Hoe zie je of een paard hoog opgooit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Hoe zie je of een paard hoog opgooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:55

@Geryon, helemaal mee eens:)
Ik vind paarden die juist niet hoog opgooien wat minder lekker rijden, de galop is heel vlak (en dus voor mij als 15 jarig pennymeisje) niet spectactulair genoeg, en een vlakke draf is weer heel vervelend lichtrijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:57

anjali schreef:
Paarden in het rechthoekmodel,dus met een lange rug, hebben vaak een vlakke draf, of zijn in elk geval wat comfortabeler om op te zitten.Denk anders eens aan een gangenpaard,die zijn gefokt om gemakkelike gangen te hebben.

Bij oude tinker gaat dat echt niet op. beest is veel te lang, stap en galop zijn vlak en ogen ook vlak. Draf ziet er vlak uit maar meneer gooit heel hoog op. niet uit de zitten eigenlijk.

Is toch een kwestie van erop stappen en proberen. Of navragen bij de huidige eigenaar.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 09:59

@karuna, elk paard kan je uitzitten:)
Maarja, dta vergt natuurlijk wel oefening en ontspanning:)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:00

Nee ik niet, heb korte pootjes en kan het domweg niet voor elkaar krijgen. Rijd toch niet echt slecht en al heel wat jaren. Maar heb in de 12 jaar dat oudje te berijden was nooit de draf kunnen uitzitten, zijn passen zijn te groot en hoog voor mijn korte pootjes ik ben meer van de korte ponypasjes die voor veel een ramp zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:03

anjali schreef:
Paarden in het rechthoekmodel,dus met een lange rug, hebben vaak een vlakke draf, of zijn in elk geval wat comfortabeler om op te zitten.Denk anders eens aan een gangenpaard,die zijn gefokt om gemakkelike gangen te hebben.

Mijn paard is 1.76 en ontzettend lang gelijnd, maar gooit ontieglijk hoog op :')

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:07

Mijn paard, van 1,78, gooit hoog op maar vind ik altijd heerlijk zitten. Kon ineens een soort van doorzitten toen ik hem kocht. Terwijl ik ook nog wel eens mijn oude bijrijdpaard rijd, een tinker, die is heel vlak in zijn gangen en daar kan ik bijvoorbeeld echt niet opzitten. Nu is dat ook wel een flink verschil. Groot paard met ruime gangen en een tinker van 1,60 met een normale gang. Maar kon daar voorheen ook al niet op blijven zitten.

Ik las ook iets over paarden met een lange rug dat die vlakker zijn. Volgens mij is dat meer andersom. Met een korte rug zijn vaak vlakker in de beweging, dat is mijn ervaring. Maarja, je hebt altijd een uitzondering op de regel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:16

karuna schreef:
Nee ik niet, heb korte pootjes en kan het domweg niet voor elkaar krijgen. Rijd toch niet echt slecht en al heel wat jaren. Maar heb in de 12 jaar dat oudje te berijden was nooit de draf kunnen uitzitten, zijn passen zijn te groot en hoog voor mijn korte pootjes ik ben meer van de korte ponypasjes die voor veel een ramp zijn.

Met mijn 1.50 kan ik wel zeggen dat ik korte pootjes heb maar nog nooit moeite gehad om een paard uit te zitten. Zitten doe je niet met je pootjes maar vanuit je bekken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:18

chantalnadia schreef:

Hoe kom je daar nu bij? De één heeft een handiger lichaamsbouw dan de ander hier voor. Lenigheid in het bekken, stand van je benen, hoe je heupkommen gevormd zijn; het speelt allemaal een rol. Ook voor doorzitten geldt; koop een paard wat bij je mogelijkheden past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 10:34

Heb zelf een tuigpaard. Ze is nogal een gebouw idd., van kop tot staart 2.55mtr. lang en 1.75 schoft. Dus zon lange rug daar kunnen er wel 3 achter elkaar opzitten (bij wijze van dan he... :) )

toen ik haar nog verzorgde, liep ze alleen voor de kar en ben toen met haar gaan lessen, want het rijden was toendertijd echt niet grappig. Maar toen ik haar eenmaal bij elkaar kon rijden, was ze simpelweg fantastisch om uit te zitten, zelfs doorzitten in gestrekte draf en galop is helemaal heerlijk op haar. Nu jaren later , train ik haar niet meer, maar pluk er nog altijd de vruchten van, zit eigenlijk alleen nog maar op een stuiterbal als ze heftig word. Blijf dat trouwens nog steeds machtig mooi vinden, maar kijk er liever naar dan dat ik er op zit op zon moment...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:09

Lante schreef:
chantalnadia schreef:

Hoe kom je daar nu bij? De één heeft een handiger lichaamsbouw dan de ander hier voor. Lenigheid in het bekken, stand van je benen, hoe je heupkommen gevormd zijn; het speelt allemaal een rol. Ook voor doorzitten geldt; koop een paard wat bij je mogelijkheden past.

Ik zeg dat elk paard valt uit te zitten, niet dat iedereen even goed is :(
Ik heb hypermobiliteit en ben lang, dat betekend niet dat ik mijn tuiger niet kan uitzitten, je moet het gewoon blijven oefenen.

En oja, een paard dat nageeflijk loopt is ook wel ene must, amders kan je het sws vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 11:17

Tut tut, Chantalnadia...

Practice what you preach, is dan het eerste waar ik aan denk bij jou...

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:37

ohjajoh6 schreef:
Tut tut, Chantalnadia...

Practice what you preach, is dan het eerste waar ik aan denk bij jou...

Sorry hoor, preach?
Heb het vertaald op vertalen.nl maar kom dan uit op prediken en word daar helemaal niet wijzer van.
Wat betekend Practice what you Preach?

:')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:42

Chantalnadia, ik denk dat ruim 42 jaar rijervaring, best hoog in de dressuur komen en supernageeflijke soepele ponys op zich voldoende zouden moeten zijn om het te kunnen. Alleen helaas, de combinatie draf van oude tinker en mij is geen goede. Passen zijn te lang en te hoogopgooiend om uit te zitten met doorzitten. Lukt gewoon niet. Hoe hard ik ook oefen. Heb een tijd een fries moeten bijrijden ivm blessure van de baas. Beestje moest op nivo blijven ivm opleidingspaard. Maar ook daar helaas doorzitten is twee drie passen en dan was het heel erg klaar. Terwijl op kortere passen ik altijd liever zonder zadel reed.

Ben van mezelf stijf met totaal niet soepele spieren en gewrichten. Dan beter op zoek naar een vlakker dier of draf en doorzitten vermijden. Oude tinker is er niet voor weg gegaan maar heb wel doorzitten moeten laten. Was aan de hand niks van te zien van het hoge opgooien. Terwijl zijn galop zit als een leunstoel.

Betekend eerst aantonen dat je het zelf beheerst voor je het een ander verwijt. Grof vertaald ongeveer. Of eerst weten waar je het over hebt voor je het rondschreeuwd.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 13:50

karuna schreef:
Chantalnadia, ik denk dat ruim 42 jaar rijervaring, best hoog in de dressuur komen en supernageeflijke soepele ponys op zich voldoende zouden moeten zijn om het te kunnen. Alleen helaas, de combinatie draf van oude tinker en mij is geen goede. Passen zijn te lang en te hoogopgooiend om uit te zitten met doorzitten. Lukt gewoon niet. Hoe hard ik ook oefen. Heb een tijd een fries moeten bijrijden ivm blessure van de baas. Beestje moest op nivo blijven ivm opleidingspaard. Maar ook daar helaas doorzitten is twee drie passen en dan was het heel erg klaar. Terwijl op kortere passen ik altijd liever zonder zadel reed.

Ben van mezelf stijf met totaal niet soepele spieren en gewrichten. Dan beter op zoek naar een vlakker dier of draf en doorzitten vermijden. Oude tinker is er niet voor weg gegaan maar heb wel doorzitten moeten laten. Was aan de hand niks van te zien van het hoge opgooien. Terwijl zijn galop zit als een leunstoel.

Betekend eerst aantonen dat je het zelf beheerst voor je het een ander verwijt. Grof vertaald ongeveer. Of eerst weten waar je het over hebt voor je het rondschreeuwd.

Ik denk toch dat iedereen mij hier verkeerd opvat :o
Wat ik zei; elk paard valt uit te zitten.
Dat betekend nog niet perse dat iedereen elk paard even mooi zit, of even lekker vind zitten, maar gewoon dat elk paard uitgezeten kan worden :j

Ik kan mijn Tuiger ook écht niet doorzitten als hij zijn rug niet ontspant hoor, dan is het echt een rampx)

Verder bied ik dan mijn excuses aan, het was niet de bedoeling dat het overkwam alsof je het dan niet goed deed, maar gewoon dat er op elk paard goed kan worden doorgezeten. Het ene paard heeft misschien meer behoefte aan een wat soepelere ruiter omdat ze hoger opgooien dan de ander:)

Verder schreeuw ik het ook niet zomaar in het rond, het is nou eenmaal zo bij mij aangeleerd.