Moeilijke beslissingen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:32

Punz schreef:
LOL Dieseltje...
Laat ik nu net eens besloten hebben "mijn" ras niet te noemen ( zie profiel :D )

Is overigens van oorsprong een Iers springpony ras. Spríngen kunnen ze dus wel! Galopperen ook!
En mijn kleintje doet het met mij tussen de paarden ook heel goed in de dressuur. En ik ben géén talent :D :+ :D

Haha ja altijd gezegt, komt er ooit 1 bij dan wordt het een connemara! Vind het over het algemeen zulke stoere pony's met een fijn karakter(maar goed ik hou van een pony karakter) mis dat in een new forrest(grote maat) heel erg. NRPS idem trouwens

Punz

Re: Moeilijke beslissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:35

Pony karakter: check!
Ierse humor: check, check, check :D :D :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:40

elisedcl schreef:
Iedereen enorm bedankt. Ik besef inderdaad dat ik me zeker niet mag vastklampen aan 1 ras. Ik vind springen heel leuk maar het is niet dat ik in de hoge wedstrijdsport wil belanden. Af en toe een wedstrijdjen is voldoende. Ik ben zelf namelijk nog niet zo een held in springen maar ik doe het wel super graag. Ik heb al parcour van 90 cm gedaan.

Kijk, dat is een belangrijk antwoord op de vraag.

Want hoewel en fjorden en arabieren en welsh-cobs zijn die prima springen, zijn dat de uitzonderingen op de regel.

Als je niet in de hogere wedstrijdsport wil belanden word je keuze eigenlijk alleen maar moeilijker, want dan gaat het dus vooral om karakter en dan kun je werkelijk bij elk ras terecht komen :D .

Overigens vind ik type's als arabieren ( en dravers ) 'makkelijker' in de omgang dan de meeste Welsh cobs die ik ben tegengekomen en met het sporttypischer fokken van de Fjorden zie ik ook daar wel eens wat teveel pit gecombineerd met koppigheid :') .

Denk dat een connemara nog niet eens zo'n slecht advies is. Ze zijn alleen wel vaak iets prijziger :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:42

Inderdaad. nog een reden waarom ik het ras niet genoemd heb ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 15:43

Bedankt, voor de eisen die ik heb. Wat zou ongeveer de prijs zijn?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 15:46

Ga eens wat vergelijken op verkoopsites, lekker plaatjes kijken, verhaaltjes lezen en prijzen vergelijken.

Heb je iemand met verstand van paarden in je omgeving die met je meekan? Je instructeur? Als je gaat kijken en proefrijden is zo'n ervaren persoon bijna onmisbaar. Ze kijken mee, ze weten wat bij je past, ze kennen de paardenwereld en helpen je met een goede koop.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:37

Kelly_ann schreef:
Ga eens wat vergelijken op verkoopsites, lekker plaatjes kijken, verhaaltjes lezen en prijzen vergelijken.

Heb je iemand met verstand van paarden in je omgeving die met je meekan? Je instructeur? Als je gaat kijken en proefrijden is zo'n ervaren persoon bijna onmisbaar. Ze kijken mee, ze weten wat bij je past, ze kennen de paardenwereld en helpen je met een goede koop.

Bedankt voor de tip, dit was ik zeker al van plan :)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 16:49

Leuke zoektocht ben je mee bezig , mijn ervaring met dieren is niet zo rasgebonden.
Mijn Arabier is zeer cool maar heeft veel uithoudingsvermogen , Mijn new Forester is een trouwe ziel kan alles ( springen , mennen , buiten rijden , dressuur ) dit is een ras waar ik je op wil wijzen , toevalligerwijs kwam ik hem tegen en wens iedereen die start met een eigen paard zo n dier toe !
Draver is ook bij mij als nuchter en ongecompliceerd maar toch loopvermogen .( een leuke draver kun je voor een zeer leuke prijs aanschaffen )
Het zal een zoektocht voor je worden naar een karakter wat goed bij je past .Succes

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:47

Een New forest is ook erg leuk , zijn veel verschillende bloedlijnen in (zoals bij alle rassen eigenlijk wel) en zijn zeer geschikt als spring en wandelpony. Maar ik vrees niet dat TS ermee zal kunnen deelnemen aan wedstrijden? Ik weet niet of ze groter worden dan 1m48.

Kijk je eigenlijk eerder naar kleine paarden TS? Ik heb zelf een BPW waar voornamelijk holsteiner inzit, is niet al te groot en een echt allroundertje.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 17:53

DezeNaam schreef:
Een New forest is ook erg leuk , zijn veel verschillende bloedlijnen in (zoals bij alle rassen eigenlijk wel) en zijn zeer geschikt als spring en wandelpony. Maar ik vrees niet dat TS ermee zal kunnen deelnemen aan wedstrijden? Ik weet niet of ze groter worden dan 1m48.

Kijk je eigenlijk eerder naar kleine paarden TS? Ik heb zelf een BPW waar voornamelijk holsteiner inzit, is niet al te groot en een echt allroundertje.

Ik kijk inderdaad eerder naar kleine paarden. Ik heb me altijd veel beter gevoeld op ponys dan op paarden, maar als ik af en toe een wedstrijd wil doen zal ik tg wat groter moeten kijken. Maar 1 m60 is echt wel het maximum voor mij :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:59

Ik zou zeggen ga van je voorkeuren eens bij een keuring kijken, dan krijg je een idee van types en karakter en spreek de eigenaren eens een keertje aan, die zullen je graag te woord staan over hun ras.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:04

Misschien kom je wel heel toevallig een kruising tegen van de rassen die jij noemt :+

DominiqueDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:06

Wat een leuke zoektocht!

Kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij de rest. Zoek voor jezelf uit wat je wil/kan/wil leren en zoek daar een paardje op uit.

Heb zelf jaren een welsh x Arabier gereden. Super pony, springen als de beste, met dressuur stond iedereen met hangende mond langs de kant. Ze was 1.31 hoog, sprong 1.10 en wist iedereen in te pakken met haar dressuurpassen (ik hoefde vrij weing te doen, alle knoppen zaten erop ;-)). Super eigenwijs, heel pittig, maar wat een geweldig beest!

Ik rij nu een geweldige PRE, zij is echt een paard dat je opzoekt, bij je wil zijn, steun en leiding zoekt. Een mooie ervaring, zeker omdat de welsh Arabier totaal haar eigen weg durfde te gaan en heel stoer was.

Kijk goed wat bij je past! Veel plezier!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 18:19

Bedankt voor de tips iedereen! :D Vanavond weet ik meer, ik zal jullie op de hoogte houden :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:28

Wat leuk, op zoek naar je eerste eigen paardje! Veel plezier bij de zoektocht!

Heb je al eens gedacht aan een draver? Ruitje die je hier ook al wat tips gegeven heeft, schoolt dravers om tot allround paardjes. Met zulke paardjes kan je een hoop plezier beleven! Euh, het is niet de bedoeling reclame te maken :) maar het lijkt me ècht de moeite je in dit type paard te verdiepen.

Welsh Cobs kunnen een pittig karakter hebben hoor.

Veel succes!!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 20:18

In 1 van mijn vorige topics heb ik alles gevraagd over de kosten van een eigen paard. Ik heb nu net alles voorgelegd aan mijn ouders en ze gaan het nog eens samen bekijken. Ze hebben het meeste schrik voor de combinatie van werk, paard en mijn studies... Binnekort weet ik meer en kan ik misschien eindelijk opzoek naar mijn "Droompaardje" :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:27

ik heb zelf een Welsh Cob.En die is alles behalve lomp.Die van mij houd wel van afwisseling.
en zijn zeer veelzijdig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:38

Leuk! Heel veel succes en vooral veel plezier met je zoektocht. Probeer er echt de tijd voor te nemen om te onderzoeken wat je wil en zie het echt als een leuke en mooie ontdekkingsreis.

Hopelijk stemmen je ouders ermee in en kan jou zoektocht beginnen!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:00

Ik heb met mijn ouders al afgesproken dat de maximum prijs 2000 euro is. De rest van de afspraken weet ik binnenkort en dan kan het pas echt beginnen :)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:55

elisedcl schreef:
Ik heb met mijn ouders al afgesproken dat de maximum prijs 2000 euro is. De rest van de afspraken weet ik binnenkort en dan kan het pas echt beginnen :)

Ik bedoel 3000

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 10:23

Hallo iedereen,

Voor degene die het zich afvroegen, ik heb eindelijk de duidelijkheid waar ik om vroeg.
Na jaren halve stal paarden te hebben, heb ik nu de toestemming om eindelijk aan mijn eigen paard te beginnen! Geen paarden meer moeten delen, niet meer moeten luisteren naar wat ik moet doen, geen geld meer steken in paarden die niet van u zijn, eindelijk mijn eigen paard! Ik heb nu in augustus herexamens, en als deze goed genoeg zijn voor mijn ouders mag ik in september beginnen zoeken, als dat niet zo is moet ik wachten tot de volgende examens en weer proberen enzovoort... Ik ga me volop inzetten, want ik wil in september met trots een topic kunnen openen waarin ik mijn nieuwe aanwinst aan jullie voorstel :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:38

Dat is goed nieuws! Goed je best doen, dan kun je in september op zoek naar een eigen paard. Succes!