Hoe staat het met de paardenliefde op Bokt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 23:55

Als je wil weten hoe het staat met die 'paardenliefde' op bokt dan is deze stelling wel een manier van meten.
Ik ben dus type A :j

En hoeveel procent van bokt type A. B of C is... Geen idee...

Anoniem

Re: Hoe staat het met de paardenliefde op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 00:04

Ik ben type B, en als dat niet haalbaar is dan type C, ook als dat betekent dat ik [***] moet verkopen. Want zelfs al zou ik het allerbeste baasje ter wereld voor hem zijn, dat baasje ziet hij maar 1 uur per dag en de overige 23 uur moet hij zichzelf zien te vermaken, dus dan weegt zijn belang (heel logisch als je naar de uren kijkt) zwaarder dan het mijne.

Bovendien zit daar ook een gezonde dosis egoisme in aan mijn kant: Nu heeft hij al teveel energie, maar als hij op stal zou komen te staan zou dat nog veel erger worden waardoor ik steeds die overtollige energie weg zou moeten werken voor we echt zouden kunnen trainen. Nu doet hij dat lekker zelf. 8-) Voordeel nummer 2 is dat hij nu zo gezond staat dat hij volgens de osteo en da in recordtijd genezen is van al zijn lichamelijke problemen, dus dat scheelt mij weer een hoop tijd en geld. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:41

Sammyoo schreef:
Ook lees ik met regelmaat topics waar men met gemak adviseert om een paard naar de slager te brengen: een klein gebrek, te oud of het paard past niet meer in je leven? Onder het motto 'paard heeft er geen weet van': naar de slager of de markt ermee. Keuzes worden vaak gemaakt op basis van financiele argumenten, het welzijn van het desbetreffende paard is hieraan ondergeschikt.

In die topics wordt JUIST het welzijn van het paard in het achterhoofd gehouden. En het gaat 9 van de 10 keer niet om een klein gebrek, maar om iets waarbij het paard ernstige pijn en/of hinder gaat ondervinden wanneer er niet op de juiste manier mee wordt omgesprongen. Dat soort paarden zijn gevoelig voor de handel omdat het vaak om een relatief onzichtbaar probleem gaat, waardoor de kans groot is dat het op een verkeerde manier zal worden belast, met alle pijnlijke gevolgen van dien.
Ook dat soort dieren moet je behoeden voor een problematische toekomst en daar is niets mis mee. Ik vind het juist te prijzen dat een eigenaar op die manier juist voor zijn paard kiest ipv de portemonnee en het door te verkopen.

Ik ben trouwens benieuwd op welke topics jij verder doelt. Ik kom toch al jaren op bokt en zie ze weinig tot nooit.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 07:55

Kelly_ann schreef:
sanne83 schreef:
Ik ben het helemaal eens. Ik vraag me soms af of mensen niet meer van de paardensport houden, dan van de paarden zelf.

Ik ben iemand die houd van paardensport. Ik rijd paard voor mijn plezier en het is mijn passie om een paard en ruiters iets te leren.
Natuurlijk heb ik de paarden ook lief. Zorg goed voor ze binnen mijn mogelijkheden en ga ik van ze houden.

Maar mijn plezier en welbevinden staat bovenaan.

Hier kan ik me zo niet in vinden! Waarom zo egoïstisch dat jou plezier bovenaan staat?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:01

Dat vind ik wel een relatief grijs gebied. Dat zou je zover kunnen trekken als het gaan zitten op een paard. Dat doen we in de eerste plaats toch ook voor ons eigen plezier? Een paard denkt echt niet 'goh, mijn leven zou zoveel mooier zijn wanneer jij op mijn rug klimt' :P

leannelogi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:25

Ik denk dat iedereen op z'n eigen manier het beste voor heeft met het paard er ook op z'n eigen manier deze 'liefde' uit. Dat lijkt me ook goed, want niet ieder paard is hetzelfde en heeft dezelfde behoeftes, dus lijkt het me ook logisch dat niet ieder baasje hetzelfde te bieden zou moeten hebben (stal, weidegang, voer, etc). Alleen, dan hoop je wel altijd dat het goede paard bij het juiste baasje terecht komt :+

Mijn verhaal is echter dat mijn pony IR heeft, waardoor hij al weken alleen op een paddock staat, terwijl hij de sociaalheid zelve is...Ook rij ik veel vaker in de bak dan hij eigenlijk leuk vindt, waardoor ik merk dat onze band aftakelt. In combinatie met super depri worden door het alleen staan, hebben wij er dan ook voor gekozen om een nieuw huisje voor hem te zoeken.
Wat ik probeer te zeggen is, iedereen doet zijn of haar best :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 08:39

Elin_ schreef:
Hier kan ik me zo niet in vinden! Waarom zo egoïstisch dat jou plezier bovenaan staat?

Paardrijden ontstaat uit egoïsme. Wíj vinden dat we op paarden moeten gaan zitten, omdat wíj daar plezier aan beleven.
Het gevolg is dat we paarden moeten gaan huisvesten. En daar zijn blijkbaar een hoop manieren in.

Ik koop een paard om er zelf plezier van te hebben, maar dat betekent niet dat mijn paard geen plezier moet hebben. Ik probeer de beste zorg te leveren, met eten, onderdak, buiten staan en soortgenoten. Daarnaast zorg ik dat het rijden ook voor het paard fijn is; goed tuig, zorg bij ongemakken (tandarts, fysio).

De laatste stap is denk ik de stap waar het meeste verschil in zit; mijn paarden blijven tot hun dood. Mijn oudje, die ik al 14 jaar heb, rij ik al heel lang niet meer. Maar ze blijft. Ze heeft Cushing, krijgt medicijnen, heeft het goed.
Mijn tweede is 11 en al 2 jaar afgekeurd. Hij blijft tot ie te veel pijn krijgt. Hij is nu gelukkig en dat maakt mij gelukkig.

Vooral die laatste levert vaak vragen op; "als je niet meer kunt rijden, dan doe je hem toch weg?"

Edit: ik zie het werk wat ze doen en beetje hetzelfde als het werk wat ik doe. Ik werk ook voor eten en onderdak. Daar mijn paarden daar ook voor werken vind ik niet gek.
In mijn werk verwacht ik dat mijn baas goed voor me zorgt, dat doe ik als baas ook voor mijn paarden.
Maar wanneer dat week ook stopt, ik zorg ook voor een goede oudedagsvoorziening, of arbeidsongeschiktheidsregeling ;)

Enige verschil is dat ik van mijn paarden hou en alles uit liefde voor ze doe. Mijn baas denkt daar anders over, denk ik :P
Laatst bijgewerkt door Rindin op 04-11-15 08:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 08:46

Cayenne, ik bedoel onder andere een topic over het verbod om je paard in de blubber te laten staan, topics over de dierenpolitie, momenteel loopt er een topic waarin de dierenbescherming pleit voor afschaffing van de paardenhandel. Voor wat betreft het laten slachten was er een topic waarin de TS voor gek werd verklaard omdat ze een net aangekocht jong paard die verschillende chips bleek te hebben liet opereren (paard is er inmiddels weer uitstekend aan toe), recenter een tienjarige die maar naar de slacht moest omdat het paard niet door de buigproef kwam en de TS krap bij kas zat. Uiteindelijk bleek het paard niets te mankeren. Dit soort topics kom ik met regelmaat tegen.

Wat is er mis met zelf de zorg te houden voor je oudje of paard wat niet meer bereden kan worden? Dan behoed je toch je paard van een problematische toekomst?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:05

Dan moet je wel de middelen hebben om er zelf voor de kunnen blijven zorgen. Wat moet er dan gebeuren wanneer een onvoorziene situatie er voor zorgt dat je de zorg voor je oudje of niet te berijden paard niet zelf kunt betalen? Dan is er toch niets mis mee om te voorkomen dat het paard een hele vervelende toekomst zou kunnen krijgen? Liever een net einde aan een mooi leven dan een paard dat zijn laatste dagen moet slijten in een pijnlijke situatie. Nee, het hoeft niet altijd fout te gaan, maar door zelf je verantwoording te nemen heb je wel zekerheid dat het voorkomen word.
Helaas durven veel mensen die knoop niet door te hakken en verantwoording te nemen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:07

xyzutu2 schreef:
Het probleem is niet dat mensen zo weinig van hun paarden houden, maar dat hun paarden juist teveel van hun mensen houden. :')

- De osteopaat zegt dat ik nog niet rijden maar mijn paard vindt het helemaal niet erg want als hij écht pijn had tijdens het rijden dan zou hij mij er toch wel van afgooien?
- Mijn paard houdt helemaal niet van buitenstaan: als ik hem bij de andere 30 manegepaarden op 20x20 vierkante meter paddock zet, wil hij altijd meteen weer naar binnen.
- Mijn paard heeft helemaal geen problemen met dat ik te zwaar voor hem ben, ik hem op elke foto met een spoor tussen de ribben rij, het zadel niet past en hij onregelmatig is, want als hij dat echt zo vervelend vond, dan zou hij dat toch wel zeggen?
- Oké, ik zit met mijn gewicht op de grens van wat mijn paard nog mag dragen, maar ik rij western dus dan maakt een zadel van 15 kilo erbij toch niets uit? Dat heeft iedereen, dus dan moet het toch wel goed zijn?
- Ik rij mijn paard bitloos, dus dan moeten mensen niet zeiken dat hij op elke foto waarop ik aan de hackamore hang zijn bovenlip optilt van pijn, want bitloos is altijd nog beter dan met bit.
- Mijn paard vindt het juist fijn op stal, want elke keer dat hij mij aan ziet komen hinnikt hij naar mij.
- Ik ben 100% tegen geweld tegen paarden, maar als Parelli zegt dat je een paard regelmatig een fase 4 mag geven en waarmee je moet duwen/slaan 'tot op het bot' dan is dat geen geweld, dat is juist leiderschap, en paarden vinden leiderschap juist fijn!
- Dit wat mijn paard nu doet is geen protest tegen wat ik hem op dit moment aandoe, hij is gewoon wat heet.
- Als je naar mijn rij-foto's kijkt dan zie je dat mijn paard nog een hoop dingen moet verbeteren aan zijn lichtheid, scheefheid, tempo en oprichting *let niet op mijn houding*
- Mijn paard hangt zwaar op de hand - ik zou heel licht zijn met mijn handen maar door hem kan dat dus niet
- Mijn paard is scheef en zet mij in een verkeerde houding
- Als mensen zeggen dat elk paard in een kudde wil staan, dan zeg ik 'Nou, neem de mijne maar, die staat 24/7 in zijn 3x3 stal en als je hem zo op de paddock tussen vreemde paarden gooit dan gaat hij helemaal door het lint, wat bewijst dat een paddock niet werkt, want dat zou je niet hoeven op te bouwen of zo'.
- Ik geef mijn paard alles wat ik heb, alleen heb ik al mijn spaargeld gebruikt om hem te kopen maar niet elk paard hoeft toch elke zes weken naar de hoefsmid? Toch?
- Ik hou 10000000% van mijn paard en had er alles voor gedaan om hem te houden, maar hij ging maar tot L en ik moest naar de M...
- Natuurlijk denk ik aan het welzijn van mijn paard: zolang hij het niet erg vindt om 22 uur per dag in een donkere stal te staan met 2x per dag hooi en 1x 3 kilo brok, mag hij van mij zo blijven staan.
- Het kan niet kloppen dat een paard van 1.65 meter en 550 kilo maar 66 kilo ruiter+paard+hoofdstel op een gezonde manier kan dragen, want dan zou half Nederland moeten stoppen met rijden!
- Het kan ook niet kloppen dat elk paard 8 uur per dag met een paar groepsgenootjes buiten moet staan, want anders zou de helft van de pensionstallen moeten sluiten!
- Sommige sportpaarden zijn zo duur dat ze alleen nog maar een uurtje per dag aan de hand mogen grazen en de rest van de dag in hun stal staan, tenzij ze aan het werk moeten, maar dat is dus niet zielig want dat is bij echte sportruiters en die weten echt wel wat een paard fijn vindt.
Enzovoorts...

Heerlijk! _/-\o_
Dit zouden eens veel mensen moeten lezen in de hoop dat hun ogen opengaan.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:10

Ik ben het helemaal met je eens.

En betreft dat egoistisch zijn.. ALLES doe je uit egoisme, maar er zit een groot verschil tussen zulk 'egoisme' en je eigen plezier voor laten gaan terwijl het schaadt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:14

Ik denk niet dat onze liefde voor het paard ter discussie staat maar wat wij diervriendelijk noemen.
Over een groot aantal punten zullen we het eens worden.
Maar op een aantal punten ook niet.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:18

NatasjavE schreef:
Ik denk niet dat onze liefde voor het paard ter discussie staat maar wat wij diervriendelijk noemen.
Over een groot aantal punten zullen we het eens worden.
Maar op een aantal punten ook niet.

Daar heb je een punt. Maar het is ook zeker de liefde die ter discussie staat. Omdat er ook bewust gekozen wordt voor een, ook in hun ogen, dieronvriendelijkere situatie/manier.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:24

Ik ken een meisje dat in mijn ogen haar paard niet gaf wat hij nodig had. Maar haar liefde voor het dier was enorm. Huilend om zijn hals hoor!

Liefde 100%
Paardenwelzijn.... (lastig in te vullen)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 09:55

xyzutu2 schreef:
Het probleem is niet dat mensen zo weinig van hun paarden houden, maar dat hun paarden juist teveel van hun mensen houden. :')

- De osteopaat zegt dat ik nog niet rijden maar mijn paard vindt het helemaal niet erg want als hij écht pijn had tijdens het rijden dan zou hij mij er toch wel van afgooien? nooit zien voorbij komen
- Mijn paard houdt helemaal niet van buitenstaan: als ik hem bij de andere 30 manegepaarden op 20x20 vierkante meter paddock zet, wil hij altijd meteen weer naar binnen nooit zien voorbij komen
- Mijn paard heeft helemaal geen problemen met dat ik te zwaar voor hem ben, ik hem op elke foto met een spoor tussen de ribben rij, het zadel niet past en hij onregelmatig is, want als hij dat echt zo vervelend vond, dan zou hij dat toch wel zeggen?nooit zien voorbij komen
- Oké, ik zit met mijn gewicht op de grens van wat mijn paard nog mag dragen, maar ik rij western dus dan maakt een zadel van 15 kilo erbij toch niets uit? Dat heeft iedereen, dus dan moet het toch wel goed zijn?nooit zien voorbij komen maar ik zit ook niet op western gedeelte du kan.
- Ik rij mijn paard bitloos, dus dan moeten mensen niet zeiken dat hij op elke foto waarop ik aan de hackamore hang zijn bovenlip optilt van pijn, want bitloos is altijd nog beter dan met bit. ik ken geen enkele bokt-NH'er die fan is van hackamore.
- Mijn paard vindt het juist fijn op stal, want elke keer dat hij mij aan ziet komen hinnikt hij naar mij. wel zien voorbij komen maar werd snel en vakkundig de grond in gestampt de andere perfecte paardenliefhebbers wie zonder zonde is werpe de 1e steen natuurlijk.
- Ik ben 100% tegen geweld tegen paarden, maar als Parelli zegt dat je een paard regelmatig een fase 4 mag geven en waarmee je moet duwen/slaan 'tot op het bot' dan is dat geen geweld, dat is juist leiderschap, en paarden vinden leiderschap juist fijn!I'll give you this one al is de gemiddelde Parelli-er juist dusdanig zacht en inadequaat dat die knollen er een loopje mee nemen maar oke.
- Dit wat mijn paard nu doet is geen protest tegen wat ik hem op dit moment aandoe, hij is gewoon wat heet. geloof het of niet, die bestaan echt, die hete paarden.
- Als je naar mijn rij-foto's kijkt dan zie je dat mijn paard nog een hoop dingen moet verbeteren aan zijn lichtheid, scheefheid, tempo en oprichting *let niet op mijn houding* ik zie zelden "let niet op mijn houding staan" wel dat ze er aan werken met hun instructeur en ik kijk toch best veel rijfotos op bokt.
- Mijn paard hangt zwaar op de hand - ik zou heel licht zijn met mijn handen maar door hem kan dat dus niet indien ze de kennis/kunde niet heeft dan kán ze dat inderdaad niet met dat paard. Als dat dier zo aangekomen is dan moet je ook nog maar weten hoe het op te lossen met een doorwinterde hanger
- Mijn paard is scheef en zet mij in een verkeerde houding een scheef paard is wel degelijk moeilijker om correct op te zitten.
- Als mensen zeggen dat elk paard in een kudde wil staan, dan zeg ik 'Nou, neem de mijne maar, die staat 24/7 in zijn 3x3 stal en als je hem zo op de paddock tussen vreemde paarden gooit dan gaat hij helemaal door het lint, wat bewijst dat een paddock niet werkt, want dat zou je niet hoeven op te bouwen of zo'. ook dat zal geen bokker zeggen want die wordt wederom snel en vakkundig in de grond gestampt
- Ik geef mijn paard alles wat ik heb, alleen heb ik al mijn spaargeld gebruikt om hem te kopen maar niet elk paard hoeft toch elke zes weken naar de hoefsmid? Toch? Eh nee, dat hoeft ook niet. Als je die vier van mij alle zes weken naar de hoefsmid doet heb je ze binnen de 12 weken zo kreupel als maar kan omdat er nog amper hoef over schiet. En ja, dat gaat in overleg met de smid.
- Ik hou 10000000% van mijn paard en had er alles voor gedaan om hem te houden, maar hij ging maar tot L en ik moest naar de M... een paard verkopen omdat ie beter bij andermans doelen past en daar dus gelukkiger zal zijn is dus ineens niet meer houden van?
- Natuurlijk denk ik aan het welzijn van mijn paard: zolang hij het niet erg vindt om 22 uur per dag in een donkere stal te staan met 2x per dag hooi en 1x 3 kilo brok, mag hij van mij zo blijven staan. wederom; dat zal geen bokker zeggen
- Het kan niet kloppen dat een paard van 1.65 meter en 550 kilo maar 66 kilo ruiter+paard+hoofdstel op een gezonde manier kan dragen, want dan zou half Nederland moeten stoppen met rijden! tsja ik heb ook wel eens mijn twijfels bij die opstel sommetjes maar goed.
- Het kan ook niet kloppen dat elk paard 8 uur per dag met een paar groepsgenootjes buiten moet staan, want anders zou de helft van de pensionstallen moeten sluiten! Er zijn effectief paarden die niet samen kunnen met andere paarden. Moet je dan uit paardenliefde maar voor lief nemen dat andere paarden gewond raken en het dier zelf ook want op een keer komt er tegen reactie?
- Sommige sportpaarden zijn zo duur dat ze alleen nog maar een uurtje per dag aan de hand mogen grazen en de rest van de dag in hun stal staan, tenzij ze aan het werk moeten, maar dat is dus niet zielig want dat is bij echte sportruiters en die weten echt wel wat een paard fijn vindt. Ik denk inderdaad dat de gemiddelde GP'er puur kwa verzorging niks tekort komt. Zou me eerder zorgen maken over de gemiddelde shetlander als je je dan toch zo nodig wil bemoeien en zorgen maken.
Enzovoorts...

Ik ben gek van mijn paarden die 24/7 buiten lopen, twee lopen samen, twee lopen met een draadje tussen omdat ze elkaar anders niet heel laten. Heb de koppels al proberen om te wisselen maar niks past momenteel en op een keer gaat het eens goed fout en kan de DA het niet meer oplossen, daar pas ik voor. Als ze willen kroelen doen ze dat maar over de draad en elkaar een beetje jennen kan zo ook. Sinds gaat het goed. Met mijn 45kg kan ik nog op de gemiddelde shetlander en ik kan ze prima betalen. Kwa paardenliefde zit het bij mij wel goed ondanks dat ik vast niet alles 100% volgens de regels van de kunst zal doen maar jézus wat een zuur gezeik. Denk je er wel om de rest van je eigen leven perfect te zijn zoals jij reageert?
Heb nu al een paar posts gezien waarin je de rest van de wereld af zeikt. En ik juich het toe, als een kapot paard dat niet meer onderhouden kan worden ingeslapen wordt/geslacht wordt ipv doorverkocht of weggeven "met een goed contract". Als meer mensen die verantwoordelijkheid eens zouden nemen zouden er wellicht niet zoveel "help mijn paard wordt weer gereden |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( " topics komen.

Over het algemeen zit het prima met de paardenliefde op bokt. Onwetendheid kan je niemand verwijten. Enfin, je kan het wel en je doet het ook maar daarmee ga je de onwetendheid niet verbeteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:07

Geryon schreef:
Daar heb je een punt. Maar het is ook zeker de liefde die ter discussie staat. Omdat er ook bewust gekozen wordt voor een, ook in hun ogen, dieronvriendelijkere situatie/manier.

Dat denk ik dus niet. Er zal best wel eens bewust een dieronvriendelijke optie gekozen worden. Maar ik denk echt dat dat ruim de minderheid is.

Ik denk dat het vaker of onwetendheid is of een verschil van inzicht.

Kijk maar naar de discussie wel of geen hoefijzer bij een bepaald paard. Wel of geen deken, wel of niet enten. Op bokt komen we er vooralsnog niet uit.

En dan kan je wel zeggen dat iemand bewust een dieronvriendelijke situatie kiezen.....maar het kan ook zijn dat die ander vind dat hij/zij het heel bewust juist heel goed doet.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:14

Liefde is ook open staan voor andere meningen, juist omdat je het beste wilt voor je paard, of in ieder geval iets goeds. Daarom snap ik nooit dat mensen niet eens nadenken over een gegeven advies. Of een mening hebben terwijl zelfs onderzoeken en feiten ertegen zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:38

Geryon schreef:
Liefde is ook open staan voor andere meningen, juist omdat je het beste wilt voor je paard, of in ieder geval iets goeds. Daarom snap ik nooit dat mensen niet eens nadenken over een gegeven advies. Of een mening hebben terwijl zelfs onderzoeken en feiten ertegen zijn.

Nee open staan voor andermans ideeën is misschien verstandig. Liefde heeft daar weinig mee te maken.

En wie zegt dat die ideeën echt beter uitpakken voor het paard?

Ik zie hier ook regelmatig cassusen voorbij komen waarbij ik denk:nou,..die is ook mooi van de regen in de drup beland.

En wie zegt dat die alternatieven niet bekeken worden?

Dat iemand in een topic reageerde met nee,...dat ga ik niet doen betekend niet dat het ook helemaal niet in overweging is genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:48

Ayasha schreef:
Kwa paardenliefde zit het bij mij wel goed ondanks dat ik vast niet alles 100% volgens de regels van de kunst zal doen maar jézus wat een zuur gezeik.

Wat grappig, dan is Bokt dus werkelijk zó groot dat je echt compleet langs elkaar heen kunt leven! :')

Citaat:
En ik juich het toe, als een kapot paard dat niet meer onderhouden kan worden ingeslapen wordt/geslacht wordt ipv doorverkocht of weggeven "met een goed contract". Als meer mensen die verantwoordelijkheid eens zouden nemen zouden er wellicht niet zoveel "help mijn paard wordt weer gereden |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( |( " topics komen.

Schrijf ik ergens dat ik dat niet vind? Ik ben het in dit geval 100% met je eens.

Alle dingen die ik opsom zijn het afgelopen jaar voorbij gekomen op Bokt - en nog wel meer. Kijk bijvoorbeeld eens op vd-itp naar topics van nh/vrijheidsdressuur showmensen; daar is op dit moment de barokke hackamore/cavemore erg in. Het overgrote deel van de paarden flehmt op dit piaffe en passagefoto's van de pijn. Topics als 'elke keer na het rijden heeft mijn paard dikke pezen' - gelukkig zijn er dan Bokkers die de gewraakte vraag stellen hoe je dan toch in godsnaam elke keer weer kunt gaan rijden. Antwoorden als 'ik ben weliswaar te zwaar voor mijn paard voor die formule maar mijn paard vindt van niet want hij laat me nog steeds rijden' staan diverse keren in het Te bol voor je knol topic. Net als het gedoe rond het westernzadel dat eigenlijk te zwaar is voor het paard. Paarden die met hun 30en in een veel te kleine buitenbak staan heb ik bij verschillende manege's gezien, en ook hoe dat fout ging. En natúúrlijk bestaan hete paarden, net zoals dat er slome paarden bestaan en vraatzuchtige paarden. :') Punt is dat die 'karaktertrek' niet altijd voortkomt uit het paard zelf, maar ook uit de ruiter die te onrustig rijdt, teveel eist of te veel/weinig voert. Mijn punt is niet dat er geen karakterpaarden bestaan, maar dat er genoeg mensen zijn die hun fouten verkopen als fouten van het paard - idem dito voor de Rij-ITP 'let niet op mijn houding' fototopics. En sommige paarden zijn inderdaad gewend om te hangen - maar als hij dat bij jou doet, heb dan tenminste de eerlijkheid om te zeggen dat jij hem laat hangen aangezien jij nog steeds die tegendruk geeft en niet weet hoe je de teugels los moet laten. Dat is eerlijk. Dan ben je in mijn ogen iemand die het paard niet de schuld geeft voor de fouten van de ruiter.
Vorig jaar was er trouwens nog een topic over dat niet alle paarden buiten konden staan, waar iemand bijna letterlijk schreef dat haar paard niet naar buiten/bij andere paarden kon omdat hij dan alles afbrak, zonder daar een heel duidelijk gestructureerd gewenningsprogramma bij te gebruiken.
Stel, je volgt samen met jouw diergedragsdeskundige dat verantwoorde gewenningsschema en het werkt niet in de groep, dan zou het best kunnen dat voor dat paard het beste, meest diervriendelijke alternatief is om hem een stal met eigen kleine uitloop te geven waardoor hij wel buiten is (gezonder voor de longen), iets mer beweegt (gezonder voorhet lijf) en soortgenootjes ziet (gezonder voor de geest).
En SUPER dat jouw paarden niet elke 6 weken naar de smid/bekapper hoeven! _/-\o_ Geweldig dat jij en je smid naar jouw individuen keken en zagen dat vaker beslaan ze alleen maar de vernieling in hielp! Je hebt namelijk ook genoeg natuurlijk zelf-bekappers die hun paarden helemaal kapot vijlen doordat ze elke millimeter hoefwand meteen wegvijlen, waarbij hun paard dan al jaren lijdt aan mysterieuze gevoelige hoeven, maar dat kan niet aan het bijvijlen liggen want dat is juist goed voor paarden...
Mijn punt was dat er genoeg mensen zijn die helemaal geen geld in de verzorging willen steken als het paard er eenmaal is. Die op markten zielige pony's kopen en niet alleen niet weten wat wormspuiten en wormonderzoeken zijn, maar zich ook afvragen of dat niet zonde van het geld is (ook dat topic is er recent geweest).
Over dat er paarden zijn die andere paarden haten: :j Zie mijn andere lijstje, over mensen die twee vijanden in een paddockje gooien en vinden dat alles wat er vanaf dat moment gebeurt gewoon paardennatuur is. Of mensen met een pony die als ranglaagste compleet wordt afgeragt in een Paddock Paradise en continu onder de wonden zit. Laat ik het zo zeggen: ook daar zie ik geen liefde voor het welzijn van het paard, maar vooral liefde voor het idee: 'mijn paard wordt verwend met een paddock paradise/lekker dikke deken/veel krachtvoer/hoefjes die elke dag worden bijgevijld' - zonder dat er gecheckt wordt of dat voor dat paard wel daadwerkelijk het beste is.

Ik denk dus dat je mijn lijstje een beetje verkeerd hebt gelezen: ik schrijf nergens dat Alle bokkers zo zijn, en ik schrijf ook nergens dat een Paddock Paradise, boomzadel, natuurlijk bekapper, een paar uur rijden per week of dagelijks een bak krachtvoer Slecht is: wat ik schrijf is dat er behoorlijk wat mensen zijn die zich zo laten verblinden door het idee dat alles wat hierboven staat Goed is dat ze niet meer zien dat Hun Eigen Paardenindividu intussen psychisch en lichamelijk kapot gaat aan de stalondeugden, overdosis zetmeel en suikers, gebrek aan bijvoeding als hooi alleen niet genoeg is, het pispaaltje is van zijn hele 'vriendengroep', duidelijk pijnsignalen afgeeft als hij met die zogenaamd paardvriendelijke optoming gereden wordt enz.

Maar als je dat niet zo wilt lezen maar in plaats daarvan wilt focussen op 'als iemand dat inderdaad ooit gezegd heeft dan telt dat niet want dan is hij daarop al helemaal afgezeken door andere bokkers', ga dan vooral je gang.
Waar het mij juist om gaat zijn de mensen die zo gebrand zijn op het goede doen of de huidige situatie van hun paard goed te praten, dat ze vergeten dat het individu op hun stal/wei best wel eens geheel andere dingen nodig zou kunnen hebben.
Als je écht van je paard houdt, dan ben je in staat om door je eigen noden, filosofieen, geloven en gebreken heen te kijken en te accepteren wat híj nodig heeft, of je hem dat nou kan geven of niet.
En dat is zeker niet altijd feest; het zorgt voor schuldgevoelens, twijfels en kopzorgen, maar daar heeft het paard uiteindelijk meer aan dan aan een houding als 'zo doe ik het altijd/zo doet de rest van Nederland het ook/zo doen goeroes/topruiters het ook'. Want het ging juist niet over mensen, het ging juist om het paard. ;)

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:17

NatasjavE schreef:
Geryon schreef:

Nee open staan voor andermans ideeën is misschien verstandig. Liefde heeft daar weinig mee te maken.

En wie zegt dat die ideeën echt beter uitpakken voor het paard?

Ik zie hier ook regelmatig cassusen voorbij komen waarbij ik denk:nou,..die is ook mooi van de regen in de drup beland.

En wie zegt dat die alternatieven niet bekeken worden?

Dat iemand in een topic reageerde met nee,...dat ga ik niet doen betekend niet dat het ook helemaal niet in overweging is genomen.

Dat vind ik dus wel. Als je iets of iemand lief hebt, wil je het juiste en, niet je eigen juiste. Voor wen groot egoisme is er geen plek als je echt lief hebt.

Je hebt er gelijk in dat er ook zat mensen zijn die adviezen wél in overweging nemen. Ik heb het over de mensen die dat niet eens doen. Dat noem ik geen liefde.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:23

Omdat dit topic niet zozeer gericht is op het beleid van forum maar meer in het algemeen over paardenliefhebbers, verplaats ik dit topic. :)

FZ -> PP

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:39

Paardenliefde, iedereen heeft daar een andere mening over.
Maar kom op: het blijven dieren.

Die dierenbescherming overdrijft af en toe nogal.
En al die ouwe knollen die versleten zijn kunnen ook niet non-stop rond blijven lopen.
In de natuur zouden ze sterven, wij blijven ze maar 'dwingen' te blijven leven met al onze menselijke middeltjes, is dat nou paardenliefde?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:04

Tja, er zijn mensen die hun paarden als middel voor sportprestaties zien. Dat is geen schande. Je kunt nu eenmaal geen paardensport beoefenen zonder paard. Als je in staat bent een ouder paard of een paard met minder talent dan jouw ambities aan te houden, prima. Kun je dat niet, dan snap ik heel goed dat je dat oudere paard naar de slager doet als hij onverkoopbaar is om welke reden dan ook - dat is altijd nog beter dan een onzekere toekomst in de handel. En ik snap ook dat je dat paard met minder talent verkoopt. Waarom niet? Meer vragen van een paard dan hij aan kan is ook geen goed idee.
Naar mijn idee is juist dát liefde. Kijken wat de beste oplossing voor je paard is.

Maar dat jouw eigen ambitie of financiele situatie de basis is voor het 'kijken naar wat is het beste voor mijn paard onder deze omstandigheden', dat vind ik logisch. Paardensport is duur, en een grasmaaier kost net zo veel als een sportpaard qua onderhoud. Dat je dan kiest voor een sportpaard kan ik begrijpen.
En ik heb de luxe dat ik mijn oudere paarden gewoon thuis van hun pensioen kan laten genieten. Maar kon ik dat niet, dan gingen ze bij definitieve onbruikbaarheid wegens ouderdom maar verder wel (relatief) gezond toch echt naar de paardenhemel. En ja, dat is 'old school' zoals de boeren dat vroeger ook deden.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:21

Ik begrijp TS wel, het"redden" van een paard wordt belachelijk gemaakt want is penny tot zelfs opmerkingen van wat moet je met die troep. Ook het doorslaan van sommige naturals bezorgt mij soms een draai in de maag. Bibberend paard? Gewoon laten staan dat is de natuurlijke manier om zich warm te houden. Dat zal wel maar dan is er toch iets mis gegaan dat de kachel zijn werk even niet meer doet. Ook de hoeveelheid paarden op bokmarkt die iets mankeren en de laan uitvliegen schokt mij regelmatig. Ineens geen tijd/geld meer en oh ja, de klik was er eigenlijk nooit. Vervolgens gluur je even in profiel en daar staan dan de tenenkrommende kreten (bij voorkeur in Engels) als" True love never dies" bladibla Nou ja, dat soort dingen dus.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 10:32

Liefde is verantwoording nemen. Een redlijk pijnvrijj paard wegdoen als grasmaaier kan ik nog inkomen maar een hoopje ellende moet je ZELF naar de slager brengen vind ik en al helemaal niet meegeven aan de verzekering. Je hebt samen zoveel meegemaakt dan die kogel ook samen.