Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Recreatie of wedstrijdpaard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:36

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:51

Tja 10.000 is idd voor dat wensenlijstje wat aan de magere kant

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:55

Deze paarden zijn zeker te vinden, maar inderdaad zeker niet voor onder de 10.000. Een goede driejarige is nog wel te vinden onder de tienduizend maar of je komt in de paarden die wat ouder zijn en miss wel kwaliteit hebben maar nooit doorgereden of paarden met een moeilijk karakter of gebrek. Als je en potentie en leeftijd naar niveau en ook nog topbraaf, ja dat zijn natuurlijk de ultieme paarden en die gaan ook echt voor veel geld weg. Dan kan je makkelijk je budget verdrievoudigen en dan vind je misschien wel wat.

Of je eisenlijstje wat aanpassen of je budget ophogen, of stug doorzoeken tot je vindt wat in de buurt komt.
Succes!

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:56

dresjoepie schreef:
Petrichor @ [PP] Is €10.000 euro zo weinig voor een correct paard?

Er is toen ook al gezegd dat 10 000 euro heel veel geld is maar te weinig voor wat ze zoekt

Niet aanvallend of banketstaaf bedoeld maar als je echt zo ontzettend goed bent als in sommige topics doet lijken dan kan je toch gewoon een sponsor zoeken of stal waar je een paard voor uit mag brengen?

Ik ken een meid in de dressuur en die rijd internationaal en presteerd elke wedstrijd bijna wel goed door in de top 4 te eindigen. Zij krijgt de paarden met bosjes aangeboden om te rijden. Dus als je echt zo goed bent kan je dat toch gaan doen?

10.000 euro kan je wel een goed paard voor krijgen maar wel groen. Dus goeie stamboom maar niet zichzelf al bewezen op wedstrijd. En aangezien jij door je angst geen groenig paard wil... word lastig

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 13:59

Koop een leuk en braaf paard, wedstrijden rijden kan met elk paard als deze maar correct loopt. Ik had een pony, bewoog niet denderend en was gwn een recreatiepony maar toch heel leuk wedstrijd kunnen rijden

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:01

Zoals je er nu instaat ga je niet gelukkig worden met een "recreatiepaard". Ik zet het tussen haakjes omdat ik vind dat een recreatie paard net zo sterk/gezond moet zijn dan een paard alleen voor de wedstrijden. Je gaat toch een lesje nemen, wil een stapje verder en uiteindelijk kom je niet verder omdat het paard dit niet trekt. Frustratie aan beide kanten.

Maar potentie voor de hogere sport en bomproef is een lastige combinatie, want voor die hogere sport moet je wel een paard hebben dat alert is, snel op de hulpen etc. Die zijn dus wat wakkerder dan het bomproef boscrosspaard.

Misschien moet je het traject wel in tweeën knippen, zoek nu een bomproef dressuurpaard die zeker de Z kan halen. Ga daar mee aan de slag, krijg je vertrouwen terug en als je niet verder meer kan verkoop je dat paard en ga je op zoek naar het paard met echte potentie. Tegen die tijd heb je ook meer vertrouwen en hoeft hij niet zo bomproef te zijn als het eerste paard.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:04

Petrichor schreef:
Ik bedoel dan inderdaad dat het paard potentie moet hebben voor de hogere sport. :)

Hoe goed ben je zelf voor de hogere sport.

Je kan ook een lichte Tour paard aanschaffen van een jaar of 11.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:06

Ik denk dat een superbraaf bomproof niet samen gaat met zeer getalenteerd voor de hogere dressuur.

Ik zou goed gaan nadenken over of je voor de hobby / voor de lol wilt gaan rijden of dat je graag een bepaalde druk / moeten wil hebben om gemotiveerd te blijven. Daarnaast weet ik niet hoe het met je angst zit maar ik denk dat je of moet inleveren op braafheid, of op talent. Ik persoonlijk zou inleveren op talent want een paard met veel talent waar je niet op durft, daar heb je niet zoveel aan.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:11

Luister naar je gevoel als het echt weer je droom is om wedstrijden te gaan starten moet je hier voor gaan en misschien langer geduld hebben om het juiste paard tegen te komen.

Bel veel adressen op met je wensen lijstje en vraag of ze voor je mee willen denken/zoeken. Je betaald dan wel wat meer maar de professionele mensen komen zoveel meer paarden tegen dat je eerder kans hebt je droompaard gevonden te hebben. En voordeel als het wat langer duurt kan je ook weer meer sparen dus meer uitgeven.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:42

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:45

Awwijk24 schreef:
dresjoepie schreef:
Petrichor @ [PP] Is €10.000 euro zo weinig voor een correct paard?

Er is toen ook al gezegd dat 10 000 euro heel veel geld is maar te weinig voor wat ze zoekt

Niet aanvallend of banketstaaf bedoeld maar als je echt zo ontzettend goed bent als in sommige topics doet lijken dan kan je toch gewoon een sponsor zoeken of stal waar je een paard voor uit mag brengen?

Ik ken een meid in de dressuur en die rijd internationaal en presteerd elke wedstrijd bijna wel goed door in de top 4 te eindigen. Zij krijgt de paarden met bosjes aangeboden om te rijden. Dus als je echt zo goed bent kan je dat toch gaan doen?

10.000 euro kan je wel een goed paard voor krijgen maar wel groen. Dus goeie stamboom maar niet zichzelf al bewezen op wedstrijd. En aangezien jij door je angst geen groenig paard wil... word lastig

Staat nergens dat ik goed kan rijden of kijk ik ergens overheen? Het is de bedoeling dat ik zou opleiden tot de Z2 of misschien hoger als ik dat kan en daarna word hij door familie opgeleid naar Grand Prix.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 14-11-15 14:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:45

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 14:46

Ja, want dat topic heeft totaal niet te maken met het paard wat ik zoek in dit topic. ;) Dus het budget ook niet.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 14:59

nee het staat nergens letterlijk dat jij ontzettend goed kan rijden maar als jij een paard zoekt en 10.000 hebt om uit te geven en dan nog geen paard kan vinden en aangeeft te moeten kiezen tussen recreatie paard en wedstrijd paard dan doet het overkomen alsof je zelf op gp niveau rijd. ik vind persoonlijk alles tot en met Z namelijk recreatie en uiteraard verschillende de meningen daar over en dat mag maar ga me nou niet vertellen dat je voor 10.000 euro geen paard op L niveau kan vinden met potentie tot Z of een Z paard met potentie tot eventueel meer want dan kijk je gewoon niet goed. en dat maakt dit topic dan direct weer overbodig want je hoeft dus niet te kiezen je moet gewoon beter je best doen voor een "wedstrijd" paard in jou klasse, wat voor mij het zelfde is als een recreatie paard of iig daar net zo goed voor kan dienen.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 15:14

Wat ik me afvraag, is of je de lol haalt uit het wedstrijdrijden of uit het rijden van dressuurwedstrijden. Dat is namelijk een verschil.
Zou je dezelfde voldoening kunnen halen uit bijvoorbeeld het succesvol uitrijden van een endurance proef? Of uit westernwedstrijden? Of misschien zelfs Ijslanderwedstrijden? Of menwedstrijden?
Dit zijn namelijk sowieso heel vaak andere typen paarden dan wat je nu zoekt en is de kans op een bomb proof paard ook groter, maar er is toch mogelijkheid tot het rijden van wedstrijden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 15:16

Awwijk24 schreef:
nee het staat nergens letterlijk dat jij ontzettend goed kan rijden maar als jij een paard zoekt en 10.000 hebt om uit te geven en dan nog geen paard kan vinden en aangeeft te moeten kiezen tussen recreatie paard en wedstrijd paard dan doet het overkomen alsof je zelf op gp niveau rijd. ik vind persoonlijk alles tot en met Z namelijk recreatie en uiteraard verschillende de meningen daar over en dat mag maar ga me nou niet vertellen dat je voor 10.000 euro geen paard op L niveau kan vinden met potentie tot Z of een Z paard met potentie tot eventueel meer want dan kijk je gewoon niet goed. en dat maakt dit topic dan direct weer overbodig want je hoeft dus niet te kiezen je moet gewoon beter je best doen voor een "wedstrijd" paard in jou klasse, wat voor mij het zelfde is als een recreatie paard of iig daar net zo goed voor kan dienen.

En waar in dit topic staat dat ik 10.000 euro te besteden heb? Die wijsheid halen jullie uit een ander topic die totaal niet meer van toepassing is. Anders had ik dit topic natuurlijk niet geopend.

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:10

op basis van wat wil je geholpen worden dan? wij moeten helpen kiezen maar weten je budget niet. het niveau van JOU op dit moment niet. de reden dat het niet lukt een goed paard te vinden terwijl er 100en te koop aangeboden worden niet.

maar of we willen mee helpen denken tussen wedstrijd paard of recreatie paard. je wil een paard opleiden tot Z begrijp ik en eventueel verder. het paard hoeft dus nog geen eens Z niveau te hebben maar enkel de potentie tot. voor mij persoonlijk praten we dan gewoon over recreatie paarden aangezien tot aan de Z recreatieve sport is. dus kortom koop een goed recreatie paard. daar komt het op neer? of snap ik het nou niet?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:16

Ik denk dat jouw ambities niet realistisch zijn. Als je zo bang bent dat je niet op het gemiddelde dressuurpaard durft, dan is een groen paard rijden gewoon nog te hoog gegrepen. Zoek gewoon een iets verder opgeleid paard is mijn advies.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:17

Petrichor schreef:
Een paard. Prijsklasse is niet belangrijk, als het echt een paard is met potentie ben ik bereid daar voor te betalen.

Ze zijn er echt wel hoor.
Misschien is dit wat voor je. Je kunt de stal ook rond laten kijken voor iets geschikts.
http://www.levenoplandlust.nl/web/te-koop-diversen-4/

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:22

tita schreef:
Petrichor schreef:
Ik bedoel dan inderdaad dat het paard potentie moet hebben voor de hogere sport. :)

Hoe goed ben je zelf voor de hogere sport.

Je kan ook een lichte Tour paard aanschaffen van een jaar of 11.

Haha.. als jij een braaf lichte tour paard kan vinden die gezond is voor onder de 10.000 heb ik ook wel interesse hoor..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:30

Haha ja. Een paard dat al goed is gereden en met potentie voor meer koop je niet voor 10.000.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:35

Ik denk dat ze met een braaf gereden M paard ook wel uit de voeten kan. Waarom een lichte tour paard? Als ze zelf inderdaad de capaciteiten heeft om een paard op te leiden zoals ze zelf aangeeft, dan kan ze een gezond (gekeurd) M paard daar zelf wel naartoe rijden. Een gezond M paard met gewoon goede bewegingen vind je echt wel voor 10.000.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:41

ingvdh schreef:
Misschien moet je het traject wel in tweeën knippen, zoek nu een bomproef dressuurpaard die zeker de Z kan halen. Ga daar mee aan de slag, krijg je vertrouwen terug en als je niet verder meer kan verkoop je dat paard en ga je op zoek naar het paard met echte potentie. Tegen die tijd heb je ook meer vertrouwen en hoeft hij niet zo bomproef te zijn als het eerste paard.

Ik vind dit wel een hele goede tip. Ik ben wel benieuwd wat je daarvan vind ts. Ik zie ook vragen voorbij komen of wedstrijden in andere disciplines een optie is. In de ijslandersport (je moet ervan houden), heb je toppers die echt koekje braaf en controleerbaar zijn en heb je nog een de leuke uitdaging van nieuwe gangen onder de knie krijgen (er vanuit gaande dat je hier niet bekent mee bent).

Ik denk dat er echt wel een paard rondloopt dat voldoet aan wat jij zoekt, maar dat het flink zoeken is, misschien zelfs over de grens kijken. Neem de tijd om de topper te vinden die bij jou past. In jouw geval zou ik niet voor een recreatiepaard paard gaan, zoals ik jouw reacties interpreteer denk ik dat je daar spijt van gaat krijgen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 16:44

Babootje schreef:
Haha ja. Een paard dat al goed is gereden en met potentie voor meer koop je niet voor 10.000.

Mijn budget is geen eens 10.000 euro.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 16:48

Gelukkig is het dan ook onzin hoor, voor minder koop je ook een prima paard, alleen waarschijnlijk geen potentiële wereldkampioen, maar hé; hoe erg is dat..?