terrabeertje schreef:Nee ik heb het hier over vastbinden en dan laten stijgeren. En ja als je het paard te strak vastbindt bij het voltigeren, vind ik dit ook erg slecht.
EDIT nee vrijheidsdressuur is vanuit de VRIJHEID vastbinden noem ik duidelijk geen vrijheid. Vd gaat om samenwerken.
Hier wil ik even wat over zeggen, de paarde bij de voltige staan zo "vastgebonden" maar worden niet achter de loodlijn getrokken. Ze staan ook zo vast omdat ze dan hun rug niet wegdrukken waardoor de voltigeurs steviger staan en dus minder snel zullen vallen en daarbij het paard schoppen oid. En het is beter voor hun rug. Ook staan de paarden bij de voltige lang niet een vol uur vast! Bij ons staan ze eerst 10 minuten los met opwarmen, zodra wij erop gaan gaan ze vast, als we kur (met meerdere personen vrije oefeningen) doen staan ze vast vanwege wat ik hiervoor noemde, en in galop staan ze vast. Vaak mogen ze aan het einde van de les weer los als we in stap in ons eentje de verplichte oefeningen oefenen.
Als je zo vastzetten zielig vind, is nageeflijk rijden dan ook zielig? In de dressuur wordt er ook heel wat achter de loodlijn getrokken wat in mijn ogen niet zieliger is dan vastzetten.