Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
anjali schreef:Paarden in het rechthoekmodel,dus met een lange rug, hebben vaak een vlakke draf, of zijn in elk geval wat comfortabeler om op te zitten.Denk anders eens aan een gangenpaard,die zijn gefokt om gemakkelike gangen te hebben.
anjali schreef:Paarden in het rechthoekmodel,dus met een lange rug, hebben vaak een vlakke draf, of zijn in elk geval wat comfortabeler om op te zitten.Denk anders eens aan een gangenpaard,die zijn gefokt om gemakkelike gangen te hebben.
karuna schreef:Nee ik niet, heb korte pootjes en kan het domweg niet voor elkaar krijgen. Rijd toch niet echt slecht en al heel wat jaren. Maar heb in de 12 jaar dat oudje te berijden was nooit de draf kunnen uitzitten, zijn passen zijn te groot en hoog voor mijn korte pootjes ik ben meer van de korte ponypasjes die voor veel een ramp zijn.
chantalnadia schreef:@karuna, elk paard kan je uitzitten:)
Maarja, dta vergt natuurlijk wel oefening en ontspanning:)
)Lante schreef:chantalnadia schreef:@karuna, elk paard kan je uitzitten:)
Maarja, dta vergt natuurlijk wel oefening en ontspanning:)
Hoe kom je daar nu bij? De één heeft een handiger lichaamsbouw dan de ander hier voor. Lenigheid in het bekken, stand van je benen, hoe je heupkommen gevormd zijn; het speelt allemaal een rol. Ook voor doorzitten geldt; koop een paard wat bij je mogelijkheden past.
karuna schreef:Chantalnadia, ik denk dat ruim 42 jaar rijervaring, best hoog in de dressuur komen en supernageeflijke soepele ponys op zich voldoende zouden moeten zijn om het te kunnen. Alleen helaas, de combinatie draf van oude tinker en mij is geen goede. Passen zijn te lang en te hoogopgooiend om uit te zitten met doorzitten. Lukt gewoon niet. Hoe hard ik ook oefen. Heb een tijd een fries moeten bijrijden ivm blessure van de baas. Beestje moest op nivo blijven ivm opleidingspaard. Maar ook daar helaas doorzitten is twee drie passen en dan was het heel erg klaar. Terwijl op kortere passen ik altijd liever zonder zadel reed.
Ben van mezelf stijf met totaal niet soepele spieren en gewrichten. Dan beter op zoek naar een vlakker dier of draf en doorzitten vermijden. Oude tinker is er niet voor weg gegaan maar heb wel doorzitten moeten laten. Was aan de hand niks van te zien van het hoge opgooien. Terwijl zijn galop zit als een leunstoel.
Betekend eerst aantonen dat je het zelf beheerst voor je het een ander verwijt. Grof vertaald ongeveer. Of eerst weten waar je het over hebt voor je het rondschreeuwd.