Kopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:45

Dat met die achterbenen, voor een paard is het spannend om zijn achterbenen te geven, dan kan hij namelijk niet ineens weg als er stront aan de knikker is. Dat moeite hebben met het geven van het achterbeen kan dus ook zijn omdat hij nog moet wennen, het voelt nog onveilig voor hem. Als hij verder in zijn gangen niet laat zien dat hij stijf is dan zou ik daar niet zo'n groot probleem van maken. Gewoon net als altijd oefenen, desnoods begin je van voor af aan met een touw.
Ik vind het niet vervelend klinken hoor. Het hangt natuurlijk een beetje van het gebruiksdoel af. En KS, dat is volgens mij mode op het moment...
Wel zul je moeten beoordelen of je wel een passend zadel bij dit beest kunt vinden, want een moeilijke rus kan een groot probleem worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:46

iones had ook singeldwang. Ik heb me aangepast. Ik nam een singel met elastiek. En ik singelde altijd aan in etappes. Steeds een gaatje erbij, wat lopen, weer een gaatje erbij, wat lopen, heel rustig aantrekken en niet als een gek gaan hijsen. Dit paard had een drukplekje op de rug en is dus gereden met een niet passend zadel. Dan heeft hij dus reden voor singeldwang. Een goed passend zadel en wat beleid met zadelen en aansingelen en het probleem zal verdwijnen.
Bezuinig daarom niet op een kundige zadelpasser en een goed passend zadel.

Ook achterbenen is gebrek aan vertrouwen. Heeft tijd nodig.

Mungbean

Re: Kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:54

StalNollie, laat ik het zo zeggen.
De paarden die ik ken die naar de markt gegaan zijn waren paarden met goed papier maar waarvan de verkoper geen röntgenfoto's wilde bij de verkoop.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:57

Desiree schreef:
Hij is toch klinisch goedgekeurd?
Door laten scannen... je bedoelt rontgenen? Dat is een duur grapje. En het zegt ook niet altijd iets. Geen garantie voor de toekomst. Dat doe je alleen boven een bepaald aankoopbedrag.

Ben ik niet helemaal met je eens, een paard kan klinisch nog zo goed zijn terwijl er op röntgenfoto's van alles te zien is.
Ben het wel eens met dat het geen garantie is, volgende week kan hij zich zo benadelen dat hij een blessure heeft, garantie heb je nooit, ook al keer je hem helemaal binnenstebuiten met keuren.

Ts, ik zou je aanraden om toch röntgenfoto's van zijn rug te laten maken en een osteopaat erbij te halen, verder heb ik geen ervaring met paarden van de markt..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:57

Of met zenuwsnedes

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:03

Sizzle schreef:
StalNollie, laat ik het zo zeggen.
De paarden die ik ken die naar de markt gegaan zijn waren paarden met goed papier maar waarvan de verkoper geen röntgenfoto's wilde bij de verkoop.

En waarom dus niet röntgenen?
Als het zo een waanzinnig goed paard zou zijn, wat zoekt zijn eigenaar dan op een markt?
Ik zou ook mijn twijfels hebben........hoe lief en goed gelovig ook.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:11

Skip_Bo schreef:
Desiree schreef:
Hij is toch klinisch goedgekeurd?
Door laten scannen... je bedoelt rontgenen? Dat is een duur grapje. En het zegt ook niet altijd iets. Geen garantie voor de toekomst. Dat doe je alleen boven een bepaald aankoopbedrag.

Ben ik niet helemaal met je eens, een paard kan klinisch nog zo goed zijn terwijl er op röntgenfoto's van alles te zien is.
Ben het wel eens met dat het geen garantie is, volgende week kan hij zich zo benadelen dat hij een blessure heeft, garantie heb je nooit, ook al keer je hem helemaal binnenstebuiten met keuren.

Ts, ik zou je aanraden om toch röntgenfoto's van zijn rug te laten maken en een osteopaat erbij te halen, verder heb ik geen ervaring met paarden van de markt..

Röntgenfoto's tonen te vaak dingen die nooit aan de orde gaan komen. En dat is mijn probleem met röntgenen. Paarden worden er vaak onnodig door afgeschreven.

Ik weet dat het raar klinkt in de oren van veel mensen, maar er zijn echt paarden die op de paardenmarkt op een eerlijke manier verkocht worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 21:14

Echter bij dit paard zouden de foto's een reden hebben, de problemen met zadelen.
Dus niet raar om daar eens verder op in te gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:45

<:) {:) :){ Wie paard of vrouw/man wil zonder gebrek heeft een lege stal en een leeg bed! Dit is een oud boerenspreekwoord.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 16:56

Ligt eraan hoeveel je ervoor betaald hebt. Maar bij geen een paard heb je natuurlijk garantie. De 14 dagen proberen vindt ik heel netjes en dat hij klinisch gekeurd is ook. Ik zou hem ook een keer door de osteo/fysio goed na laten kijken. maar de zadeldrang kan natuurlijk heel goed komen vanuit het probleem dat hij jaren lang met een slecht passend zadel is gereden. Dan is het een gewoonte geworden en duurd het heel lang voordat hij niet meer negatief op het zadel zal reageren. Groote kans als het hem jaren pijn heeft gedaan dat dit gedrag nooit weg gaat. Ik denk dat daar de klachten vandaan komen en niet dat er wat mis is met de rug. Denk dat daar bepaalde spieren heel vast zitten doordat hij krampachtig heeft gelopen om onder de pijn probberen uit te komen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 17:02

Sjolvir schreef:
Echter bij dit paard zouden de foto's een reden hebben, de problemen met zadelen.
Dus niet raar om daar eens verder op in te gaan.

De reden daarvan kun je toch gemakkelijk achterhalen?
xSanneE_98 schreef:
Er is wel te zien dat hij wat drukplekjes op de rug heeft, maar hier zou hij volgens de dierenarts geen last meer van hebben.

Mijn merrie kwam terug van de trainingsstal, en er was al bij opgemerkt dat ze moeite hadden het hoofdstel om te krijgen. Toen ik wilde rijden en het hoofdstel in wilde doen, en het riempje vast wilde maken, trok ze haar hoofd met een ruk omhoog. Ik keek beter en ik zag de reden. Rondom haar hele jukbeen en achterkant, ook op de plaats waar de sperriem zit, allemaal kale plekken!

Wat was het geval? Ze had altijd haar mond open bij het rijden. Dus hoe lossen ze dat op? Eens effe goed vastsnoeren zodat `die bek niet meer open kan`.

Ik vroeg aan de tandarts waarom haar mond altijd open zou zijn bij het rijden en hij merkte dat ze een laaghangend rooster had. Een dik bit zou haar hinderen. Ik heb er een myler in gehangen, een voor mijn doen scherp bit. Maar haar mond gaat nooit meer open, en de sperriem gebruik ik allang niet meer, en de kinriem gaat al dicht op het eerste gaatje. En het omdoen van het hoofdstel is nooit meer een probleem geweest.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 18:45

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb er een passend zadel opliggen op dit moment, 3 keer raden; ik kon vandaag zomaar opstappen, zonder enig raar gedrag!
Alleen de achterbenen is nog ff een issue

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 18:47

Daarom de ostheo, die kan mooi de boel losmaken zodat het ook wat makkelijker wordt om de achterbenen op te tillen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 18:49

zigranta schreef:
Daarom de ostheo, die kan mooi de boel losmaken zodat het ook wat makkelijker wordt om de achterbenen op te tillen.

Oke, bedankt! Het is ook zeker geen kwaad van het dier, dat is overduidelijk te zien.
Als het de rest van de week zo blijft gaan, dan verwelkom ik hem met open armen in onze stal

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:00

Nou dat klinkt veelbelovend..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:10

Ik ken wel meer mensen die hun paard op de markt verkopen omdat ze dan veel meer kijkers in 1x hebben, ze hoeven er geen tig keer voor thuis te blijven waarbij niemand komt opdagen, en de mensen die de markt bezoeken weten dat eerst komt eerst maalt. Wil daarom echt niet zeggen dat een paard slecht is.

TS, mijn eerste merrie was een catastrofe met achterbenen geven. Ernaar wijzen was genoeg en ze sloeg haast het licht uit je ogen. Heeft me maanden gekost eer ik ze netjes en vooral veilig kon optillen, maar het is me uiteindelijk wel gelukt. Was gewoon een dame met een handleiding die voorheen had geleerd dat ze met slaan haar zin kon doordrijven. Tijd en geduld waren de sleutelwoorden, vertrouwen krijgen in elkaar en een band opbouwen. Nadien nooit meer problemen mee gehad, paard was verder ook kerngezond.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 20:45

mrie schreef:
Nou dat klinkt veelbelovend..

Is dit nou nodig?

Varekaj schreef:
Ik ken wel meer mensen die hun paard op de markt verkopen omdat ze dan veel meer kijkers in 1x hebben, ze hoeven er geen tig keer voor thuis te blijven waarbij niemand komt opdagen, en de mensen die de markt bezoeken weten dat eerst komt eerst maalt. Wil daarom echt niet zeggen dat een paard slecht is.

TS, mijn eerste merrie was een catastrofe met achterbenen geven. Ernaar wijzen was genoeg en ze sloeg haast het licht uit je ogen. Heeft me maanden gekost eer ik ze netjes en vooral veilig kon optillen, maar het is me uiteindelijk wel gelukt. Was gewoon een dame met een handleiding die voorheen had geleerd dat ze met slaan haar zin kon doordrijven. Tijd en geduld waren de sleutelwoorden, vertrouwen krijgen in elkaar en een band opbouwen. Nadien nooit meer problemen mee gehad, paard was verder ook kerngezond.

Welke methode heb je gebruikt? Lees veel over beenlonge's e.d..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 20:56

Huh, volgens mij bedoeld mrie het juist positief hoor?

Het zou natuurlijk gewoon heel fijn zijn als je precies gevonden hebt wat je zocht. Dus ik hoop zeker dat de osteo wat voor de merrie kan betekenen :j

Beenlonge gebruik ik alleen voor slaande paarden. Als ze gewoon een beetje lastig zijn dan oefen ik eerst met het been naar voren heffen en daarna pas naar achter.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-15 21:07

Sizzle schreef:
Huh, volgens mij bedoeld mrie het juist positief hoor?

Het zou natuurlijk gewoon heel fijn zijn als je precies gevonden hebt wat je zocht. Dus ik hoop zeker dat de osteo wat voor de merrie kan betekenen :j

Beenlonge gebruik ik alleen voor slaande paarden. Als ze gewoon een beetje lastig zijn dan oefen ik eerst met het been naar voren heffen en daarna pas naar achter.

'T is een ruin! :+
Oke, dan heb ik het verkeerd begrepen, mijn excuus!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:14

Oh oeps :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:29

Ik heb nog nooit iets anders gebruikt dan geduld en een dressuurzweepje :+ Niet om te slaan uiteraard.
Met een dressuurzweep kan ik de achterbenen aanraken terwijl ik naast hun buik/flank sta. Wanneer ze meppen sta ik dan niet in de onmiddellijke omgeving van het meppende/zwaaiende achterbeen, en anders kan ik alsnog wegspringen. Dit heb ik opgebouwd tot ik met het zweepje eigenlijk onbeperkt over en langs het achterbeen kon glijden zeg maar.

Per keer dat de voet opgetild werd maar er werd niet mee gemept, zei ik "voet" en "goed zo". Als ze hem weer neerzetten, zei ik "neer". Soms gaf ik een zacht tikje tegen de kogel aan de buitenkant, met dan weer "voet" tot ze'm gingen optillen en dan belonen uiteraard.
Op die manier heb ik toch een aantal paarden kunnen leren dat aanraking aan de achterbenen niet eng is + het koppelen van het commando "voet" met het optillen.

Bij eentje die de achterbenen stijf op de grond houdt doe ik dit ook. Wat ook nog wel eens kan helpen, maar dat verschilt écht per paard en hangt van de situatie af, is met mijn schouder duwen tegen de achterhand tot ze "omver wiebelen" zeg maar. Vanaf het moment dat de voet beweegt en ik 'm kan optillen, laat ik de druk los.

Ik kan/kon bij mijn 4 paarden, mijn overleden merrie (de mepgrage dame van mijn vorige post) en mijn verkochte tuigertje na deze manier van werken de voeten vragen op commando door er gewoon naast te staan. Bij mijn overleden merrie was het wel werk van heel lange adem, omdat die gericht en keihard sloeg met de bedoeling om je ook echt snoeihard te raken. Laat ons zeggen dat qua dominantie daar een flink aantal vijzen aan los zaten bij dat paard... Eens je wist hoe je aan de knopjes moest draaien had je er wel een wereldpaard aan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:31

Ach bij ons bij de boer zijn ook weleens pony's en paarden uit goede sport lijnen opgefokt en later verkocht als ze gereden waren voor een normale prijs.
Ze zijn er toch echt regelmatig te vinden hoor en totaal niets mis mee :)
Wij hebben voor een prikje een bustique gekocht, hij is de wei opgegaan, daarna licht zadelmak gemaakt en doorverkocht aan een spring stal want hij paste niet bij ons dus de keuze was eerder gemaakt.
Inmiddels staat hij in Amerika .. Dus ja Een paard van een paar 100 Euro kan het soms echt wel :')

Dus ts, gewoon nog lekker door testen. Je hebt nog even de tijd om te oefenen en controleren met alles. Maar ik zou me niet te druk maken.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 21:42

Sizzle schreef:
Dat zeggen ze allemaal uiteraard :D
Je gaat niet zeggen: hij heeft KS en we hebben vorige week cortico's in zijn rug gejast en nu moet hij snel weg want over 3 maanden speelt het weer op :+

Mischien ben ik ook gewoon te achterdochtig.

Wilde ik net zeggen.... Jij reageert negatief zeg. Marktpaard, dus is niks !
Als je hier rond neust, zitten er toch echt wel juweeltjes tussen hoor.
En ja, de markt ligt op zijn gat, dus mensen verkopen ook aan handelaren en vervolgens komt tie op de markt. Wil echt niet zeggen dat alles bagger is wat van de markt komt !

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:38

Het is niet voor niets dat heel de paardenfok achteruit is gegaan, omdat je buiten de markt tegenwoordig prijzen krijgt die heus niet beter zij.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:48

Sizzle schreef:
Een paard staat op de markt omdat hij particulier niet te verkopen was.
Ofwel er is iets mee.
Zoals je het beschrijft heeft hij dus singeldwang. Dat in combinatie met achterbenen moeilijk geven doen bij mij wel wat alampjes afgaan.
Rug foto's?

Oké deze opmerking... Pff, alsof elk paard wat op de markt staat wat mankeert.
TS, ik zou inderdaad nu zo veel mogelijk met het paard proberen en dan toch echt kijken hoe jouw gevoel er over is. Succes!