Wat heb jij over voor jouw oude knollie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Als mijn paard niet meer voor mij kan werken dan:

- Krijgt hij een spuitje of gaat naar de slager.
5 (5%)
- Mag lekker grasmaaien op een weitje in de buurt.
10 (10%)
- Ik ga er andere dingen mee doen zoals bijvoorbeeld vrijheidsdressuur.
9 (9%)
- Soest is de eindbestemming!
1 (1%)
- Ik ga op zoek naar geschikte weidegang in Nederland, de kosten blijven voor mijzelf.
2 (2%)
- Ik zou het zeker overwegen het paard buiten Nederland te stallen als dat betekend dat mijn paard in een natuur(lijk) gebied terecht kan.
1 (1%)
- Blijft lekker staan waar hij nu staat tot het genoeg is geweest.
72 (72%)

Totaal aantal stemmen: 100

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:58

Ze blijven staan waar ze staan (24/7 buiten met schuilmogelijkheid) en krijgen werk/aandacht aangeboden die ze nog wel kunnen doen (lees: Naar wat de blessure/ouderdom toelaat: Wandelen, naast de fiets, mee als handpaard, vrijheidsdressuur, etc).

esmmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:06

Een pensioenstal is ook niet altijd de oplossing. Een verzorgpaard had het niet naar zijn zin en wordt nu hij weer op krachten gekomen is weer lekker aan het werk gezet een paar keer per week.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 20:09

Mijne loopt al jaren aan huis, waar hij altijd heeft gestaan, met dezelfde verzorging op wat aangepaste voeding na. Arabieren ruin van inmiddels 32, is ondertussen al 11 jaar met pensioen en reeds 20 jaar in mijn bezit. Hij loopt nu nog samen met mijn 6jarige Tinkerhengst, waar hij in een loopstal met paddock dag en nacht in en uit kan sjokken.

Dit najaar gaan we afscheid van hem nemen, elke winter komt hij er magerder uit en trekt hij slecht bij. Hij is nu nog happy en zo bikkelhard dat hij niet laat zien als hij pijn heeft, dus hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om hem voor de winter in te gaan laten slapen. Liever zo nu hij nog goed is, dan dat hij straks verder en verder aftakelt en je noodgedwongen die knoop moet doorhakken, of dat ik hem op een ochtend dood in de stal vind met voeren...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:19

Xyris schreef:
Natalie36 schreef:
Paard blijft bij mij tot hij aangeeft dat het niet meer gaat. Dat is wel het minste wat ik voor hem kan doen

En ts bedoelde je niet dat de antwoorden unaniem zijn ?

Ik volg je even niet. De poll is voor een globale aanduiding, de reacties voor gedetailleerde reactie en eventueel antwoord op de vragen indien van toepassing :).

Je plaatste: de antwoorden zijn anoniem, maar je zal vast unaniem bedoelt hebben. Daar slaat het zinnetje van xyris op :)

Anoniem

Re: Wat heb jij over voor jouw oude knollie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 22:27

Ik houd mijn oude pony hier bij mij tot ze er niet meer is. Als het niet meer gaat laat ik haar inslapen en cremeren.
De kosten die ik van haar heb (medicatie, speciaal voer), daar zou ik binnen een paar maand een nieuw paard voor kunnen kopen, waar ik wel op kan rijden.
Maar dat doe ik niet. Ze is mijn maatje en ook al kan ik niet meer rijden, ze blijft bij me.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:10

Schimpje schreef:
Dit najaar gaan we afscheid van hem nemen, elke winter komt hij er magerder uit en trekt hij slecht bij. Hij is nu nog happy en zo bikkelhard dat hij niet laat zien als hij pijn heeft, dus hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om hem voor de winter in te gaan laten slapen. Liever zo nu hij nog goed is, dan dat hij straks verder en verder aftakelt en je noodgedwongen die knoop moet doorhakken, of dat ik hem op een ochtend dood in de stal vind met voeren...

Heb je laten testen op Cushing/ppid?
De mijne heeft Cushing en krijgt medicatie. Ik rij hem momenteel nog. Hij is nu 22 jaar, waarvan 20 jaar bij mij. Geen haar op mijn hoofd (en dat zijn er nogal wat) die er aan denkt om hem weg te doen of opeens minder aandacht te geven en hem 2 a 3 keer per jaar op te zoeken.
Mijn pony lag 's morgens wel in haar stal op 34 jarige leeftijd.

Maartje1990

Re: Wat heb jij over voor jouw oude knollie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 23:15

Mijn paarden staan aan huis 24/7 buiten met schuilstal. Ze gaan dood bij mij. Mijn vorige haflinger kon ik al zo'n 2 jaar niet meer gebruiken door rugproblemen die niet te genezen waren. Zolang het nog een paardwaardig bestaan was heb ik haar gewoon lekker 24/7 op de wei gehouden, uiteindelijk heeft ze ook nog een tijdje een deken opgehad (die ik in principe en principieel gezien niet gebruik) maar op een gegeven moment was het genoeg (ze kon niet meer zelf opstaan) en toen heb ik haar bij mij thuis laten inslapen. En zo zal het met al mijn paarden gaan :) Heb nog een ponietje van 25 (en een haflinger van 3), heb ik al bijna 17 jaar, die gaat hier blijven tot hij niet meer kan (maar hij is nog hartstikke fit voor een 25 jarige!)