veulen kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:22

Ik ging van de manege en kreeg 3 verzorgpaarden. De eigenaar was een man op leeftijd die ze enkel voor de beweiding had, hij voerde en mestte zelf, maar voor de rest deden verzorgsters alles qua training etc. Het ging om een volwassen merrie, haar jaarlinghengsten-zoon en veulen, een merrie. Na een paar maanden stierf moeders en ben ik met de kids verder gegaan. Was het lastig? Ja. Heb ik fouten gemaakt? Ja. Maar het is altijd goed gekomen en voor mij zou er geen betere leerschool geweest zijn. De hengst is nog steeds hengst, hij is door iedereen te rijden en je kan er werkelijk alles mee, ik heb hem zijn jonge jaren bij gebracht en ingereden, dus ergens is er iets goed gegaan :+ De merrie is een wat pittiger en dominanter type. Dat was vanaf dag 1 mijn favo van de twee en is dan ook veruit het meeste mee gedaan. Ook haar heb ik ingereden en zolang ze in handen is van mensen die zelfverzekerd zijn, is ook zij hartstikke braaf. Bij minder zekere mensen zal ze enkel gaan staken, gemeen doet ze nooit (ja, naar andere paarden _O- )

Nadat ik ging verhuizen en niet meer dagelijks naar deze twee dieren toe kon (ze waren toen 2 en 3), heb ik mijn eigen jonkie gekocht, ook 2 jaar oud. Zij stond op een pensionstalling waar ik alles met haar kon doen, maar ze ook in een gemengde kudde leefde. Ik had één paard en al mijn spaargeld zat erin (en elke cent die ik na mijn maandelijkse lasten en reisgeld na bovenstaande twee over hield), en ook hier heb ik nooit een moment spijt van gehad.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:23

Een betere band opbouwen met je paard, omdat het een veulen is is een kleine illusie en redelijk 'menselijk' gedacht. Een paard geeft er om wie hem eten geeft en wie hem verzorgd. Dat iemand eens in de week of maand langskomt zal weinig indruk op hem maken. Helaas.. dat is echt een te menselijke gedachte.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 12:40

Ja ik vind het gewoon jammer dat ik geen glazen bol heb, dat zou in deze situatie zo goed van pas komen :D
Ik wil gewoon niet ten koste van een dier een verkeerde keuze maken en later denken had ik het nou maar nooit gedaan.

Het gaat mij niet om het geld, want idd kan ik ook het geld wat ik kwijt ben aan bijv de opfok opsparen en over 3 jaar voor een beleerd mak paard gaan en ook gaat het me niet om een band die ik met een volwassen paard niet zou kunnen hebben want ik heb met de meeste manage paarden ook een goede klik.
Maar ik ben op dit dier gevallen en hij laat me niet los.
Maar ik maak in mijn hoofd een veel te romantisch beeld <3 dat realiseer ik mee ook wel.
Maar is het echt onmogelijk?
Ik zeg dit ook tegen mensen maar het verbaast me dat niemand zegt dat ik het niet moet doen.
Maar juist dat ik voor mijn droom moet gaan.
Samen alles meemaken vanaf het begin, samen op onze bek gaan maar ook samen veel plezier maken.
Ik wil er dan ook echt voor gaan en niet drie jaar stilzitten maar juist workshops volgen, boeken lezen want het intresseert me ook echt.

Sunrise19

Re: veulen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:48

Tja, ik vind puppy's en kittens ook altijd super schattig :+ Maar die kosten niet zoveel geld als een paard.

Als jij er helemaal weg van bent moet je het doen, maar echt de eerste 3 jaar heb je er echt niks aan. Mee leren wandelen, voetje geven en een borstel accepteren zijn geen dingen waar je maanden over doet om het te leren..

Verder heb je gewoon geen garantie dat het straks met rijden ook gaat passen. Als het een hele sensibele is en jij kan hier niet mee omgaan kunnen er zeker wel ongelukken gebeuren.

Maar aan de andere kant kan het ook wel goed gaan en dan ben je blij dat je jaren geld die je erin stopt niet verloren zijn.

Mijn keuze zou het nooit zijn en heb zelf een paar keer een veulen gehad. Nouja, ik vind je beeld erg romantisch :+

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:49

Als je zegt dat het je zo interesseert dan zou ik het doen.

ik heb een veulen van mijn eigen merrie aangehouden, deze is nu vier jaar. Hij heeft het zelfde koppige karakter als zijn moeder maar toch kan ik met hem nu al beter omgaan. Dit omdat ik hem gewoon door en door ken. En dat heb ik helaas met zijn moeder nog altijd niet, bij haar heb ik vaak momenten dat ik denk van waarom doe je nu zo? Terwijl ik bij haar zoon precies weet waarom hij iets doet.

Is hij daarom beter dan zijn moeder? Nee helemaal niet maar ik weet gewoon perfect wat ik van hem kan vragen omdat ik hem zelf alles heb geleerd en dat vind ik een groot voordeel. Zeker nu ik bezig ben met beleren zie ik veel voordelen. Ik heb ook al andere paarden opgeleid maar hij is anders, bij hem weet ik vaak exact hoe hij zal reageren.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:51

Sammie schreef:
Een betere band opbouwen met je paard, omdat het een veulen is is een kleine illusie en redelijk 'menselijk' gedacht. Een paard geeft er om wie hem eten geeft en wie hem verzorgd. Dat iemand eens in de week of maand langskomt zal weinig indruk op hem maken. Helaas.. dat is echt een te menselijke gedachte.

Hier wil ik even op inhaken, want waar baseer je dat op dan?

Ik heb echt een heel andere ervaring. Verzorg nu een arabier van 2 jaar en daarmee heb ik nu een betere band dan ik met elk ander paard heb gehad.
De eigenaar ging toen hij nog in de opfok stond elke maand of week een keertje langs (niet heel vaak dus) maar hij herkende haar wel degelijk en ook echt als baasje. Volgde en volgt haar overal naartoe. Ze gaf hem toen ook geen eten en verzorgde hem verder ook niet echt. Gewoon dus langskomen en af en toe een knuffel. Nu doet hij dat dus ook bij mij. Super om te zien en merken natuurlijk. Dus ben wel degelijk van mening dat dat wat jij vertelt niet (altijd) opgaat.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:52

Ik heb tot nu toe 3 paarden gehad die zo jong waren bij aanschaf. En geen van die 3 waren moeilijk, heb 2 M2 gekregen en de 3e alleen maar zadelmak helaas is die ingeslapen. Voor de kosten kun je beter een ouder paard kopen, ik denk voor band opbouwen een jonkie.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:54

Cvsdevries schreef:
Ja ik vind het gewoon jammer dat ik geen glazen bol heb, dat zou in deze situatie zo goed van pas komen :D
Ik wil gewoon niet ten koste van een dier een verkeerde keuze maken en later denken had ik het nou maar nooit gedaan.

Het gaat mij niet om het geld, want idd kan ik ook het geld wat ik kwijt ben aan bijv de opfok opsparen en over 3 jaar voor een beleerd mak paard gaan en ook gaat het me niet om een band die ik met een volwassen paard niet zou kunnen hebben want ik heb met de meeste manage paarden ook een goede klik.
Maar ik ben op dit dier gevallen en hij laat me niet los.
Maar ik maak in mijn hoofd een veel te romantisch beeld <3 dat realiseer ik mee ook wel.
Maar is het echt onmogelijk?
Ik zeg dit ook tegen mensen maar het verbaast me dat niemand zegt dat ik het niet moet doen.
Maar juist dat ik voor mijn droom moet gaan.
Samen alles meemaken vanaf het begin, samen op onze bek gaan maar ook samen veel plezier maken.
Ik wil er dan ook echt voor gaan en niet drie jaar stilzitten maar juist workshops volgen, boeken lezen want het intresseert me ook echt.

Als ik het zo nog eens lees zo ik zeggen: doen!
Je lijkt je echt wel bewwust te zijn van de risico's en je te willen inlezen enz.
Eens moet de eerste keer zijn en als iemand je erbij helpt kan er niet heel veel mis gaan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 12:57

snuffie123 schreef:
Sammie schreef:

Hier wil ik even op inhaken, want waar baseer je dat op dan?

Ik heb echt een heel andere ervaring. Verzorg nu een arabier van 2 jaar en daarmee heb ik nu een betere band dan ik met elk ander paard heb gehad.
De eigenaar ging toen hij nog in de opfok stond elke maand of week een keertje langs (niet heel vaak dus) maar hij herkende haar wel degelijk en ook echt als baasje. Volgde en volgt haar overal naartoe. Ze gaf hem toen ook geen eten en verzorgde hem verder ook niet echt. Gewoon dus langskomen en af en toe een knuffel. Nu doet hij dat dus ook bij mij. Super om te zien en merken natuurlijk. Dus ben wel degelijk van mening dat dat wat jij vertelt niet (altijd) opgaat.

Ik heb de ijne van dag 1 als veulen zijnde en is nu bijna 7 heb er totaal geen band mee hoor. Hij mag blijven omdat hij zo braaf is maar de klik tussen ons of de band he je het ook wil noemen is ver te zoeken. Heb niet veel met het beestje. Daarin tegen mijn merrie nu bij a 20 jaar dat ik die ken leren kennen toen ze 7 was en daarmee kan ik lezen en schrijven.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:00

Gewoon doen ! Ik ben misschien jonger, heb geen kinderen ..

Ik heb 4 jaar geleden ook voor een veulentje gekozen, en tot op vandaag geen spijt van gehad. Met 6 maand is hij bij mij gekomen, samen met een ander veulen op gegroeid niks geen opfok (dat kennen ze in Frankrijk niet) en het gaat nu super goed met hem. Heb ook nog een beleerde merrie nu die ik ook al weer twee jaar heb maar daar is de band lang zo krachtig niet mee.

Een veulen van jongs af aan kennen, samen mee leren, dat is zo'n mooie ervaring !

En je krijgt hulp, hij komt niet alleen te staan, hij kan het zoveel slechter treffen ;)

Doen Doen Doen :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:00

Ts.. onmogelijk is het zeker niet. Maar wees wel bewust met waar je aan begint en dat je mogelijk tegen extra obstakels op zult lopen die je anders niet had. Groen x groen is niet de beste combinatie, maar onmogelijk is het niet.. Houdt ook rekening met tegenvallers in karakter en stokmaat of einde spaarbankboekje en vul 'wat dan' in.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:02

@Orrie_VBW en andere met veulens; wat was jullie ervaring daarvoor?

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:07

groen x groen = blauw las ik een keer dat vond ik zo mooi verwoord :)
Ik begrijp idd dat ik best zand zal kunnen happen en daar ben ik niet gevoelig voor met vallen en opstaan komen we er vast.
Het ras is trouwens een groninger, ik heb me laten vertellen dat het opstappen en rijden is.
En dat het een koelbloedig ras is die zich niet gek laat maken. Daarom past het denk ik ook goed bij mij.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:09

Gewoon doen. Mocht het niet lukken kan je m altijd weer verkopen. Een jong paard zien opgroeien en elkaar goed leren kennen is geweldig Het opvoeden en beleren is het leukste wat er is, zoek gewoon goede begeleiding.
Er wordt vaak zo hysterisch gedaan over een jong paard, gebruik je hersens en zoek goede begeleiding en calculeer in dat het misschien een ander paard wordt dan je hoopt, nou dan kan je altijd nog een goede nieuwe baas zoeken voor m, ook al start je nu niet met die gedachte. Dat is heus geen schande.
Je hebt nu al het plezier van een eigen paard, en over een paar jaar ken je elkaar al zo goed dat is een enorm voordeel.
Er zijn verschrikkelijk veel paardenmeisjes die maar 1 ding voor ogen hebben en dat is een paard hebben = op het paard zijn rug klimmen en rijen rijen rijen, maar dat is maar een onderdeeltje van het paarden houden wat mij betreft dan. Het hele trainen, plannetjes maken hoe je je paard iets leert of juist afleert, inschatten wat zijn reactie is etc etc, dat is ook enorm leuk!
Zo te lezen ben jij ook niet iemand die alleen een paard heeft om er op te klimmen, maar ook te genieten van het hele voortraject. Als je zo gevallen bent voor dit veulen, moet je het gewoon doen! Het is heel goed om je gevoel hierin te volgen, en vooral als moeder van hele jonge kinderen iets te hebben voor jezelf, je hebt goed nagedacht over de tijd enzo die je hebt, volg je hart maar.
Nogmaals als het tegenvalt of wat dan ook, je kan m altijd nog verkopen.
Ik ben 3 jaar geleden ook begonnen aan een jong paard van 2 voor de eerste keer, heb haar alles geleerd, ook met begeleiding en hulp van trainers waar nodig, ik vond het een fantastische ervaring.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:11

Cvsdevries schreef:
groen x groen = blauw las ik een keer dat vond ik zo mooi verwoord :)
Ik begrijp idd dat ik best zand zal kunnen happen en daar ben ik niet gevoelig voor met vallen en opstaan komen we er vast.
Het ras is trouwens een groninger, ik heb me laten vertellen dat het opstappen en rijden is.
En dat het een koelbloedig ras is die zich niet gek laat maken. Daarom past het denk ik ook goed bij mij.

Wel een lekker goedkoop veulentje :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:11

Hoeveel rij ervaring heb je? En is dat manege of ook buiten manege?
Ras zegt weinig, ook Groningers kunnen flinke bokkende en steigerende draken zijn...

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:18

Mijn ervaring was manege en verzorgpaard bij de eerste.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:23

Je hoeft het paard niet zelf zadelmak te maken, daar zijn ook heel goede mensen voor die dat op een prettige en rustige manier doen. Als het blijkt dat hij boven je macht ligt wb rijden oid, dan kan je m verkopen. Jammer, maar je hebt dan een berg aan ervaring en bij een volgend paard weet je weer beter waar je op moet en wil letten.
Ook met een beleerd en ervaren paard kan je een kat in de zak kopen hoeveel paarden staan er niet op bokt te koop vanwege het 'geen klik hebben'? En hoeveel verhalen staan er hier niet dat paard X bij aankoop zo leuk en fijn leek te zijn maar na aankoop en verhuizing bij nieuwe baas opeens een heel ander paard werd?
Het blijft toch altijd een risico, als je geen risico wil nemen moet je überhaupt niet aan paarden beginnen dat zal iedereen hier beamen .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:31

Groen x groen is blauw mooie uitspraak :j

Verder klink je heel verstandig dus als jij zeker weet de juiste mensen om je heen te hebben en voor alle andere maren een redelijke oplossing te hebben.. zou ik t avontuur maar gewoon aangaan. :)

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:43

Laatst bijgewerkt door VC_Immortal op 19-08-15 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:47

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Ik ga ze allemaal nog eens stuk voor stuk rustig doorlezen.
Ik heb overigens alleen manege ervaring (van kleins af aan begonnen).
Een verzorgpaard lijkt me heel leuk (daar heb ik ook aan gedacht) maar met alle respect de tijd en energie steek ik nu liever in iets voor mijzelf wat ik later misschien met mijn kinderen kan delen.
Dit is overigens niet mijn insteek want dit is iets voor mijzelf maar als het wel lukt met de kids dan is dat meer een leuke bijkomstigheid.

Ook aan leasen heb ik gedacht maar dat vind ik heel erg duur voor datgene wat je ervoor terug krijgt.

Lamarxhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 13:50

wauw VC_Immortal ik kon niet meer op jouw topic reageren maar wat een prachtig verhaal, lieve veulen en mooie fotos! Heel leuk dat het zo klikt met Mons.
Geniet ervan! Misschien hebben we in de toekomst nog wel iets aan elkaar :)

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:11

Dank je! Ik heb voorheen regelmatig paarden opnieuw opgevoed die een slechte ervaring hadden. Maar met heel veel liefde en geduld (duidelijk en consequent) is het altijd goed gekomen. Met Jordan hield ik steeds in mijn achterhoofd dat hij nog niet wist wat wel of niet mocht. Altijd rustig blijven en engelengeduld hebben hihi. Grenzen aangeven met een knijpje in zijn hals of bil (daarmee boots je moeders manier van "straffen" na). Onvoorstelbaar hoe goed hij daarop reageerde! Samen met een zware uh- uh en nu is alleen uh- uh genoeg.

leuk om contact te houden! Ik ben benieuwd naar je keus

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:15

Een veulen kopen is een gok. Is het dier qua karakter en gangen dadelijk wel passend bij wat jij wilt en kunt? Als je houdt van rijden op paarden die makkelijk lopen, en het veulen blijkt later een flegmatiek paard te zijn met rijden, dan gaan jullie samen niet veel lol beleven. Verder gaat er ook echt wel tijd zitten in een veulen, wil je dat het als 3-jarige een beetje opgevoed paardje is... Ik zal niet zeggen dat het niet goed zal gaan, dat kan niemand, maar of het een verstandige keuze is.........

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:23

Ik snap dat kosten-argument nooit zo... ik wil niet over 3 jaar een toppertje, ik wil nú dít paard. 2x een veulen gekocht en 1x een 2,5-jarige en nooit spijt. Eerste hengstje heb ik 2 jaar lang enorm veel lol mee gehad en verschrikkelijk veel van geleerd, maar mn hart lag toch bij de Arabs dus verkocht (en kipmak en bomproof afgeleverd :D ).
2e hengstveulen gekocht vanaf filmpje, was head over heels verliefd. Dat paard was mijn once in a lifetime.... Helaas vorig jaar in moeten laten slapen ivm artrose. Toch nooit spijt gehad, ook met hem 2 jaar lang heel veel plezier gehad en nóg meer geleerd. Een jaar nadat ik hem kocht vond ik mn twice in a lifetime, mn prinses. Viel niet veel meer aan op te voeden, heel beleefd meisje was het toen al. Zij is nu 5 en sinds december ohz, nooit een enkel probleem met haar gehad, superpaard is ze.

Alles bij elkaar 5 jaar lang vanaf de grond bezig geweest met mn ukkies en juist die periode is ook zo leuk! Als je rekening houdt met wat ze aan kunnen op hun leeftijd kun je er echt van alles mee, ze zijn niet van suiker. Tegen de tijd dat je dan aan beleren toe bent zijn ze al van alles gewend en ken je elkaar door en door.

Je hebt begeleiding en een plek waar ie fijn op kan groeien en kan ravotten... en most of all; je wilt dít paard. Dan zal het gerust goed komen :) tuurlijk zullen er ook moeilijke momenten zijn (ik vervloekte mezelf altijd omdat ik zo nodig weer een hengstveulen moest kopen :') ) maar als dit jouw paard is, is het het allemaal waard.