3e keer rijden met Truffel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:43

Ballard_L schreef:
Super dat je de pony oppakt :) het viel me op dat je zei dat hij nog niet goed zijn balans heeft. Ik zou dan nog niet heel veel bochten gaan rijden maar lange stukken rechtuit. Misschien dat je ook (als je de mogelijkheid hebt) naar buiten kan gaan? Leuk voor de afwisseling en kan hij zijn balans wat vinden onder het zadel :)
Succes!

vanaf de grond beginnen met longeren en controle over zijn houding en dat meenemen naar onder het zadel.. dan zijn juist slangevoltes en wendingen juist erg goed om zijn balans te verbeteren. Als hij de tweede keer ook onbelans in de stap zou hebben gehad, zou ik zeggen, idd.. lange einden rechtuit, het liefst nog ernaast waarbij je zorgt dat hij zijn benen goed plaatst en zijn schouder niet naar binnen of buiten drukt.

maar als de tweede keer al direct verschil merkbaar is, dan zijn juist voltes, slangevolten en wendingen zeer effectief om zowel hem als ts controle te krijgen over balans en houding.

het is geen jong paard dat voor het eerst onder het zadel loopt natuurlijk (daarvoor is het wel belangrijk dat ze eerst leren lopen onder het zadel, daarna pas buigen en wenden.. dit paardje, waarschijnlijk mede door zijn gewicht en het lange niet onder het zadel zijn geweest, moet juist opgefrist worden hoe hij zichzelf rechtop houdt op andere lijnen dan recht uit).

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:50

Zo hé! Die is rond! :wow:

Goed dat je hem oppakt, het ziet er tot zover prima uit.
Wat is de bedoeling met hem na september? Als ie dan weer stil komt te staan zit het gewicht er natuurlijk weer binnen no time aan lijkt me.

Zoe_97

Re: 3e keer rijden met Truffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 18:38

Zolang hij nog bij ons op stal staat zal ik hem af en toe opnemen. Het is de bedoeling dat hij na de winter bij de eigenaar aan huis komt te staan zodat die hem regelmatig kan longeren en misschien rijden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:38

Het is natuurlijk altijd goed om zo'n dikkerd te laten afvallen,maar (en nu krijg ik vast heel bokt over me heen) doe dat dan zonder er zelf op te gaan zitten,hij heeft 't al moeilijk door de honderden extra kilo's aan zijn eigen lijf,met ongetrainde soieren,zet hem aan de longe of dubbele lijnen en op een gezond dieet,als het toch maar tot september is.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 13:40

freeride schreef:
Het is natuurlijk altijd goed om zo'n dikkerd te laten afvallen,maar (en nu krijg ik vast heel bokt over me heen) doe dat dan zonder er zelf op te gaan zitten,hij heeft 't al moeilijk door de honderden extra kilo's aan zijn eigen lijf,met ongetrainde soieren,zet hem aan de longe of dubbele lijnen en op een gezond dieet,als het toch maar tot september is.

hij wordt ook aan de longe getraint, maar een staptraining onder het zadel lijkt me niet veel kwaad te kunnen. Ook is het voor de eigenaar (die een beginner is op het vlak van rijden), fijner as de pony wat doorgereden is als hij er weer op gaat kruipen als hij hem aan huis heeft staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:47

Staptraining is juist heel goed voor zo'n dik paard. Stappen, net boven zijn tempo, liefst buiten, 1-2 uur veel rechtuit en heuvel op en af als dat kan, dit 3/4x per week en de rest aan de longe of rustige baktraining om soepel te maken. Dat was het advies wat ik van de DA kreeg voor mijn dikzak. En dat werkt enorm goed. De kilo's vlogen er af. Uiteraard wel in combinatie met dieet (alleen ruwvoer, gras met strookbegrazing en een vitaminebrokje).

Hier kun je ook nog wel wat tips vinden: [VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht

Succes met deze uitdaging!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:50

Ik moest eerlijk gezegd wel even lachen toen ik hem zag :') Maarja, goed van je dat je hem oppakt +:)+