Na jaren weer beginnen met paardrijden, wie heeft ervaring ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:48

Mijn moeder heeft tot haar 25ste ongeveer altijd gereden, tot ze mijn vader leerde kennen. Toen ik mijn 8ste eindelijk mocht gaan rijden begon het toch te kriebelen bij haar ook, en uiteindelijk is ze op haar 45ste opnieuw begonnen met manège lessen, nota bene 20 jaar later ;). Nog enkele jaartjes later heeft ze zich een paardje van 1,5 jaar gekocht en helemaal zelf op geleerd, en het is een topteam geworden. Ondertussen is ze 54 en nog steeds in de ban van het paardenvirus :)

EsConnor

Re: Na jaren weer beginnen met paardrijden, wie heeft ervaring ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 14:54

Ik ga dan inderdaad toch maar eens wat maneges bellen.. Ik heb doordeweeks ook gewoon tijd wanneer t minder druk is , wie weet hebben hun dan ook tijd. Enn.. de de rijbroek heb zojuist aangeschaft.Nu nog de rest. Zodra ik alle spullen heb, kan ik niet meer terug haha

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:55

Ik heb 2 keer een stop gehad. 1 keer rond mijn 14/15e. Ik stortte me toen compleet om het stijldansen en danste dan ook op hoog niveau en wedstrijden. Daar ben ik rond mijn 17e weer mee gestopt. Toen ging ik eens een keer mee met een vriendin en begon het idd weer te kriebelen. Op mijn 18e kreeg ik ( voor mijn 19e verjaardag ) mijn eerste eigen pony. Een fjorden veulen. Een jaar later kwam ik op een adres terecht waar ik fulltime zorg over 2 paarden kreeg ( appaloosa en kwpn ). De appaloosa werd eind van dat jaar ook van mij zelf.
Zo heb ik meerdere paarden gehad, tot ik uit eindelijk weer met de 1e ( fjord ) overbleef. Zij was toen inmiddels 8 jaar. Wegens omstandig heden moest ik tot al mijn verdriet haar verkopen. Toen was ik er klaar mee. Ik wilde niet meer. Alle spullen die ik had gingen naar manege zonder drempels. 1,5 jaar heb ik het vol gehouden, wilde niks meer met paarden te maken hebben...zonder mijn fjord was er geen ander waar ik op wilde :n.

Tot ik een vrijwilligers advertentie trof over paarden rijden voor een asiel.
Daar ben ik een kruising haflinger hengst gaan rijden. Ben daar niet lang gebleven, was er niet op mijn plaats. Maar het rijden beviel me toch weer.

Niet veel later is mijn huidige haf op mijn pad gekomen. Niet officieel van mij, maar mag er alles mee. Ik rijd vooral samen met de eigenaresse die dan op haar andere paard rijdt.
Ook de verzorging doen we samen. deze haf rijd ik nu ruim 2 jaar en heb een band met hem opgebouwd :)
Dus ben ik weer helemaal terug en het bevalt nog prima :)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:07

Ik ben zo'n 4 weken geleden weer begonnen na 4/5 jaar helemaal geen paard aangeraakt te hebben. Ik mistte het enorm en ben begonnen bij een manege. Heb eerst een privéles gehad van een half uur, daarna een uur 'privéles' met z'n drieën en afgelopen maandag heb ik voor het eerst in de manege les meegereden. Ik heb elke keer echt enorme spierpijn en heb nog steeds niet 'het' gevoel als ik een aantal jaren geleden had. Zit regelmatig nog te klunzen op een paard en vind veel dingen lastig waar ik eerst totaal geen problemen mee had. Hoop ook dat dit snel weer beter gaat. Viel me de eerste keer weer op op hoeveel dingen je tegelijk moet letten met paardrijden...

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:47

Ik ga denk ik ook pas tevreden zijn als het rijden zeg maar ''automatisch'' gaat. En ik verheug me nu al niet op de spierpijn haha. Ben ook benieuwd hoelang t zal duren voordat ik weer elegant op kan stappen :+

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:49

Cinnepin schreef:
Ik heb 2 keer een stop gehad. 1 keer rond mijn 14/15e. Ik stortte me toen compleet om het stijldansen en danste dan ook op hoog niveau en wedstrijden. Daar ben ik rond mijn 17e weer mee gestopt. Toen ging ik eens een keer mee met een vriendin en begon het idd weer te kriebelen. Op mijn 18e kreeg ik ( voor mijn 19e verjaardag ) mijn eerste eigen pony. Een fjorden veulen. Een jaar later kwam ik op een adres terecht waar ik fulltime zorg over 2 paarden kreeg ( appaloosa en kwpn ). De appaloosa werd eind van dat jaar ook van mij zelf.
Zo heb ik meerdere paarden gehad, tot ik uit eindelijk weer met de 1e ( fjord ) overbleef. Zij was toen inmiddels 8 jaar. Wegens omstandig heden moest ik tot al mijn verdriet haar verkopen. Toen was ik er klaar mee. Ik wilde niet meer. Alle spullen die ik had gingen naar manege zonder drempels. 1,5 jaar heb ik het vol gehouden, wilde niks meer met paarden te maken hebben...zonder mijn fjord was er geen ander waar ik op wilde :n.

Tot ik een vrijwilligers advertentie trof over paarden rijden voor een asiel.
Daar ben ik een kruising haflinger hengst gaan rijden. Ben daar niet lang gebleven, was er niet op mijn plaats. Maar het rijden beviel me toch weer.

Niet veel later is mijn huidige haf op mijn pad gekomen. Niet officieel van mij, maar mag er alles mee. Ik rijd vooral samen met de eigenaresse die dan op haar andere paard rijdt.
Ook de verzorging doen we samen. deze haf rijd ik nu ruim 2 jaar en heb een band met hem opgebouwd :)
Dus ben ik weer helemaal terug en het bevalt nog prima :)

Ik hoop dat ik ook ooit weer een verzorgpaard of dergelijke mag hebben en een band kan opbouwen.Dat vind ik meschien nog wel mooier als t rijden zelf, die band.

lisanS13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:52

Mijn moeder is met 45 weer begonnen na minstens 20 jaar, ik denk dat het wel kan :j

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:52

EsConnor schreef:
Ik ga denk ik ook pas tevreden zijn als het rijden zeg maar ''automatisch'' gaat. En ik verheug me nu al niet op de spierpijn haha. Ben ook benieuwd hoelang t zal duren voordat ik weer elegant op kan stappen :+

Ik zit mezelf dood te ergeren af en toe omdat ik me echt een enorme kluns voel. Maar het gaat elke les weer beter gelukkig! En de spierpijn is ook al niet meer zo erg als de eerste keer. Elegant opstappen dat gaat helaas nog steeds niet. Ik maak elke keer de beugels maar wat langer dan eigenlijk nodig is of ik zoek of er ergens een krukje staat. Zo soepel als 5 jaar geleden ben ik niet meer... Ook al ben ik pas 22.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:56

Krukje is sowieso beter, Char_elle. Dus als mensen je daarom aankijken zeg je gewoon dat beter is voor de rug van je paard en je zadel én jezelf. :)

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:59

Nouuu, met 22 zegt ze ook. Nu ben ik al lomp van mezelf en net een jaartje jonger als jou, ik ben er bang voor haha.Dus.. zodat ik mezelf er niet meer uit kan praten ga ik dalijk maar gelijk naar de paardenwinkel en de reutemeteut halen.. Jodphurs,rijbroek,chaps,cap,en handschoenen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:04

EsConnor schreef:
Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, ik vraag me af en toe af of ik nu met 21 niet te oud ben om alles weer te leren en of t zou lukken. :o :')

Heeft iemand hier ervaring mee?
Meschien tips?

:= Toen jaar geleden was ik 46 jaar heb ik drie jaar niet gereden vanwege starten eigen bedrijf. Hercule hebben we toen bij een vriendin gebracht in de Franse Pyreneeën waar hij in de kudde ging. Voor ons beiden een te zware tijd want wat hadden we een heimwee naar elkaar.
Dus drie jaar Hercule weer naar huis laten komen met een merrie erbij gekocht voor hem zodat hij toen in Nl ook zijn eigen kleine kudde had. Dus ook weer begonnen met rijden.
Het is heel onwennig en voelt raar aan en het lijkt alsof je niet meer kunt rijden en reken maar dat je spierpijn hebt de eerste keren. Rustig hebben wij het rijden voor paard en mens weer opgebouwd. Dan valt op dat je heel erg snel het gevoel weer te pakken hebt en je dus niets vergeten bent. Binnen twee weken voelde het alsof ik nooit gestopt was met rijden. Nu rijden we weer een jaar niet vanwege renovatie van het huis en voorjaar 2016 beginnen we weer rustig met de paarden opbouwen. ML is dan 73 jaar (Hercule 23 jaar) die weer de draad op gaat pakken, en ik ben dan 57 jaar (Polie 13 jaar).
Dus kom op jij jonge blom ~~}> ....ga er voor. En heb je geen eigen paard, ga dan naar een leuke manege toe en ga genieten. Mijn man was 63 jaar toen hij voor het eerst van zijn leven ging paardrijden.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 16:08

pien_2010 schreef:
EsConnor schreef:
Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, ik vraag me af en toe af of ik nu met 21 niet te oud ben om alles weer te leren en of t zou lukken. :o :')

Meschien tips?

:= Toen jaar geleden was ik 46 jaar heb ik drie jaar niet gereden vanwege starten eigen bedrijf. Hercule hebben we toen bij een vriendin gebracht in de Franse Pyreneeën waar hij in de kudde ging. Voor ons beiden een te zware tijd want wat hadden we een heimwee naar elkaar.
Dus drie jaar Hercule weer naar huis laten komen met een merrie erbij gekocht voor hem zodat hij toen in Nl ook zijn eigen kleine kudde had. Dus ook weer begonnen met rijden.
Het is heel onwennig en voelt raar aan en het lijkt alsof je niet meer kunt rijden en reken maar dat je spierpijn hebt de eerste keren. Rustig hebben wij het rijden voor paard en mens weer opgebouwd. Dan valt op dat je heel erg snel het gevoel weer te pakken hebt en je dus niets vergeten bent. Binnen twee weken voelde het alsof ik nooit gestopt was met rijden. Nu rijden we weer een jaar niet vanwege renovatie van het huis en voorjaar 2016 beginnen we weer rustig met de paarden opbouwen. ML is dan 73 jaar (Hercule 23 jaar) die weer de draad op gaat pakken, en ik ben dan 57 jaar (Polie 13 jaar).
Dus kom op jij jonge blom ~~}> ....ga er voor. En heb je geen eigen paard, ga dan naar een leuke manege toe en ga genieten. Mijn man was 63 jaar toen hij voor het eerst van zijn leven ging paardrijden.

Hahaha, ik heb geen excuss meer nu _/-\o_ :')
Reed u op t begin 1 keer per week of vaker?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:09

EsConnor: veel plezier in elk geval :j Genoeg leuke maneges waar je gewoon aan kunt sluiten bij volwassenen of studentenlessen, ook op herintredersniveau. Waar je dus gewoon weer lekker alles opbouwt, ontdekt wat je allemaal nog weet en een aantal zaken die weer even nodig hebben om boven te komen, waar best een handje hulp is als er iets niet lukt bij opzadelen, etc.

Wat het opstappen betreft... Leve het opstapperron :oo Nog veel groter en ruimer en hoger dan een krukje. Ik vind van mezelf dat ik het best wel weer eens zou moeten leren, maar ja, ik reed zelden op zadel, onhandig, gedoe, je moet goed aansingelen, vind dat gehannes zielig... uiteindelijk kies ik 4 vd 5 keer voor de makkelijke weg :P
Ding staat er toch, en je kunt dan zo heerlijk zacht gaan zitten :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:09

Ik ben een dubbele herintreder, 2 x in mijn leven voor langere tijd gestopt.
Ook 2 x weer begonnen, laatste keer (weer) op eigen paad (had wel tevoren op een manege herintrederslssen genomen, als voorbereiding voor het rijden van m'n eigen paard).
Ik ben ook ruim over de 50 , dus alles kan nog als je enigszins gezond van lijf en leden bent.

Het enige wat ik af en toe lastig vind is opstappen vanaf de grond, maar goed dat gaat ook inmiddel al vaker wel dan niet. Sowieso stap ik normaal gesproken uit gezondheidsoverwegingen voor de paardenrug via een 2-tredig opstapkrukje op.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-11-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:10

EsConnor schreef:
Ikzelf ben door omstandigheden moeten stoppen met paardrijden , 5 jaar geleden.
Nu blijft het altijd wel kriebelen als ik af en toe met een vriendin meega, maar het komt er nooit echt van. Ben wel een paar keer eropgekropen, maar ben nooit verder gekomen als draf.
Ook merk ik dat ik iets onzekerder ben geworden vergeleken met vroeger.
Ik ken de basis van alles nog wel, maar verder weet ik t allemaal niet zo goed.Vroeger kon ik bijvoorbeeld vanalles van een paard aflezen, nu niet meer.

Meschien tips?

Ik schiet spontaan in de lach en nee, niet om je de gek aan te steken hoor ;-)

Ik ben zelf na ruim 17 jaar paard en rijloos geweest te zijn weer opgestapt (ik was toen 49 jaar). Eerst een "pony" geleased voor 2 maanden om daarna een eigen jonge spruit van 2,5 jaar aan te schaffen. Een eigen paard was eigenlijk niet helemaal de bedoeling, maar soms loopt het zoals het gaat. Ik ben nu bijna 52 en rij nog steeds dressuur, maar wij springen ook rustig een parcourtje rond. Het beleren van mijn merrie heb ik dan wel uit handen gegeven, maar het zadelmak maken, doorrijden en het springen deed ik dan wel zelf. En geen moment spijt van gehad!

Wat ik persoonlijk wel een nadeel vind is dat je als "oudere" je meer bewust bent van de gevaren en sneller apen en beren op je pad ziet dat toen ik 24 was.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:11

Zelf ben ik na een stop van ruim 20 jaar, 5 jaar geleden gestart op een manege. Ik rij nog steeds, bij diezelfde manege en heb nu een eigen paardje. We gaan als een speer, al zeg ik het zelf!
euhm...ik ben 52 jaar jong :o

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:14

Qua leeftijd houd ik altijd maar het beeld van de Koningin van GB voor me, 89 en nog steeds rijden. :)
En in mijn les hebben we onlangs afscheid genomen van een meneer van begin 80 (hij komt wel nog kijken, maar zijn lichaam trok het niet meer na een valpartij in huis) en rijdt nog een mevrouw van eind 60.
Gelukkig is het opstappen met een krukje tegenwoordig een stuk beter geaccepteerd, vind ik. Ben altijd een stijve hark geweest en heb mezelf zo vaak pijn gedaan met opstappen dat ik niet wil weten hoeveel hinder ik de paarden heb bezorgd. Nu krukje ernaast en als paardlief stil wil staan (klein detail :+) zit ik zo.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:16

Ik ben met 35 jaar na een pauze van een jaar of 8 weer begonnen!!! En poeh dat viel idd niet mee in het begin... conditioneel... en ook inderdaad de onzekerheid die nu toch een stuk meer is... je bent je idd meer bewust va gevaren... .... en je gevoel met je weer ff terugvinden...

Na een jaar... heb ik een eigen paardje gekocht... haha ik doe alles wat ik vroeger had willen doen... start ook KNHS...

Dus ik zou zeggen .... ga ervoor!!!!!

@ dreamyboll haha herkenbaar van dat krukje... :-)... mijn krukje gaat overal mee naar toe!!!!

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:59

Ik stap ook niet meer op zonder krukje. Waar ik vroeger mijn been in mijn nek kon leggen lukt dat nu echt niet meer en de 50 kilo die ik toen woog ook niet meer. Toch viel de eerste les na 20 jaar niet rijden helemaal niet tegen, ik kon nog prima rijden en zelfs een sprongetje ging beter dan verwacht.
Ik ben inderdaad ook een stuk voorzichtiger geworden dan vroeger, ik stapte overal op.
Sinds een paar maanden heb ik na anderhalf jaar op safe rijden wel wat meer paard onder mijn kont, mijn instructrice dacht dat zij en ik het wel met elkaar zouden kunnen vinden en dat bleek te kloppen, ware het niet dat ze een vrij hoog in het bloed staand, heel sensibel paard is. Maar zo leuk. Ik heb een nieuwe bodyprotector aangeschaft, want ik voorzie dat ik er een keer af ga, tot nu toe heb ik dat net op het nippertje weten te vermijden.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:05

Hier van mijn 5e tot mijn 15e gereden. Toen eigen pony gekregen, was helaas zo'n verkeerde match dat de pony verkocht is en ik ook direct helemaal ben gestopt met rijden..
Weer begonnen toen mijn dochter wilde leren paardrijden en ik in de manege de paardengeur opsnoof. Ik was direct weer verkocht :')
Dat is nu 2 jaar geleden, ik ben 33. Ben begonnen met privélessen van een meid met eigen paarden. Vertrouwen opgedaan, bijrijdpaardje gezocht en inmiddels op zoek naar een eigen *\o/* (dat is uiteindelijk toch wel het allerleukste).

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:08

Ik heb van mijn 9e tot mijn 17e gereden, waarvan vanaf mn 10e op een eigen pony. Toen ben ik 6 a 7 jaar gestopt, wel heeeel af en toe nog gereden, maar de laatste jaren van mijn stop zal dat niet vaker zijn geweest dan 1x per jaar. Toen op een manege weer begonnen en reed zo weer weg, geen probleem hoor! Nu had ik ook wel veel gereden als kind, dat scheelt misschien wel. Inmiddels zijn we al weer 7 jaar verder. Zie er best wel tegen op dat ik binnenkort moet stoppen met rijden, rij nog maar 1x in de week maar vind het altijd zo heerlijk! (Maar goed ben 13wk zwanger dus heel lang ga ik t helaas niet meer volhouden)

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:39

Ik ben na een pauze van een paar jaar (een paar jaar geleden) ook weer begonnen. Ik mocht een keer rijden op het paard van een kennis en toen was ik gelijk weer besmet haha. Eerst heb ik wat privélessen op een manege gevolgd en ik heb vrij snel een bijrijdpaard gevonden waar ik mee ben gaan lessen. Instructeur kwam aan huis. Super leuk! Misschien ook wat voor jou? Ik zelf vind dat ik hier meer van leer dan manegelessen.

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:40

Ik kan niet meer terug haha.Heb net de hele reutemeteut gekocht.Ik keek net op internet bij de dichtstbijzijnde winkel en ze hadden een outlet.Plus mijn vriend zei dat hij me graag weer zou zien doen wat ik altijd graag gedaan heb,dus hij pakte gelijk de autosleutels en dat was dan t begin.Nu mn beurs een paar weken op rust laten komen en ondertussen eens rondkijken waar ik les kan en wil nemen.Abbyblues van hier op bokt woont hier in de buurt en wilt ook graag weer beginnen met wat lessen te nemen, meschien samen!

EsConnor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 17:41

Elmira30 schreef:
Ik ben na een pauze van een paar jaar (een paar jaar geleden) ook weer begonnen. Ik mocht een keer rijden op het paard van een kennis en toen was ik gelijk weer besmet haha. Eerst heb ik wat privélessen op een manege gevolgd en ik heb vrij snel een bijrijdpaard gevonden waar ik mee ben gaan lessen. Instructeur kwam aan huis. Super leuk! Misschien ook wat voor jou? Ik zelf vind dat ik hier meer van leer dan manegelessen.

Dat lijkt me inderdaad wel wat! Maar ik denk toch dat t moeilijk is voor mij om een bijrijdpaard te vinden gezien ik niet denderend veel ervaring heb, en ook niet binnen een korte tijd op een bepaald niveau zou kunnen rijden, maar wie weet!

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 17:41

Leuk!