Bijdrage bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:17

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:19

Ik vind een bijdrage betalen/vragen eigenlijk helemaal niet gek. Ja op een manege heb je in principe een goede bakbodem, altijd een paard tot je beschikking maar vrijheid heb je niet.
Dat heb je wel als je een paard bijrijd (in principe).
Als mijn bijrijdster te vertrouwen is en verantwoordelijkheid neemt mag ze wat mijn betreft op mijn paard naar buiten, bij een manege lukt je dat niet hoor.
Daarbij wat kost tegenwoordig een 10-rittenkaart op een manege? € 200,00? Mag je 1 x per week een uurtje op "commando" rijden in een bak.
Als je wat ts aangeeft € 45,00 rekent voor bijrijden vind ik dat helemaal niet gek.
En klusjes kunnen daar nog steeds bijhoren hoor.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:20

Onze bijrijdsters hoeven niets te betalen. Sterker nog, wij betalen de helft van hun lessen voor hen. Zij hoeven verder niet te metsen oid. Alleen poetsen, opzadelen en rijden. Ze mogen er mee op (onderlinge) wedstrijd, daar rijden wij ze heen, het kost ze alleen het inschrijfgeld voor de wedstrijd.
Onze paarden worden er beter van (als het goed is :+ ) en de meiden hebben lol. Daar heb ik dan weer lol van. Ik hoef er dus absoluut geen geld voor. Waarom moet alles geld kosten trouwens?

Daarnaast wilde ik zelf een paard hebben. Daar horen kosten bij. Ik ga niet iemand anders vragen om die kosten voor mij te dragen (in de vorm van een betalende bijrijder).

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:22

Ik vind dat er voor beide partijen grote voor en tegens zijn en ben, na jaren bijrijder zijn, tot de conclusie gekomen dat er op dit vlak echt geen goed of fout is. Er zijn zoveel factoren die meespelen en ik kijk gewoon wat voor mij in dat geval goed voelt.
Voor mij is het het belangrijkste dat je wederzijdse waardering hebt en daar staat een bijdrage mijn inziens los van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:23

blackflicka schreef:
@Sonja ik bied een lief en goed gereden paard aan.
Voor de rest vrijheid blijheid enne zon hoge bijdrage vraag ik niet,ik wil gewoon geen manege ruiters.
En ook geen mensen die al een paard rijden,ik wil iemand iets bieden die nog geen paard heeft.

En op de manege ben je inderdaad ook nog eens veel duurder uit,stel dat je 3 dagen per week op de manege moest gaan rijden,dan kom je er niet met die 45 euro wat ik als bijdrage vraag.

En als ik vraag om mee te helpen mesten,dan hoor ik nooit niks meer.
Wat moet ik dan,mezelf maar als stallen sloofje inzetten en een ander rond laten rijden op mijn paard.
En ik alle kosten betalen,dat dacht ik niet.

Even voor de goede orde: ik veroordeel je niet hoor, ik probeer juist een soort van mee te denken.

Je geeft nl aan dat 'ze' het wel bij anderen betalen, maar bij jou niet.
Dan is er dus IETS wat 'ze' elders wel vinden, maar bij jou niet.
Wat is dat dan? Betere paarden? Betere accommodatie? Makkelijkere eigenaar? Er MOET iets zijn...

Het is heel regioafhankelijk van of mensen er iets voor willen betalen of niet, en ik heb het vermoeden (echt alleen een gevoel) dat de doelgroep die jij zoekt nou net de groep is die NIET bereid is te betalen. Een manegeruiter zal veel eerder wat neer willen leggen om op een beter paard te mogen rijden en/of meer vrijheid te hebben, dan bv iemand die een eigen dier gehad heeft en/of zelf al op een aardig niveau rijdt.

Als ik zelf geen paarden zou hebben op dit moment, en ik zou willen bijrijden, zou ik alleen bereid zijn om te betalen voor een paard waarvan ik zelf nog veel kan leren, en waar alle knopjes al op zitten. Een dier wat slechts op M-niveau (is maar voorbeeld hoor, eigenlijk geldt dit ook nog voor Z1) loopt, daar zou ik echt niet voor dokken omdat ik het dier zelf nog genoeg kan leren.

Dit blijf een lastig iets. Ik vind het sowieso al lastig om te beslissen wel of niet een bijrijder. Ik heb het vroeger altijd van anderen moeten hebben, en wil dat dus eigenlijk ook 'terug' doen. Maar mijn huidige paard wordt bepaald niet fijner van meerdere ruiters, en het andere paard wordt door mijn vrouw gereden en kan daarin voldoende z'n ei kwijt. Blijft mijn oudere paard over, en daar heb ik nu sinds kort een oudere en absoluut beginnende ruiter op zitten die er dikke lol mee heeft. Gratis. Zo hou ik voor mijn gevoel 'alle zeggenschap' want ik vind dat als iemand betaalt, die ook 'rechten' moet hebben...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-12-15 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:23

blackflicka schreef:
Hier is er wel veel vraag,maar ze willen geen klusjes doen,ook niet betalen.
Misschien is het dan maar beter,om maar geen bijrijder te nemen.

Exact. Dan heb jij tenminste ook geen gezeik. Want dat is biljkbaar het enige dat jij eruit haalt. Dat en geld.

Ik hoef niet te verdienen op een bijrijder. Ik draag de kosten van mijn paard(en) zelf. En die kosten worden heus niet hoger wanneer er iemand anders op mijn paard gaat rijden.
Ja, wanneer ze zaken slopen, dan wel, maar het lijkt me niet meer dan logisch dat bijrijder die spullen dan vergoed. En het is mij nog nooit overkomen.

Je kunt jezelf niet vergelijken met een manege. Een manege heeft een winstoogmerk. Jij bent een particulier. In een restaurant ben ik 50 euro kwijt voor een driegangenmenu. Als ik bij de buurvrouw ga eten ben ik niks kwijt. :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:24

Het ligt ook een beetje aan de situatie. Als je een Z paard aanbiedt aan iemand die op B niveau rijdt, dan vind ik een bijdrage meer gepast dan wanneer je een B paard aan een Z ruiter aanbiedt. Dus als de ruiter vooral van het paard leert kan het wel, maar als de ruiter het paard beter maakt (en het paard dus vooral van de ruiter leert) vind ik het niet meer kunnen om een bijdrage te vragen.
Ikzelf pieker er dus nu niet meer over om te gaan betalen voor het rijden van andermans paard. Sterker nog, als het niet een heel goed paard is waar ik zelf echt verder mee kan komen dan vind ik dat de eigenaar mij moet betalen. Het ligt dus helemaal aan de situatie vind ik :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:25

Ik heb naast mijn eigen paard ook paarden voor anderen gereden. Op het moment dat ik het paard kan/moet opleiden of verder brengen qua niveau dan betaal ik er niet voor, sterker nog ik heb er voor betaald gekregen.

Dus, als je bijrijder het paard verbeterd dan geen bijdrage. Verbeterd het paard de bijrijder dan een kleine bijdrage.

Dat je geen manege ruiters wilt dat begrijp ik volkomen maar waarom niet iemand die andere paarden rijdt?

Fem

Re: Bijdrage bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:27

Ik vraag liefde, aandacht, toewijding, betrouwbaarheid en inzet...
Dat is niet te koop... Daarom vraag ik geen bijdrage...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:28

Fem schreef:
Ik vraag liefde, aandacht, toewijding, betrouwbaarheid en inzet...
Dat is niet te koop... Daarom vraag ik geen bijdrage...

Dat vind ik een hele mooie uitspraak!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:28

Ik betaal de helft van het stalgeld voor mijn paard. Maar ik ben dan ook de enige die erop rijdt en mag mijn trainingsschema helemaal zelf inrichten. Ik mag zelf bepalen wat ik ermee doe. Het is nog een jong paard en moet nog zadelmak gemaakt worden, maar dat mag ik dus ook zelf doen.

Als ik het paard zou moeten delen met een ander, dus zoals bij de meeste bijrijdpaarden, dan zou ik daar liever niet iets voor willen betalen. Waarom niet? Je kan niet je eigen plan trekken, ik heb vaak genoeg bijrijdpaarden gereden en daar ben ik altijd dankbaar voor geweest, maar als ik terug kijk heb ik altijd maar moeten doen wat de eigenaren zeggen. Uiteraard wel begrijpelijk, maar ik zou hiervoor niet willen betalen.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:29

Ik vindt het afhankelijk van wat de eigenaar te bieden heeft.

- 1 tot 2 keer in de week helpen in de verzorging en klusjes.
- Paar keer in de week rijden en klusjes.
- Rijden zonder klusjes.

Bij de eerste 2 punten zou ik een verzorger/of bijrijder geen bijdragen vragen. Bij punt 1 niet, omdat ze "alleen" wat aandacht besteden aan het paard en de verzorging op zich nemen en bij punt 2 niet omdat ze klusjes er bij doen.
Bij punt 3 zou ik zeggen, betaal lessen en betaal de hoefsmid en indien nodig een dierenarts.

Maar ik vindt het allemaal afhankelijk van wat er aangeboden wordt.
Ik zocht altijd naar verzorgpaarden waar ik behalve de rijles niets voor hoefde te betalen en gewoon klusjes moest doen. Aangezien ik het vaak niet kon opbrengen wat een eigenaar vroeg.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:32

@Kimmetjee07: Mijn bijrijdster hoeft geen klusjes te doen sinds we op onze nieuwe stalling staan..
Op de vorige stalling ook niet, maar ze deed het wel...

Maar ik vind het sowieso een kromme redenatie.. Je wil alleen geld betalen als je geen klusjes hoeft te doen?
Ik bedoel, verzorging hoort er nou eenmaal bij.. en klusjes komen soms ook om te hoek kijken..
Als mijn bijrijdster dan zou zeggen: Sorry, maar dat doe ik niet, dan kan ze sowieso vertrekken, want dan is het puntje toewijding al niet meer ter spraken wat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:33

Rena100 schreef:
Ik betaal de helft van het stalgeld voor mijn paard. Maar ik ben dan ook de enige die erop rijdt en mag mijn trainingsschema helemaal zelf inrichten. Ik mag zelf bepalen wat ik ermee doe. Het is nog een jong paard en moet nog zadelmak gemaakt worden, maar dat mag ik dus ook zelf doen.

Mooi voorbeeld van hoe verschillend mensen er in kunnen zitten.

No way dat ik zou betalen om een paard van een ander in te rijden. Daar moet IK voor betaald worden, omdat ik dan de risico's loop en het paard verbeter. Niet de eigenaar.
Beetje te vaak meegemaakt vroeger dat ik (gratis) voor een ander paarden inreed, die vervolgens onder m'n reet uit verkocht werden. Dikke doei :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:36

Ik heb ook een bijrijder gehad voor mijn toenmalige paard.
Zij betaalde 100 euro per maand en reed 2x per week.
Ik gaf haar les en begeleide haar fanatiek.
Tevens heb ik haar een aantal keer mee genomen naar oefen dressuur wedstrijden.
En soms reed ze extra als ik niet kon of ziek was. Hier hoefde ze uiteraard niet meer voor te betalen.

100 euro is wellicht veel, maar ze heeft wel gruwelijk veel kunnen leren van het paard. Zij kwam rechtstreeks van de manege en mijn paard was Z2 klaar.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:37

Ik vind een bijdrage redelijk, maar niet te hoog. Een bijrijder is er immers om de eigenaar ook te helpen als die tijdnood heeft bijvoorbeeld.

Wat ik niets snap zijn mensen die een bijdrage vragen aan iemand die dan kan komen om te mesten en te poetsen en die niet mag of kan rijden. Dat is gewoon raar, maar ik zie het hier in de omgeving wel veel gebeuren.

Voor mijn eigen bijrijdpaard betaalde ik 75 p/maand voor 2 keer in de week. Ik mocht er bijna alles mee, maar ik moest ook zelf mesten en voeren. Het was imo wat aan de hoge kant, maar ach.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:40

Ik snap je redenatie hoor Sonja, ik ben op deze betreffende stal terecht gekomen om een ander paard te leasen. Oudere merrie die al het een en ander kende. Echter werd bij dit paard artrose geconstateerd een tijdje geleden en had ik dus niets meer te rijden. Toen kreeg ik dit voorstel om dit jonge paard te rijden. Ik vind het leuk en het is ook mijn hobby, ik krijg er wel bijna een eigen paar voor terug. En als dit paard verkocht wordt (die kans is er uiteraard ook hier) dan is er altijd een ander paard dat ik kan rijden. Met het zadelmak maken helpt de eigenaresse mij, ze geeft mij nu nog bij elke keer dat ik erop stap les (ze is een ervaren ruiter en instructrice, heeft dus een eigen trainingsstal). Ik leer er zelf ook veel van, want ik ben soms nog best angstig op die jonge beesten.

Ze heeft altijd wel een aantal jonge paarden er staan, die kan ik ook rijden wanneer ik wil. Dus ja, ik vind dat ik er genoeg voor terug krijg, maar ik snap wel dat anderen er anders tegen aan kijken.

Kimmetjee07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:43

Fem schreef:
@Kimmetjee07: Mijn bijrijdster hoeft geen klusjes te doen sinds we op onze nieuwe stalling staan..
Op de vorige stalling ook niet, maar ze deed het wel...

Maar ik vind het sowieso een kromme redenatie.. Je wil alleen geld betalen als je geen klusjes hoeft te doen?
Ik bedoel, verzorging hoort er nou eenmaal bij.. en klusjes komen soms ook om te hoek kijken..
Als mijn bijrijdster dan zou zeggen: Sorry, maar dat doe ik niet, dan kan ze sowieso vertrekken, want dan is het puntje toewijding al niet meer ter spraken wat mij betreft.

Maar daarom zeg, ik vindt het afhankelijk van wat er door de eigenaar verplicht wordt. Als er echt verplicht wordt dat ze klusjes moeten doen, vindt ik niet dat je ze dan ook nog eens kunt vragen om er voor te betalen.

Zijn ze zie niet verplicht iets te doen, maar doen ze het toch zonder dat de eigenaar er naar hoeft te vragen, zou ik ze ook niet vragen om te betalen. De bijrijder toont initiatief en inzet om voor het dier te zorgen.

Hoeft een bijrijder helemaal niets te doen en als dan de vraag komt om eens iets wel te doen, maar ze vertikken het. Vindt het ik het niet meer dan normaal om een bijdragen te vragen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:46

RUI → VP

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:48

Ik ben ook bijrijder geweest, vroeger ook al wel. Ik heb nog nooit hoeven betalen, de eigenaren waren juist blij dat hun paard verzorgd werd en beweging kreeg. Wel hielp ik altijd mee met klussen, vond/vind ik vanzelfsprekend.
Maar ik weet dat genoeg mensen wel geld vragen van een bijrijder en dat lukt soms ook, ligt misschien ook aan de regio. Hier is het niet echt gebruikelijk. Stuk verderop staat een paard wat geleasd kan worden, voor €100 per maand. Komt geen hond op af, advertentie staat al meer dan een jaar. Maar hier zijn de stallingskosten ook niet zo hoog dus voor dat bedrag kan je zelf een paard stallen.
Oja, lessen betaalde ik wel altijd zelf.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:50

Ik heb een bijrijder gehad die betaalde, eigenlijk liet ik ze betalen in de hoop dat ze dan wel gewoon op de afgesproken momenten kwamen.. Echter, het maakt geen zak uit, ze kwam gewoon niet, zei altijd last minute af noem maar op.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:56

Ik betaal €30 in de maand voor twee keer week rijden, en dat vind ik een heel goed bedrag. Moet dan wel stallen mesten (2 maar) maar dat vind ik niet erg. En heb een bak en een boomgaard tot beschikking.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:02

Ik vind het eerlijk gezegd best wel lastig. Ik denk dat er een heleboel goede ruiters uitgesloten worden door (hoge) bijdrages. Enerzijds wordt er gevraagd om bijrijders die ouder zijn dan 18, die verantwoordelijk zijn en minimaal x aantal keren komen. Veelal zijn dat juist degene die financieel niet breed zitten ivm studie en de kosten die op zichzelf wonen met zich mee brengen.

Princesj schreef:
Ik heb een bijrijder gehad die betaalde, eigenlijk liet ik ze betalen in de hoop dat ze dan wel gewoon op de afgesproken momenten kwamen.. Echter, het maakt geen zak uit, ze kwam gewoon niet, zei altijd last minute af noem maar op.

Dat herken ik inderdaad. Veel mensen denken dat een bijrijder door een bijdrage te betalen zich verantwoordelijker gaat gedragen. Maar in de meeste gevallen zien ze het meer als een reden dat zij méér inspraak hebben in wat er gebeurd met het paard en juist makkelijker met afspraken worden. Ze betalen toch, dus hoeven ze ook geen verantwoording af te leggen.
Eerlijk gezegd vind ik dat ergens ook begrijpelijk.. In deze omgeving wordt er al snel 175 gevraagd voor 2 a 3x per week rijden, zonder les. Als je meer dan de helft van het stallingsgeld moet ophoesten, terwijl de eigenaar ermee uit te brand wordt geholpen.....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:54

Naar aanleiding van de post van miramii schiet me ineens iets te binnen...
Vaak zie ik op marktplaats advertenties staan dat mensen op zoek zijn naar een bijrijder. Prima natuurlijk, alleen komt daar vervolgens een hele waslijst aan eisen bij, zoals bijvoorbeeld:
- Je moet per sé op die en die dagen (en soms ook nog per sé overdag omdat er geen baklichten zijn)
- Je moet minimaal M rijden (terwijl het paard soms nog maar B of L is, dus dan wordt het paard er meestal beter van)
- Je moet zo vaak per week/maand lessen en dit moet je zelf betalen
- Dit moet per sé bij een bepaalde instructeur, uitgekozen door de eigenaar
- Je moet zijn stal mesten, voer klaarzetten en de paddock mesten, en vaak ook nog de stallen van eventuele andere paarden van de eigenaar ook meepakken (en soms zit je door zulke klusjes nog weer specifieker aan een bepaald tijdstip vast, omdat er gemest moet worden voordat de paarden weer naar binnen gaan, of omdat jij degene bent die de paarden binnen of buiten zet, maar dit wel op een bepaald tijdstip moet gebeuren)
- Je moet door weer en wind komen, in voor- en tegenspoed (vraag me dan altijd af of de eigenaar dit zelf ook doet)
- enz enz
En dan wil zo'n eigenaar dus nog een bijdrage ook? Of die eigenaar vindt het gek dat ie geen bijrijder kan vinden? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:58

Ik vind het heel erg dubbel. Vind de vergelijking met betalen voor een manege ook niet echt gepast of op z'n plek, omdat je op een manege betaalt voor onder andere de lessen. Je betaalt wel een klein bedrag voor het gebruiken van het paard, maar je krijgt daar ook goede begeleiding bij en leert zeker de eerste jaren constant bij.

Ik vind een bijdrage vragen terecht als het gaat om een echt leerpaard. Als jij een paard hebt dat Z2 gelopen heeft en die nu gewoon een rondje dressuur wilt doen om soepel te blijven, dan kan je daar best een 16-jarige meid op laten rijden die net van de manege komt en dan om een kleine bijdrage vragen. Als ik een bijdrage betaal (wat ik in het verleden wel gedaan heb), dan ga ik er wel vanuit dat er bepaalde faciliteiten en mogelijkheden zijn eigenlijk. De nuance ligt heel erg in het verschil tussen een luxe pensionstal waar je als bijrijdster geen klusjes hoeft te doen en alleen maar komt rijden en knuffelen, en een schuilstal op een weiland waar niet eens een fatsoenlijke bak aanwezig is. Voor de laatste zou ik niet zo snel een bijdrage leveren.

En dan de kansen die je krijgt met een paard. Als ik de mogelijkheid krijg om op eigen kosten te lessen, om uiteindelijk wedstrijden te gaan rijden, een beetje verantwoordelijkheid over het paard, dan zou ik daar best wat voor willen betalen. Als ik alleen maar in de bak mag op bepaalde tijdstippen, nooit naar buiten mag of iets nieuws doen met het paard dan zou het voor mij wel alweer snel ophouden. Het is een beetje een wisselwerking.

Maar goed, ik ben dan ook erg kieskeurig als het op bijrijden aankomt, wat een van de redenen is dat ik op dit moment helemaal niet meer rijd.