Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Cinnepin schreef:Ik heb 2 keer een stop gehad. 1 keer rond mijn 14/15e. Ik stortte me toen compleet om het stijldansen en danste dan ook op hoog niveau en wedstrijden. Daar ben ik rond mijn 17e weer mee gestopt. Toen ging ik eens een keer mee met een vriendin en begon het idd weer te kriebelen. Op mijn 18e kreeg ik ( voor mijn 19e verjaardag ) mijn eerste eigen pony. Een fjorden veulen. Een jaar later kwam ik op een adres terecht waar ik fulltime zorg over 2 paarden kreeg ( appaloosa en kwpn ). De appaloosa werd eind van dat jaar ook van mij zelf.
Zo heb ik meerdere paarden gehad, tot ik uit eindelijk weer met de 1e ( fjord ) overbleef. Zij was toen inmiddels 8 jaar. Wegens omstandig heden moest ik tot al mijn verdriet haar verkopen. Toen was ik er klaar mee. Ik wilde niet meer. Alle spullen die ik had gingen naar manege zonder drempels. 1,5 jaar heb ik het vol gehouden, wilde niks meer met paarden te maken hebben...zonder mijn fjord was er geen ander waar ik op wilde.
Tot ik een vrijwilligers advertentie trof over paarden rijden voor een asiel.
Daar ben ik een kruising haflinger hengst gaan rijden. Ben daar niet lang gebleven, was er niet op mijn plaats. Maar het rijden beviel me toch weer.
Niet veel later is mijn huidige haf op mijn pad gekomen. Niet officieel van mij, maar mag er alles mee. Ik rijd vooral samen met de eigenaresse die dan op haar andere paard rijdt.
Ook de verzorging doen we samen. deze haf rijd ik nu ruim 2 jaar en heb een band met hem opgebouwd
Dus ben ik weer helemaal terug en het bevalt nog prima
EsConnor schreef:Ik ga denk ik ook pas tevreden zijn als het rijden zeg maar ''automatisch'' gaat. En ik verheug me nu al niet op de spierpijn haha. Ben ook benieuwd hoelang t zal duren voordat ik weer elegant op kan stappen
EsConnor schreef:Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, ik vraag me af en toe af of ik nu met 21 niet te oud ben om alles weer te leren en of t zou lukken.![]()
![]()
Heeft iemand hier ervaring mee?
Meschien tips?
pien_2010 schreef:EsConnor schreef:Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, ik vraag me af en toe af of ik nu met 21 niet te oud ben om alles weer te leren en of t zou lukken.![]()
![]()
Meschien tips?
Toen jaar geleden was ik 46 jaar heb ik drie jaar niet gereden vanwege starten eigen bedrijf. Hercule hebben we toen bij een vriendin gebracht in de Franse Pyreneeën waar hij in de kudde ging. Voor ons beiden een te zware tijd want wat hadden we een heimwee naar elkaar.
Dus drie jaar Hercule weer naar huis laten komen met een merrie erbij gekocht voor hem zodat hij toen in Nl ook zijn eigen kleine kudde had. Dus ook weer begonnen met rijden.
Het is heel onwennig en voelt raar aan en het lijkt alsof je niet meer kunt rijden en reken maar dat je spierpijn hebt de eerste keren. Rustig hebben wij het rijden voor paard en mens weer opgebouwd. Dan valt op dat je heel erg snel het gevoel weer te pakken hebt en je dus niets vergeten bent. Binnen twee weken voelde het alsof ik nooit gestopt was met rijden. Nu rijden we weer een jaar niet vanwege renovatie van het huis en voorjaar 2016 beginnen we weer rustig met de paarden opbouwen. ML is dan 73 jaar (Hercule 23 jaar) die weer de draad op gaat pakken, en ik ben dan 57 jaar (Polie 13 jaar).
Dus kom op jij jonge blom....ga er voor. En heb je geen eigen paard, ga dan naar een leuke manege toe en ga genieten. Mijn man was 63 jaar toen hij voor het eerst van zijn leven ging paardrijden.
EsConnor schreef:Ikzelf ben door omstandigheden moeten stoppen met paardrijden , 5 jaar geleden.
Nu blijft het altijd wel kriebelen als ik af en toe met een vriendin meega, maar het komt er nooit echt van. Ben wel een paar keer eropgekropen, maar ben nooit verder gekomen als draf.
Ook merk ik dat ik iets onzekerder ben geworden vergeleken met vroeger.
Ik ken de basis van alles nog wel, maar verder weet ik t allemaal niet zo goed.Vroeger kon ik bijvoorbeeld vanalles van een paard aflezen, nu niet meer.
Ik zou ook niet weten waar ik zou moeten beginnen, ik vraag me af en toe af of ik nu met 21 niet te oud ben om alles weer te leren en of t zou lukken.![]()
![]()
Meschien tips?
Elmira30 schreef:Ik ben na een pauze van een paar jaar (een paar jaar geleden) ook weer begonnen. Ik mocht een keer rijden op het paard van een kennis en toen was ik gelijk weer besmet haha. Eerst heb ik wat privélessen op een manege gevolgd en ik heb vrij snel een bijrijdpaard gevonden waar ik mee ben gaan lessen. Instructeur kwam aan huis. Super leuk! Misschien ook wat voor jou? Ik zelf vind dat ik hier meer van leer dan manegelessen.