ik begin met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvvvWedg

Re: ik begin met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:31

Dat hoor je niemand zeggen dat je je pony niet goed behandeld. We proberen je alleen tips te geven en als je dat niet wilt aannemen is dat jou eigen keuze ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:31

Niemand schrijft hier dat jij je pony niet goed behandelt volgens mij. Maar aan je vragen te zien ben je nog niet heel ervaren en willen de mensen hier jou laten inzien dat je wat stappen aan het overslaan bent. En het is niet eerlijk tegenover je pony om dingen van hem te vragen die hij nog niet (goed) kan omdat de basis er gewoon nog niet voldoende in zit.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:33

Lekker laten gaan deze penny!

Ze heeft overal een 'ja maar..' weerwoord op. Ze doet toch wat ze niet later kan

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:33

Haha idd, ze weet het toch allemaal heel goed. Heel veel succes ermee TS!

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 10:36

ik heb niet overal ja maar , ik luister wel naar de tips maar proberen mag toch lukt het niet ok , tisch niet dat ik meteen super hoog ga springen

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:19

Als ik jou 5km hard laat lopen, en dit vanwegen je leeftijd/conditie lukt dit je niet. En dan doe ik (omdat ik dat leuk vind) je 160kilo laten tillen.. want ja proberen mag toch. Als je dan savond verkrampt van de spierpijn en verrekingen in je bedje ligt.. pak ik t zelfde ritme vd week weer op. Vind je vast fijn.

(Je paard en jou tillen en springen/rennen, zijn verschillende oefeningen maar voor de spieren het zelfde effect. Dus als jij straks even 160kilo 10x gaat tillen wil ik je graag spreken of je t fijn vond aan t einde van de oefening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:31

Jemig jongens jullie doen net of dat meiske meteen een parcours van 1.40 meter gaat springen.

Je mag er toch vanuit gaan dat een groene combi rustig begint met balkjes lopen, in een recht lijntje, in een bochtje, balans zoeken, tempo beheersen, schouder en heup mooi ertussen houden, en de les afsluiten met een huppeltje over een kruisje van 30 cm....

Je kunt ook overdrijven hoor...

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:36

@sonja: een jonge pony zonder kracht, balans en conditie en een ruiter die eigenlijk niet zo goed weet waar ze mee bezig is, begeleiding die niet zo kundig is: da's een ideaal recept om hard in het hout te landen en natuurlijk zal dan de pony weer de schuld krijgen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:38

met voltes bedoelde ik niet een kleine volte, maar de hele hoefslag rond (en daarbij dus ook rechtuit galopperen). Zolang je paard dat niet kan zonder buiten adem geraken is je paard niet klaar voor het zwaardere werk als springen.

@ Sonja: Balkjes draven is goed voor balans, maar zelfs voor een pony zonder conditie zou ik niet riskeren om over een laag hindernisje te springen. Grote kans dat het mis gaat (pony weigert of gooit ruiter af of erger pony springt maar komt door onbalans verkeerd neer en verstuikt/breekt een been of valt op de ruiter.)

En nu moei ik mij niet meer want er zijn zoveel goede tips gegeven en jij wil niet luisteren want hebt steeds een antwoord klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:51

maximuss schreef:
@sonja: een jonge pony zonder kracht, balans en conditie en een ruiter die eigenlijk niet zo goed weet waar ze mee bezig is, begeleiding die niet zo kundig is: da's een ideaal recept om hard in het hout te landen en natuurlijk zal dan de pony weer de schuld krijgen...

Er is toch een instructeur bij...

Een les op een jonge pony duurt een half uur, incl in- en uitstappen. Dus 20 minuten 'rijden'. Dat is dus eerst 10 minuten dressuur, dan komen de balkjes in stap en wat in draf, daar zit wat uitleg en theorie tussen, en uiteindelijk een hupje ALS het kan. Als die pony met z'n tong op z'n hoeven loopt, mag ik toch hopen dat de instructeur al eerder ingegrepen heeft en het laatste huppeltje niet eens gebeurt die dag.

Je kunt paardrijden ook TE serieus gaan nemen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 11:55

Idd te serieus als in eerlijk naar het paard toe, geen vermijdbare risico's ivm blessures en trauma's, paard een degelijke opleiding/ training geven...
Dit soort topics eindigen meestal in andere topics: help mijn paard weigert, steigert, bokt, slaat en wil niet meer lopen...

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:05

Het paard heeft dus nog geen balans/kracht om een hele ronde rechtuit te galopperen, waarom denk je dan dat hij je wel over een sprong zou moeten krijgen?
Zal best goed gaan hoor als je paard hard voor je wil werken, maar je rijd hem zo de grond in..

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:11

ik ben niet zo een persoon dat mijn paard de schuld gaat geven en ik wordt begeleid door 2 super springer en springster en bedankt sonja , natuurlijk gaan we niet de eerste les al springen en gaan we langzaam aan alles opbouwen en lukt het niet ok geen probleem , is niet haar schuld , lukt het wel , ok leuk om te weten en we doen mischien volgende les ietsje meer maar dat is het dan ook we letten zeker op mijn pony , ze betekent alles voor mij

sonja zo gaat het volledig
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-11-15 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:13

Ik heb dit topic en dat andere topic van jou doorgelezen, maar het enige wat ik denk is: Arme pony...

Je zegt dat je de dressuur zo goed voor elkaar hebt. Dat is absoluut niet zo. Je moet met sporen rijden en denkt ook nog dat dat normaal is, kan je pony niet in mooi galopje krijgen en houden, blijkbaar 0,0 uithoudingsvermogen en je hebt het al over dat hij een "dressuur-opleiding" heeft gehad. Jij hebt het al over wedstrijden, nou, ik kan je vertellen dat met wat je nu verteld je niet dichtbij de wp gaat komen. Het paard is 4, al heel vroeg beleerd (te vroeg) en ik heb zo'n vermoeden dat dat niet echt op een kundige manier is gedaan. Waarom laat je hem niet nog even lekker een half jaartje op het land? Even lekker paard zijn en dan met echte kundige mensen (niet je stiefmoeder, want die is ABSOLUUT niet kundig) weer opnieuw beginnen. Dan ben jij hopelijk ook ouder en wijzer.

En niet kunnen stoppen met rijden (waarom?) is wel een van de raarste dingen die ik heb gehoord.

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:19

mijn pony komt niks te kort en ik denk als zij dat niet leuk vind dat we dan geen goeie band hadden terwijl we een superband hebben , ik rij niet altijd met sporen en ik ga nu zonder sporen rijden en als een topspringer al zegt dat ze moeilijk in galopt te houden is ligt dat niet aan mij of aan mijn pony maar aaan conditie en daar werken we aan , mijn stiefmama heeft super veel jonge paarden opgeleid en ze waren zeer goed , zelfs haar eigen paarden , kom eens langs zou ik zeggen , ik denk dat je niks kan vinden dat zou beweren dat we ze slecht behandelen , en in mijn club is het belangrijk om meeteoden doen en niet te winnen en hte is een makkelijke proef zodat we allebei al een ervaring rijker zijn

dat is niet mijn schuld !!!! en ze is wel goed opgeleid en ja ze een wat dresuurig opgeleid maar niet al de moeilijkste dingen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:21

Maar als je zo'n fantastische begeleiding hebt, waarom kom je dan op bokt voor je vragen? :Y)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:24

omdat ik wil weten wat andere mensen dan doen en voor wat tips voor springen want het doet goed om bij andere ook wat tips te vragen , ik had niet verwacht dat mensen naar mijn kop zou sluiren dat ik mijn pony niet goed behandel en dat ze niet gelukkig is en dat ik niks kan

wat allemaal niet waar is

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:25

laro130502 schreef:
dat is niet mijn schuld !!!! en ze is wel goed opgeleid en ja ze een wat dresuurig opgeleid maar niet al de moeilijkste dingen

Dan kan ik ook zeggen dat mijn pony dressuurig is opgeleid :')

Maar weetje, laat maar. Jammer dat je zo schreeuwerig bent naar iedereen en op iedereen commentaar hebt. Doe maar lekker zoals jij het wilt, je stiefmoeder en jij weten het toch zo goed.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:26

laro130502 schreef:
omdat ik wil weten wat andere mensen dan doen en voor wat tips voor springen want het doet goed om bij andere ook wat tips te vragen , ik had niet verwacht dat mensen naar mijn kop zou sluiren dat ik mijn pony niet goed behandel en dat ze niet gelukkig is en dat ik niks kan

Tip: Ga niet springen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:27

rien10 schreef:
laro130502 schreef:

Tip: Ga niet springen.

Nog een tip: luister naar degene boven mij...

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:29

Kun je alsjeblieft de wijzig knop gebruiken? Het is niet toegestaan om drie berichten achter elkaar te plaatsen als je je bericht gewoon kan aanpassen. Leest een stuk prettiger.

Als je begeleiding hebt van 2 top springers, dan zijn tips van bokkers die niks over jou en de pony weten toch niet handig?

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:31

sonja heeft gelijk , zo gaat het er aan toe , rustig opbouwen

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:33

Musiess schreef:
Als ik jou 5km hard laat lopen, en dit vanwegen je leeftijd/conditie lukt dit je niet. En dan doe ik (omdat ik dat leuk vind) je 160kilo laten tillen.. want ja proberen mag toch. Als je dan savond verkrampt van de spierpijn en verrekingen in je bedje ligt.. pak ik t zelfde ritme vd week weer op. Vind je vast fijn.

(Je paard en jou tillen en springen/rennen, zijn verschillende oefeningen maar voor de spieren het zelfde effect. Dus als jij straks even 160kilo 10x gaat tillen wil ik je graag spreken of je t fijn vond aan t einde van de oefening.

_/-\o_

Typisch Bokt topicje weer dit. Kan je allerlei discussies over gaan voeren maar iedereen vind toch wat ie zelf vind. Mijn persoonlijke mening is, doe het alsjeblieft rustig aan met je paardje, het is een jong diertje en je kan beter stukje langzamer gaan dan te snel. Ik denk dat de mensen om jou heen zoals je stiefma of je instructeurs dan het beste weten wat je kan doen, en wat het slimste is. De mensen kennen jou en je paardje het best ;)

laro130502

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-15 12:34

ok dankje dat is wwaar , mischien is het daarom deze discussie omdat ze mij niet goed kennen en mij pony , hoe kan je ze topic sluiten dan ?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:39

Mensen reageren nu eenmaal op basis van wat jij schrijft. En ook ik haal uit jouw verhaal dat je te snel wilt en nog niet heel ervaren bent. Dat geeft niet als je maar luistert naar je instructeur en rustig opbouwt met je pony.