van kind naar Springruiter - bestaat een how-to for Dummies?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: van kind naar Springruiter - bestaat een how-to for Dummies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:46

Een internationaal paard heb je ook helemaal niet nodig als je nooit gesprongen hebt, begin eerst maar eens gewoon onderaan, net als iedereen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 21:50

Sterker nog.. paarden die internationaal hebben gesprongen hebben iets meer temperament waarvan het maar de vraag is of een 13 jarige daarmee kan rijden..

Gewoon een braaf (!) paard kopen die een m parcours heeft gelopen.
Tegen de tijd dat je zoon M springt met dit dier zal hij ook handig genoeg zijn om andere paarden te rijden of een stapje te klimmen op de ladder met zijn eigen paard.. ;)

elzomid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 23:07

Super bijdragen, bedankt!
Het enige wat in dit land goodkoop is zijn benzine en alcohol, de rest wordt met aanzienlijk kapitaal uit de families bekostigt.
Vandaar dat ik dit op een Nederlands forum vraag, want enige Nederlandse realiteitszin kan van pas komen.
Als ik hier om mij heen kijk, hebben diegenen die op wat hoger amateur niveau springen al snel een koppel paarden van rond de €50000 per stuk - en dat zit er voor mij niet in, en zeker niet voor een onbewezen talent..
Talent kan natuurlijk niet gekocht worden - maar in een land met een half miljoen inwoners is er maar zoveel know-how en aanbod, vandaar dat ik wilde uitvinden wanneer je nou iemand kan en mag bestempelen als goed genoeg om er echt iets van proberen te maken.
Nogmaals bedankt!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:33

Allereerst: wat onwijs gaaf van je als vader dat je zo'n interesse toont voor de hobby van je zoon! En zo met hem mee wil denken om hem te helpen.

In Nederland kun je voor een 7000/8000 een heel leuk leerpaard kopen en met wat zoeken en iemand die met je meekijkt voor minder ook nog wel. Misschien dat als de tijd daarvoor is importeren dan nog wel een idee is.

Voor nu is het misschien een optie om in de omgeving te kijken of iemand een leuk springpaard heeft waar hij op mag rijden om wat te oefenen. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:28

elzomid schreef:
Super bijdragen, bedankt!
Het enige wat in dit land goodkoop is zijn benzine en alcohol, de rest wordt met aanzienlijk kapitaal uit de families bekostigt.
Vandaar dat ik dit op een Nederlands forum vraag, want enige Nederlandse realiteitszin kan van pas komen.
Als ik hier om mij heen kijk, hebben diegenen die op wat hoger amateur niveau springen al snel een koppel paarden van rond de €50000 per stuk - en dat zit er voor mij niet in, en zeker niet voor een onbewezen talent..
Talent kan natuurlijk niet gekocht worden - maar in een land met een half miljoen inwoners is er maar zoveel know-how en aanbod, vandaar dat ik wilde uitvinden wanneer je nou iemand kan en mag bestempelen als goed genoeg om er echt iets van proberen te maken.
Nogmaals bedankt!

En welk land heb je het dan over?
Want nederlandse prijzen en omstandigheden zijn natuurlijk niet vergelijkbaar met het buitenland.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:30

Luxemburg dacht ik gelezen te hebben

elzomid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 11:54

Ja, het is idd Luxemburg waar wij wonen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:18

Gewoon met de pony die hij nu heeft op wedstrijd gaan tot hij daarmee vastloopt.
Eerst maar eens zien of het daadwerkelijk zo leuk is om elk weekend vroeg op te staan
en met dat beestje van concour naar concour te rijden? Lesje erbij en als je instructeur
wat in hem ziet, dan komt er vanzelf een moment dat er over een nieuwe pony/paard gesproken
gaat worden. Of ben ik nou te nuchter?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:27

Het is dat ik al een bijrijder heb, en dat je niet in het noorden woont, maar anders zou ik zeggen: mijn paard staat er, komt met een Z ruiter over een parcours op Z niveau heen, maar ik spring niet meer. Dier heeft wedstrijdervaring, is concoursklaar, op stal staat compleet parcours, dus ga je gang.
Oftewel, wel eens aan een goed bijrijdpaard gedacht?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 19:40

Zoals eerder gezegd: wat fijn dat je als vader zo betrokken bent bij de passie van je zoon! :-)

Ik zou gewoon met dit paard nog een tijdje verdergaan, zolang deze de limiet nog niet heeft bereikt. In tussentijd kan je eventueel rondkijken of ze bij springstallen geen leercontract of extra ruiter zoeken? Desnoods iemand die wat meehelpt in de stallen en groomt op wedstrijden. Zo raakt je zoon nog meer vertrouwd met de sport en het hele (wedstrijd)gebeuren daarrond, en als ze talent in hem zien kan hij van daaruit doorgroeien. Met een nieuw (duur) springpaard te kopen zou ik nog even wachten. Hij rijdt nog 'maar' 3 jaar, wie weet staat hij over een aantal jaar heel anders tegenover alles en besluit hij toch dat hij de paarden gewoon als puur hobby wil houden.

Qua school zou ik nooit een paardgerelateerde opleiding kiezen voor mijn kind. Tenzij je er flink wat geld tegenaan wil gooien kom je toch vaak hoogstens in de stallen terecht als hulpje tegen een laag loon. Met voldoende talent en een dosis geluk kom je er ook wel, maar daar hoef je dan niet persé een opleiding voor gehad te hebben. Komt daar nog eens bij dat het niveau qua rijlessen in de meeste paardenopleidingen niet denderend hoog is. Of in ieder geval niet danig genoeg dat je er een internationale topruiter mee kan worden.

Kies voor je zoon een algemene opleiding waar hij later veel kanten mee op kan en werkzekerheid heeft mocht het paardengebeuren toch niet door kunnen gaan. In zijn vrije tijd kan hij dan eventueel meehelpen op springstallen en zich zo verder ontwikkelen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 21:24

germie schreef:
Het is dat ik al een bijrijder heb, en dat je niet in het noorden woont, maar anders zou ik zeggen: mijn paard staat er, komt met een Z ruiter over een parcours op Z niveau heen, maar ik spring niet meer. Dier heeft wedstrijdervaring, is concoursklaar, op stal staat compleet parcours, dus ga je gang.
Oftewel, wel eens aan een goed bijrijdpaard gedacht?

:wave:
of zei je nou dat je al een bijrijder hebt? -O-

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:29

Tuurlijk kan je met t huidige paardje Door van elk paard leer je. Maar ik ben zelf n voorstander van n ervaren paard voor n beginnende ruiter. Als je dan ook goede instructie hebt leer je t wel meteen goed. Nu kan ik natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken maar ik zou n zo goed mogelijk ervaren en fijn te rijden paard/pony voor mn kind aanschaffen. Als 2e optie het bijrijder van zo een paard. Natuurlijk leer je met t rijden van zoveel mogelijk paarden het meest dus dat zou ik ook aanraden. Of bij n stal of gewoon regelmatig met de stal genoten ruilen. Mss is er op stal wel iemand met weinig tijd?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:36

Wellicht ben ik een spelbreker, maar laat je zoon aub een gedegen opleiding volgen waar hij buiten de paardensport ook wat mee kan. Ik zie zoveel dames stranden tijdens en na dergelijke opleidingen dat ik mij nog steeds afvraag waarom ze bestaan.

Investeer in een goede bedrijfsadministratie opleiding bijvoorbeeld en houdt de paardensport als hobby. Als hij na contacten en goede stages in vakanties opklimt is dat mooi, anders heb je tenminste een goede diploma op zak.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 09:00

magda_90 schreef:
Wellicht ben ik een spelbreker, maar laat je zoon aub een gedegen opleiding volgen waar hij buiten de paardensport ook wat mee kan. Ik zie zoveel dames stranden tijdens en na dergelijke opleidingen dat ik mij nog steeds afvraag waarom ze bestaan.

Investeer in een goede bedrijfsadministratie opleiding bijvoorbeeld en houdt de paardensport als hobby. Als hij na contacten en goede stages in vakanties opklimt is dat mooi, anders heb je tenminste een goede diploma op zak.

ik ben het met magda eens, werk eerst aan zijn scholingsmogelijkheden.

elzomid schreef:
Hoi Science,
Ik ben het volledig eens met je motivatie. Het probleem is alleen: hoe herken je als ouder dat je kind die one-in-a-thousand wel of niet is? Is moeilijk al dan niet onmogelijk. Zeker omdat ik zelf niets met de paardensport te maken heb. Je moet dus zijn al dan niet aanwezige talent kunnen laten beoordelen. En als het dan wat mag zijn, lijkt het mij dat het kind toch een bepaald pad zou moeten kunnen bewandelen waarbij de meeste (onnodige) valkuilen gemeden kunnen worden.
In mijn beroep heb je hele trajekten en toetsen die heel duidelijk maken wat al dan niet mogelijk is - ik vroeg mij met het beginnen van dit draad af of dat in de paardenwereld ook zo is.

als ouder moet je dan bekend zijn in de tak van sport en dus minstens zelf de top hebben bereikt of als trainer coach pupillen hebben opgeleid tot dat niveau.
Voor de meeste ouders is dat niet het geval, dan blijven er andere zaken over die jouw vertellen hoe groot het commitment van je kind is.
Juist dat is in topsport vaak veel belangrijker, wat heeft je kind er voor over, hoeveel doorzettingsvermogen, hoeveel tijd wil het er aan besteden?
Hoe werkt het kind op school? Zorgt het dat alles klaar is zodat de andere tijd echt vrij is voor zijn sport?
Laat het uit het kind komen, als het zover is stelt jouw zoon jouw de juiste vragen, voor mij moet het uit hun zelf komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:29

Ik ben het daar volledig mee eens, ik heb zelf een opleiding paardenhouderij gevolgd maar achteraf vind ik het gewoon zonde. Zonder die opleiding kom je er ook wel als je wat wilt en ik had meer kennis in huis dan ik tijdens de opleiding heb geleerd.
Ga eens kijken naar ruiters die nu op niveau rijden, hoeveel hebben er werkelijk een opleiding paardensport gevolgd? Ik durf te wedden dat het er nog geen handvol zijn.