Opzoek naar ervaringen met het kopen van een eigen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:17

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg?
Ik had zelf een jaar rijervaring en vanaf het begin had ik een verzorgpony. Mijn moeder en broer hadden wel meer ervaring, dus die hielpen mij met de pony's.

Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf?
Zoals ik hier boven al zei, mijn moeder hielp mij altijd. En ze is nu nog steeds mijn groot. :j

Deel je de (maandelijkse) kosten?
De stalling van mijn paard betalen mijn ouders en de stalling van mijn fjord deel ik met mijn moeder.

Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht?
Ja, bij mijn verzorgpony.

Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt?
Ik kan altijd op de plek terecht waar mijn verzorgpony stond. En ik laat de paarden altijd een aantal dagen wennen en begin met grondwerk.

ilaan

Re: Opzoek naar ervaringen met het kopen van een eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:17

Wil nog even toevoegen dat ik mijn paard heb gekocht na een kwartier / 20 minuten proefrijden zonder te keuren. Dit is allemaal goed gegaan en gelukkig trof ik hele eerlijke en nette verkopers! Maar zo gaat het helaas niet altijd, hou daar wel goed rekening mee. Ik zou het niet weer opnieuw zo doen :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:25

Ik rij vanaf mijn 7e paard, lange tijd paarden verzorgd en ook in de paarden gewerkt.

Mijn vriend helpt me veel (o.a. door les). In principe doe ik alles zelf maar wegens omstandigheden wordt ze nu volledig verzorgt. Ik krijg ook les van buitenaf. Als ik mijn vriend niet als back-up had gehad, dan had ik nooit een 3-jarig paard gekocht.

Nee, die betaal ik zelf. Ook aanschaf heb ik zelf betaald.

Ja, ze kon op mijn vroegere werk terecht. Daarna verhuisd naar mijn schoonouders aan huis.

Tsja, je bent interessant dus als je jezelf een beetje sociaal opstelt leer je snel zat nieuwe mensen kennen. Toen mijn paard aankwam heeft ze eerst op stal gestaan, dag erna gelijk de weide op. Langzaam paard voor paard aan de kudde geïntroduceerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:39

Ik heb mijn hele leven al pony's en paarden gehad. Na heel veel verschillende pony's kreeg ik op mijn 15de van mijn ouders mijn eerste paard. De tweede kocht ikzelf op mijn 22ste. Daarna volgden er nog drie.

Toen ik heel klein was kreeg ik natuurlijk hulp, maar vanaf ik een jaar of 10 was zorgde ik onder toezicht wel zelf voor mijn pony. Voeren, uitmesten, verzorgen en natuurlijk rijden. Voor mijn paarden heb ik altijd zelf gezorgd.

In mijn ponytijd werd alles voor me betaald. Toen ik al 15 jarige mijn eerste paard kreeg moest ik gaan werken om bij te kunnen dragen in de kosten. Ik had al gauw een zaterdagbaantje waar ik veel kon verdienen, maar waar nodig sprongen mijn ouders bij. Vanaf mijn 19de betaal ik mijn paarden zelf.

Ik heb mijn paarden aan huis.

Ik heb vroeger op een dressuurstal gewerkt en nam mijn paard toen wel mee voor elke keer een x-aantal maanden. Ik vond het heel leuk en veel luxer dan thuis. Ik kon zo goed door trainen, ook in de winter. Toch heeft de paarden aan huis mijn voorkeur.

Als er een nieuw paard bij komt dan heb ik deze natuurlijk zelf gekocht en bij het bezichtigen probeer ik het karakter al een beetje te beoordelen. Ik wil natuurlijk dat het paard goed in de groep past en ook bij mij. Op mijn eerste paard na heb ik allemaal jonge paarden gekocht, dus proefrijden is er niet bij dan. Ik heb wel altijd een wensenlijstje gehad van waaraan een paard moest voldoen en in tegenstelling tot veel andere verhalen kom ik ook wel thuis met het paard wat ik in gedachten had.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:45

Paar jaar manegelessen, 2 verzorgpaarden, 1 ½ jaar een lease paard
De staleigenaresse waar t ex-leasepaardje stond (die ook mij les geeft) is met ons meegegaan.
Die betaalt mama :D
Ja, ik was al anderhalf jaar bekend op die stal
Ik was al bekend op de stal waar ik nu sta, mensen waren positief geïnteresseerd. :j Paardlief ging meteen lekker in z'n nieuwe stalletje staan. Hij kwam dinsdag aan, ben er woensdag al op gaan zitten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:51

Ik was een jaar of vier toen ik voor t eerst op een pony gezet werd. 35 jaar later kreeg ik van mijn vader mijn eerste paard.

Ik had niet veel hulp, een keer per week les en stalgenoten die als encyclopedie gebruikt wilden worden

Nee heb altijd alles zelf betaald.

Ja, een stal waar ik al jaren kwam ging uitbreiden en daar heb ik dus aangegeven dat ik wilde gaan huren

Paard mocht een week in een aangrenzen wei aan de wei waar de hele kudde stond. Die wei was ongeveer 12 hectaren, heel groot dus en toen hij er eenmaal bij mocht had hij voldoende ruimte om enge beesten uit de weg te gaan.

SMDR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:52

Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg? Jaar of 9
Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf? Werkte op dat moment op een dek/handel en pensionstal waar mijn paard kwam te staan voor de verkoop en ik moest hem doorrijden. Klikte goed en mijn baas heeft me daarbij geholpen. Daarnaast ook mijn tante waar ik eerder altijd de paarden voor gereden had.
Deel je de (maandelijkse) kosten? Betaal alles zelf
Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht? Mocht op mijn werk blijven staan. Nu inmiddels verhuisd naar een andere stal
Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt
Rustig laten wennen op stal en in de weide.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:58

Ik heb eerst 7 jaar een fjord verzorgd/gereden. Hier heb ik ook op leren rijden.
Daarna 11 maanden een haflinger verzorgt.
Maar je leert het meeste pas als je een paardje van jezelf hebt, en niet kan terug vallen op de eigenaren.

Ik heb heel veel hulp gehad van een stalgenootje. En als ik nu iets niet weet, kan ik haar nog steeds raadplegen.

Mijn paard is helemaal van mijzelf. Dus betaal alles zelf.

Stalletje was al 4 maanden toegezegd aan me voordat het zover was.
Staleigenaar wist dat ik in maart op zoek zou gaan, maar dat werd al januari.

Mijn merrie kwam in de winter aan, met paar dagen later sneeuw.
Die heeft de eerste tijd alleen gestaan, wat ze gelukkig toen niet erg vond.
En toen het beterder weer werd, is ze aan de kudde geintroduceerd.
Eerst zij in de bak en de andere een voor een in de wei ernaast, en toen dat goed ging. Mochten ze een voor een samen in de bak.
Doordat er 2 dagen later sneeuw was gevallen heb ik de eerste 3 weken haar alleen kunnen poetsen en soms een stukje gewandeld. Dit was wel goed voor onze band, en om aan elkaar te wennen.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:11

Ervaring? Reed al 5 jaar op manege maar ik kreeg vroeger een eigen paard omdat mijn ouders er ook alletwee mee gingen rijden.
Veel hulp gehad? Ja maar later bleek dit niet de goede hulp. Dit was van de lesgeefster op die manege maar zij had ons dit paardje helpen uitkiezen maar zij kende de oude eigenaren en dit was echt niet het paard voor ons. Deze lesgeefster kende er ook te weinig van.
Kosten delen? Zoals eerder gezegd was het voor mij & mijn ouders dus ik betaalde hier niets voor enkel de spullen die ik zelf wou en niet persé nodig waren.
Plek op stal? Ja die had ik. Wel geen datum afgesproken gewoon als het paard er kwam.

Nu was dit mijn eerste paard en heb ik hierna 2 andere paarden gekocht (de eerste is verkocht omdat hij echt niet voor ons geschikt was, heel schrikachtig en nerveuze arabier voor beginners := ). Mijn 2e paard heb ik in totaal andere omstandigheden gekocht en dit was veel beter (hem heb ik ook al 5jaar). Op stal gekocht via de lesgeefster waar ik naartoe was gegaan met eerste paard. Hij stond daar op stal en was dus ook niet nieuw op stal.

Vorige week is mijn nieuwe paard er ook gekomen. Hij had al een stal omdat mijn oude paard hierin stond en dan verplaatst zou worden om permanent van zijn pensioen op de wei te genieten. Hij is de eerste dag op de paddock gegaan voor een paar uurtjes en staat nog op stal. Binnekort gaat hij wat meer op de paddock en dan in de kuddes op de wei. Ik reed op dag 2 al een half uurtje en zal deze week ook al les nemen. Wel hebben we overal eerst enkele keren aan de hand gestapt zodat hij kan wennen aan de nieuwe omgeving.

Veel succes als je een paardje gaat kopen!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 17:04

Leuk :) kan me voorstellen dat je je dat afvraagt.

Toen ik eindelijk mijn 1e paardje ging kopen, had ik al 3 jaar geen paard gezien :+
De 2e waar ik bij ging kijken werd dan ook mijn 1e paard.. Niet laten keuren en verder nergens naar gekeken. Ik had geen verstand van beenstanden en ik had nog nooit gehoord dat paarden een rustigmakend middel konden krijgen bij verkoop :P
Het leken leuke mensen en een leuk paardje.
Zondag avond had ik haar voor het eerst gezien, en 1x gereden.. Dinsdag had ik haar al gekocht :D

Dit klinkt misschien als een verhaal waarbij er iets mis is gegaan, maar het is allemaal goed en het is een super lieve merrie :)

- Hoeveel ervaring had je voordat je een eigen paard kocht/kreeg?

Ik heb 9 jaar les gehad op een manege, ongeveer 3 jaar verzorgpony's gehad en heel wat buitenrij-ervaring opgedaan.

- Had je veel hulp daarbij of deed/doe je alles zelf?

Op de manege krijg je eerst natuurlijk hulp van de instructeurs bij opzadelen en dergelijke. Mijn moeder was toen eigenlijk bang voor paarden, dus die was alleen mee om te kijken :P
Met buiten rijden deed ik wel altijd alles zelf..

- Deel je de (maandelijkse) kosten?

Eerst niet, maar nu wel weer even.. Mijn ouders betalen op het moment de helft van het stalgeld aangezien ik een tijd geen baan had.
Ook hebben zij de aanschafprijs van mijn merrie betaald <3

- Had je al een plek op een stal voordat je het paard kocht?

Ja, in principe wel.. maar omdat ik daar nog niks van wist bleek dit niet een geschikte stal te zijn..
Ik ben er ook na 2 dagen alweer weg gegaan :P

- Hoe gaat dat als je een met een nieuw paard op een nieuwe stal komt?

Toen mijn merrie op de nieuwe stal aan kwam, wordt je natuurlijk begroet door de stal eigenaren en wijzen ze je eventueel een box.
Ze vloog de trailer uit en stond snuivend in het rond te kijken want ze kwam eerder eigenlijk nooit van huis.
Toen hebben we haar gelijk bij de groep in het weiland gegooid, (er stonden ongeveer 15 merries in die weide) de oude eigenaar was hierbij. Dit had ik nu nooit gedaan, beter even rustig aan :P