Wat voor pony kunnen we het beste zoeken???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana76

Re: Wat voor pony kunnen we het beste zoeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 08:53

Klopt over 5 jaar is de situatie inderdaad anders. Mijn idee is dat ik de pony op niveau (training en wedstrijden) ga rijden en dat de meiden daarvan straks als ze wat groter zijn van kunnen profiteren wanneer ze straks wedstrijdjes willen gaan rijden. Het is belangrijk dat de pony qua karakter zo goed is da hij mijn meiden het vertrouwen kan geven. Voorlopig gaan ze er echt niet alleen heen en ben ik er altijd bij als ze gaan rijden.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:02

Zowel een D als een E zijn mogelijk. Bij een D is er 1 die wat robuuster is prettig, zodat ook een volwassene er prima op kan. (connemara's zijn superleuk.... O:) :D )
Wel handig om te kijken naar een pony die ook voor jouw dochters rijdbaar blijven in het sturen en de voorwaartse drang.
Een E zou eventueel ook een wat ranker type kunnen zijn. Leeftijd zegt vrij weinig, maar fijne kinderpony's van 16+ vinden vaak echt nog wel een plekje. Een goede leerpony is 'goud' waard. :)

Kgucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 09:21

Ik zou dan een E of een D pony nemen,maar dan wel jonger dan 10 jaar,dan kun je hem zelf nog wat aanleren (als je het leuk vindt)Dus IK zou een pony van 3/4 jaar nemen,maar dan kunnen je dochtertjes er niet op,dan is een pony van 8/10 jaar verstandig. ;)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:49

Liselot schreef:
marleen_a_a schreef:
Ik zou toch echt niet voor 1 gaan die jonger is dan 10 jaar.

Waarom niet? Ik heb zo'n 10 jaar terug de pony uit mijn eerdere post gehad en die was met 3 jaar en net zadelmak echt zo vreselijk doodbraaf dat je er een kanon naast af kon vuren en een kind van 6 haar in het land kon zetten.
Je moet gewoon gaan kijken en zien hoe ze zijn, de ene pony is de andere niet

Ja daar ben ik het zeker mee eens !
Wat ik alleen wel vind (en tuurlijk zitten er uitzonderingen bij) is omdat oudere paarden meer hebben gezien gewoon minder snel schrikken of spanning oid opbouwen die de kinderen er nog niet goed uit kunnen rijden zegmaar (om maar een voorbeeld te noemen), dit is gewoon voor de pony niet fijn .

En echt waar , een van 3 jaar kan ook heel braaf zijn, dat hangt inderdaad van de pony af, maar over het algemeen genomen...

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:37

Liselot schreef:
marleen_a_a schreef:
Ik zou toch echt niet voor 1 gaan die jonger is dan 10 jaar.

Waarom niet? Ik heb zo'n 10 jaar terug de pony uit mijn eerdere post gehad en die was met 3 jaar en net zadelmak echt zo vreselijk doodbraaf dat je er een kanon naast af kon vuren en een kind van 6 haar in het land kon zetten.
Je moet gewoon gaan kijken en zien hoe ze zijn, de ene pony is de andere niet

mee eens, je moet ze echt goed gaan bekijken en misschien op proef nemen zodat jullie direct merken welk karakter de pony heeft.
Heb zo een vierjarige pony gekocht, die is echt superbraaf, mijn dochter van vijf kan er alles mee wat ze wil en als ze zadelmak is, ben ik ervan overtuigd dat dit een super pony gaat worden dus even zoeken.
Mijn grote merrie is ook maar 1m52 en ikzelf ben 1m68, gaat perfect, wel type quarter dus aan de grovere kant, maar of je kindjes er dan mee kunnen rijden? zal weer van het karakter afhangen.
Kan je er niet twee kopen :+ want tenslotte moet de pony dan wel door drie verschillende mensen gereden worden met drie verschillende beenlengtes, wat het voor hem ook niet makkelijk maakt en die zal ook niet veel momenten van rust hebben :D

Das dan soms weer het nadeel van oudere paarden, dat die al veel meegemaakt hebben en niet meer zo een vertrouwen hebben, had eens een 12 jarige pony, heel schrikkerig en niet te vangen. Maar alles hangt van de pony zelf af.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:48

Het probleem is vaak wel in zo'n situatie als jij de pony op niveau wil rijden. De pony fel/ goed aan de hulpen staat en een top conditie heeft.
Dit is niet altijd makkelijk te combineren mer kinderen die weinig ervaring hebben. Die geven vaak toch nog wat 'onbenullig' een hulp en die kan dan door de pony heel anders opgevat worden. Zo moet hij/zij het tenslotte bij jou ook doen.
Denk dat het wen keuze maken is wat je wilt of een echt uitgebreidde zoektocht doen want ze zijn vast wel te vinden die beide kunnen maar met moeite en dan ook vaak een aardig budget.

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 21:51

Ja met dat probleem zaten wij ook, en wij hebben er voor gekozen om eerst een tussen stap te doen en eerst een B Welsh pony (merrie net 4 en paar maanden onder het zadel) te kopen. Onze dochter (toen net 9) heeft in twee jaar daar prima op leren rijden, ook zonder zadel in alle gangen!
Mijn man heeft met haar gemend, en nu (één jaar) hebben we weer een jong paard (nu 4) Welsh cob part-bred (pools warmbloed) nu 1,62 maar hij was toen we hem kochten 1,57. Ik (ruim 35 jaar rij ervaring) ga pas op hem rijden als hij 5 en half is, omdat hij dan pas sterk genoeg is om mij te dragen zonder dat ik zijn rug verpruts. (ik heb de tijd)
Ook hebben we hem voor de wagen beleerd en ment mijn man met hem, en ik ben voor beide de groom.
Als je de tussen stap niet wil maken, is een Fell pony misschien ook leuk (is net een mini friesje vindt ik).
Of een Welsh cob sectie D (Ruin is goed stabiel) maar dan bovenin de maat.
Wat heel belangrijk is, kies een pony die niet uit de opfok (alleen maar leeftijdsgenoten) komt, maar uit een goede kudde, omdat die voor een goede opvoeding zorgt.
Het is vooral belangrijk dat ook jouw kinderen duidelijk de baas zijn over de pony, training met los longeren in een cirkel zoals Monty en Pat doen, is hierbij een prima hulpmiddel.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:32

Is het geen optie dat je nu een jongere e pony koopt waar je zelf mee aan de slag kunt en voor je kinderen een leuke verzorg/leasepony zoekt rond de 1.20/1.30? Mochten ze het over een tijdje opeens toch niet meer leuk vinden zit je dan niet met een pony waar je zelf niet zoveel aan hebt en mochten ze het na een paar jaar nog wel leuk vinden hebben ze al een ervaren wedstrijdpony.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:08

_Zoe schreef:
Is het geen optie dat je nu een jongere e pony koopt waar je zelf mee aan de slag kunt en voor je kinderen een leuke verzorg/leasepony zoekt rond de 1.20/1.30? Mochten ze het over een tijdje opeens toch niet meer leuk vinden zit je dan niet met een pony waar je zelf niet zoveel aan hebt en mochten ze het na een paar jaar nog wel leuk vinden hebben ze al een ervaren wedstrijdpony.

Lijkt mij inderdaad eerst ook geen gek idee om eerlijk te zijn....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:16

Ik persoonlijk vind dat je concessie moet doen.
Met zijn drieën de pony rijden, wedstrijden en dan nog zoveel verschil in leeftijd en gewicht zou niet mijn idee zijn.
Kinderen moeten leren spelen, met de pony. Moeders hebben vaak ander intentie, iig de moeders met kennis.

Geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt pony te delen met mijn kinderen

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:38

_Zoe schreef:

Lijkt me een mooie middenweg.
De verschillen zijn gewoon te groot.

Ga gewoon kijken naar een leuke E pony, klein paard.
Een jong dier waar jij lekker mee aan de gang kunt en zoek een lease/verzorgpony voor je kids.
Paardrijden moet leuk zijn en leuk blijven, helemaal omdat je meiden nog zo jong zijn.
Maak het niet moeilijker dan het al is.

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 15:06

Voor ons is het financieel geen optie om er 2 pony's op na te houden. Gelukkig hoeft dat ook niet want we hebben een superpony gevonden!!! Een.prachtige 4 jarige Welshmerrie van 152cm met echt een superkarakter. Ze is al een poosje onder het zadel en heeft een goede dressuurpotentie. Daarbij is het een echte lieverd en de kids kunnen alles met haar doen. Ze reden er zo mee weg. We zijn heel blij met ons superpaardje! <3
Hieronder wat foto's, laatste foto (beetje slechte) ben ik op haar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:44

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:00

Gefeliciteerd! Leuk paardje hoor, fijn dat zowel jij als je dochters daar een uitdaging in hebben kunnen vinden!

Leeftijd en hoogte maakt wat dat betreft helemaal niets uit. Een C/D pony van 20 kan zo onder je vandaan rennen en een paard van 5 heel netjes lopen (en andersom). Wat dat betreft kom ik werkelijk alles tegen.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:01

Wat leuk ! Veel plezier met haar !

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 16:10

Wat een leuk koppie. <3
Veel plezier met haar

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:49

Leuk! Precies wat ik voor je in gedachten had toen ik postte! (moest een beetje aan mn eigen denken toen ik hier postte, maar daar lijkt ie dus ook behoorlijk op)

Adriana76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:00

:j

beline1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:41

Wat een mazzel dat je deze lieve merrie hebt gevonden. Ik ben ook echt weg van Welsh, zo heerlijk veelzijdig.
Veel geluk ermee! En leeftijd zegt inderdaad niet alles, want een in karakter een brave pony of paard zijn goud waard.