sport of fokmerrie kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:40

Ik vind de veronderstelling van dracht combineren met fanatiek rijden echt onjuist.
Het gaat niet samen. Het zal teleurstelling brengen.
L/M gaat alleen met dracht als je recreatief de sport bedrijft. Dan heb je niet het vizier op "junioren".

ET uit het ene paard zal veel duurder uitpakken dan voor én een sportpaard én een fokmerrie gaan :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 19-07-15 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Vesceron

Re: sport of fokmerrie kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:44

Helemaal eens met Dees, vandaar ook mijn vraag die ik stelde.
Met een drachtige merrie fanatiek de sport in lijkt me geen goed plan, het valt ook nog maar te zien hoe stressvol het starten zal zijn voor het betreffende paard en of de dracht dan ook goed blijft gaan.
Daarnaast zijn er merrie's die al vroeg in de dracht erg duidelijk aangeven het rijden niet meer te willen/kunnen, dan ben je er al weer een aantal maanden uit. Lijkt me niet wenselijk als je doel is om voor Junioren te gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:48

wellicht is het voor je dochter leuk om voor een handelsstal te gaan 'werken' als bijbaantje..
zo doet ze veel ervaring op met allerlei soorten paarden en pony's..

ponies mag ze door haar leeftijd ook nog uitbrengen (wat voor een fok/handelsstal interessant kan zijn)..
Tegen de tijd dat ze dan in de paarden moet starten dan is ze misschien ook toe aan jonger bloed waar talent in zit en waarmee ze dan vanaf het begin mee op kan groeien..

als ze het niet belangrijk vind om zo hoog mogelijk te rijden, maar uitdaging ziet in het verder brengen van paardjes, dan is dat wellicht iets voor haar..

dan kun jij een leuke fokmerrie naar je zin aanschaffen (en wie weet wat voor leuk veulen dat voor haar geeft)..

over een paar jaar komt het studeren eraan, op het moment dat ze naar de paarden zou moeten. ze kan dan een bewuste keuze maken om deze overstap serieus en fanatiek te maken met een leuk jong ding, of goed ander paard.. of paardrijden even hobbymatig te houden, lekker met handelsstallen verder te gaan, tot ze haar volwassen leven op poten heeft..

je dochter zit in de positie dat ze in ieder geval aantoonbaar 'kan rijden'.. even tussen aanhalingstekens want het zegt natuurlijk niets over hoe ze het op andere paarden doet.. maar je kunt met een gerust hart aannemen dat ze een recreatiepaardje van 6-10 jaar bijvoorbeeld wedstrijdklaar kan rijden met hulp, of dat ze een paard tot L kan brengen voor iemand.

ik zou de tijd gebruiken om lekker veel ervaring op te doen en de keuze voor een eigen paard wat uit te stellen en tot die tijd dus zelf een fokmerrie te kopen als je dat leuk vind.. dan kun je toch 2-3 veulens op de wereld brengen voordat zij echt een paard moet hebben.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:51

of wellicht haar op weg helpen met 'eigen' middelen opbouwen.. door een leuke pony te kopen die ze op kan leiden en verkopen.. deel van de winst naar jullie voor het onderhoud (werkt natuurlijk alleen als je ze aan huis hebt, anders zal er een negatieve balans zijn :') ).. deel naar haarzelf waarmee ze weer een volgende pony kan aankopen en doorrijden.

ze heeft er een leuke leeftijd voor om een beetje voor haar toekomst bezig te gaan, of om een beetje te werken. en dat geeft haar dan tijd en ruimte om te wachten op het 'paard' (die ze misschien dan t.z.t deels met eigen middelen zelfs kan kopen waardoor ze 'zelfstandiger' is).

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:58

Ik snap het probleem niet je dochter van 14 heeft alleen maar brave dieren gereden, en nu zou je willen kijken naar een paard met talent voor de junioren? Denk je dat dit brave dieren zijn? Een fokmerrie kopen fokken en de nakomelingen voor je dochter? Wie gaar ze zadelmak maken en wie zegt dat zei braaf zijn? De fokmerrie voor de sport gebruiken? Dat is een hele klus voor een jonge meid met ambitie.
Mijn vraag is wil JIJ een paard, of wil je dochter een nieuw paard? Met een correct gereden paard van 5 kan ook het z2 uitgereden worden en een junioren droom nagestreefd worden, je hoeft niet opzoek naar de nieuwe totilas, of het paard wat al klaar staat om de junioren in te gaan.
Ik zou samen met je dochter eens wat stallen afgaan, deze je bedoeling uitleggen en je budget. En dan kan je eens kijken of hier wat tussen zit voor haar. Mijn 5 jarige zou bijvoorbeeld echt w talent hebben daarvoor, is topbraaf en 10.000 is een mooi bedrag voor hem. (Hij staat niet te koop overigens) maar ze zijn er echt wel. Maar maak de keus tussen een correct( karakter, bouw) paard wat misschien geen eyecatcher of benenzwaaier is. Maar je dochter wel samen nee naar hoger niveau kan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 20:01

Is het geen optie om een knappe driejarige te kopen, deze bij een prof aan en door te rijden naar het Z en dat je dochter het paard dan overneemt? Gezien haar Z2 bij de ponys kan ze dan zo verder. For the time being zou ze evt nog een andere D of E Z kunnen klasseren, je kunt je dubbel Z maar binnen hebben ;)

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:52

bigone schreef:
Ik weet niet waar jij kijkt met deze bedragen maar voor prijzen tussen de 7,500 en 10,000 zijn er echt wel goede paarden te koop die aan je wensen voldoen. Garanties krijg je nooit in de paarden, elk dier kan een blessure krijgen maar als jij het hebt over junioren enz dan zal je de sport de eerste jaren toch voorrang moeten geven want zo snel gaat het niet. Je dochter is 14, paard moet nog gekocht worden en ga je voor een jong paard dan moet ze alle klassen door. Geen probleem voor een goed paard en vooral een goede ruiter. Daarbij zegt z2 bij de pony's niets. Kijk hoeveel voorbeelden er zijn van ruiters die zelfs kampioenschappen voor Nederland hebben gereden en nu nog geen deuk in een pakje boter rijden. Wil je het je dochter wat gemakkelijker maken kijk dan toch naar een paard dat de klappen van de zweep kent en al Z2 heeft gelopen, dan kan/moet ze in het Z1 starten en kan ze, als ze goed kan rijden snel doorstromen naar het Z2 en aan junioren wedstrijden deelnemen. Daarnaast kun je via de draagmoeder een goed veulen fokken waardoor ze daar over vier jaar mee kan beginnen.

dochter wil dat allemaal wel maar moeders heeft net iets meer inlevingsvermogen en weet dat junioren nog een hele grote stap is die ze voolrlopig nog niet kan waarmaken, ikzelf financieel niet en zij met haar ervaring.

Leerpaard was in eerste instantie wel de voorkeur maar toch een goed paard koop je niet voor mijn budget, meestal is er onder de 15 altijd een maar aan, bijv. merrie met merriegedrag, of rontgen nie tgoed, of zit echt aan de top ( z22) of simpel papier, maar een compleet plaatje wordt toch best lastig voor dat geld.

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:58

Dees schreef:
Ik vind de veronderstelling van dracht combineren met fanatiek rijden echt onjuist.
L/M gaat alleen met dracht als je recreatief de sport bedrijft. Dan heb je niet het vizier op "junioren".

ET uit het ene paard zal veel duurder uitpakken dan voor én een sportpaard én een fokmerrie gaan :D

ik heb 3 tal merries z2 gereden tot laatste 2 maanden voor de eind dracht dus is echt geen probleem ik verwacht ook niet dat een 5 jarige merrie die net b klaar is komende 2 seizoenen ook z zal gaan starten maar l/m zal echt geen probleem zijn.

Junioren is nie tmijn vizier maar van dochterlief dus daar is wat mij betreft geen focus op wel een goed paard waar ze lekker mee kan werken en waar ik op terug kan vallen voor de fok

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:59

Urielle schreef:
Is het geen optie om een knappe driejarige te kopen, deze bij een prof aan en door te rijden naar het Z en dat je dochter het paard dan overneemt? Gezien haar Z2 bij de ponys kan ze dan zo verder. For the time being zou ze evt nog een andere D of E Z kunnen klasseren, je kunt je dubbel Z maar binnen hebben ;)

nou nee dan ben ik zo door me geld heen, is mij toch echt wat te duur

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:01

Tja, junioren is ook duur, zeker internationaal. Is dat wel een reëel plan dan?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:01

Jodyy93 schreef:
Ik snap het probleem niet je dochter van 14 heeft alleen maar brave dieren gereden, en nu zou je willen kijken naar een paard met talent voor de junioren? Denk je dat dit brave dieren zijn? Een fokmerrie kopen fokken en de nakomelingen voor je dochter? Wie gaar ze zadelmak maken en wie zegt dat zei braaf zijn? De fokmerrie voor de sport gebruiken? Dat is een hele klus voor een jonge meid met ambitie.
Mijn vraag is wil JIJ een paard, of wil je dochter een nieuw paard? Met een correct gereden paard van 5 kan ook het z2 uitgereden worden en een junioren droom nagestreefd worden, je hoeft niet opzoek naar de nieuwe totilas, of het paard wat al klaar staat om de junioren in te gaan.
Ik zou samen met je dochter eens wat stallen afgaan, deze je bedoeling uitleggen en je budget. En dan kan je eens kijken of hier wat tussen zit voor haar. Mijn 5 jarige zou bijvoorbeeld echt w talent hebben daarvoor, is topbraaf en 10.000 is een mooi bedrag voor hem. (Hij staat niet te koop overigens) maar ze zijn er echt wel. Maar maak de keus tussen een correct( karakter, bouw) paard wat misschien geen eyecatcher of benenzwaaier is. Maar je dochter wel samen nee naar hoger niveau kan.

wil je wel ff goed lezen want ik heb nergens gezegd dat we junioren moeten ( dochter wil dat maar ik heb daa rgeen focus op )en ook nergens gezegd dat we de veulens voor ons zelf gaan houden.
Laatst bijgewerkt door florentine1 op 19-07-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:02

florentine1 schreef:
Dees schreef:

ik heb 3 tal merries z2 gereden tot laatste 2 maanden voor de eind dracht dus is echt geen probleem ik verwacht ook niet dat een 5 jarige merrie die net b klaar is komende 2 seizoenen ook z zal gaan starten maar l/m zal echt geen probleem zijn.

Junioren is nie tmijn vizier maar van dochterlief dus daar is wat mij betreft geen focus op wel een goed paard waar ze lekker mee kan werken en waar ik op terug kan vallen voor de fok

Als je nu een M paard koopt zou het wel moeten lukken toch?

florentine1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 21:06

Urielle schreef:

geen junioren is geen focus op ( dochter wil dit wel dus zeurt geen fokpaard te willen)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:09

Weet je, misschien is het tijd om de knop om te zetten en te gaan denken in mogelijkheden...
Bij veel suggesties die hier worden aangedragen lees ik vooral een "ja maar..."

Ik wens je veel succes bij de overwegingen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 21:20

florentine1 schreef:
Urielle schreef:

geen junioren is geen focus op ( dochter wil dit wel dus zeurt geen fokpaard te willen)

Me lijkt dat het dan tijd is om dochter een realitycheck te geven dat junioren er financieel niet in gaat zitten, een werkwillig M paard te kopen met leuke beweging en looks wat ze nog verder kan rijden naar Z2/ZZL en de rest van het geld in een studie potje dat ze straks zelf een kapitaal kan neertellen voor een U25 paard, al dan niet met ouderlijke steun.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:42

florentine1 schreef:
neem van mij maar aan koop je geen jong talentvol paard dat al m loop tzelfs nog geen b-l paard

Echt wel ! :j
Ik weet niet waar jij paarden zoekt, maar rond de €10000 zijn er heel veel fijne netjes opgeleide sportmerries te koop ;ook met predicaten uit een leuke stam.
Je dochter kan heus , met goede begeleiding een correct gebouwd meewerkend paard ,iig naar de Z2 rijden ,en waarschijnlijk nog verder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 11:56

TS volgens mij kan je de dingen best gescheiden houden.

Of je koopt een fokmerrie voor jezelf, of je koopt een sportpaard waar je dochter wat mee kan.

Als je een sportpaard voor je dochter zoekt is het toch niet noodzakelijk om een Z-paard te vinden? Ze kan toch zelf (mits goede instructie) bv. een M-paard met potentieel doorrijden naar meer?

Blijkbaar hebben jullie wel wat ervaring, dan moet het toch niet zo heel moeilijk zijn om een 'verborgen talent' te ontdekken bij een particuliere verkoper bv, voor een redelijke prijs?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:05

amaze schreef:
florentine1 schreef:
neem van mij maar aan koop je geen jong talentvol paard dat al m loop tzelfs nog geen b-l paard

Echt wel ! :j
Ik weet niet waar jij paarden zoekt, maar rond de €10000 zijn er heel veel fijne netjes opgeleide sportmerries te koop ;ook met predicaten uit een leuke stam.
Je dochter kan heus , met goede begeleiding een correct gebouwd meewerkend paard ,iig naar de Z2 rijden ,en waarschijnlijk nog verder....

dat dacht ik nou ook al :)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:10

Als op de junioren geen focus (meer?) is, is er zeker weten voor dat bedrag een meer dan goed, talentvol paard te vinden die met de juiste begeleiding naar Z2 en verder te rijden is.
No offence, maar ik begin me af te vragen waar de issue nu echt zit?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:25

TS: Lastige beslissing

Ik denk dat je het best voor een talentvolle jonge merrie (maar wel één met een werkwillig karakter) kan gaan die ook interessant is om mee te fokken. Je dochter zal dan wel onderaan moeten beginnen, maar juist door het opleiden van een jong paard leer je ook beter rijden, denk ik persoonlijk. Afhankelijk van hoe fanatiek je dochter is en hoe goed het gaat kan je kiezen om wel/niet te fokken. Als ze echt binnen 4 jaar door willen stomen naar Junioren niveau is fokken wel lastig.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:34

Er zijn al veel voors en tegens langsgekomen maar ik wil toch nog graag een belangrijk punt toevoegen. Het is niet bij voorbaat zeker dat een merrie waar je mee gaat fokken, ook geschikt blijft voor de sport. Ik heb zelf ook merries gereden waarmee gefokt werd. In het B en L gaat dat meestal qua belasting heel redelijk, helaas heb ik ook meegemaakt dat op het moment dat er besloten werd een pauze in te lassen qua fokkerij het al te laat was omdat het paard aan de laatste bevalling een beschadiging (scheefstaand bekken) had overgehouden en niet meer in staat was voldoende te verzamelen om leuk Z te lopen. En dan heb ik het nog niet over de merries die jaarlijks overlijden tijdens of vlak na de bevalling. Natuurlijk gaat het (gelukkig) in veruit de meeste gevallen goed, maar evengoed is de mogelijkheid dat het paard tegen de tijd dat ze naar hoger niveau zou moeten al niet meer geschikt kan zijn voor de sport wel eentje om rekening mee te houden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:42

http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... x?pagenr=3
(dit is een hele fijne, wellicht nog wel wat groen. Eventueel een tijdje bij laten rijden door een handige ruiter?)

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=4

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=4

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=5

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... x?pagenr=5

http://www.sporthorses.nl/advertentie/9 ... x?pagenr=5

Ik doe even een gooi...
Aan het hele pakket hangt een prijskaartje, en zelfs als je daar voor kiest kan niet alles tegelijk.
Waarom geen wat jongere merrie (5/6/7), mooie lijn, in de basis goed bevestigd (L/M) niveau.
Het eerste jaar kunnen dochter en paard een combinatie vormen, merrie wordt in dat jaar ook gedekt.
Daarna kunnen ze samen 3/4 jaar doorrijden, door richting de subtop. Wanneer dat bereikt is staat de eerste nakomeling klaar.
Merrie kan dan fungeren als fokmerrie (of je fokt uit de nakomeling) vul zo maar in...
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 20-07-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:48

Als ik het zo lees zit jij met de wil van een puber thuis :Y) Dochter wil dit en mamma moet betalen. In hoeverre is het doel haalbaar, bespreek dit gewoon met haar. Ze kan het wel als doel hebben maar als jullie het niet kunnen opbrengen om op internationale concours te gaan houd het al op. (en geloof me die zijn duur!)

Verder zou ik als ik een 14 jarige thuis zou hebben die zich graag wil bewijzen een leuk leerpaard geven waarmee ze wat kan spelen en de klasses door kan rijden. Weet uit ervaring dat meiden ineens hun eerste vriendje krijgen en druk zijn met examens enz. Dan is rijden ineens minder belangrijk. (en een paard van 14 jaar kan nog best een paar jaar meedoen en kost ook niet de hele wereld)

Wil je wel mee in de droom van je dochter en is het reëel dan zou ik mn eigen plan opzij zetten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:50

Een dierenarts hier in de buurt raadt af een merrie waar je echt de sport mee in wilt te laten dekken. En dat is exact om de reden die 0000 hierboven geeft. Mijn inziens moet je dus een keuze maken:
A) Je zoekt een sportpaard voor je dochter en zul jij je fokplannen voorlopig op een lager pitje moeten zetten.
B) Je zoekt een fokmerrie voor jezelf, met de gok dat je dochter daar tzt op niveau mee kan rijden maar misschien ook wel helemaal niet.

Ik zou gaan voor keuze A, en mij lijkt die 5-jarige Elite-merrie dan geen gekke keus. Er vanuit gaande dat daar ook nog een predikaatrijke merrie-stam achter zit. Want dat vind ik wel een noodzaak voor een merrie die je eventueel ook nog voor de fok wil inzetten.

Met zo’n paard kan je dochter,met goede begeleiding, snel op concours. En gezien de Ibop zit daar zeker potentie in. Kijk dan over 4-5 jaar nog eens waar je dan staat met je dochter qua rijden, studie enz enz. De merrie is dan 9-10 jaar oud, en nog jong genoeg om er een paar veulens bij te kunnen fokken. Besluit je dochter te gaan studeren, dan kan je één van de veulens aanhouden en staat er na haar studie een leuk zelfgefokt jong dier voor haar klaar. En als deze merrie dan ook een sport-predikaat op zak heeft zijn de veulens ook nog eens een stuk interessanter voor de veiling of verkoop.

Is je dochter echt heel ambitieus en getalenteerd, dan is dat tegen die tijd ook duidelijk, en is ook duidelijk of ze wel/niet voor die junioren in aanmerking komt. De merrie is dan zodanig interessant dat de investering in ET ook de moeite waard is.

Je zult op deze manier wat langer moeten wachten op het “terugverdienen” van je investering. Maar goed, paarden en terugverdienen is in mijn ogen toch al een contradictio in terminis.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 12:55

Waarom wil je perse geen talent vol paard met bemerking?

Genoeg talentvolle paarden op niveau die ergens iets op een fototje hebben wat niet aan het standaard beeld voldoet. Maar dit maakt ze niet minder gesschikt als sportpaard..........
(het voordeel is wel dat deze paarden wellicht net wat prijsgunstiger zijn dan 1 die wel op de foto helemaal goed is..) wat nada zegt over de kwaliteiten voor het paard.

Wil je alles helemaal kloppend hebben...volgens het plaatje, dus maat afstamming, kleur, geslacht, predikaten en sport x-ray ..tja dan betaal je daar inderdaad voor.

Die paarden die op het NK hebben gelopen zullen ook niet allemaal brandschoon zijn.....maar dat maakt op een gegeven moment 0,0 meer uit