paard of pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:47

Tessaaaaaaaa schreef:
Nog een laatste vraag. Heeft iemand enig idee welke bloedlijn (dekhengsten) goede nakomelingen heeft voor de in de sport? ik heb dit even opgezocht en vond voornamelijk springpony's. En niet zo zeer specifiek een dressuurpony

Zoek even de uitslagen van het KNHS Divoza kampioenschap jonge dressuurpony's op. Daar staat ook de afstamming bij.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:55

Jamiejoyce schreef:
Wil je persee een goed gekeurde hengst? En wat is de budget?
Ik heb een aantal paarden zien lopen van Special D en ferro vind het mooie paarden en Jazz alleen kunnen dat best hete paarden zijn en dan moet je wel echt ervaring hebben

Edit: dit zijn trouwens paarden

Ik bedoel dus een veulen uit een goede hengst niet de hengst zelf.

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 10:56

0000 schreef:
Tessaaaaaaaa schreef:
Nog een laatste vraag. Heeft iemand enig idee welke bloedlijn (dekhengsten) goede nakomelingen heeft voor de in de sport? ik heb dit even opgezocht en vond voornamelijk springpony's. En niet zo zeer specifiek een dressuurpony

Zoek even de uitslagen van het KNHS Divoza kampioenschap jonge dressuurpony's op. Daar staat ook de afstamming bij.

Zal ik zeker doen bedankt voor de tip

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 12:09

ik zou denken aan duitse rijpony's of Welshbloed. Deze zie je tegenwoordig het vaakst in de hogere sport.
Heidehof's Don Diego bijvoorbeeld heeft supergangen. Inderdaad even bij de uitslagen van jonge dressuurponys:
(https://www.knhs.nl/media/7280/eindstan ... a-2015.pdf) kijken.Daarnaast zou je bij belangrijke wedstrijden even kunnen kijken welke hengsten veel voorkomen.

Tessaaaaaaaa

Re: paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 12:51

Ken je ook goede fokkers bij deze rassen? Wil graag eentje kopen recht van de fokker

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:06

Mijn dochter rijdt ook met een D-pony (NRPS) bij de paarden in het Z2 dressuur. Als je een goede pony hebt, dan kan dit best, maar je mag nog wel soms wat vooroordelen verwachten.
Ook is volgens mij het ZZ-licht het hoogst haalbare niveau voor een pony. Vanaf het ZZ-zwaar moeten ze minimaal 1.60m zijn (correct me if I'm wrong).
Alleen al omdat je hoger in de sport wilt gaan rijden, zou ik kiezen voor een (klein) paard en niet voor een pony.

(Wij doen dit overigens om de pony in de sport te houden totdat ze verkocht is.)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:12

Tessaaaaaaaa schreef:
Jamiejoyce schreef:
Wil je persee een goed gekeurde hengst? En wat is de budget?
Ik heb een aantal paarden zien lopen van Special D en ferro vind het mooie paarden en Jazz alleen kunnen dat best hete paarden zijn en dan moet je wel echt ervaring hebben

Edit: dit zijn trouwens paarden

Ik bedoel dus een veulen uit een goede hengst niet de hengst zelf.

Dat snap ik maar dit zijn goede hengsten met goede nakomelingen vroeg alleen of de hengst waar het veulen van is goed gekeurd moet zijn

Tessaaaaaaaa

Re: paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-15 16:50

Hij moet goed gekeurd zijn ja en ben dan ook bereid hier voor te betalen

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:51

Nou Ik denk dat je voor een goede pony die een beetje goed bewegen kan en capaciteiten heeft toch wel gauw aan een 7000 € zit.
Als je kijkt dat je al leuke jonge paarden voor veel minder koopt. Dan is een pony in verhouding duurder.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:57

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 16:58

Dat denk ik ook (dat een goede D met capaciteiten voor meer duurder is dan een goed jong paard). Goede D pony's zijn zeer zeer gewild. En dan heb ik het over NRPS ponys.
Zou niet weten waarom je 'erop aangekeken wordt' als de combinatie passend is of je met een maat pony of maat paard rijdt.

Ik dressuur niet met mijn pony, omdat ik vind dat ik qua combinatie niet match (1.78 op pony van 1.43). Maar voor endurance geeft dat niets. En dat doen we uitstekend. Overigens nooit maar dan ook nooit commentaar gehad dat de pony te klein voor me zou zijn.

Vind het commentaar van 'het gedribbel van een pony' ook een beetje ver gaan. Een goede pony heeft goede gangen en dan merk je nauwelijks of je op een pony of klein paard zit. Uiteraard is het anders tussen een pony en een groot paard.

Maar je zit gewoon standaard met die minimum schofthoogte voor paarden bij de subtop, zoals hierboven ook al is gezegd. Maar als jij dus een kleiner paardje wilt, neem je toch gewoon een kleine E. Mijn ervaring met grote en kleine is dat klein echt wel super handig is hoor, met van alles.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:07

Evelijn schreef:
agee schreef:
Ook is volgens mij het ZZ-licht het hoogst haalbare niveau voor een pony. Vanaf het ZZ-zwaar moeten ze minimaal 1.60m zijn (correct me if I'm wrong).

Even gegoogled... en minimum schofthoogte voor subtopwedstrijden is 148,1 cm Dus vanaf E-pony (wat in de rest van de wereld ook gewoon als paard wordt gezien)
https://www.knhs.nl/disciplines/dressuur/subtopwedstrijden/subtopwedstrijden-rijden/

Oké, dan heb ik dat verkeerd gezien. Excuus.

Dan zou een goede E-pony een passende keuze kunnen zijn voor TS.

Mochten de kopers in de rij staan voor een NRPS dressuurpony, dan zie ik ze graag komen ;-)

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:08

kitobeer schreef:
Nou Ik denk dat je voor een goede pony die een beetje goed bewegen kan en capaciteiten heeft toch wel gauw aan een 7000 € zit.
Als je kijkt dat je al leuke jonge paarden voor veel minder koopt. Dan is een pony in verhouding duurder.

Voor paardjes dat ik gekeken heb was het minstens rond de 10.000 euro en deze waren dan maar net zadelmak

Tessaaaaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 15:09

agee schreef:

Mochten de kopers in de rij staan voor een NRPS dressuurpony, dan zie ik ze graag komen ;-)

Ik zou graag zo'n pony hebben, rijd nu ook met zo eentje en bevalt me heel erg goed. De pony loopt Z in de dressuur

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 15:34

Tessaaaaaaaa schreef:
agee schreef:

Ik zou graag zo'n pony hebben, rijd nu ook met zo eentje en bevalt me heel erg goed. De pony loopt Z in de dressuur

Je hebt een PB.