Shoraya; mijn nieuwe bijrijdpaardje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Re: Shoraya; mijn nieuwe bijrijdpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:37

Mij zal het verder worst wezen ,het is mijn paard niet.Maar kijk zelf eens op vooral foto 4 en 6 heel kritisch naar je armen zie je hoe strak en vast het er allemaal uit ziet ?Je armen wijzen ook gewoon recht naar beneden ,op foto 6 zie je de mondhoek wat trekken ook.
Je bent een beginnende ruiter en dat geeft niet dat is iedereen hier,of in ieder geval ook geweest.
Dus je kan er alleen maar dingen uit leren.

Maar welke reactie's had jezelf dan eigenlijk gedacht te krijgen?Gewoon een vraag uit interesse gesteld?

KyaraMyBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:46

Even off-topic, maar kan het zijn dat ik vorige week vrijdag een buitenrit met jou heb gereden bij de Mill Ranch? Je roze jas in combinatie met je lange blonde haar komt me zo bekend voor... ik ben benieuwd!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:49

Waarschijnlijk dat het verbeterd is, waar ik het mee eens ben.

Heb zo'n nutteloze en vervelende discussie gehad onder een rij itp en ben sinds dien gestopt met kritiek/tips/commentaar leveren, vooral omdat ik niks aan al dat kritiek heb gehad omdat ik er op mijn eigen weg ben gekomen.

Ik zie toch echt wel verbetering en wil daar TS voor complimenteren, ookal kunnen er nog veul dingen veranderen, verbetering is niet gelijk dat je overal tevreden mee bent.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 22:50

Aangezien je in je op wel aangeeft tips te willen over hoe je weer kan leren rechtop te zitten wil ik daar even op in gaan.
Ten eerste je rijd nog niet zo lang op dit paard, geef jezelf de kans om te wennen aan haar. Niemand die meteen perfect weg rijd (zeker niet als ze zoals jezelf aan geeft een angstige ruiter bent) En daar denk ik dat je naar voren vallen ook vandaan komt, een stukje tenminste. Mensen met angst hebben vaker de neiging om naar voren te gaan zitten, vaak omdat ze dan een gevoel hebben dat ze erop voorbereidt zijn als het paard iets doet zoals bvb schrikken.
En het andere stukje waarom je naar voren valt komt denk ik ook uit een stukje onbalans. Kan op je foto's zien dat je (te) veel balans houd in je bovenlijf.
MAAR zoals ik al zei geef jezelf even de tijd om te wennen aan dit paardje, las dat je al les hebt dus helemaal goed! Vraag of je misschien een aantal keer zit les kan hebben aan de longe, dan kan je je helemaal concentreren op het zitten en niet bezig zijn met figuren rijden of dat soort dingen.
En verder wil ik je veel plezier wensen met haar en hoop voor je dat je haar nog een lange tijd kan rijden en dat je je stukje angst dan los kan laten bij haar.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 22:54

Als jij vindt dat ik zaag, jouw mening. Ik weet hoe ik rijd. Laten we zeggen dat ik blijkbaar nog zo naïef was om te denken dat mensen naar je OP luisteren :) Feedback is prima zolang het klopt en opbouwend wordt gegeven. Het is gewoon vervelend dat dit een topic is geworden waarin ik mezelf moet verantwoorden en mezelf haast slecht ga vinden rijden. Ik wéét dat ik slecht rijd daarom wilde ik inderdaad alleen mijn paardje showen waar ik trots op ben. Dit was niet de beste les maar wel de enige in het licht. Mijn andere foto's zijn allemaal in het donker. Vandaar deze foto's. Maar goed. Ik blijf bij mezelf. Ik ben niet verplicht dingen aan te nemen. Wat op mij van toepassing is pik ik eruit en de rest laat ik gaan. Zoals ik al zei, ik heb bijna wekelijks les dus er wordt geen paard verpest. Ik ben allang blij dat ik kan rijden zonder angst. Dat is de grootste stap die ik ooit gezet heb. Een tijdje terug durfde ik niet eens meer op te stappen. Het is alleen hoe harder ik aan het werk word gezet hoe moeilijker ik het krijg. Wat dus ten koste gaat van mijn houding. Maar dat zit hem vooral in mijn armen en bovenlichaam.

Ik weet niet meer wat ik nog meer kan zeggen dus ik laat het hier nu bij. Bedankt voor de reacties en ik hoop dat ik de komende maanden vooruitga. Maar vooral dat ik lol heb.

Op de laatste reacties nog:
Nee ik was dat niet, wel een aantal keer gereden.

Bedankt voor je reactie Mala. Mijn houding heb ik inderdaad zo aangeleerd tijdens mijn angst. Mijn instructrice kan helaas niet longeren ivm lichamelijke klachten bij haar maar zitlessen vind ik zelf erg fijn. Even kijken of ik iemand anders kan vinden die kan longeren.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:17

Ik vind de eerste foto eigenlijk het fijnst.
Je verbinding is daar wat "lichter", op andere foto's lijk je erg naar balans te zoeken en houd je vast aan de voorkant. Je drukt je handen erg naar beneden.

Ik zeg niet dat je trekt of dat je zaagt, maar ik zie onbalans in je houding waardoor het geheel te strak wordt aan de voorkant. Je ziet het paard zich ook vasthouden in de kaak.
Ik denk dat je veel baat zult hebben bij zitles. Of paard aan de longe, teugels in een knoop en zwaaien met je armen? Links/rechts, boven je hoofd? Dan kan een vriendin/eigenaar paard je eventueel ook helpen.
Je moet balans zien te vinden in je houding, zonder handen. Echt zitten. Zadel lijkt wat naar voren te kiepen, dat maakt het een stuk lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:05

Leuk Selina! Het enthousiasme en de wil om te leren spat eraf en daar gaat het toch om?
Over dat zitten, ik vond die keer dat ik mee was met de rit bij de Mill Ranch juist dat je zo mooi zat. (Ik heb van achteraan iedereen uitgebreid kunnen bestuderen ja :=)
In een westernzadel zit je net even wat meer echt op je billen.
Er is vast wel iemand die je een keer wil longeren toch? (Kan je vriend dat niet? :D)
Gaat helemaal goed komen!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:24

Ik geloof je helemaal als je zegt dat je niet streng bent :) Aan de foto's te zien ben je dat ook niet, maar ik snap wel waarom ze dat zeggen. Je hebt je handen erg laag en omdat je ellebogen niet gebogen zijn, lijkt het alsof je erg strak rijdt. Ik denk dat, als je je handen iets hoger houdt en je ellebogen meer inknikt, dat het helemaal niet meer 'streng' over komt.

Goed dat je het zadel even gaat bespreken met de eigenaar, lijkt me verstandig.

Verder is het een erg leuk paardje, veel plezier met haar!! :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:37

Tica: haha grappig dat je dat zegt :) Mijn vriend heeft nog nooit gelongeerd :P Maar er is vast wel iemand die kan longeren. Ken zelf de oefeningen wel. (Altijd handig als je meegaat naar de beginnerslessen van je vriend.)

Dankje Anthea. Als ik voor mezelf rijd heb ik m'n teugels altijd te lang en in boogjes. Moet even een tussenweg vinden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:44

Je bent niet streng maar vanuit je onzekerheid maak je een wat holle rug en ga je onbewust toch strak en iets voorover zitten. Dat gaat wel over als je vertrouwen in jezelf krijgt en het paard. Geloof me, been there, done that. Je zult dan ook makkelijker recht op gaan zitten. Probeer voor nu je bekken te kantelen en je handen te dragen. En verder gewoon pretty in pink kilometers maken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:50

Ik zat eerst ook op mn 'poes' ipv op mijn zitbeenknobbels, had ook ene hele erge rug en geen knik in mn ellebogen, naarmate je les krijgt zal dat echt wel aangemerkt worden door je instructrice.

Komt wel goed:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 09:59

Ze doet het ook erg goed als beginnerspaardje :)
Kan nog van m'n vriend leren _O-

Afbeelding

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 13:07

Ik denk dat je jezelf even de tijd moet geven, het is altijd even wennen met een nieuw paard.
Ik denk dat je al heel goed zelf weet waar de knelpunten zitten dus dat komt wel goed!
Veel plezier met dit paard!

Jami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:46

Wat een leuk topic Selina! Ziet er al heel goed uit.
Als 'eigenaar' van het paard kan ik wel even inhaken op een paar opmerkingen waar Selina inderdaad nog niet te veel over kan zeggen.
Allereerst even als uitgangspunten: dit paard is een gewoon taktmatig correct paard maar geen bewegingswonder. Nooit geweest. Ze is van zichzelf een beetje druk met haar mond; ook zonder bit. Daar kun je als ruiter weinig aan veranderen. Het is moeilijk een foto van haar te maken waarop ze haar mond dicht heeft.
Verder iedereen die opgemerkt heeft dat ze wat strak oogt heeft gelijk. Het paard is wat strak in de rug, dat was ze als jong paard al. Daar heb ik in het verleden veel aandacht aan besteed: rontgenfoto's, ostheopathie, fysiotherapie, werken aan de hand, balkjes lopen en ga zo maar door. Dat heeft indertijd enige verbetering gebracht maar het paard is ook gewoon een beetje zo door haar bouw (achter iets overbouwd, kort in de rug, rondgeribd en geen schoft).
Iedereen heeft ook gelijk over het zadel. Het lijkt op de foto's wel erger dan het is vanwege de Franse kussens. Dit zadel is voor haar gemaakt en misschien maar 15 keer gebruikt. Het moet zich nog wat zetten en verder is het paard momenteel veel te dik. Dus dat wacht ik even af.
Zitles aan de longe is een hele goede tip en als Selina dat ook wil dan gaan we het oppakken.

Tot slot nog: de kracht van dit paard is haar karakter. Ze is een heel hardwerkend en lief paard. Selina kan met haar haar angst overwinnen en een mooie aanzet maken om de dressuuroefeningen te leren. Als Selina zekerder van zichzelf is en het rijden verder onder de knie heeft dan gaat Shoraya met pensioen en gaat Selina vast een mooie ruitercarriere tegemoet met een ander paard. Maar voor nu gaan we vooral heel veel lol hebben met elkaar en heel veel leren.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 14:58

Selina ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben je te zien genieten! Je bent trots op haar! Hoop dat je nog lang mag genieten van haar!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 15:06

Dankjewel voor de toelichting! :)

We moeten als het beter weer is maar weer keer afspreken Bianca!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:44

Nou Selina, die kun je in je zak steken! Fijne woorden van de eigenaresse +:)+

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 16:52

Leuk topic Selina! Trots zijn op hetgeen je tot nu toe bereikt hebt hoor. En neem inerdaad lekker de tips mee waar je wat aan hebt en laat de rest van je afglijden... Zegt deze muts die geen entkele opmerking is vergeten uit mijn eerste itp hahaha.

En wat een fijne toelichting van de eigenaresse!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:36

Wat ik nog wel vreemd vindt, waarom laat jouw instructrice jou met sporen rijden? ( omdat je zegt dat ze je in de les draagt )

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:01

Jami schreef:
Wat een leuk topic Selina! Ziet er al heel goed uit.
Als 'eigenaar' van het paard kan ik wel even inhaken op een paar opmerkingen waar Selina inderdaad nog niet te veel over kan zeggen.
Allereerst even als uitgangspunten: dit paard is een gewoon taktmatig correct paard maar geen bewegingswonder. Nooit geweest. Ze is van zichzelf een beetje druk met haar mond; ook zonder bit. Daar kun je als ruiter weinig aan veranderen. Het is moeilijk een foto van haar te maken waarop ze haar mond dicht heeft.
Verder iedereen die opgemerkt heeft dat ze wat strak oogt heeft gelijk. Het paard is wat strak in de rug, dat was ze als jong paard al. Daar heb ik in het verleden veel aandacht aan besteed: rontgenfoto's, ostheopathie, fysiotherapie, werken aan de hand, balkjes lopen en ga zo maar door. Dat heeft indertijd enige verbetering gebracht maar het paard is ook gewoon een beetje zo door haar bouw (achter iets overbouwd, kort in de rug, rondgeribd en geen schoft).
Iedereen heeft ook gelijk over het zadel. Het lijkt op de foto's wel erger dan het is vanwege de Franse kussens. Dit zadel is voor haar gemaakt en misschien maar 15 keer gebruikt. Het moet zich nog wat zetten en verder is het paard momenteel veel te dik. Dus dat wacht ik even af.
Zitles aan de longe is een hele goede tip en als Selina dat ook wil dan gaan we het oppakken.

Tot slot nog: de kracht van dit paard is haar karakter. Ze is een heel hardwerkend en lief paard. Selina kan met haar haar angst overwinnen en een mooie aanzet maken om de dressuuroefeningen te leren. Als Selina zekerder van zichzelf is en het rijden verder onder de knie heeft dan gaat Shoraya met pensioen en gaat Selina vast een mooie ruitercarriere tegemoet met een ander paard. Maar voor nu gaan we vooral heel veel lol hebben met elkaar en heel veel leren.

Dan vraag ik het aan jou,vanwaar de keuze van sporen en zweep op iemand die nog niet stil en in balans zit.Daar is niks mis mee we hebben het allemaal moeten leren.Maar helemaal eerlijk naar het paardje toe vind ik dit niet.Ook al is dit alleen maar voor de les.
Sporen zijn voor de verfijning van het rijden en niet om in je paard te prikken om sneller te gaan.Voor ze door te laten lopen heeft ze een zweep en aan verfijning van hulpen is de ruiter nog net toe.Dus daarom vraag ik me ook af waarom de keuze voor een spoortje?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 19:02

Dan vraag ik me af waarom we daar eindeloos over door moeten gaan :) Je kan je er ook gewoon bij neerleggen wat ik allemaal verteld heb en doorgaan met je leven.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:08

Selina ik vraag het niet aan jou maar aan de eigenaar, aangezien julie intentie's met het paardje wel goed lijken te zijn,zelf weet je blijkbaar niet waarom je ze draagt.Het is jammer dat je niet in staat bent je eigen fouten te bekijken en jezelf als een onfeilbaar iets ziet .Zeker sneu voor het paardje dat je niet bereid bent iets te leren en aan te nemen.
Het is sneu als een dier moet lijden door de ijdelheid vd ruiter.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 19:09

Pardon? Mag ik niks zeggen in m'n eigen topic? Wat ontzettend naar dat jij zo'n negatieve kijk op de wereld hebt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:10

Selina ik denk dat jij eens aan sinterklaas een hele mooie grote spiegel moet vragen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:11

beatje schreef:
Selina ik vraag het niet aan jou maar aan de eigenaar, aangezien julie intentie's met het paardje wel goed lijken te zijn,zelf weet je blijkbaar niet waarom je ze draagt.Het is jammer dat je niet in staat bent je eigen fouten te bekijken en jezelf als een onfeilbaar iets ziet .Zeker sneu voor het paardje dat je niet bereid bent iets te leren en aan te nemen.
Het is sneu als een dier moet lijden door de ijdelheid vd ruiter.

Helaas moet ik het hier mee eens zijn