[VOLG] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: [volgtopic] Van boerenpaard naar endurance-sportpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:48

Jeetje dat is gewoon een ander paard ! Erg mooi dier heb je daar gevonden. Heel verl plezier nog samen.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:05

Jeetje wat heb je goed werk verricht, pony zal je eeuwig dankbaar zijn!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:29

Waauw, wat een verschil zeg! Heel erg veel respect voor je doorzettingsvermogen :o

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:33

Oh die voorpluk! :oo Wat erg!! Ik denk dat ik ter plekke extensions had gekocht :')
Wel al een enorme vooruitgang! Ik wens jullie heel veel succes. :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:53

Mag ik vragen hoe lang je haar nu verzorgt.
Wat een verschil zeg ben teuze benieuwd in welke tijd je dit hebt gedaan

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 15:59

Wat een verschil! Op die eerste foto is het meer een nijlpaard dan een paard :=

Op de laatste foto is het echt een mooie haflinger, ze kijkt ook veel blijer de wereld in :-)

Mazikeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:19

Wauw, is het wel hetzelfde paard ?! :oo Super knap van je ts!

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 16:31

@AfricanLady, Ik verzorg haar nu een volledig jaar sinds vandaag! Vooral het terug opleren nam veel tijd in beslag.

Dankjewel! Hoeveel volgers zijn me dat wel niet, ik word gek :')

Verslag van vandaag, aangezien ik toch geweest ben ondanks de broeierige hitte.

Ik ging naar de weide met het idee het bos in te gaan en daar verder te werken, aangezien het zo warm is op de weide, maar die plannen vielen in het water want haar lateral flexion (inbuigen van de hals, ik werk volgens Warwick Schiller en ben van plan ook aan rechtrichten te doen) liet te wensen over. Geen probleem, dan werken we vandaag gewoon aan dat kleine gat in de training, we lossen dat op voordat het erger wordt. Met die instelling ging ik verder met de training, zodus hebben we enkel grondwerk verricht vandaag. Het zijn de kleine stapjes in het begin die het belangrijkst zijn!

Ze is de laatste tijd een beetje gespannen dus dacht ik ook dat te verhelpen vandaag en haar zo rustig mogelijk terug op de weide te zetten. Haar gespannenheid is meestal niet zo hevig aangezien ik er meestal snel bij ben, maar moest ik die spanning laten voor wat het was, dan had ik een heuse volbloed onder mijn toezicht. :') Haar spanning van vandaag was voornamelijk stilstaan als ik naast haar sta. Ze weet dat ik vanaf die plek haar kan vragen om haar achterhand weg te draaien van mij, en daar was ze een beetje nerveus over. Ze zette steeds kleine stapjes weg, omdat ze dacht dat ze toch moest vertrekken. Dus dat was hand op haar rug leggen of desensibiliseren met het touw tot ze stilstond en daarna knipperde. Opnieuw en opnieuw en opnieuw. De lateral flexion was nog steeds bar slecht en verschrikkelijk stijf, maar daar had ik een antwoord voor. Ik moest het antwoord enkel juist uitvoeren, wat ik niet meteen deed. Ik boog mijn hoofd opzij, zij reageerde niet meteen, dus ik bekrachtig mijn suggestie met de leadrope. Het probleem was echter (en je kan het zien op het filmpje als je kijkt naar haar reactiesnelheid) dat ik niet meteen mijn suggestie doorvroeg. Ik nam niet meteen mijn touw bij de hand, wat resulteerde in een tragere respons. Niks mis mee, dat is helemaal een fout van mijn kant en op het einde van het filmpje zie je dat ik het uiteindelijk gevonden had - streng zijn als ze niet meteen reageert. Daarna ging de lateral flexion als een fluitje van een cent, en dat is wat ik wilde hebben. Een dag goed besteed aan training!

Na de training even een paar grote emmer water over gekiept en het zweetmes gaan halen, want Lana was toch ook even aan het zweten na een intensieve galop-draf sessie in de round pen :P

Afbeelding
Zo staat ze trouwens vaak, een beetje werken en daarna rust zal relaxerend zijn gok ik. :')

De filmpjes van de training komen eraan, youtube neemt altijd een tijdje om ze te uploaden, dus vrees niet!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:36

Wat een prachtig type haflinger heb je daar zeg <3
Merk je ook verschil in haar gedrag? :)

Ik vind het knap hoe je je gevoel volgt (en luistert naar het paard!!!) en zoals je ziet: zo kom je het verst!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:03

Wow! Jij bent echt goed bezig met haar, wat een verschil zeg! +:)+

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:08

Ik denk dat dit paard heel erg blij mag zijn dat jij op haar pad bent gekomen. Als ik naar die eerste foto kijk had haar situatie niet veel langer moeten duren..

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:15

EngeltjeS schreef:
Wat een prachtig type haflinger heb je daar zeg <3
Merk je ook verschil in haar gedrag? :)

Ik vind het knap hoe je je gevoel volgt (en luistert naar het paard!!!) en zoals je ziet: zo kom je het verst!!

Ik vind haar ook echt prachtig, zo zie ik ze graag! Ze zit dan ook fantastisch, heel breed, maar daar raak je wel aan gewend en dan kan je op geen dun paard meer zitten. :')

Er is een hoop verschil sinds het begin, maar ik merk dat - zeker na de trektocht een week geleden - ze veel meer energie heeft om op te doen en dat ze soms al wat nerveuzer is. Dat nerveuzere komt denk ik echter van de training - eerst heel responsief maken om ze daarna terug te doen relaxen, en opnieuw. Van koud naar warm, telkens weer!

Op buitenritten stapt ze ook veel beter door, in het begin was het echt een ware slakkengang van 2 km/u als ik mijn ouders moet geloven. :')

Dankjewel trouwens! Ik heb het ook moeten leren (eerst was ik echt véél ongeduldiger dan nu), maar ik ben op de juiste weg en ik neem het maar zoals het komt. Dat is de manier om te kunnen genieten!

Sunrise_ schreef:
Ik denk dat dit paard heel erg blij mag zijn dat jij op haar pad bent gekomen. Als ik naar die eerste foto kijk had haar situatie niet veel langer moeten duren..

Dat had ik ook in gedachten... Ik verbaasde me er enorm over dat ze nog niet hoefbevangen had gestaan. Ze had wél giga scheuren die verticaal liepen in haar hoefwand omdat die het gewicht gewoon niet meer konden dragen... Als je kijkt op de foto's van nu zie je nog op haar linkerhoef een dwarse inkeping die de smid heeft gemaakt om het te doen stoppen met scheuren, en nu ze zoveel gewicht kwijt is zijn die heel goed geheeld. :) Ze loopt wel nog heel gevoelig zonder ijzers,(grind, straten, kasseien,...) dus behalve in de winter loopt ze het hele jaar door op ijzers.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:17

Wauw, wat een verschil zeg! Echt onwijs knap van je!
Ik ben benieuwd, ik blijf dit volgen! :)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 17:26

Hier is al de video van de hooking on - het cirkelwerk. Ze had vandaag een beetje problemen met recht indraaien en niet te snel vertrekken zonder dat ik het vraag, maar dat zijn foutjes waaraan gewerkt werden!

Let op: Dit kan onwijs saai zijn en je kan gerust doorspoelen. Ik laat haar vaak wachten omdat ze een beetje jittery was en niet gemakkelijk binnenkwam. :')

PS: vreemde vegen zijn van het licht, het was nogal fel daar op de berg (daarom ook de zonnebril, short en hoed :P )

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:31

Wauw wat een verschil. Wat ziet ze er nu goed uit! :) Ik blijf volgen. Leuk dat je endurance wil gaan starten! Is echt superleuk en verslavend :P

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:46

Wow wat is ze prachtig! Je bent echt super bezig mag je trots op zijn!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:18

Jeetje, jij hebt echt wonderen verricht. Prachtig! Ik ben heel benieuwd, heel veel succes en plezier :D

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:47

Ben heel benieuwd wat er in de toekomst jullie brengt

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:56

WOOOOW, dat is niet meer hetzelfde paard hoor :wow:
Supergoed bezig +:)+

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 12:57

Skyefate schreef:
Ik vind haar ook echt prachtig, zo zie ik ze graag! Ze zit dan ook fantastisch, heel breed, maar daar raak je wel aan gewend en dan kan je op geen dun paard meer zitten. :')

Als eigenaresse van een tank van een quarter is dit erg herkenbaar :')

Echt heel gaaf om te zien. Altijd fijn als mensen moeite stoppen in een paard waar de meeste het bij zouden opgeven! Ik volg *\o/*

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:04

Sodeju die was dik := Heel knap gedaan, respect! Ik volg ook!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:14

Zonder jou was dit paard er waarschijnlijk niet meer geweest want als je het als eigenaar zo ver laat komen heb je geen verstand of gevoel voor paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:26

Wat een verschil zeg, erg knap hoor! Alleen een dingetje, ik vind haar op de film niet rad lopen. Kan er de vinger niet op leggen en t zijn te kleine stukjes om goed te oordelen, maar ik zie er wat aan. Misschien zou je daar eens kritisch naar kunnen kijken(mocht je dat nog niet doen natuurlijk).
En verder vraag ik me af of haar bouw(breed en erg wijd in het voorbeen) wel gunstig is voor lange afstanden? Dat is een oprechte vraag die misschien andere bokkers ook kunnen beantwoorden. De bouw in combinatie met haar beweging vind ik niet echt gunstig. Hier wil ik je niet op afkraken hoor, maar ik ben meer benieuwd of je daar al eens over nagedacht hebt.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 14:46

Joolien, yep, ze loopt inderdaad niet rad, maar dat ligt niet aan haar - dat ligt aan het feit dat zij niet meer doet dan mij en nogal de grond in aan het sloffen is. Dus ik moet gewoon de ante wat "uppen" om haar écht voorwaarts te krijgen, want zoals je ziet reageert ze wel op het wegsturen, maar niet fantastisch op het voorwaarts gaan. Werkpunt voor de volgende keer! Vooral haar galop houd ze niet aan, zoals je ziet. Ik moet ook nog steeds leren over de WS methode en ik ben nog steeds niet streng genoeg, dus da's mijn fout. :P Bedankt om het op te merken, wel!

En neenee, ik snap dat wel. Ik heb zo al erg veel vragen gehad en het zou dus moeilijk zijn om die opmerkingen zijlings te laten liggen. Om zeker te zijn ben ik het gaan navragen bij de hoefsmid, de dierenarts, en verscheidene endurance-ruiters die met zwaardere rassen op wedstrijd gaan. Omdat ze hoefproblemen heeft gehad met de scheuren, maar die scheuren nu opgelost zijn, heeft ze terug gezonde hoeven. De hoefsmid zei dat dat geen probleem zou mogen geven op lange afstanden, enkel dat ik ze niet zonder ijzers mag starten of lange afstanden doen omdat haar hoeven enorm snel slijten en ze er gevoelig op loopt. De dierenarts heeft haar gecheckt en gezegd dat ze veel beter uithoudingsvermogen heeft dan de meesten van haar kaliber en dat ze erg snel terug op adem is. Waar ik op moet letten (en dit is me ook meermaals aangeraden door de andere endurance-ruiters) is de afkoeling. Ze is snel terug op adem maar ik ga meer water nodig hebben om haar af te koelen als we langere afstanden doen dan 40 km. Ik ben blij dat ik haar dus niet ga verpesten met endurance, dat is zeker!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 15:31

Diep respect hoe je dit paard hebt geholpen! Geweldig!
Ik maak me toch alleen wel een beetje zorgen toch over de manier waarop ze loopt zoals heirboven ook genoemd. Ik denk dat het toch niet helemaal goed zit, en dat het niet alleen " sloffen" is. Ze loopt verre van soepel en dat ga je toch nodig hebben in de endurance. Ik wil absoluut niets aan je methode afdoen en ik kan het mis hebben, je hebt al zoooveel bereikt, nogmaals complimenten. Het zou jammer zijn als het wel zo is.