Wat vinden jullie van sporen in de B?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:41

Een paard hoort te vertrekken als je been geeft.
vraag je geen tempo dan hou je ze gewoon stil.

Ik vind het zo veel stoerder om zonder te rijden dan met!
Laten zien dat je dier op zachte kuitdruk wijkt of aanspringt.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:45

Ik rij zelf op wedstrijd in de B, maar thuis gaat de training hoger dan dat. Vanaf volgend seizoen gaan we ook in L1 starten.
Natuurlijk heb je in de B nog niet echt sporen nodig, maar zijn ze wel handig om kleinere hulpen te geven. Als je een nogal flegmatiek paard hebt dat niet altijd meteen reageert kan je tijdens je proef toch moeilijk flink been gaan geven of je zweep erbij halen. Gewoon subtiel eventjes met het spoor wakker maken en dat ziet er voor mij ook een stuk netter en vriendelijker uit, heb er meerderen zonder sporen zien rijden die letterlijk gaan flapperen met hun benen.

ElineCath

Re: Wat vinden jullie van sporen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:50

Ik vind toch dat dit onderdeel is van de basis, been is reactie. Ook zonder spoor. En dat zal zeker niet bij elk paard even makkelijk te bereiken zijn, maar als je nu al sporen gebruikt, wat dan wanneer je echt de verfijning nodig gaat hebben?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:57

Nicolien schreef:
Ik hoop dat ik van TS even mag inbreken in haar topic om hier een vraag over te stellen.
Ik rij zelf op een manege en rij sinds kort met sporen op een paard waar ik altijd op rij.
Niet om haar voorwaarts te rijden, maar omdat ik bij zijgangen, moeilijkere oefeningen e.d. zoveel impuls kwijt raakte dat ik echt mijn hakken erin moest schoppen om haar voorwaarts te houden in die zijgang/moeilijkere oefening. Ik heb het hierover gehad met mijn instructrice en sindsdien rij ik met sporen.
In plaats van 4x been leg ik 1x mijn spoor aan, zoveel fijner voor mij, maar ook voor het paard lijkt mij.
Wat vindt bokt hier nu van? Ik rij niet officieel, wel onderling (F17), dus bij officiële wedstrijden zou ik met dit paard al snel sporen dragen. Nu besef ik me wel dat ik een manegepaard rij, waarbij iedere ruiter andere hulpen geeft en dat het wel een andere situatie is dan iemand die met een eigen paard start.

Je spreekt jezelf wel tegen, want niet voorwaarts is niet voorwaarts, of dat nou op de grote volte is of bij schouder binnen. Dus om je vraag te beantwoorden, vind ik dat je de sporen niet om zou moeten hoeven om je paard voorwaarts te houden, zou er dan ook aan werken om ze steeds meer af te laten. Been, harder been, tik met de zweep. Dan leren ze het echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:11

Ik train thuis op M- niveau, altijd zonder sporen. Dat gaat prima, met SB etc. heb ik het niet nodig. Op wedstrijd wil hij nog wel eens hard gaan uit enthousiasme en doen alsof ik geen binnenbeen heb. Daarom heb ik altijd een spoortje om zodat ik subtiel door kan komen om hem te laten buigen om mijn binnenbeen en te laten reageren met wijken. Dit krijg ik ook zonder spoor voor elkaar maar dan ben ik langer bezig met losrijden. Dan is meneer moe door het langer losrijden waardoor ik impulsverlies heb in de proef. Daarentegen start ik af en toe zonder zweep omdat ik dat toch nauwelijks gebruik en in het M niet meer toegestaan is. Ik denk dat iedereen het lekker voor zich moet weten bij correct gebruik :)

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:47

liekec schreef:
Nicolien schreef:
Ik hoop dat ik van TS even mag inbreken in haar topic om hier een vraag over te stellen.
Ik rij zelf op een manege en rij sinds kort met sporen op een paard waar ik altijd op rij.
Niet om haar voorwaarts te rijden, maar omdat ik bij zijgangen, moeilijkere oefeningen e.d. zoveel impuls kwijt raakte dat ik echt mijn hakken erin moest schoppen om haar voorwaarts te houden in die zijgang/moeilijkere oefening. Ik heb het hierover gehad met mijn instructrice en sindsdien rij ik met sporen.
In plaats van 4x been leg ik 1x mijn spoor aan, zoveel fijner voor mij, maar ook voor het paard lijkt mij.
Wat vindt bokt hier nu van? Ik rij niet officieel, wel onderling (F17), dus bij officiële wedstrijden zou ik met dit paard al snel sporen dragen. Nu besef ik me wel dat ik een manegepaard rij, waarbij iedere ruiter andere hulpen geeft en dat het wel een andere situatie is dan iemand die met een eigen paard start.

Je spreekt jezelf wel tegen, want niet voorwaarts is niet voorwaarts, of dat nou op de grote volte is of bij schouder binnen. Dus om je vraag te beantwoorden, vind ik dat je de sporen niet om zou moeten hoeven om je paard voorwaarts te houden, zou er dan ook aan werken om ze steeds meer af te laten. Been, harder been, tik met de zweep. Dan leren ze het echt wel.

Tsja als het mijn eigen paard was, dan gaf ik je helemaal gelijk. Maar ik rij 1x per week op dit al wat oudere paard (19 jaar) en om nou elke keer bij het oefenen van de zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers, wijken) dit te gaan doen... Dat kost mij teveel tijd, waardoor ik geen goede oefening kan uitoefenen. In een manegeles kan ik niet de rest ophouden omdat het mijn paard meer tijd kost om een oefening uit te voeren. Qua galop e.d. was ze zonder sporen ook goed voorwaarts, maar moest ik meer werken met mijn benen en bijtikken waardoor het een onrustig beeld gaf en ten koste van mijn houding ging. Nu leg ik mijn kuit aan, reageert ze te weinig, draai ik even mijn spoortje erin en hoef ik daarna geen extra been meer te geven. Gaan we springen, draag ik geen sporen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:58

Nicolien schreef:
liekec schreef:

Tsja als het mijn eigen paard was, dan gaf ik je helemaal gelijk. Maar ik rij 1x per week op dit al wat oudere paard (19 jaar) en om nou elke keer bij het oefenen van de zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers, wijken) dit te gaan doen... Dat kost mij teveel tijd, waardoor ik geen goede oefening kan uitoefenen. In een manegeles kan ik niet de rest ophouden omdat het mijn paard meer tijd kost om een oefening uit te voeren. Qua galop e.d. was ze zonder sporen ook goed voorwaarts, maar moest ik meer werken met mijn benen en bijtikken waardoor het een onrustig beeld gaf en ten koste van mijn houding ging. Nu leg ik mijn kuit aan, reageert ze te weinig, draai ik even mijn spoortje erin en hoef ik daarna geen extra been meer te geven. Gaan we springen, draag ik geen sporen.

Nee das nou net het jammere van manege's. Maar niks aan te doen, probeer iig met de gewone gangen zo veel mogelijk been zweep te gebruiken, anders wordt hij/zij straks ook nog laks op je spoor.

Ohana_91

Re: Wat vinden jullie van sporen in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 22:06

Klopt dat is inderdaad het jammere... Ja klopt! Dat doe ik ook echt, vergeet vaak ook nog dat ik met sporen rij dus dan roept mijn instructrice: gebruik je spoortje nu! En dan denk ik: oh ja... En ik hoop dat ik dat gevoel nog lang heb, dat ik sporen niet voor vanzelfsprekend ga zien.