Ik ben dus type A

En hoeveel procent van bokt type A. B of C is... Geen idee...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammyoo schreef:Ook lees ik met regelmaat topics waar men met gemak adviseert om een paard naar de slager te brengen: een klein gebrek, te oud of het paard past niet meer in je leven? Onder het motto 'paard heeft er geen weet van': naar de slager of de markt ermee. Keuzes worden vaak gemaakt op basis van financiele argumenten, het welzijn van het desbetreffende paard is hieraan ondergeschikt.
Kelly_ann schreef:sanne83 schreef:Ik ben het helemaal eens. Ik vraag me soms af of mensen niet meer van de paardensport houden, dan van de paarden zelf.
Ik ben iemand die houd van paardensport. Ik rijd paard voor mijn plezier en het is mijn passie om een paard en ruiters iets te leren.
Natuurlijk heb ik de paarden ook lief. Zorg goed voor ze binnen mijn mogelijkheden en ga ik van ze houden.
Maar mijn plezier en welbevinden staat bovenaan.
Elin_ schreef:Hier kan ik me zo niet in vinden! Waarom zo egoïstisch dat jou plezier bovenaan staat?
xyzutu2 schreef:Het probleem is niet dat mensen zo weinig van hun paarden houden, maar dat hun paarden juist teveel van hun mensen houden.![]()
- De osteopaat zegt dat ik nog niet rijden maar mijn paard vindt het helemaal niet erg want als hij écht pijn had tijdens het rijden dan zou hij mij er toch wel van afgooien?
- Mijn paard houdt helemaal niet van buitenstaan: als ik hem bij de andere 30 manegepaarden op 20x20 vierkante meter paddock zet, wil hij altijd meteen weer naar binnen.
- Mijn paard heeft helemaal geen problemen met dat ik te zwaar voor hem ben, ik hem op elke foto met een spoor tussen de ribben rij, het zadel niet past en hij onregelmatig is, want als hij dat echt zo vervelend vond, dan zou hij dat toch wel zeggen?
- Oké, ik zit met mijn gewicht op de grens van wat mijn paard nog mag dragen, maar ik rij western dus dan maakt een zadel van 15 kilo erbij toch niets uit? Dat heeft iedereen, dus dan moet het toch wel goed zijn?
- Ik rij mijn paard bitloos, dus dan moeten mensen niet zeiken dat hij op elke foto waarop ik aan de hackamore hang zijn bovenlip optilt van pijn, want bitloos is altijd nog beter dan met bit.
- Mijn paard vindt het juist fijn op stal, want elke keer dat hij mij aan ziet komen hinnikt hij naar mij.
- Ik ben 100% tegen geweld tegen paarden, maar als Parelli zegt dat je een paard regelmatig een fase 4 mag geven en waarmee je moet duwen/slaan 'tot op het bot' dan is dat geen geweld, dat is juist leiderschap, en paarden vinden leiderschap juist fijn!
- Dit wat mijn paard nu doet is geen protest tegen wat ik hem op dit moment aandoe, hij is gewoon wat heet.
- Als je naar mijn rij-foto's kijkt dan zie je dat mijn paard nog een hoop dingen moet verbeteren aan zijn lichtheid, scheefheid, tempo en oprichting *let niet op mijn houding*
- Mijn paard hangt zwaar op de hand - ik zou heel licht zijn met mijn handen maar door hem kan dat dus niet
- Mijn paard is scheef en zet mij in een verkeerde houding
- Als mensen zeggen dat elk paard in een kudde wil staan, dan zeg ik 'Nou, neem de mijne maar, die staat 24/7 in zijn 3x3 stal en als je hem zo op de paddock tussen vreemde paarden gooit dan gaat hij helemaal door het lint, wat bewijst dat een paddock niet werkt, want dat zou je niet hoeven op te bouwen of zo'.
- Ik geef mijn paard alles wat ik heb, alleen heb ik al mijn spaargeld gebruikt om hem te kopen maar niet elk paard hoeft toch elke zes weken naar de hoefsmid? Toch?
- Ik hou 10000000% van mijn paard en had er alles voor gedaan om hem te houden, maar hij ging maar tot L en ik moest naar de M...
- Natuurlijk denk ik aan het welzijn van mijn paard: zolang hij het niet erg vindt om 22 uur per dag in een donkere stal te staan met 2x per dag hooi en 1x 3 kilo brok, mag hij van mij zo blijven staan.
- Het kan niet kloppen dat een paard van 1.65 meter en 550 kilo maar 66 kilo ruiter+paard+hoofdstel op een gezonde manier kan dragen, want dan zou half Nederland moeten stoppen met rijden!
- Het kan ook niet kloppen dat elk paard 8 uur per dag met een paar groepsgenootjes buiten moet staan, want anders zou de helft van de pensionstallen moeten sluiten!
- Sommige sportpaarden zijn zo duur dat ze alleen nog maar een uurtje per dag aan de hand mogen grazen en de rest van de dag in hun stal staan, tenzij ze aan het werk moeten, maar dat is dus niet zielig want dat is bij echte sportruiters en die weten echt wel wat een paard fijn vindt.
Enzovoorts...
NatasjavE schreef:Ik denk niet dat onze liefde voor het paard ter discussie staat maar wat wij diervriendelijk noemen.
Over een groot aantal punten zullen we het eens worden.
Maar op een aantal punten ook niet.
xyzutu2 schreef:Het probleem is niet dat mensen zo weinig van hun paarden houden, maar dat hun paarden juist teveel van hun mensen houden.![]()
- De osteopaat zegt dat ik nog niet rijden maar mijn paard vindt het helemaal niet erg want als hij écht pijn had tijdens het rijden dan zou hij mij er toch wel van afgooien? nooit zien voorbij komen
- Mijn paard houdt helemaal niet van buitenstaan: als ik hem bij de andere 30 manegepaarden op 20x20 vierkante meter paddock zet, wil hij altijd meteen weer naar binnen nooit zien voorbij komen
- Mijn paard heeft helemaal geen problemen met dat ik te zwaar voor hem ben, ik hem op elke foto met een spoor tussen de ribben rij, het zadel niet past en hij onregelmatig is, want als hij dat echt zo vervelend vond, dan zou hij dat toch wel zeggen?nooit zien voorbij komen
- Oké, ik zit met mijn gewicht op de grens van wat mijn paard nog mag dragen, maar ik rij western dus dan maakt een zadel van 15 kilo erbij toch niets uit? Dat heeft iedereen, dus dan moet het toch wel goed zijn?nooit zien voorbij komen maar ik zit ook niet op western gedeelte du kan.
- Ik rij mijn paard bitloos, dus dan moeten mensen niet zeiken dat hij op elke foto waarop ik aan de hackamore hang zijn bovenlip optilt van pijn, want bitloos is altijd nog beter dan met bit. ik ken geen enkele bokt-NH'er die fan is van hackamore.
- Mijn paard vindt het juist fijn op stal, want elke keer dat hij mij aan ziet komen hinnikt hij naar mij. wel zien voorbij komen maar werd snel en vakkundig de grond in gestampt de andere perfecte paardenliefhebbers wie zonder zonde is werpe de 1e steen natuurlijk.
- Ik ben 100% tegen geweld tegen paarden, maar als Parelli zegt dat je een paard regelmatig een fase 4 mag geven en waarmee je moet duwen/slaan 'tot op het bot' dan is dat geen geweld, dat is juist leiderschap, en paarden vinden leiderschap juist fijn!I'll give you this one al is de gemiddelde Parelli-er juist dusdanig zacht en inadequaat dat die knollen er een loopje mee nemen maar oke.
- Dit wat mijn paard nu doet is geen protest tegen wat ik hem op dit moment aandoe, hij is gewoon wat heet. geloof het of niet, die bestaan echt, die hete paarden.
- Als je naar mijn rij-foto's kijkt dan zie je dat mijn paard nog een hoop dingen moet verbeteren aan zijn lichtheid, scheefheid, tempo en oprichting *let niet op mijn houding* ik zie zelden "let niet op mijn houding staan" wel dat ze er aan werken met hun instructeur en ik kijk toch best veel rijfotos op bokt.
- Mijn paard hangt zwaar op de hand - ik zou heel licht zijn met mijn handen maar door hem kan dat dus niet indien ze de kennis/kunde niet heeft dan kán ze dat inderdaad niet met dat paard. Als dat dier zo aangekomen is dan moet je ook nog maar weten hoe het op te lossen met een doorwinterde hanger
- Mijn paard is scheef en zet mij in een verkeerde houding een scheef paard is wel degelijk moeilijker om correct op te zitten.
- Als mensen zeggen dat elk paard in een kudde wil staan, dan zeg ik 'Nou, neem de mijne maar, die staat 24/7 in zijn 3x3 stal en als je hem zo op de paddock tussen vreemde paarden gooit dan gaat hij helemaal door het lint, wat bewijst dat een paddock niet werkt, want dat zou je niet hoeven op te bouwen of zo'. ook dat zal geen bokker zeggen want die wordt wederom snel en vakkundig in de grond gestampt
- Ik geef mijn paard alles wat ik heb, alleen heb ik al mijn spaargeld gebruikt om hem te kopen maar niet elk paard hoeft toch elke zes weken naar de hoefsmid? Toch? Eh nee, dat hoeft ook niet. Als je die vier van mij alle zes weken naar de hoefsmid doet heb je ze binnen de 12 weken zo kreupel als maar kan omdat er nog amper hoef over schiet. En ja, dat gaat in overleg met de smid.
- Ik hou 10000000% van mijn paard en had er alles voor gedaan om hem te houden, maar hij ging maar tot L en ik moest naar de M... een paard verkopen omdat ie beter bij andermans doelen past en daar dus gelukkiger zal zijn is dus ineens niet meer houden van?
- Natuurlijk denk ik aan het welzijn van mijn paard: zolang hij het niet erg vindt om 22 uur per dag in een donkere stal te staan met 2x per dag hooi en 1x 3 kilo brok, mag hij van mij zo blijven staan. wederom; dat zal geen bokker zeggen
- Het kan niet kloppen dat een paard van 1.65 meter en 550 kilo maar 66 kilo ruiter+paard+hoofdstel op een gezonde manier kan dragen, want dan zou half Nederland moeten stoppen met rijden! tsja ik heb ook wel eens mijn twijfels bij die opstel sommetjes maar goed.
- Het kan ook niet kloppen dat elk paard 8 uur per dag met een paar groepsgenootjes buiten moet staan, want anders zou de helft van de pensionstallen moeten sluiten! Er zijn effectief paarden die niet samen kunnen met andere paarden. Moet je dan uit paardenliefde maar voor lief nemen dat andere paarden gewond raken en het dier zelf ook want op een keer komt er tegen reactie?
- Sommige sportpaarden zijn zo duur dat ze alleen nog maar een uurtje per dag aan de hand mogen grazen en de rest van de dag in hun stal staan, tenzij ze aan het werk moeten, maar dat is dus niet zielig want dat is bij echte sportruiters en die weten echt wel wat een paard fijn vindt. Ik denk inderdaad dat de gemiddelde GP'er puur kwa verzorging niks tekort komt. Zou me eerder zorgen maken over de gemiddelde shetlander als je je dan toch zo nodig wil bemoeien en zorgen maken.
Enzovoorts...
Geryon schreef:Daar heb je een punt. Maar het is ook zeker de liefde die ter discussie staat. Omdat er ook bewust gekozen wordt voor een, ook in hun ogen, dieronvriendelijkere situatie/manier.
Geryon schreef:Liefde is ook open staan voor andere meningen, juist omdat je het beste wilt voor je paard, of in ieder geval iets goeds. Daarom snap ik nooit dat mensen niet eens nadenken over een gegeven advies. Of een mening hebben terwijl zelfs onderzoeken en feiten ertegen zijn.
Ayasha schreef:Kwa paardenliefde zit het bij mij wel goed ondanks dat ik vast niet alles 100% volgens de regels van de kunst zal doen maar jézus wat een zuur gezeik.
Citaat:En ik juich het toe, als een kapot paard dat niet meer onderhouden kan worden ingeslapen wordt/geslacht wordt ipv doorverkocht of weggeven "met een goed contract". Als meer mensen die verantwoordelijkheid eens zouden nemen zouden er wellicht niet zoveel "help mijn paard wordt weer gereden![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
" topics komen.
NatasjavE schreef:Geryon schreef:Liefde is ook open staan voor andere meningen, juist omdat je het beste wilt voor je paard, of in ieder geval iets goeds. Daarom snap ik nooit dat mensen niet eens nadenken over een gegeven advies. Of een mening hebben terwijl zelfs onderzoeken en feiten ertegen zijn.
Nee open staan voor andermans ideeën is misschien verstandig. Liefde heeft daar weinig mee te maken.
En wie zegt dat die ideeën echt beter uitpakken voor het paard?
Ik zie hier ook regelmatig cassusen voorbij komen waarbij ik denk:nou,..die is ook mooi van de regen in de drup beland.
En wie zegt dat die alternatieven niet bekeken worden?
Dat iemand in een topic reageerde met nee,...dat ga ik niet doen betekend niet dat het ook helemaal niet in overweging is genomen.