[VOLG] Ons nationale televisiedebuut

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:59

Ik vraag me bij het lezen één ding af: hoe kom je aan zoveel talenkennis? :oo Beheers je alle talen ook actief? (Althans, de niet-dode talen dan. :P ) En, oké, ik vraag me ook wel meer af: in welk tijdschrift verschijnt je artikel? Want dan houd ik die even in de gaten als de uni er een subscription op heeft. :) Ik vind het ontzettend interessant allemaal, voel me echt weer even zo'n klein pennymeisje. :))

Licor

Re: Ons nationale televisiedebuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:37

Het is echt heerlijk om je vol passie te horen praten.. in je verhalen hier hoor je gewoon de passie voor je vak!
Ik ben heel benieuwd naar het boek! Heb geschiedenis altijd interessant gevonden ondanks dat ik er zelf nooit wat mee heb gedaan.. het is fascinerend dat iets wat wel meer dan 100 jaar geleden gebeurd is invloed heeft op wie ik ben, wat ik doe en hoe ik denk

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 22:42

Ik heb een talenknobbel en sprak als driejarige al drie talen. Ik spreek meer dan een dozijn talen, waarvan minstens 7 vloeiend. :o Door een groot taalgevoel heb ik ook een behoorlijke passieve basis. Ik kan die basis zelfs in een avond leren door mensen een taal te horen spreken en herken ook gewoon talen die ik niet spreek (inhoudelijk zelfs, en spreek een taal binnen twee weken vloeiend - behoudens het vocabulaire waaraan ik niet word blootgesteld natuurlijk maar dat is een kwestie van tijd en hersenspinsels die de patronen eruit halen). Daarin herken ik ook direct al taalpatronen e.d. ook al heb ik me de taal officieel niet eigen gemaakt (zoals Pools, Bulgaars of Jakoetisch - ik noem maar wat). Om die reden kan ik dus zelfs uit de voeten met middeleeuwse talen, om maar wat te noemen. :Y)
Het artikel mag (zal) ik na verschijnen ook op academia uploaden dus geen zorgen, uiteindelijk kan iedereen hem lezen. Ik ben voorstander van het zoveel mogelijk beschikbaar maken van kennis. :D In boekvorm komt daar natuurlijk veel meer bij kijken omdat er veel meer kosten mee gemoeid zijn. Om die reden maak ik de foto's en illustraties ook zoveel mogelijk zelf omdat het budget voor professionele foto's erg beperkt is... Helaas... Gelukkig gaat dat fotograferen me ook wel aardig af. *\o/*

Horsies: dat is dus precies de reden dat ik geschiedenis ben gaan studeren. Het verleden heeft onze wereld zo sterk gevormd, zelfs wie en wat we zijn, hoe we denken, hoe we praten, hoe we leven... Dat vind ik heel fascinerend. En ja, ik kan echt heel gepassioneerd vertellen over mijn vak. Ik heb ook wel andere dingen gestudeerd maar geschiedenis is echt mijn ding gebleken. Tijdens mijn studie heb ik geen seconde getwijfeld: dit was het helemaal! :D

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:45

Zo gaaf! :oo
Ik wilde voor docent geschiedenis gaan studeren, omwille van de baankans het niet gedaan. Ga toch maar docent Nederlands doen maar ik ga dit topic zeker volgen! :wow:

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 16:36

Topic loopt toch al een maand en nog maar zo weinig pagina's, verbaasd me. Het is zo enorm boeiend wat je schrijft, kom het topic zelf nu pas tegen, maar ik ga zeker verder mee lezen, niet in de laatste plaats omdat ik zelf ook een fries heb :D

Neem je het iberische paard ook mee in je beschrijvingen? Want die hebben dacht ik toch ook hun stempel wel gedrukt in een bepaalde tijd op de fokkerij?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 17:02

MarlindeRooz: verstandig, hoor. Toen ik begon met studeren twijfelde ik tussen archeologie en geschiedenis. Het werd geschiedenis vanwege de grotere baankans. Toen ik afstudeerde had elke gemeente een archeoloog in dienst en werd de markt overspoeld door HBO geschiedenis docenten. Kak! Nu wilde ik vooral de wetenschap in en schrijver worden ( := ) maar in mijn achterhoofd zei ik tegen mezelf dat ik altijd nog kon terugvallen op het onderwijs. Eh, oeps?

Amable: je treft het! Ik wilde net een update plaatsen toen ik de waarschuwing kreeg dat er een nieuwe reactie was. :D Het Iberische paard (in de bronnen vaak Spaanse paard genoemd) speelt absoluut een rol in mijn boek! Dat kan ook bijna niet anders, omdat ze in de Middeleeuwen en daarna vanaf de Renaissance tot en met de zeventiende eeuw als de voornaamste oorlogspaarden van Europa werden gezien en ook een rol hebben in de ontwikkeling van het Friese paard. Het Friese paard was echter net zo goed een geliefde verschijning, al in de Middeleeuwen. :j In de zestiende en zeventiende eeuw vulden ze zelfs bijna altijd wel een stal bij een edelman die vond dat ie wat voorstelde. Of dat dan in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk-Hongarije of Italië was.

Tijd voor een update. Die gaat dit keer vooral over de Middeleeuwen, waar ik tijdens het schrijven van het artikel mee heb geworsteld en ook nu met mijn boek. Zo erg zelfs dat ik lichtelijk in paniek begin te raken over de naderende deadline. :Y)

Op dit moment hou ik me vooral bezig met het in boekvorm gieten van mijn boek. Achteraf besef ik dat het best ambitieus is om van een artikel van 7.000 woorden een boek te maken van 20-30.000 woorden. Er is genoeg materiaal, maar wàt een werk! Vooral de omschakeling van Engels naar Nederlands is voor mij best een uitdaging. Maar omdat een boek natuurlijk veel meer ruimte biedt om dingen uit te diepen kan ik over interessante bronnen natuurlijk lekker even uitwijden in plaats van ze alleen terloops in een voetnoot te noemen.
Zo duikelde ik afgelopen week weer een paar interessante middeleeuwse bronnen op.
Goed, afgelopen weken heb ik vooral enorm in de knoop gezeten met de Middeleeuwen. Het is wat, ik en de Middeleeuwen. Het is een lange, fascinerende periode, maar de Middeleeuwen en ik hebben een echte haat-liefde verhouding.

Het Friese paard vergaarde bekendheid tijdens de Middeleeuwen. De Friezen stonden toen al bekend als fokkers en handelaren van rundvee en paarden. Friesland, genaamd Frisia, strekte tot de dertiende eeuw langs bijna de hele Noordzeekust van Holland tot Denemarken. In tegenstelling tot de rest van Europa kenden de Friezen geen feodaal systeem en werden daarom de vrije Friezen genoemd. Ze richtten zich al vroeg op handel. De handel in runderen en paarden had daar een belangrijk aandeel in.

In de Bisschopszoen van het Tweede Emsinger Codex uit 1276 wordt bijvoorbeeld verteld over de verkoop van Friese hengsten op de markt in Münster:

'Sket ant hangstar, ther Fresa tho merkede farat, mot ma selle it alrakere tid and tha tolene ielde se, ther a stenden heth.'

(Het is wat, dat Oudfries!)

Maar handel in Friese paarden is niet alleen terug te vinden in de meer voor de hand liggende bronnen zoals charters, oorkonden en registers. Friese paarden werden al in de Middeleeuwen verhandeld tot in Engeland en Frankrijk. Ze bouwden blijkbaar een reputatie op als goede rijpaarden.

In het epische gedicht La chevalerie Ogier de Danemarche uit de 12e eeuw reed niemand minder dan Karel de Grote op een Fries strijdros. Rond 1200 beschreef Jean Bodel Friezen als goede oorlogspaarden: 'Lors monterent Frison as bons destriers crenuz'.

In de Arthurroman Awntyrs off Arthur is ridder Gawain minder te spreken over het Friese paard. Nadat zijn geliefde Grisell (een roan) doodgaat biedt zijn tegenstander Galeron hem de Fries van zijn schildknaap aan: 'go fecche me my freson, fairest on fote'. Sir Gawain slaat dat aanbod minachtend af. Een Fries als strijdros? Een Fries als vervanging voor zijn trouwe Grisell? Nee!

Zo zijn er nog veel meer interessante bronnen die het hebben over handel in Friese paarden of hun rol als destrier of als roncin.

En tijdens De Kruistochten?
Tijdens de Kruistochten streden de Friezen vooral als voetsoldaat. Hun paarden bleven meestal thuis. Maar, als je dan gaat graven kom je ook nog wel eens wat interessants tegen...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 17:21

Wat een onwijs gaaf topic, ben nu pas bij de tweede bericht en hoop dat ze zijn zoals je altijd op Bokt hebt geschreven, keep up the good work :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 16:57

Wat een cliffhanger oh oh oh :):)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 17:16

Wat een onwijs gaaf project. Ik vind het echt heel erg interessant. Als je boek uit komt ga ik het zeker aanschaffen.

(Mocht je nog eens hulp nodig zijn met illustraties, fotografie of nabewerking.. Ik wil best vrijwillig helpen!)

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 21:15

Ik zit nu mobiel maar wil even opmerken dat ik het erg leuk vind dat zich hier weer een aantal (mee)lezers melden!

Ailill: :o ik wist niet dat ik een reputatie had (nee geintje) :)) dankjewel, hoop dat ik aan je verwachtingen kan voldoen!

Piekosjj: de geschiedenis van het Friese paard is best spannend hoor! Het volgt heel interessant mee met de Europese geschiedenis, zelfs daarbuiten. Dus ook over het Friese paard en de kruistochten valt eea te vertellen. Maar een update volgt later. :+

WiancaR: wat leuk, dankje! Dank voor je aanbod! Het is inmiddels wel best kortdag ben ik bang, want mijn deadline bij de uitgever is al 1 oktober. :wow:

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 21:49

Ondanks dat ik niks heb met Friezen, vind ik geschiedenis wel enorm interessant, met of zonder paarden! Ben benieuwd hoe de rol vd Fries zich heeft gevormd met Europa :)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:12

Echt enorm leuk geschreven! En als hij af is wil ik het boek zeker hebben!

Ook voor mij geld dat als je ergens foto's/illustraties voor nodig hebt ik in mijn bestand kan kijken of er wat in zie wat je kan gebruiken :D

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 10:43

GAAAAfFFFFFFFF

super leuk om dit te lezen..

mocht je ooit nog eens wat info vinden over de shire.... ik houd me aanbevolen :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:45

Ik ben zelf net terug uit de bergen van Roemenië, daar werkten we veel met Kisberi paarden, kun je daar eens wat meer over vertellen. Geweldig ras!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 14:31

Piekosjj: dat is een lange geschiedenis, die ik in het kort uit de doeken doe in mijn artikel en uitgebreider op in zal gaan in mijn boek. Het volgt agrarische, militaire, sociale en culturele veranderingen heel nauwgezet. Het ras is dus echt heel sterk gevormd door de Europese geschiedenis.

Sanne_com: wauw, dankje! Ik vind het zelf erg spijtig dat het budget voor afbeeldingen en foto's zo beoerkt is, want het kost me natuurlijk enorm veel extra werk en ik heb dus geen geld om fotograven e.d. te betalen voor fotos, hoogstens bij uitzondering. :( Dat is wel balen. De meeste illustraties moet ik zelf maken omdat er niet echt iets voor is. Zo zal ik morgen naar het landbouwmuseum in Eernewoude gaan om daar een 2.000 jaar oud paardenskelet te bestuderen zodat ik een reconstructie op basis daarvan kan maken van het Friese paard in Romeinse tijd. Daar zijn dus sowieso geen standaardillustraties van... Veel werk, maar gezien de proefillustratie die ik al eerder gemaakt heb wel erg verhelderend! Mocht je wat moois in je bestand hebben stuur me gerust een PB, dan kunnen we bespreken wat er mogelijk is! Gelukkig had ik afgelopen week een mooie stermerrie voor de lens, al werkte het weer helaas niet zo mee.

Bumblebijtje: die informatie is er ongetwijfeld in de archieven, dus wie weet!

Aillil: wat bijzonder, wat bracht je in Roemenië? Kisberi halfbloeden ken ik als de negentiende eeuwse cavaleriepaarden die in opdracht van Franz Jozef werden gefokt te Kisber in het huidige Hongarije, hemelsbreed ong. 75 km ten westen van Budapest. Oostenrijk-Hongarije bestond destijds uit een veelvoud aan etniciteiten en gebiedsdelen, waaronder Transsylvanië en de regio Banat, dat tegenwoordig drie landen beslaat. De Kisber halfbloed werd gefokt uit volbloeden te Kisber. De bekendste volbloeden zijn ongetwijfeld de renpaarden Kisber en Kincsem. De halfbloeden waren bedoeld als prestigieus cavaleriepaard, aangezien de barokke paarden die het Habsburgse Rijk rijk was, vooral de Lippizaner en in mindere mate de als koetspaarden gefokte Kladruber, net als andere barokke paarden in de negentiende eeuw definitief hadden afgedaan als cavaleriepaard. Het bestand fokmerries was enorm uiteenlopend. Engelse Volbloeden werden overigens voor de barokke paarden niet gebruikt, daarvoor werd Arabisch en Napolitaans bloed veel geschikter geacht. Ook deze paarden werden sterk beïnvloed door de veranderingen in de lange negentiende eeuw, op militair maar ook op agrarisch gebied. Dat was dan ook terug te zien in de populatie.

De twintigste eeuw bracht uiteraard nog veel meer veranderingen met zich mee. Na WOI viel het Habsburgse Rijk uiteen en brak oorlog uit tussen Roemenië en het nieuw ontstane Hongarije. In de periode 1918-1920 werden daarbij veel paarden geroofd en naar Roemenië meegenomen. Tegen het einde van WOII ontstond ook veel onrust, door de nazi bezetting en de communistische periode die volgde. Aan het einde van die oorlog werden paarden naar Beieren (dacht ik) verplaatst en die vonden hun weg naar de VS. Vandaar ook dat er Kisberi gefokt worden in Amerika. Kisberi komen in heel Oost-Europa wel voor, hoewel vnl. in buurlanden van Hongarije. Roemenië heeft een deel van de populatie aan oorlog te danken, en de paarden kennen dus een korte, maar vrij onrustige geschiedenis.

Op dit moment heb ik het weer even erg druk met geplande fotoshoots en ook morgen ga ik er weer op uit. Dit keer om een 2.000 jaar oud Fries paardenskelet nader te bestuderen. Een update zal dus nog volgen! Dan zal ik het weer heel even hebben over de kruistochten. Overigens, voel je vrij om vragen te stellen. De inhoud van het boek zal ik hier natuurlijk niet prijsgeven, want ik ben uiteraard afhankelijk van royalties ;) maar vragen staat vrij!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:48

Interessant! Mag ik 1 simpele vraag erin gooien waar ik al jaren mee rondloop? Waarom zijn er tegenwoordig alleen zwarte Friezen en wat is er met de andersgekleurden gebeurt? Soms komt er nog weleens een vos voor weet ik. Maar afgekeurd op kleur en daarom niet ingeschreven als Fries en dan? Werd er dan niet mee gefokt? Of ligt daar een link naar andere fokkerijen

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 14:52

Wat interessant weer! Kladrubers heb ik in Tsjechie mogen rijden.. heerlijke paarden waren dat! Was overigens spot goedkoop en echt een prachtige stoeterij!

Ik zelf ben zeer geïnteresseerd in dravers.. heb in het museum van duindigt en op hun website al veel geschiedenis gelezen en vind dat toch wel heel interessant.. Deze wedstrijden zijn ook echt al eeuwen oud en waren vroeger echt anders dan nu

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 17:17

Anne_GTI: de vraag is simpel, maar het antwoord is wat ingewikkelder! Heel eenvoudig gezegd is het bepaald door het stamboek. Punt, einde discussie. Toch ligt het iets genuanceerder.
Historisch gezien kwam de Fries vroeger inderdaad in meer kleuren voor dan alleen zwart.

Je moet je voorstellen dat de Fries toen al langere tijd steeds meer werd verdrongen door Oldenburgers en kruising Oldenburgers. Ook kleur is heel sterk onderhevig geweest aan de mode van de lange negentiende eeuw. Het aankopen van paarden voor het leger werd bijvoorbeeld steeds meer de taak van de remonte en niet de verantwoordelijkheid van de soldaten. Dat betekende dat er ook steeds meer reglementen kwamen die bepalend waren voor wat voor type paard acceptabel was, tot kleur aan toe! Afwijkende kleuren werden daarom steeds minder vaak geaccepteerd. Daarom hebben Nederlandse warmbloeden nauwelijks speciale kleurtjes en zijn ze overwegend schimmel, zwart, bruin of vos. Roan (zoals bruinschimmels en zwartschimmels) wist zich met name onder de werkpaarden langer te handhaven.

Door militaire eenheden werd vaak 1 kleur gekozen en zo hadden regimenten vaak uitsluitend zwarten of uitsluitend schimmels. Ook bij burgers drong dit door als modegril, vooral mooi eenkleurig voor de koets, en zo werd er steeds meer op kleur gefokt – vooral steeds minder kleurvariatie. Dit soort kleurrestricties in de fokkerij kwamen ook bij runderen voor, overigens. Het werd ook een uiting van raszuiverheid. Een rood kalf uit een zwarte koe en stier werd als een teken van onzuiverheid gezien en daar was een boer echt niet blij mee. Dat terwijl je op schilderijen van voor de achttiende eeuw van Fries bont rundvee net zo vaak roodbonte koeien zag! Het niet langer toestaan van aftekeningen of andere kleuren dan zwart bij het Friese paard is vanuit het stamboek opgelegd. Het ging toen slecht met het Friese landras dat steeds meer concurrentie kreeg van Oldenburgers maar ook Groningers (gefokt uit o.a. Oldenburger hengsten en Friese merries) en zelfs zware trekpaarden. In mijn boek leg ik uit hoe dit precies kwam.
Uiteindelijk waren er nog maar 3 Friese dekhengsten over, waarvan de raszuiverheid zelfs erg relatief te noemen is!
Het stamboek nam in 1928 de laatste bruine merrie op in het bijboek en de laatste vos in 1916. Vanaf dat moment was een bruine of voskleurige Fries geen Fries meer. Dat lijkt natuurlijk nogal willekeurig, want waarom zwart wel en andere kleuren niet? Dat moet je echt zien in de context van die tijd, want echt volstrekt willekeurig was dat niet. In mijn boek wijd ik daar ook een stuk aan. Het hele idee van stamboeken an sich is al een heel ingewikkeld politiek, economisch en cultureel proces geweest. Het in reglementen vastleggen wat dan onder dat ras werd verstaan en wat daar dan buiten viel was net zozeer een samenspel van politieke, economische en culturele aspecten. Zwart kwam vaak of zelfs het vaakst voor, maar historisch gezien absoluut niet uitsluitend zwart. De concurrentie was vaak NIET zwart en wellicht speelde dat ook een rol. Het stamboek zette zich ook af tegen 'de rest'.

Wat gebeurde er met de anderskleurigen? Tja, van alles eigenlijk. Een goed paard had ook toen geen kleur, maar als ze voor de fok niet interessant zijn worden ze voor het werk gebruikt of verkocht. Het Friese landras heeft ook aan de basis gestaan van de Groninger en daar was wel ruimte voor andere kleuren. Al tientallen jaren voordat er sprake was van een Groninger paard werden Oldenburger hengsten (ook wel Ostfriesen met Oldenburgs bloed) ingevoerd en gekruist met lokale landrasmerries ("Friezen"). De reden daarvan is opnieuw een ingewikkeld samenspel van factoren. Ook daar ga ik in mijn boek dieper op in. Naarmate de stamboekrestricties ook meer een kwestie van eer en prestige werden, werd een andere kleur al gauw als pertinent ongewenst gezien. Bruin komt natuurlijk door agouti en is direct zichtbaar, maar vos is recessief en kan zich generaties lang verstoppen. Vandaar ook lichte paniek onder fokkers toen in de jaren 90 enkele vosveulens werden geboren! In Amerika zijn die vossen trouwens een graag geziene verschijning, dus ze belandden niet per definitie in de salami.

Horsies5: de Kladruberstoeterij is erg oud en inderdaad een aanrader om te bezoeken. Het is spijtig dat ik er deze zomer geen tijd voor had want graag had ik diverse barokke paardenrassen in Europa voor het boek op de foto gezet. Het Friese paard heeft overigens ook een link met de Kladruber fokkerij.

De geschiedenis van harddraverijen en ook dravers in Nederland is inderdaad erg interessant. Ik ben er ook al heel wat over tegengekomen, niet in de laatste plaats vanwege de internationale vraag naar Nederlandse en Friese dravers in de rest van de wereld in de 18e en 19e eeuw. Het had lang ook een status aparte tov wedrennen met Volbloeden en dat is terug te zien in het type paard dat voor harddraverijen lang de boventoon voerde. Vakt denk ik ook wel een boek over vol te schrijven. :D

Vandaag heb ik deel 1 van mijn boek officieel afgerond. Nu was ik al langere tijd druk bezig met het tweede en derde deel van het boek (het boek is opgedeeld in thema's om het overzichtelijk te houden) maar ik sleutelde intussen ook aan delen die ik al grotendeels klaar had. Vanavond kan ik dus verder met het al in de steigers gezette tweede deel dat zich vooral richt op de periode na 1879. :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:21

De harddravers en Friezen zijn zeker met elkaar verweven! En de sport was nog niet eens zo heel lang geleden bijzonder populair in Nederland, eigenlijk jammer dat dit zo veranderd is.. daar is overigens ook een documentaire over gemaakt geloof ik.. wist trouwens niet dat er in de 18e en 19e eeuw zoveel vraag naar de Nederlandse paarden was terwijl je het nu altijd hebt over de franse dravers (en Amerikaanse en orlov).
Nou mocht je na dit boek de smaak te pakken hebben voor een nieuwe over de dravers.. ik hou me van harte aanbevolen haha

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 18:43

Wat een heerlijk topic dit. Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in rassen en hoe ze zijn ontstaan. Vreselijk interessant, vooral als er ook nog 'gewone' geschiedenis bij komt kijken. Heb je verhalen dan ook bijna letterlijk met de neus op het scherm zitten lezen. Sommige dingen waren me al bekend maar kan echt genieten van de stukken die dan weer nieuw zijn voor me. Eindeloos genieten. :D
En wat lijkt het me een bijna onmogelijke maar ook fantastische bezigheid om dat allemaal zo uit te kunnen pluizen.
Heel erg benieuwd naar het eindresultaat en tot die tijd lees ik lekker mee.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:56

Nog een volger! Ik heb heel eerlijk gezegd 'niet zoveel' met geschiedenis, maar de manier waarop je schrijft vind ik bijzonder interessant! Ook leuk dat je in je laatste update nog iets over dravers hebt verteld, aangezien ik er eentje heb.

Wat ik me afvroeg, ik dacht in een van je eerste updates te lezen dat de Friezen die vroeger gebruikt werden iets groter dan 1.30 m waren. Wanneer en waardoor zijn de Friezen als ras nu groter dan toen? Is dit ook een wens van het stamboek geweest?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:17

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je boek lijkt me erg interessant om te lezen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:29

Kom het topic pas net tegen, maar wat ontzettend leuk :D

(en ook ik geniet van je schrijfstijl )

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 23:53

Bedankt nog voor het antwoord op mijn vraag. Taalkunde (waaronder taalverwerving) is een beetje mijn guilty pleasure, dus ik vind het machtig interessant als mensen zoveel talen beheersen. :))

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 14:03

Horsies5: klopt, het is een interessante geschiedenis. Harddraverijen behoorden tot volksvermaak – vooral in de lange negentiende eeuw (1789-1914). Dit gold vooral voor de noordelijke provincies, waaronder Holland en Friesland. Dravers uit Nederland hebben aan de basis gestaan van diverse harddraverrassen in die periode. Mocht mijn uitgever er wat in zien lijkt het me leuk ook dat wat verder uit te diepen. Harddraverijen behoren ook tot de Friese en Nederlandse geschiedenis. Eigenlijk is het dan best interessant dat het zich in veel andere landen veel meer heeft weten te handhaven terwijl het echt een deel werd van de Nederlandse cultuur na de Franse tijd.

Pluizebolpum: dankjewel, wat leuk! :D laten we zeggen dat ik echt vierkante ogen heb van de hoeveelheid bronnen die ik inmiddels heb geraadpleegd. Erg veel werk, maar ik hoop dat het resultaat daar ook naar zal zijn!

Esmee_stip: dat vind ik een mooi compliment! Ik hoop ook dat het boek een breder publiek zal aantrekken dan mensen die van Friezen of paarden in het algemeen houden. Het Friese paard is toch echt een stuk Fries én Nederlands erfgoed en dat zie je terug in de geschiedenis. Dat is meer dan negentiende-eeuwse tradities met sjezen enzo. Dat gaat over handel en oorlog!

Je moet je voorstellen dat die echt kleine Friese paarden weinig meer te maken hebben met de huidige Fries. In de IJzertijd en vroege Romeinse Tijd waren ze zo klein. In de Late Romeinse Tijd en vroege Middeleeuwen waren ze gemiddeld rond 136-137. Dat lijkt voor ons natuurlijk énorm klein, maar als je naar omliggende landen kijkt was dat relatief groot. Paarden in het zuiden van Europa en vooral in Centraal-Azië waren veel groter (in dat laatste geval zelfs ong. 500 jaar voor Christus al rond 160!) er was pas sprake van een stamboek eind negentiende eeuw. Het stamboek was echt niet de eerste instantie die eisen rond stokmaat vastlegde. In mijn boek wijd ik daar zelfs een heel hoofdstuk aan. De paarden werden in heel Europa in de Late Middeleeuwen behoorlijk groter, hoewel de meeste paarden in die tijd nog rond de 140-150 groot waren. Wetenschappers denken dat dit komt door een gen: als beide ouderdieren dat gen doorgeven kun je een kasteel van een paard krijgen. Dat gen duikt in die tijd steeds meer op. Ook huisvesting, voer en selectie spelen een rol, maar genen zijn doorslaggevend. Het is dus een kwestie van selectie en omstandigheden geweest dat paarden groter werden of juist niet. Friese paarden stonden erom bekend vrij groot te zijn, net als Friese mensen trouwens. Al in de (late) Middeleeuwen.

Anne_GTI: graag gedaan en dankjewel!

Ladypaard: bedankt! :o

Summerly: via het werk spreek ik ook geregeld taalkundigen en die vinden me ook een erg interessant studieobject, haha. Polyglots zijn denk ik vrij zeldzaam, maar dat heb ik zelf nooit zo ervaren omdat het altijd vanzelfsprekend is geweest. Het helpt natuurlijk wel enorm met bronnenonderzoek omdat je je niet hoeft te laten belemmeren door taal.

Gisteren heb ik een 2.000 jaar oud paardenskelet bestudeerd. Dat was erg interessant. Het diertje was zó klein dat mijn vriend zich erover verbaasde dat het geen veulen of jaarling was. Het is mijn bedoeling het skelet als basis te gebruiken voor een reconstructie van het Friese paard in Romeinse tijd. Eerder heb ik daar al eens een schets van gemaakt, maar die was meer uit de losse pols en gebaseerd op enkele vroege skeletten. Die schets ga ik nu uitwerken met behulp van eerdere gegevens van skeletten en ook dit skelet. Ik heb al gemerkt dat veel mensen het enorm verhelderend vinden om een reconstructie te zien naast een moderne Fries. Het biedt wat perspectief. Een skelet van een paard zegt de meeste mensen toch vrij weinig.

Woensdag zal ik voor de zoveelste tijd weer een middag in de archieven doorbrengen. Na weken van vooral schrijven en evenementen bijwonen is dat eigenlijk weer eens een fijne afwisseling!