Iemand anders op je paard

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Iemand anders op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 07:50

Mijn oude merrie was een super leerpaard, daar liet ik graag anderen op voelen hoe een paard van achteren naar voren moest worden en wat voor effect dat had. Los in de rug, fijne lichte aanleuning. En ook wat er gebeurt als je aan de voorkant begint met veel druk, dan kon ze je het echt moeilijk maken.

Ook weleens een manegeruiter met een grote mond erop gezet. (Zij kon zo goed rijden en mijn dochter reed maar bij de gehandicapten).
Stappen ging prima, probeer maar draf, schop, galop, braaf paard om op die grove beenhulp in galop te gaan.
Neem haar maar terug, trek, hang. Paard reageert niet, gaat door in galop.
Stop eens met trekken, laat haar eens los aan de voorkant. Ruiter durft niet, paard galoppeert vrolijk door.
Nu loslaten en dan na een paar passen een ophouding, eindelijk valt het kwartje bij de ruiter.... Paard draaft.
Nooit meer een grote mond gehad...

Mijn jonge paard, dochter van bovengenoemde merrie, heeft al diverse anderen op haar rug gehad. Daar wordt ze hoop ik net zo makkelijk van als haar moeder.

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:10

Ik heb zelf geen eigen paard, maar mag eens in de 2 weken springen op de pony van mijn vriendin. Zij vindt dat zelf goed en dan mag ik de pony losrijden en inspringen. Mijn vriendin gaat er het laatste kwartiertje nog even op. Pony is vroeger een manegepony geweest en heb er vaker op gereden, dus mijn vriendin zag geen probleem :)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:46

Ik laat anderen best op mijn paard. Ik wil ze wel kennen. Mijn paard is braaf en laat dat prima toe. Dat vind ik leuk om te zien. Zelf vind ik het ook leuk zo nu en dan eens op een ander paard te zitten.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 08:51

Ja hoor ik ook. Maar dan wel alleen in de bak.... daar is hij bijna altijd wel braaf. En wil er ook zelf bij zijn, zou niet zo gauw iemand op hem laten als ik er zelf niet bij ben.

Mijn vorige paard liep niet zodra er iemand anders op ging zitten. GEEN PAS. Die moest ik dan vanaf de grond begeleiden (met de hulpen van loswerken) en dan liep ze wel. Maar zodra degene die erop zat het zelf moest doen, stond ze gelijk weer stil. Zodra ik dan weer opstapte liep ze als een tierelier! Zij was dus ook heel eenkennig :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 09:04

Renske_W schreef:
Ik liet met regelmaat iemand anders op mijn paard.
Zo heeft hij met nog 3 andere meerdere cursussen gelopen, en liet ik vaak vriendinnen op hem rijden.
Hij was een geweldig leerjaar, en ik kon er ook van genieten als hij onder andere fijn kon lopen.
Voor mij een bevestiging dat ik mijn werk als ruiter goed had gedaan.

Hier ook , ook ik heb een van m'n paarden uitgeleend voor orun cursus en ik laat geregeld anderen op m'n paarden rijden.
Als ik het opleiden goed gedaan heb kan iedereen ermee wegrijden.
Dan heb je een basis.
Ik laat ook geregeld mensen die ik help met hun eigen paarden dingen voelen op mijn bevestigde dieren, hoe kan iets voelen, waarnaar ben je op zoek.
Juist leuk om je paard te laten helpen mensen iets bij te brengen. Leermeesters op 4 benen.
En idd trots zijn dat alleen jij het kan op je paard is niet iets om trots op te zijn .
( en nee , die van mij zijn niet kipkuiken mak of retesloom ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:20

Nee, ik laat nooit iemand op mijn paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 11:28

Hier willen ze er zelden op. :+
Ze zijn nogthans prima na te rijden als je netjes rijdt.

GrimFandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:28

Ik vraag me wel een beetje af of er hier soms niet een "kip of het ei" verhaal aan de gang is. Mensen geven aan dat het paard nooit door een ander wordt gereden, omdat het paard heel eenkennig is. Euhmmm...

Mijn ervaring is dat paarden die vaker door anderen worden bereden, dat geleidelijk gaan accepteren. Dat wil niet zeggen dat ieder paard zomaar door iedereen kan/mag worden bereden, maar toch heb ik het gevoel dat het afhouden van andere ruiters dit gedrag van het paard in stand houdt.

Mij lijkt het persoonlijk fijn om er voor te zorgen dat een paard minder "afhankelijk" is van jou, maar ook prima met anderen uit de voeten kan. Dat verlicht zowel de druk en verantwoordelijkheid voor jou, maar kan ook voordelen hebben voor het paard.
Laatst bijgewerkt door GrimFandango op 27-10-15 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:42

soms, als ik erbij ben en aanwijzingen kan geven. Vind ik het niet goed gaan trek ik ze er ook even makkelijk vanaf. en als ik al meerdere keren gezien heb dat iemand acceptabel rijdt mag het wel, maar toch vind ik het niet altijd even prettig. Voel altijd aan mijn paard als er een ander op gezeten heeft, alsof ik hem weer even naar eigen hand moet zetten ofzo.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:46

Ik laat met regelmaat iemand anders op mijn paard rijden.

Puur om het feit. hij is met 4 jaar bij mij gekomen en maar 1 ruiter op zijn rug (ook tijdens het leer procces van alles) vind ik niet goed. ook wat betreft eenkennig worden. ik heb een verzorgster voor hem en met regelmaat gaat er iemand mee en die gooi ik er even op. Bij mensen met weinig ervaring ben ik er altijd bij en loop ik er vaak naast, maar zijn ook mensen waarbij ik zo zeg 'joh corss de dijk maar op en neer' :+ deze mensen ken en vertrouw ik uiteraard en dat is vaak niet de eerste keer datze er op zitten natuurlijk :9

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:55

Alleen iemand die er dezelfde rijfilosofie op na houdt mag er op.

Mijn 11 jarige ruin B.J. verdraagt geen aarzelaars (gaat-ie stilstaan)maar ook geen dwingelanden (wordt-ie kwaad), dus dat zou zichzelf wel regelen. Hij is erg eenkennig en heeft een nogal eh... apart karakter. Niemand wil er ook op, trouwens.
Buiten dat word ik zélf groen en geel als daar iemand op gaat....

Mijn merrie Khavanna zou het beste af zijn met een uitermate kalme, rustige meid, die ontspannen doorpakt. Niet noodzakelijkerwijze alleen maar IK dus. Dat gun ik echt wel mijn merrietje, en ik denk dat mijn uiterst menslievende merrie dat zelf ook leuk zou vinden.

Haar kan ik wel "delen" met een zachtaardige amazone, hém totaal niet, met niemand.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 16:57

Ja hoor, andere mensen mogen best op mijn paard.

Ik heb altijd voor de handel paarden beleerd en gereden en de kroon op mijn werk was toch altijd wel als er klanten kwamen die op konden stappen en weg konden rijden en die je een half jaar later op concours tegen kwam en er nog steeds blij mee waren. Gelukkiger kon je me niet maken.
Heb nog wel eens het probleem dat ik ze wat te scherp aan de hulpen heb en dat je merkt dat veel mensen dat niet helemaal gewend zijn. Maar met een klein beetje hulp met opstarten is dat ook zo weer klaar.

Mijn ruin heeft nog niet eerder iemand op gezeten, maar dat is meer omdat hij net beleerd is en nog niet altijd heel braaf. Heb liever dat ik er zelf vanaf stuiter als dat iemand anders er af valt. Mijn merrie mogen best andere mensen op rijden, maar veel willen niet omdat ze haar eng vinden. Ze kan op stal nog wel eens heel, heel zuur doen en ze is wat heet in het rijden. Maar ja, ze loopt wel iedere week longeerlesje met een klein meisje. Dan is ze de goedheid zelf.

Maar als iemand er een keer op wil en die vraagt het, geen probleem.

>> merrie is best heel erg eenkennig, maar ze heeft het maar te leren dat er soms iemand anders op stapt. Toen ik 4 maanden op krukken liep, was ik maar wat blij dat links en rechts wat mensen haar in conditie konden houden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:09

Sluit me aan bij bovenstaande. Mijn paardje was in begin erg onzeker en eenkennig, en daarom in begin alleen ikzelf erop en af en toe met mij erbij iemand anders even stappen/draven. Inmiddels heb ik nu 2 fijne bijrijdsters, die ik wel nog begeleid, maar juist omdat ik wil dat iedereen op hem kan weg rijden die netjes rijdt. Hij is op zich ook braaf, maar vraagt wel n ruiter die leiding durft te nemen, anders gaat ie zelf wat verzinnen (harder, of de andere kant op dan je wil, of gewoon de bak uit :+ )

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 17:16

Af en toe rijden wat vriendinnen er wel eens op, maar niet zo heel vaak

Voor de rest rijd mijn bijrijdster Fernando 1 á 2x in de week, omdat zij hem in de dressuur goed dingen kan bijleren en ik zelf dan wat meer tijd voor school heb