BullForce onder het zadel.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:28

Zo wat een beledigingen hier TS ik vind het echt super van je dat je er voor kiest om eerst gewicht te verliezen en dan pas weer in het zadel te gaan zitten.
Lekker motiverend dat mensen al roepen dat je dat waarschijnlijk toch niet gaat lukken.
Maar ja het is ook nooit goed he :(

Ik vind het echt een leuk paardje, vriendelijk koppie zit erop.
Ben het weleens dat ik je verzorgstertje wel erg jong vindt om op een onbeleerde pony te zetten.
Zijn haar ouders er wel mee akkoord?
Ik zie inderdaad ook dat ze, in het laatste filmpje, haar vuistje naar voren kantelt om de pony naar beneden te krijgen. Zou er even op letten dat ze, in haar enthousiasme om het goed te doen, niet iets verkeerd gaat aanleren.
Bij zo'n jong dier moet je echt uit de mond blijven

Geryon

Re: BullForce onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:28

Jeetje ts zowel jij als je inrijder hebben bar weinig (geen?) goed verstand van rijden. Zou hier toch echt goede hulp bij vragen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:36

Oef, ik denk dat jullie erg veel geluk hebben dat dit zo'n brave pony is... Zie toch ook wel wat dingen waar ik niet echt fan van ben.

Zelf zou ik nooit een onzeker jong meisje op een niet ingereden pony zetten... Met het inrijden moet je net erg zelfzeker zijn, en weten wat je doet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:58

Kozbi schreef:
JudArthos schreef:
Kunnen volwassenen niks breken dan? Je spreekt namelijk ook jezelf tegen door te zeggen dat geen enkele pony 100% betrouwbaar is. Dan moet dus niemand op een paard gaan zitten :')

Nog vergeten te zeggen, leuke foto's hoor!

Hoezo spreek ik mezelf tegen? Geen enkel dier is 100% betrouwbaar.. Vraag me echt af waar ik mezelf tegen spreek.

Daarbij, ja hoor volwassenen kunnen ook iets breken, maar ik denk dat als er iemand opkruipt die dit én vaker doet én verstand van zaken heeft, de kans op een ongeluk veel kleiner word. Vind het gewoon gevaarlijk dat er kinderen op onbeleerde ponys worden gezet. Normaal valt heel bokt hierover :') en nu is het ineens wel goed? Ik snept er niks meer van maar goed haha! Dit is mijn mening en dit denk dat meedere mensen deze delen..

Omdat dat betekend dat goed doorgereden pony's ook niet 100% betrouwbaar, dus potentieel gevaarlijk zijn. Nou is de kans natuurlijk ik stuk bij een onbeleerd paard, dat weet ik ook wel ;) Maar ik denk dat de eigenaresse toch pas het meisje erop zet als ze er 100% van is dat het veilig is.

En de kans op een ongeluk is altijd kleiner met een ervaren iemand, maar als er alleen maar ervaren mensen op onbeleerde paarden zouden mogen stappen zouden deze mensen over enkele tientallen jaren uitgestorven zijn :') Je moet ergens beginnen he (mits verantwoord, waar ik in deze situatie wel vanuit ga) :)

EDIT: Ik heb net de filmpjes gekeken en val ook een beetje over de onzekere uitstraling en het gefriemel met de teugels.. Misschien een puntje om op te letten!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 09:14

We zijn niet direct bezig met nageeflijk rijden en helemaal niet met naar beneden trekken. Echter houden Evi en staleigenaresse wel teugels op contact, omdat hij anders alle kanten op slingerde en het liefst nog dicht op mij blijft plakken. Dit proberen we natuurlijk zo veel mogelijk met beenhulpen op te lossen, maar ook dat heeft hij moeten leren natuurlijk en daarom zijn de teugels zo op contact. Daar reageert Boelie dan weer op door 'in te knikken', maar dit is niet de bedoeling dat hij op deze manier nageeflijk 'leert' lopen.

Evi is bijna 12 jaar oud. Ze is gewoon klein en tenger voor haar leeftijd. Ze rijdt zelf al 3 jaar en heeft al verschillende types pony's gereden in lessen (lessen die zeker niet matig of slecht zijn) en op een handelstal. Rij-ervaring is, gezien haar leeftijd, toch al behoorlijk wat. Ze zit op de filmpjes wat onzeker vanwege de val die ze gemaakt heeft met Boelie die een keer geschrokken wegsprong en daarna schrok van Evi's gespannen houding. En juist omdat Boelie braaf bleef hebben we er voor gekozen om Evi te laten door gaan met rijden.
En ja, haar ouders hebben toestemming gegeven dat Evi Boelie mag inrijden ;) Zonder toestemming van de ouders was Evi ook nooit op Boelie gaan zitten.

Daarnaast is het niet alleen Evi die Boelie rijdt. Manouk, de staleigenaresse, heeft veel ervaring met inrijden en doorrijden van jonge paarden en pony's. Ik heb weer ervaring met het helpen vanaf de grond met jonge paarden. En samen begeleiden we Evi en Boelie. Manouk reed eerst Boelie en daarna ging Evi er pas op.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:20

loveskiara schreef:
We zijn niet direct bezig met nageeflijk rijden en helemaal niet met naar beneden trekken. Echter houden Evi en staleigenaresse wel teugels op contact, omdat hij anders alle kanten op slingerde en het liefst nog dicht op mij blijft plakken. Dit proberen we natuurlijk zo veel mogelijk met beenhulpen op te lossen, maar ook dat heeft hij moeten leren natuurlijk en daarom zijn de teugels zo op contact. Daar reageert Boelie dan weer op door 'in te knikken', maar dit is niet de bedoeling dat hij op deze manier nageeflijk 'leert' lopen.

.

Kijk eens goed naar haar handjes dan.Ze kanteld duidelijk haar vuistje om de pony nagefelijk te krijgen.
Niet kwaad bedoelt waarschijnlijk maar ze doet het wel.
Juist met beleren moet je ook al is het voor balans zoveel mogelijk uit de mond blijven.
Heb je mogelijkheid om in de bak te rijden?

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 09:34

Gillbo schreef:
loveskiara schreef:

.

Kijk eens goed naar haar handjes dan.Ze kanteld duidelijk haar vuistje om de pony nagefelijk te krijgen.
Niet kwaad bedoelt waarschijnlijk maar ze doet het wel.
Juist met beleren moet je ook al is het voor balans zoveel mogelijk uit de mond blijven.
Heb je mogelijkheid om in de bak te rijden?

Boelie wordt nu niet meer gereden tot ergens volgend jaar weer. Er is nog geen goede rijbak, maar dat zit wel in de planning om de wei-bak te veranderen in een rijbak en de paddock wordt als het goed is binnenkort ook zodanig verbouwd dat we eventueel daar het rijden weer kunnen oppakken. Volgend jaar dan.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:38

Toch maar even reageren!

Allereerst TOP dat je bezig gaat mrt je eigen gewicht! Niet alleen goed omdat je dan volgend jaar kan rijden maar ik denk vooral ook erg goed voor jezelf. Je zal er veel gemak van hebben als je die nutteloze kilo's kwijt bent! Weet zeker dat t je gaat lukken!!

Ik heb inderdaad ook de filmpjes gekeken. Dat ze contact willen houden met de mond snap ik, ook ik rijd jonge pony's en paarden. Maar deze pony zullen ze echt meer op lengte moeten gaan rijden.
Ze trekt niet eens zo zeer maar ze heeft de teugels veel te kort. Waardoor, als hij op lengte is, zij uit t zadel getrokken wordt. Daardoor trekt ze terug en gaat de pony omlaag.

Daarbij vind ik toch dat als mensen gaan roepen; laat iemand dit doen die ervaring heeft hiermee.
Iedereen moet ergens beginnen en een eerste pony hebben om dit te leren.
Als je de pony vertrouwd en hij laat dit zien dan kan dit meisje hier prima leren. Beter voor t eerst een brave pony zadelmak maken onder begeleiding dan dat ze over een paar jaar een paard zadelmak gaan maken want echt waar uit veel ervaring blijkt echt dat paarden een stuk moeilijker zijn dan ponys( uitzondering daar gelaten)( heb zelf veel pony's en paarden zadelmak gemaakt en ben ook op deze leeftijd begonnen)

Jullie zijn goed bezig! Maar alsjeblieft vraag evi of ze de teugels wat langer wil laten zodat ie lekker op lengte kan lopen. Als t stuur en de hulpen er dan goed op zitten kan ze bezig gaan met naar beneden rijden. Hij wordt nu een beetje naar beneden getrokken.

Dit alles is positief bedoeld!! Opbouwende kritiek! Sorry als t anders opgevat wordt.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:48

Het klinkt natuurlijk heel onaardig maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je binnen een jaar/ paar maanden wel op deze pony past. Ik vind dat hier toch maximaal zo'n 65 kilo op past zolang hij nog jong is. Daarna misschien 70? Ik vraag me of dat wel een realistisch gewicht is voor ts. Maar ik wil je heel veel succes wensen en niets is onmogelijk natuurlijk. Hij ziet er erg lief/vriendelijk uit. Heb de filmpjes niet bekeken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:01

Een tip, bij het laatste filmpje hoor ik dus wel dat boelie moet gaan ontspannen en naar beneden moet gaan lopen. Zorg echt eerst voor voorwaartse drang, zorg dat hij goed aan het been in! Bij die van mij ben ik pas na 3/4 maanden daarmee begonnen. Eerst lekker flink goed vooruit rijden, in de bak en in het bos. Af en toe kleine sprongetjes etc en dan voel je zelf aan wanneer je er aan kan beginnen. Want in dat filmpje loopt hij echt niet goed nageeflijk. Zoals ik zie op het filmpje remt hij nog heel erg af, zorg eerst dat hij echt lekker loopt op het been.

Verder fijn dat het zo makkelijk gaat met hem!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:08

Over je gewicht ga ik niks zeggen. Ik neem aan dat je oud en wijs genoeg bent om aan je gewicht te werken. Maar over het inrijden vind ik wel dat je onverantwoord bezig bent. Zeker in een inrij periode kan je niet zeggen dat je paard bomvrij is. Paard heeft al moeite met alle nieuwe indrukken en dan komt dit er boven op. Ik hoop dat je volgend jaar met goede desnoods proffessionele begeleiding aan de slag gaat

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:19

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 10:40

Even wat tips over het tweede filmpje:

Ze heeft haar arm nu compleet gestrekt. Waar is de knik bij haar elleboog? En haar handen zitten ongeveer op haar knieën. Je ziet ook dat ze constant druk zet op de teugels, terwijl ze juist een licht contact moet hebben wat meeveert. Ik word er ook niet echt vrolijk van, en de pony denk ik ook niet.

Dus: handen leren dragen op de juiste plek en werken aan een beter teugelcontact. En nageeflijk rijden zijn zowel de pony als de ruiter duidelijk nog niet aan toe.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:00

Holy moly wat is Boelie groot geworden! Ik heb hem een tijdje niet gezien denk ik. Hij is echt knap geworden <3

Ik vind dat jullie het netjes aanpakken hoor, natuurlijk maak je foutjes bij de eerste keer beleren maar jullie doen het zo rustig en met gevoel.
Wel vind ik inderdaad ook dat er iets minder aan de voorkant gewerkt kan worden, eerst lekker op eigen benen laten lopen.

Succes TS! +:)+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:13

silversomali schreef:
Even wat tips over het tweede filmpje:

Ze heeft haar arm nu compleet gestrekt. Waar is de knik bij haar elleboog? En haar handen zitten ongeveer op haar knieën. Je ziet ook dat ze constant druk zet op de teugels, terwijl ze juist een licht contact moet hebben wat meeveert. Ik word er ook niet echt vrolijk van, en de pony denk ik ook niet.

Dus: handen leren dragen op de juiste plek en werken aan een beter teugelcontact. En nageeflijk rijden zijn zowel de pony als de ruiter duidelijk nog niet aan toe.

Hier ben ik het wel mee eens!
Leuke pony, veel plezier met hem.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:19

loveskiara schreef:

Juist dan zou ik geen contact houden. Dit paardje moet nog leren op zijn eigen benen met ruitergewicht te lopen, en dit leert hij niet door vastgehouden te worden :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:28

Aub die teugels 15 cm langer.
Ook dingen als naar binnen laten kijken zijn hier nog helemaal niet aan de orde.
Voorwaarts. Voorwaarts.
Geen gefrut fan voor. Want dit is geen contact teugel maar een terug werkende hand.

Daarnaast fijn dat hij zo braaf is.
Ruiter met teveel spanning.
Beugels niet op maat maken want dat vergeten we.
Geen fatsoenlijke schoenen aan want ineens zat ze.
Nee bij zadelmak maken horen doordachte keuzes. Geen geklungel.
Dit had zo verkeerd kunnen gaan.
( en nog als er zo aan de mond gezeten blijft Worden)

Maar positief afsluiten.
Erg leuk dier om te zien.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 12:50

Kozbi schreef:
JudArthos schreef:
Kunnen volwassenen niks breken dan? Je spreekt namelijk ook jezelf tegen door te zeggen dat geen enkele pony 100% betrouwbaar is. Dan moet dus niemand op een paard gaan zitten :')

Nog vergeten te zeggen, leuke foto's hoor!

Hoezo spreek ik mezelf tegen? Geen enkel dier is 100% betrouwbaar.. Vraag me echt af waar ik mezelf tegen spreek.

Daarbij, ja hoor volwassenen kunnen ook iets breken, maar ik denk dat als er iemand opkruipt die dit én vaker doet én verstand van zaken heeft, de kans op een ongeluk veel kleiner word. Vind het gewoon gevaarlijk dat er kinderen op onbeleerde ponys worden gezet. Normaal valt heel bokt hierover :') en nu is het ineens wel goed? Ik snept er niks meer van maar goed haha! Dit is mijn mening en dit denk dat meedere mensen deze delen..

Omdat dat betekend dat goed doorgereden pony's ook niet 100% betrouwbaar, dus potentieel gevaarlijk zijn. Nou is de kans natuurlijk ik stuk bij een onbeleerd paard, dat weet ik ook wel ;) Maar ik denk dat de eigenaresse toch pas het meisje erop zet als ze er 100% van is dat het veilig is.

En de kans op een ongeluk is altijd kleiner met een ervaren iemand, maar als er alleen maar ervaren mensen op onbeleerde paarden zouden mogen stappen zouden deze mensen over enkele tientallen jaren uitgestorven zijn :') Je moet ergens beginnen he (mits verantwoord, waar ik in deze situatie wel vanuit ga) :)

EDIT: Ik heb net de filmpjes gekeken en val ook een beetje over de onzekere uitstraling en het gefriemel met de teugels.. Misschien een puntje om op te letten![/quote]

Nee, goed doorgereden ponys zijn ook niet 100% betrouwbaar, dus ik spreek mezelf ook niet tegen.

Daarbij is het MIJN mening dat ik het onverantwoord vind. Dat jij dat nou niet met mij deelt dat zal best. Dat er mensen zijn die dit moeten leren, ja daar geef ik je gelijk in, maar, dit moet onder begeleiding en dat zal eigelijk ook geen meisje van 12 of wat was ze, moeten zijn. Daar blijf ik bij. Het had zo mega fout kunnen gaan.

Ik heb ook even de filmpjes bekeken, vind het er wel vriendelijk uit zien maar niet zoals het zou moeten, eerst voorwaarts dan neerwaarts..

Veel succes met je pony en met het afvallen! Ik wens je toe dat je er volgend jaar al op kunt! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:49

Mooie pony. Lijkt me een lief dier ook. Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je: lekker genieten van alle leuke dingen die je met je pony doet en dikke vinger naar alle bemoeierige wijsneuzen hier. ;)

Oja, toch nog een idee voor de toekomst: ik probeer veel te lopen met mijn pony. Ik mag namelijk ook wel wat kilootjes kwijt en zo ziet hij als jonge pony zo ook wat meer van de wereld. En het is veel leuker dan wandelen in je uppie. Het is jammer dat mijn knie het hardlopen niet toelaat, anders had ik dat geprobeerd. Maar misschien is dat ook leuk voor jou en je pony? :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 17:04

Wat jullie het paard nu aan leren is juist het onwijken van de contactteugel. De ruiter moet meegaan met de mond van het paard. Op het filmpje wordt de hand stug op een plek gehouden om de pony naar beneden te krijgen. De druk in de mond is voor de pony niet fijn, waardoor deze rond gaat lopen om het te ontwijken en dan zeg jij goedzo. Zéker omdat jij er zelf op wilt gaan rijden, moet het paard leren het contact aan te nemen om zo goed door het lijf te kunnen lopen.

Als je (evi, wie dan ook) weer gaat rijden, gewoon lekker meters maken aan een lichte, verende contactteugel. Vooral lekker buiten!

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 20:02

safina schreef:
Mooie pony. Lijkt me een lief dier ook. Ik heb eigenlijk maar 1 tip voor je: lekker genieten van alle leuke dingen die je met je pony doet en dikke vinger naar alle bemoeierige wijsneuzen hier. ;)

Oja, toch nog een idee voor de toekomst: ik probeer veel te lopen met mijn pony. Ik mag namelijk ook wel wat kilootjes kwijt en zo ziet hij als jonge pony zo ook wat meer van de wereld. En het is veel leuker dan wandelen in je uppie. Het is jammer dat mijn knie het hardlopen niet toelaat, anders had ik dat geprobeerd. Maar misschien is dat ook leuk voor jou en je pony? :)

Wandelen heb ik wel een tijd gedaan, tot z'n hormonen te erg werden. Kon er altijd wel van genieten. Wel een goed idee om dat weer eens op te pakken, dankje voor het herinneren er aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:43

loveskiara schreef:
safina schreef:

Wandelen heb ik wel een tijd gedaan, tot z'n hormonen te erg werden. Kon er altijd wel van genieten. Wel een goed idee om dat weer eens op te pakken, dankje voor het herinneren er aan :)

Als je in de buurt zou wonen konden we een wandelclub beginnen. *\o/*

ik merk overigens dat ik er nu veel minder aan toe kom. Als ik thuis kom uit mijn werk, dan is het donker. -O-

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:07

Al die commentaar hier!

Ik vind het fantastisch dat jij voor je paardje wilt afvallen! zouden meer mensen moeten doen!
Het enige dat ik wel zou willen zien is het meisje met een bodyprotector aan, maar niet iedereen heeft er zo eentje liggen ;)
Ook vind ik dat het meisje vanvoor wel goed vast houd, maar hoe zou je zelf zijn? de eerste keer een pony zadelmak maken is spannend! daar ben je onzeker over en ben je misschien wel bang dat de pony gaat lopen en wil je wat controle hebben! wat volledig te verstaan is.
Ik vind dat Evi het super doet! en wat een leuke ervaring moet dit zijn voor haar!
Dat vast houden vanvoor gaat er wel uit eens ze hier vertrouwd mee is!

Alvast veel succes met jouw prachtige pony en het afvallen, ik ben er zeker van dat het jou gaat lukken!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:32

Die jonge meisjes zijn onbevangen en durven nog alles. Ik deed op die leeftijd niet anders dan paardjes inrijden (als in erop gezet worden als vlieggewicht zonder vrees). Dat vlieggewicht heb ik niet meer en onbevreesd ben ik ook niet meer :(

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 23:41

elieneke_1 schreef:
Al die commentaar hier!

Ik vind het fantastisch dat jij voor je paardje wilt afvallen! zouden meer mensen moeten doen!
Het enige dat ik wel zou willen zien is het meisje met een bodyprotector aan, maar niet iedereen heeft er zo eentje liggen ;)
Ook vind ik dat het meisje vanvoor wel goed vast houd, maar hoe zou je zelf zijn? de eerste keer een pony zadelmak maken is spannend! daar ben je onzeker over en ben je misschien wel bang dat de pony gaat lopen en wil je wat controle hebben! wat volledig te verstaan is.
Ik vind dat Evi het super doet! en wat een leuke ervaring moet dit zijn voor haar!
Dat vast houden vanvoor gaat er wel uit eens ze hier vertrouwd mee is!

Alvast veel succes met jouw prachtige pony en het afvallen, ik ben er zeker van dat het jou gaat lukken!

:= := := := dat.......