Hoe snel iets kan veranderen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:45

Claudxx schreef:
Toevallig iemand hier die dat filmpje op youtube kent van zo'n meisje die ongeveer het zelfde had?

Ze had een paard van volgens mij 5 jaar, een springpaard. En in het begin van het filmpje zie je dat het slecht ging, veel steigeren weigeren en bokken. En daarna werd het steeds erger en erger, paard begon gericht te trappen, meisje viel er vaak af, vertrouwde hem 0% meer en kon hem niet eens meer zelf naar de wei brengen.
Toen kreeg t paard een blessure en kon ze weken niet rijden. Toen zijn ze gaan wandelen etc. en kregen ze een betere band, ging ze toch grondwerken omdat ze niet anders kan. En daarna zie je hoe ze ontzettend hoog springen, hoe ze haar eerste wedstrijd rijd en zonder zadel op hem durft te zitten.

Ik kan hem niet meer vinden maar ik denk dat het misschien een mooi voorbeeld is voor TS.

Een klein beetje vergelijkbaar met mijn verhaal, ik was al terug naar 0 door mijn paard op de wei te zetten en verder even helemaal niks, paard kwam met grote blessure van het land en ja, dat heeft onze band wel 10x sterker gemaakt

DiscoDipp

Re: Hoe snel iets kan veranderen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 23:51

Paard is medisch helemaal in orde, en het gezeik is er al sinds ik ben begonnen met haar. Ik heb hier toen niet zo erg op gekeken want een paard waar je net mee begint loopt natuurlijk niet direct zoals jij dit wil.

Ik denk dat onze grens gewoon bereikt is, ik heb igg enorm veel van haar geleerd en zij ook van mij denk ik. Ik zie dit ook niet als opgeven maar als sterk genoeg zijn om toe te geven dat het niet klikt en het los kunnen laten.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:56

Als dat gezeik zo als jij het noemt al zo lang bezig is, dan is het een heel wijs besluit dat jij stopt met dit paard, ik denk dat sowieso je paard en misschien jij ook, daar beter van worden.

Ik denk wel dat het wijsheid eens in de spiegel te kijken en na te denken waarom dit gezeik is begonnen?
Want als je deze houding ook naar het paard hebt, dan zou ik als paard er ook echt geen trek in hebben.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:38

Kozbi schreef:
Paard is medisch helemaal in orde, en het gezeik is er al sinds ik ben begonnen met haar. Ik heb hier toen niet zo erg op gekeken want een paard waar je net mee begint loopt natuurlijk niet direct zoals jij dit wil.

Ik denk dat onze grens gewoon bereikt is, ik heb igg enorm veel van haar geleerd en zij ook van mij denk ik. Ik zie dit ook niet als opgeven maar als sterk genoeg zijn om toe te geven dat het niet klikt en het los kunnen laten.

Hoi wat een lastig probleem en dan je ouders die haar niet weg willen doen, Waarom niet zij rijden er niet iedere dag op en als het niet klikt dan klikt het niet, als ik het zo lees heeft ze totaal geen respect voor jou. En dat kan echt niet zij voelt echt wel dat het niet gaat en zij is dus ook ongelukkig wat zich uit in rottigheid en geen respect. Jij kan ook geen respect voor haar opbrengen want je ergert je rot dan is respect geven tegelijk onmogelijk want ze zijn nou eenmaal niet achterlijk. Is het niet een idee om Haar te verkopen voor een ander paard waar je wel een klik mee hebt en waar je tegen aan loopt. Na een heel goed maar vooral duidelijk gesprek met je ouders. Wie weet is zij gelukkig bij een andere baas en jij gelukkig met een totaal ander paard. Tis haar leven maar ook dat van jou dus moet er een oplossing gezocht worden, niet meer en niet minder. succes.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 03:19

Probeer eens iets anders. Neem bijvoorbeeld eens een les op een westernpaard, ik moem maar iets. Hoeft niet eens western te zijn. Gewoon iets anders dan wat je normaal gesproken doet. Toen ik nog engels reed had ik dit ook. Nier zozeer dat ik rijden niet meer leuk vond, maar t voelde gewoon niet meer goed toen ik met mn paard beter werd en meer moest gaan vragen.
Toen begon ik met western en echt, had al het plezier terug. Alles viel op zn plek.
Zo ook toen ik vaak een paard reed waar ik totaal geen klik mee had, en (zie ik nu) totaal geen enig respect voor mensen had. Tis lastig als je niet wéét hoe je iets met een paard kan oplossen en t wordt niet beter. Dan verlies je de lol in paardrijden.
En dan werk ik nu elke dag met paarden. Zat afgelopen zomer elke dag op een paard, zo 7 uur per dag soms, vaak 3 of 4 paarden per dag. En daarnaast ook veel training van (groene) paarden, zowel op de grond als in t zadel.

Dus probeer gewoon iets anders.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 11:57

Zoek de lol terug in het rijden, lukt dat niet en zo aan je verhaal te horen is dat punt nu wel echt bereikt dan kan je inderdaad beter afscheid van elkaar nemen.

Het is een hobby en geen straf, daarbij is het geen hobby van een paar centen in de maand maar kost deze hobby ons klauwe vol geld en tijd.(en niet te spreken om het feit dat dit niet iets is wat je in de hoek kan gooien of er niet meer naar toe hoeft te gaan, blijft dan ook nog eens een dier die voor zijn verzorging afhankelijk is van ons)
Het is echt niet erg dat je een paard wegdoet omdat de klik ontbreekt hoor, sommige zouden dat voorbeeld beter kunnen volgen hihi.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 19:13

Verkopen is geen optie doordat mijn ouders haar absoluut niet weg willen. Ook hier heb ik geen idee waarom aangezien ik de enige was die er uberhaupt iets mee deed.

Ik ben al een aantal keer weer op mijn pony gestapt en heb ook al een pony van een vriendin gereden zodat ik even iets anders had, dit werkt toch averevhts aangezien ik dus zo op een wilde vreemde pony stap en die het wel doet onder mij en mijn eigen paard niet. Dus dat ik ook nog een grote frustratie.

Ik heb inmiddels wel met mijn ouders gepraat en die beginnen mijn gevoel te bergijpen. Pap denkt dat ik alleen een nieuw paard wil wat dus absoluut niet de bedoeling is, ik wil op dit moment ook nog niet direct een ander mocht ze verkocht worden.

Ik heb in ieder geval nu echt besloten dat het genoeg is geweest en ik ga zelf er ook helemaal mee kappen voor een tijd. Even niet rijden en geen stress. Wel al 2 paarden aangeboden gekregen om te gaan rijden, hier wil ik later wel op terug komen maar voor nu nog even niet.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:38

Kozbi, niks mis met even een stap terug te doen, pas op de plaats te maken en erover na te denken. Ik ben het niet met je eens dat grondwerk enzo niet tot doel kan geven om later wedstrijden te rijden...ook loswerken niet. Soms kan je met een stappenplan weer tot jezelf komen en je paard ook. Maar dan moet je even outside the box denken denk ik....Als je nog verder wil denk ik dat je gewoon even voor lol moet gaan. Dan komt de rest vanzelf weer. En vaak met kleine dingen kan je zoveel oplossen. De dingen die jij opnoemt zijn echt problemen in jullie basis. Je kan zeggen dat je niet van grondwerk bent, maar misschien zou je het wel ontzettend helpen. En het is ZO fijn als je je ineens realiseert waarom er een bepaalde reactie van je paard komt. En vaak kan je die al loswerkend zien.

En als je het niet meer ziet zitten...dan ben je geen loser als je er mee ophoudt. Ik zou het alleen zo jammer vinden als er toch iets inzit en je toch plezier met je paard zou kunnen hebben.

Stop gewoon even voor 2 weken (neem aan dat je paard wel verzorgt wordt en buiten komt als jij niet gaat?) en neem geen beslissingen als je nog zo van de kook bent...succes ermee!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:17

Het klinkt zo gevoelloos op de een of andere manier, je paard 'doet het niet', en die wildvreemde pony, die 'deed het wel'. Een andere instructrice, niet zo gericht op wedstrijdprestaties lijkt me ook een goed idee, maar dan moet je wel zelf van het idee af kunnen stappen dat je moet presteren in de zin van wedstrijdresultaten.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:39

Met wat voor idee stap je nu op het paard? Ik heb het idee dat je er al tegen op ziet als je erop stapt maar wat verwacht/hoop je van je rit? Hoop je dat je paard opeens netjes nageeflijk is en op elke kleine hulp reageer zonder iets van verzet?
Maar waarom ben je ooit begonnen met paardrijden? Om te ontspannen of steeds beter te zien gaan enzovoorts?

Is het misschien een idee om je doel bij te stellen of gewoon even helemaal geen doel te hebben? Rijden hoeft natuurlijk echt niet altijd. Las een rustpauze in en stap er weer op als je echt zin hebt. Zeg je instructrice af voor onbepaalde tijd. Zodat even niks moet. Of maak het niet als doel om een paar perfecte rondjes te kunnen rijden met een paard dat netjes correct nageeflijk is en precies doet wat jij wil. Maar maak het bijvoorbeeld als doel om ontspannen rond te rijden. Bijvoorbeeld door een buitenritje te maken of gewoon wat rondhobbelen zonder overal op te letten. En pas als je er weer lol in krijgt zet je kleine doelen uit maar wel doelen die haalbaar zijn.

morris01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:45

Ik denk dat jou paard je al heel lang iets duidelijk wil maken, het gedrag dat ze laat zien is niet voor niets, je kan het ook als uitdaging zien om te kijken of een andere wellicht positievere benadering bij je paard verandering laat zien. Stoppen kan altijd nog...

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:25

Ik heb hier maar met 1 partij medelijden en dat is het paard !
Arm dier !

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:48

Ik zou ook zeggen: verkopen. Ik denk dat dat voor jouw paard het fijnste zal zijn. Hopelijk gaan je ouders het begrijpen en willen ze haar verkopen.

Mocht dat geen optie zijn dan is het misschien een idee een leaser voor haar te zoeken. Een volwassen iemand die de verantwoording kan dragen om de zorg van het paard op zich te nemen.
Heb jij er geen omkijken meer naar en het paard krijgt de verdiende aandacht van iemand die het wel leuk vind.

daisweesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:51

of je laat het moeten wedstrijd rijden en trainen even los in je hoofd en begint te genieten van de kleine dingen, waardeer het wanneer je paard aandacht bij je zoekt of even met je wilt knuffelen , neem genoegen met de kleine dingetjes aan het rijden / grondwerken etc wat het paardje wel goed doet.
ik denk dat je teveel van jezelf verwacht en van het paard want voorheen deed ie zus en zo wel goed. op een ander paard kan je het wel zeg je.. misschien kan je het juist op een ander paard wel omdat je daar geen verwachtingen van hebt en daar wel de rust in je bij lichaam hebt.

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:09

Ik las hier iets van 'het paard heeft geen respect voor jou'. Het eerste wat ik dan denk is ; heb jij wel respect voor het paard? Want als ik met een slecht humeur en zo'n houding met mijn paard bezig ga, vertikt hij het ook om iets voor me te doen.

Ik denk dat jij eerst aan jezelf zou moeten werken. Niet meer als doel die wedstrijden hebben, dat is meer een bijkomstigheid. Het doel is plezier hebben. Ga leuke dingen doen, iets nieuws; rechtrichten, vrijheidsdressuur, horse agility; er zijn zo veel mogelijkheden. Zoek een instructeur die jou helpt om weer te genieten van de kleine dingen. Eerst vanaf de grond, en als dat lekker gaat onder het zadel.

Of je verkoopt je paard en stop met de sport. Of, verkoopt je paard, koopt een nieuwe, en loopt vervolgens tegen dezelfde problemen aan.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:28

xLillith schreef:
Ik las hier iets van 'het paard heeft geen respect voor jou'. Het eerste wat ik dan denk is ; heb jij wel respect voor het paard?
_/-\o_
Helemaal mee eens! Ik kreeg echt de kriebels van je openingspost.

Hoe staat het er inmiddels voor?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 02:25

Nou nou wat een problemen, sjongejonge. Paard een leuk huisje gunnen en stoppen met miepen. Als dit het al waard is om helemaal over je pieswater te gaan maak dan je borst maar nat voor de rest van je leven :7

Je komt ontzettend respectloos en ondankbaar over, misschien eerst eens bij jezelf te rade gaan of het niet gewoon aan jou ligt en je toevallig dit keer een heel eerlijk beestje getroffen hebt.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 03:03

Ik begrijp daar je ouders hem niet 'zomaar' willen verkopen, maar als je duidelijk kan maken wat je wel wilt, het misschien makkelijker is. Vragen om bijvoorbeeld een paard wat binnen xjaar z loopt werkt niet, want ik denk dat je ouders verwachten daar ze dit paard met hetzelfde idee hebben gekocht.

Andere instructie en de lat lager leggen (bijv een jaar geen wedstrijd , veel afwisseling met rijden, instuctie vragen om 2x per week te rijden zodat jij waar voor jezelf kan doen ipv trainen) en daarna evalueren of je doel echt is om bijv. Z te rijden of misschien lekker ontspannen te rijden met af en toe een wedstrijd als bevestiging voor het trainen?

Ik hoop dat het werk lukt om het plezier terug te krijgen, want dit is voor jouw en je paard geen fijne situatie.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-15 06:37

Ten eerste: mijn paard is echt geen arm dier, denk dat die het beter heeft dan menig paard.

Ik wil echt niet respectloos pf ondankbaar overkomen, ik heb de situatie proberen te beschrijven zoals ik het zie en voel, misschien kunnen jullie je hier niet zo in vinden, maar ik kan geen 'gevoelens' laten zien..

Ik heb mijn doelen inmiddels bij gesteld maar niet met dit paard, dinsdag avond heb ik mijn lidmaatschap bij de club en de KNHS opgezegd eveneens als mijn startpas. Ik ga met dit paard gewoon niet verder komen en dat is ook de reden waarom ik nu geen verdere energie en geld erin ga steken. Over de instuctie, ik heb inmiddels al 4 andere gehad die mij les gaven en met iedereen kwam ik er niet uit.

En jawel ik heb respect voor het paard, maar als je steeds tegen een betonnen muur aanloopt waar je helemaal niks van terug krijgt is dat na een tijd ook op.

Ik heb niet meer gereden en ben nou opzoek naar een aantal paardjes om 2/3 keer te rijden, gewoon om te voelen of dit wel een klik kan hebben en of dit probleem bij ons als combinatie ligt, bij mij, of dit keer toch echt bij het paard.

Daarbij kan ik de situatie niet geweldig goed uitleggen omdat hier al heel veel aan vooraf is gegaan. Maar ik hou het er op dat dit gewoon geen paard voor ons en voor mij is.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:08

Ik denk dat er inderdaad geen klik is en dat je nooit een paard moet kopen als er niet iets speciaals is...ik bv kan niet met merries, zal ze dus ook nooit kopen...en als het in het begin niet is, komt het ook niet..
Dieren zijn puur, die laten het meteen zien en als je dat niet hebt gemerkt, dan heeft ze je iets geleerd en dat is dat je keuzes met je hart moet nemen en niet met je hoofd...

Overtuig je ouders, verkoop haar en koop voor het grld een paard waar je een fijn gevoel van krijgt, eentje die ongecompliceerd is..misschien ben je een ruinenmens..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 22:15

ik heb ook zeker niet met elk paard een klik, maar weet meestal binnen 10 minuten wat voor paard het is

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:05

Ik herken jouw verhaal in zoverre, dat ik jaren geleden geen lol meer had in het rijden.
Was voornamelijk prestatiegericht (springwedstrijden, maar training voornamelijk dressuur).
Echt leuke dingen doen met paarden deed ik helemaal niet, hoewel ik me daar niet eens zo bewust van was.
In mijn ponytijd reed ik ook al wedstrijden, lessen etc.
Toen heb ik m'n paard verkocht en een paar jaar her en der wat gereden bij anderen.

Maar ik miste het rijden en de zorg van een eigen paard toch.
Toen ben ik op zoek gegaan naar een braaf paard, geschikt voor recreatie. :+
En die merrie heb ik nu al bijna 6 jaar!
En ik heb sinds die tijd pas echt veel plezier in het rijden, het is nu veel meer ontspannen.
Wekelijks een lesje om de basis goed te houden, maar verder veel buiten rijden, wat tutten met m'n paard. Geen hoge eisen stellen aan mezelf of aan m'n paard.
En ik heb er veel voldoening uitgehaald dat ik zover ben gekomen dat ik mijn merrie die wel braaf was, maar geen buitenritten gewend was, tot een ideaal recreatiepaard omgevormd heb. :D
Veel tijd in gestoken, rustig aan, geen druk op m'n paard zetten: waarom zou ik, ik hoefde niemand wat te bewijzen.
En nu kan ik alleen met mijn paard overal heen of langs, mijn paard reageert op m'n stem als ze iets spannend vindt en ik hoef verder helemaal niet te gaan pushen met m'n benen.
Daar heb ik heel veel tijd in gestoken, in het begin stonden we soms wel 5 minuten of langer stil voor iets engs.
Dat liet ik gewoon gebeuren, maakte mij niks uit. :D
Mijn merrie vond dat natuurlijk ook nogal saai worden en uiteindelijk werden die stilstaan momenten steeds korter en nu zijn ze er zelden meer.

Een heel verhaal maar alleen om je te laten lezen dat zoiets ook kan.
Op een heel andere manier met de paardensport bezig zijn.
Er zijn zoveel dingen die je kan doen, mijn verhaal is alleen maar een voorbeeld.
Doorgaan op een weg die niet goed is, dat gaat doodlopen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:19

Kan je niet voor een tijdje een verzorgster /verzorger zoeken. Dan hoef jij niks, kan die persoon gewoon fijn met je paardje aan de slag. Misschien kan die ook het paard uit een dipje krijgen. (kan me voorstellen dat je paard ook in een dipje zit door jullie wisselwerking).
Dat jij gewoon ook andere leuke dingen kan doen. Evt iets heel anders dan paarden. Dan kan je zelf even aankijken of je het überhaupt nog leuk vind of niet.

Maar dan is de druk er tenminste af.

Succes met je zoektocht naar wat je wilt

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:25

Wat vervelend dat je zo gefrustreerd bent en dat het tussen kozbi en jou niet meer lukt. Ik denk dat je een goeie beslissing hebt genomen door te stoppen, misschien kun je het over een tijdje opnieuw proberen of op een andere manier verder gaan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-15 23:33

Alles is eigenlijk al gezegd maar wat ik er dan nog bij denkt. Je zegt dat je van alles hebt geprobeerd maar dat niks werkt.
En vervolgens zeg je dat je grondwerk helemaal niks vind en het dus ook niet wilt doen. Als al je mogelijkheden op zijn en dit is een optie die over is, waarom probeer je hem dan niet aan te pakken?
Ja je moet je er even in verdiepen, ik had er helemaal niks mee, maar mijn verzorgpaardje thuis was heel erg van de NH. Ik heb ook een paar lesjes mee mogen doen. En het is ontzettend leuk en gaaf om te zien hoe een paard op kleine dingen kan reageren waar jij je helemaal niet van bewust bent.

Ik denk dat jou stemming je paard in de weg zit. En dat bedoel ik niet naar, want dat kan gewoon. Maar de problemen kan je alleen weg nemen door je stemming te veranderen. Dit kan dus door middel van grondwerk, dat je ziet dat je paard helemaal niet dom is en dat er eigenlijk heel veel mogelijkheden zijn. Dat geeft je meer vertrouwen en waarschijnlijk meer plezier. Enige advies is, ga er niet te snel op, zorg dat er een basis tussen jullie is. Die is er nu gewoon niet.

Nog een vraagje, jij hebt op een paard van je vriendin gereden. Heeft er ook iemand anders op jou paard gereden? Gewoon om eens te kijken hoe hij reageert, met jou uit de buurt. Dan kan je dus kijken in hoeverre het aan jou ligt.

Gaat de verkoop nu door?