een groot verschil tussen oordelen over iemands acties en oordelen over een persoon. Ik kan heel goed een actie van iemand afkeuren, maar die persoon nog helemaal prima vinden. Iemand IS niet fout, iemand DOET iets fout. Dat verschil lijken veel mensen niet te begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:26

VivaByoux schreef:
Ik wil me niet teveel in deze discussie mengen maar je moet het niet zo zwart en wit bekijken.
Gebruik je je hulpmiddel voor een probleem; prima. Rij je ermee omdat het stoer/leuk staat; nee, dat keur ik af.

In het geval van een jong paard en het inrijden vind ik dat je het zo simpel mogelijk moet houden. Zelfs het liefst geen zweepje, zo min mogelijk hulpmiddelen want naar mijn mening bereik je daar veel meer mee. Ik rij mijn jonkie nu zelf omdat ik hem soms zachtjes moet bijtikken om hem actief aan het been te houden. Maar dat is de ene dag en de andere dag moet ik hem totaal niet gebruiken.

Maar als iemand er wel mee rijdt omdat hij het stoer/leuk vind, dat moet diegene toch helemaal zelf weten? Ik vind niet dat ik daar wat van mag zeggen. Of wel dat ik het niet stoer/leuk vindt. Je kunt niet zeggen, het is verkeerd om dat stoer of leuk te vinden omdat het een persoonlijke mening van iemand is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:30

Zwerte schreef:
Ik ben het niet met je eens dat het goed is als iemand denkt dat het goed is. Even heel erg hard en grof: hitler vond ook dat hij goed bezig was... Heel wat anders dan met sporen rijden of paarden houden, maar het illustreert wel mijn punt: Dat iemand het goed bedoeld vind ik zeker niet heiligmakend. Ook met de beste bedoelingen worden dieren verwaarloosd en mishandelt. Vind ik het dan dus goed? Nee, absoluut niet. Vind ik dan dat ik het 'beter' doe? Jazeker.
Ik ben het er wel mee eens dat er veel mensen veel te grof en hard zijn in hun meningen. Ik heb ook bijna altijd wel een mening, maar probeer dat wel netjes te brengen, ook als ik ondertussen tandenknarsend zit te typen. Lukt vast niet altijd, ik ben tenslotte ook maar een mens.

Wat me verder nog wel opvalt en mij relevant lijkt voor deze discussie: er is een groot verschil tussen oordelen over iemands acties en oordelen over een persoon. Ik kan heel goed een actie van iemand afkeuren, maar die persoon nog helemaal prima vinden. Iemand IS niet fout, iemand DOET iets fout. Dat verschil lijken veel mensen niet te begrijpen.

Ik bedoel ook niet zulke zware kwesties :') De een laat bijvoorbeeld zijn paard liever binnen staan als het regent, terwijl de ander het juist niet fijn vindt dat het paard binnen staat met regen. Ze bedoelen het allebei goed en denken dat ze het allebei het beste doen voor hun paard. Of tenminste, het lijkt mij dat je dat wilt. Het valt mij heel erg op dat er veel mensen zijn met de gedachte "Wat ik doe is correct en wat jij doet is gewoon fout" Maar dat moet ook iedereen zelf weten natuurlijk. :D

Dat laatste ben ik het wel met je eens! Al is dat best moeilijk. Maar welke acties zou jij bijvoorbeeld afkeuren op paardengebied bij mensen? (om de discussie wat leuker te houden)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:38

AmoorM schreef:
Zwerte schreef:

Ik bedoel ook niet zulke zware kwesties :') De een laat bijvoorbeeld zijn paard liever binnen staan als het regent, terwijl de ander het juist niet fijn vindt dat het paard binnen staat met regen. Ze bedoelen het allebei goed en denken dat ze het allebei het beste doen voor hun paard. Of tenminste, het lijkt mij dat je dat wilt. Het valt mij heel erg op dat er veel mensen zijn met de gedachte "Wat ik doe is correct en wat jij doet is gewoon fout" Maar dat moet ook iedereen zelf weten natuurlijk. :D

Dat laatste ben ik het wel met je eens! Al is dat best moeilijk. Maar welke acties zou jij bijvoorbeeld afkeuren op paardengebied bij mensen? (om de discussie wat leuker te houden)

Ik snap dat je het hebt over een grijs gebied en niet zo extreem. Maar het principe blijft hetzelfde.
En ik wil niet je wereldbeeld verpesten, maar dat mensen altijd het beste willen voor hun dier is jammergenoeg lang niet altijd waar. Eigen gemak gaat best vaak voor welzijn, zelfs bij mij moet ik eerlijk toegeven. Zo heb ik mijn paard nu met een tijdelijk maatje staan die niet het beste is voor hem, hij heeft meer aan een dominant en kalm paard. Voor hem zou het dus absoluut het beste zijn om een ander paard erbij te krijgen. Ik heb echter dat geld nu even niet en wil de komende maanden rustig op zoek naar een geschikte. Als ik puur naar mn paard kijk, doe ik hem nu dus tekort. Ik heb er goede redenen voor, maar die zijn wel gebaseerd op mij en niet op mn paard. Ik doe mn best en ga erg ver voor mn dieren, maar ook ik heb mn grenzen en beperkingen.

Wat ik bijvoorbeeld afkeur is het negeren van behoeftes van het paard of zelfs afstraffen. Een luchtzuigband is daar imo een voorbeeld van. Ook 23/7 op stal keur ik af. Meer dan 12 uur op stal sowieso eigenlijk. Ik ben van mening dat er zeeeeer weinig uitzonderingen hierop zijn. Mijn paard is een extreme: hij is diep ongelukkig en een brok stress op stal. Hem op stal zetten zou echt kwalijk zijn.
Dus tja, ik ben zo iemand die 4 uur vrije uitloop per definitie te weinig vind.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:49

Ik las ooit een mooie uitspraak: je hebt recht op je eigen mening, maar niet op je eigen feiten.

We weten wat 20 uur in een individuele box met de fysiologie, gezondheid, en geestgesteldheid van een paard doet. Dat zijn geen meningen, maar gewoon feiten. Paarden zijn gebouwd op veel bewegen, veel tijd besteden aan het verteren van ruwvoer, en continu sociaal contact. Waar je over kan discussieren is waar de grens ligt. Ik denk eigenlijk niet dat je met alle kennis die er is nog kan beweren dat 4 uur per dag uit de individuele box in het belang van het paard is en wat mij betreft mag dat inderdaad 'verkeerd' genoemd worden. Maar is 6 uur dan genoeg? 8 uur? 10 uur? Of alleen 24 uur?

Ik denk dat maar weinig mensen echt alleen 24/7 goed vinden. Ik in ieder geval niet. Misschien wel het meest ideale, maar ik zie er weinig die een nacht op stal verkeerd noemen. In dat topic zag ik het ook niet. Wel zag ik héél veel mensen al bij voorbaat in de verdediging schieten en zeggen dat hun paard X uur buiten kwam, "maar dat is weer niet genoeg voor alle mensen hier". Dat zei echt bijna niemand. Lees het nog maar eens door.

Oftewel, je hebt het over levende dieren, waar veel feitenkennis over aanwezig is. Niet over iets dat puur smaakgebonden of mensenlijke voorkeur is. Wat mij betreft mag er dus best gezegd worden dat sommige dingen goed zijn en andere dingen niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:55

Ik hou van dolfijnen maar Harderwijk ligt zo ver weg, alleen heb ik thuis niet zoveel ruimte, daarom woont mijn dolfijn in een badkuip. Nu zeuren mensen op http://duikt.nl zo dat mijn dolfijn zielig is, maar ik heb gewoon niet meer ruimte en ik heb echt het beste met mijn dolfijn voor hoor.

Of 'mijn kat woont in een kratje en hij is best gelukkig want hij gaat er zelf in zitten, hij mag er elke dag twee uur uit, hij is hartstikke blij, want hij heeft z'n oortjes naar voren'

Afbeelding

Oke, alle gekheid op een stokje, maar vervang dolfijn door paard en dezelfde redenering is ineens volkomen legitiem en zijn de mensen die er op wijzen ineens zeurkousen die hun mening opdringen :?

Afbeelding

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 20:02

Ik merk wel veel vermenselijking en daar krijg ik kriebels van. Ik moet mijn paard verkopen (ja volgens een aantal bokkers) want het is zielig voor het paard want ik kom er bijna niet en nu al zeker 2 maand ook echt niet geweest. T is mijn geld, mijn paard en paard mist mij niet hoor :D Dat is weer een menselijke gedachte, paard staat 24/7 buiten met een ander paard, krijgt eten en drinken en 2 keer per dag controle en daar ook aaitjes van.
Ik sta niet in het lijstje basisbehoefte dus het enige argument dat nog steek houdt is dat het wel een dure hobby is zo als je er weinig mee doet. Maar he, mijn geld :D
Al zou ik mijn briefgeld in de fik steken :Y)

Paarden hebben eigenlijk maar weinig nodig, maar als mensen daar niet aan kun voldoen dan vind ik het wel oke dat anderen hen iets proberen bij te brengen. Maar de manier waarop het gebracht wordt, is soms wel erg heftig en dat roept alleen maar weerstand op.

HannahMartha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:14

Hey ik heb een vraag...

Ik verzorg 3 shetlanders samen met een vriendin, ik kom 2 keer per week. De andere dagen komt er een ander meisje. Ik kom op donderdag en vrijdag. Als we aankomen op donderdag (onze eerste dag in de week) ligt er in alle 3 de stallen een laag platgedrukte poep van 1 cm dik (elke stal is 4x4m) Ze hebben een uitloop stal op het pad waar ze naar buiten kunnen ligt soms zelfs ook nog poep omdat er in de stal te weinig ruimte is in de stal. Ook het water is bijna helemaal op en soms ook vies (er zijn 3 grote drinkbakken) En al het hooi is op.
Dan mest ik samen met mijn vriendin allen 3 de stallen helemaal uit (als we klaar zijn is een hele container vol en er kan dan ook echt niks meer bij). En we maken de drinkbakken schoon en we vullen ze opnieuw. Ook doen we er weer hooi bij.
Als we vrijdag weer komen is het water niet op, ze hebben nog een beetje hooi en in elke stal liggen 3 hoopjes.
En als we dan een week later weer op donderdag komen ligt alles er weer slecht bij.

Nu vragen wij ons af of je hier nou van verwaarlozing kan spreken...

Dus kunnen jullie asjeblieft je mening hier over geven of het verwaarlozing is of niet... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:01

AmoorM schreef:
Zwerte schreef:

Ik snap dat je het hebt over een grijs gebied en niet zo extreem. Maar het principe blijft hetzelfde.
En ik wil niet je wereldbeeld verpesten, maar dat mensen altijd het beste willen voor hun dier is jammergenoeg lang niet altijd waar. Eigen gemak gaat best vaak voor welzijn, zelfs bij mij moet ik eerlijk toegeven. Zo heb ik mijn paard nu met een tijdelijk maatje staan die niet het beste is voor hem, hij heeft meer aan een dominant en kalm paard. Voor hem zou het dus absoluut het beste zijn om een ander paard erbij te krijgen. Ik heb echter dat geld nu even niet en wil de komende maanden rustig op zoek naar een geschikte. Als ik puur naar mn paard kijk, doe ik hem nu dus tekort. Ik heb er goede redenen voor, maar die zijn wel gebaseerd op mij en niet op mn paard. Ik doe mn best en ga erg ver voor mn dieren, maar ook ik heb mn grenzen en beperkingen.

Wat ik bijvoorbeeld afkeur is het negeren van behoeftes van het paard of zelfs afstraffen. Een luchtzuigband is daar imo een voorbeeld van. Ook 23/7 op stal keur ik af. Meer dan 12 uur op stal sowieso eigenlijk. Ik ben van mening dat er zeeeeer weinig uitzonderingen hierop zijn. Mijn paard is een extreme: hij is diep ongelukkig en een brok stress op stal. Hem op stal zetten zou echt kwalijk zijn.
Dus tja, ik ben zo iemand die 4 uur vrije uitloop per definitie te weinig vind.[/quote]

Gelukkig zeg je dat jij het te weinig en niet dat het te weinig is. ;) Ik vind het persoonlijk ook erg weinig, maar helaas soms is het niet anders.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:26

AmoorM schreef:
Er is een verschil tussen "Het is verkeerd om je paard maar vier uur per dag naar buiten te doen" en "Mijn paard staat langer dan vier uur per dag buiten want dat vind ik fijn"

Shenavallie: Het lijkt mij erg vervelend voor het paard, maar hoe hard het ook klinkt ik vind niet dat ik daar wat van mag zeggen. Het is niet mijn paard, als de eigenaar denkt dat het zo beter is, dan is dat zo. Je mag het natuurlijk wel denken, maar ik zou het zo hard op zeggen dat het verkeerd is. Ik kan helemaal niet tegen mensen die ongevraagd advies willen geven en dan ook nog boos worden als je het niet aanneemt. Als iemand mij naar mijn mening vraagt zou ik eerlijk antwoord geven, maar wel in de ik-vorm. "Ik zou het zus en zo doen" ipv "Dit is verkeerd wat je doet"

Zelfde met de sporen. Als iemand op bokt zet dat hij met sporen rijdt om het paard aan het been te krijgen. Dan vind ik niet dat diegene het verkeerd doet, maar juist een manier toepast waarvan hij denkt dat het goed is. Of dat nu met een zweep, zonder hulpmiddelen is of je zingt een liedje what ever. Ik vind niet dat iemand verkeerd bezig is als hij of zij het op een andere manier toepast als jij. Ook al denk je soms van waarom in vredes naam?

Verkeerd is misschien niet het juiste woord, maar als een dier eronder lijdt dan is het toch echt beter om het anders aan te pakken. Het gaat dan alleen om de manier waarop je het verwoord, inderdaad. Maar wat ik al zei: het hangt ervan af hoe de OP/titel vermeld staat. Of er om advies wordt gevraagd of dat iemand letterlijk vraagt "Wat doe ik verkeerd?" bijvoorbeeld. Maar die aanvallende reacties zijn soms niet zo handig. Ik ben het met je eens dat men sommige zaken beter anders kan verwoorden en het inderdaad beter kan houden bij "Ik doe het zo, omdat..." of "Mijn keuze zou .... zijn, omdat....".

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:27

Zwerte schreef:

Mee eens!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:30

AmoorM schreef:
VivaByoux schreef:

Maar als iemand er wel mee rijdt omdat hij het stoer/leuk vind, dat moet diegene toch helemaal zelf weten? Ik vind niet dat ik daar wat van mag zeggen. Of wel dat ik het niet stoer/leuk vindt. Je kunt niet zeggen, het is verkeerd om dat stoer of leuk te vinden omdat het een persoonlijke mening van iemand is.

Toch wel, als je bedenkt dat men zich niet altijd bewust is van zijn/haar eigen acties. Als je iemand uitlegt wat voor effect het bij een paard heeft, dan kan diegene beslissen om het anders te doen. En dat is wat ik bedoel met dat het welzijn van een dier voorop staat: je mag best adviseren/onderbouwen. Niet aanvallen, tenzij iemand moedwillig een dier staat af te ranselen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:36

Je mag best je mening geven, maar de manier waarop vind ik op bokt zelf storend, waardoor ik snel afhaak of niet reageeR. De discussie gaat vaak "jij doet het niet zoals ik ideaal vind, dus je hebt geen hart voor je paard." Vaak word er heel hard geoordeeld, ook in rijtopics. Dat je inderdaad maar moet verhuizen als je je paard geen 24/7 weidegang kan geven bijvoorbeeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:41

tmr001 schreef:
Je mag best je mening geven, maar de manier waarop vind ik op bokt zelf storend, waardoor ik snel afhaak of niet reageeR. De discussie gaat vaak "jij doet het niet zoals ik ideaal vind, dus je hebt geen hart voor je paard." Vaak word er heel hard geoordeeld, ook in rijtopics. Dat je inderdaad maar moet verhuizen als je je paard geen 24/7 weidegang kan geven bijvoorbeeld.

Toch zie ik dat erg weinig staan. Het valt me wel op dat het zo vaak gelezen wordt.
En dat stoort mij dan weer om eerlijk te zijn.
Ik zie wel staan dat mensen zeggen een paard hoort niet 24/7 op stal, maar er staat dan zelden bij dat hij maar 24/7 op de wei moet.

Anoniem

Re: 'Ik ben goed, jij verkeerd' gedachte.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 10:54

Mensen zijn hier soms ronduit grof. Laatst nog een discussie over het alleen staan van paarden. Tuurlijk vind ik dat paarden sociaal contact moeten hebben, daarom heb ik ook een shet. Voor mijn paard ziek werd, was ik aan het sparen voor een paard bij, maar owv gezondheidsproblemen ben ik opzoek naar een ras dat zacht zit, niet de goedkoopste rassen dus. Na een jaar zware kosten, zeg maar gerust het bedrag van een auto, schiet er niets meer over. Sterft paardlief nu alsnog (het gaat gelukkig wel beter met hem), dan kan er geen paard bij. Ik wil geen 2de er tijdelijk bij, omdat mijn shet nogal angstig is en ik hem liever ineens aan een definitieve maat voorstel ipv een tijdelijke. Wel, ben toen ook een slechte baas genoemd en een egoïst, want een goede baas heeft steeds extra geld, koopt zo een paard bij of verkoopt zijn paard in mijn geval.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:04

SandraVerl schreef:
Mensen zijn hier soms ronduit grof. Laatst nog een discussie over het alleen staan van paarden. Tuurlijk vind ik dat paarden sociaal contact moeten hebben, daarom heb ik ook een shet. Voor mijn paard ziek werd, was ik aan het sparen voor een paard bij, maar owv gezondheidsproblemen ben ik opzoek naar een ras dat zacht zit, niet de goedkoopste rassen dus. Na een jaar zware kosten, zeg maar gerust het bedrag van een auto, schiet er niets meer over. Sterft paardlief nu alsnog (het gaat gelukkig wel beter met hem), dan kan er geen paard bij. Ik wil geen 2de er tijdelijk bij, omdat mijn shet nogal angstig is en ik hem liever ineens aan een definitieve maat voorstel ipv een tijdelijke. Wel, ben toen ook een slechte baas genoemd en een egoïst, want een goede baas heeft steeds extra geld, koopt zo een paard bij of verkoopt zijn paard in mijn geval.

Maar op de vraag hoe lang hij dan alleen kwam te staan kwam geen antwoord.
Daar was dus ook een grijs gebied wat jij nu niet vernoemd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:10

bruintje123 schreef:
SandraVerl schreef:

Maar op de vraag hoe lang hij dan alleen kwam te staan kwam geen antwoord.
Daar was dus ook een grijs gebied wat jij nu niet vernoemd :)

Hoe kan ik antwoorden op iets wat ik niet weet? Ik heb geen glazen bol en kan dus niet weten of er nog onverwachte kosten komen of niet en wanneer het juiste paard op mijn pad komt. Daarbij heb ik geen geldboom staan, ben ik maar een gewone verpleegkundige en betaal ik iedere maand mijn hypotheek. Fijn voor jou, als jij dat wel allemaal hebt, maar dat geeft jou niet het recht om over mij te oordelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:14

SandraVerl schreef:
Hoe kan ik antwoorden op iets wat ik niet weet? Ik heb geen glazen bol en kan dus niet weten of er nog onverwachte kosten komen of niet en wanneer het juiste paard op mijn pad komt. Daarbij heb ik geen geldboom staan, ben ik maar een gewone verpleegkundige en betaal ik iedere maand mijn hypotheek. Fijn voor jou, als jij dat wel allemaal hebt, maar dat geeft jou niet het recht om over mij te oordelen.

Dat bedoel ik nu.
Jij zit nu op de kast, terwijl ik nog niets veroordelend heb gezegd.
Ik gaf alleen aan dat ook in dat topic veel grijs gebied was.

En dan kom ik weer hier op
Citaat:
Toch zie ik dat erg weinig staan. Het valt me wel op dat het zo vaak gelezen wordt.

Ennuh, ik zit nu ook braaf op het werk even pauze te hebben. Met wellicht dezelfde cao als jou ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 11:41

bruintje123 schreef:
SandraVerl schreef:

Dat bedoel ik nu.
Jij zit nu op de kast, terwijl ik nog niets veroordelend heb gezegd.
Ik gaf alleen aan dat ook in dat topic veel grijs gebied was.

En dan kom ik weer hier op
Citaat:

Ennuh, ik zit nu ook braaf op het werk even pauze te hebben. Met wellicht dezelfde cao als jou ;)

Heb late vandaag :j
Zit trouwens niet op de kast owv jou, ik weet best dat jij eigelijk een lieverd bent met een sterke mening. Er was iemand anders die veel groffer was, die herinnering jaagt me op de kast. Voor mij is het grijze gebied, het feit dat mensen oordelen over een situatie, zonder die persoon te kennen. Was mijn leven anders gelopen, had ik jaren geleden andere keuzes gemaakt, dan was er hier geen probleem en stond hier al lang een extra paard. En aangezien ik mijn gebroken rug te danken heb aan een foute keuze, zou ik ook niet op zoek moeten gaan naar iets speciaals. En net dat maakte mij toen zo boos, mensen oordelen op wat ze lezen, zonder interesse te hebben in de persoon achter het profiel.

Heb trouwens al lang een fokker waar mijn volgend paard vandaan zal komen, maar ik vermoed dat zij niet zomaar eentje uit haar hoed kan toveren. Dus mijne kleine staat alleen tot zij een paard voor mij gevonden heeft in het slechtste geval. Maaaaar, mijne grote is eindelijk aan de beterhand, dus gene paniek.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 12:14

Ik ben dus zo iemand die zegt dat er wetgeving moet komen dat stallingen een minimum van 4 uur vrije gang kunnen bieden. Alles daaronder vind ik inderdaad gewoon slecht (er kunnen individuele uitzonderingen zijn, bv door ziekte, maar algemeen genomen is dat gewoon slecht).

Dat breng ik inderdaad als een feit omdat het een feit is, kan helemaal niets met dat het is niet slechter, het is anders. Een paard is een bewegingsdier, een paard is een sociaal dier, dit gaat over basisbehoeften van het dier die gewoon bekend zijn, dit zijn gewoon wetenschappelijk bewezen feiten.

Ik zeg alleen nergens dat 24/7 het enige is wat goed is, tussen minimaal 4 uur en 24/7 zit een groot gebied, daarin zit mening en kijken naar het individuele dier. Onder die 4 uur is het geen mening meer.

Qua hulpmiddelen ligt het voor mij aan het mens dat ze gebruikt, je kan alles goed en slecht gebruiken. Sommige zaken begrijp ik niet, zou ik nooit zelf toepassen, maar zolang het mens dat dat wel doet het met beleid doet zal je mij er verder niet echt over horen.
Wel vind ik vaak dat mensen hard roepen dat ze hulpmiddelen perfect gebruiken, maar als je door vraagt komt er dan toch uit dat ze bv die slof gebruiken om te controleren, om harder door te kunnen komen. Wat ze zelf zeggen klopt dan niet met wat ze doen. Heb soms wel de neiging mensen daar op te wijzen, is een onhebbelijkheid van mij.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 20:20

ach ja.. Iedereen zijn eigen mening.. Ikzelf ben een western ruiter en op mijn verzorgpony een allesrijder van western tot springen... Ik let er vooral op dat ik en mijn pony het leuk vind. Ik houd me niet echt aan al die dressuur dingetjes :o