Wanneer is het verstandig om een paard te kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zebra89

Re: Wanneer is het verstandig om een paard te kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:18

Wanneer het verstandig is is lastig te bepalen als buitenstaander. Ik heb op mijn 16e ook een paard gekocht....was dat verstandig? Nou ik werd er wel gelukkig van....maar....
- mijn relatie (toenmalige) ging uit, geen tijd meer voor en had me niet beseft hoeveel tijd eigen paard kost
- mijn paard werd ziek toen ik 19 was, 5500 euro dierenarts kosten gehad (betalingstermijn 14 dagen!)
- toen ik mijn HBO studie volgde en op stage moest toen ik 18 was naar het buitenland, had ik toch écht een probleem

Dus nee, spijt niet zeker niet. Of het verstandig was....
Ik zou persoonlijk nog even wachten tot na je studie. Zeker omdat dit je eerste paard wordt. Ik heb na het overlijden van mijn merrie (ik was toen 20) 4 jaar gewacht tot ik mijn nieuwe paard heb gekocht. Vier jaren gespaard, genoten dat ik met oud en nieuw niet op 'paarden vuurwerk controle' hoefde maar gewoon keertje uit kon. Op vakantie geweest. En vooral: Gespaard ;)

En nu heb ik een nieuw paard. Dit is een veel bewustere keuze geweest en merk echt dat dat veel relaxter is als wanneer je paard, studie, vriendjes en alles moet combineren (en ja, ik zei toen ook, oooh maar ik geef niets om uitgaan, jongens en studie kan ik makkelijk combineren...)
maar heel marktplaats staat vol met paarden die weg (moeten) gaan omdat de baasjes een studie, baan in het westen of stage in het buitenland moeten doen.

Dus persoonlijk: misschien is een bijrijd of lease paard een goede (tussen) oplossing zodat je weet wat het inhoud en er makkelijker afstand van kan nemen als het toch lastig te combineren is.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:20

Als de financiën het probleem niet zijn,dan kun je wel eens onder tijdsdruk komen te staan.

Je zit nog op school,straks studeren...op jezelf wonen,stage.Uitgaan is er niet of nauwelijks bij,je moet werken...studeren of met je paard bezig zijn.Het zet je sociale leven best onder druk.
Wil niet zeggen dat het niet kan maar is wel erg pittig.

Het is soms erg zwaar om 24/7/365 verplicht klaar te staan voor je paard.Of je nu moet werken of studeren of ziek bent.
Denk dat het verstandig is om eerst een tijd een privé paard te gaan verzorgen,zo kun je kijken of je het kunt bolwerken en of het in de winter met -10gC en een dik pak sneeuw nog steeds leuk is om bolletjes te bikken :+
Hoe je dat kunt combineren met werk/studie en sociaal leven...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:23

Eerst een hele grote buffer opbouwen. Kan je niet even tijdelijk leasen?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:32

keavyseancy schreef:
ik ben een tijdje gestopt met rijden, maar het begint nu toch weer te kriebelen. Alleen ik heb echt niets met de manegepaarden in mijn buurt, ze rijden zoveel uur op een dag in een groep van 15 paarden op elkaar geplakt. Toen ben ik een paar keer gaan rijden op het paard van een kennis, en dat was zo ontspannen. En ik leerde zoveel meer, maar mijn vraag is dus nu wanneer is het verstandig qua rijniveau om te beginnen aan een paard? Ik was sowieso niet van plan om een jong of nog groen paard te kopen, en financieel red ik het ook.

Ik denk dat je er goed aan doet om inderdaad wat op paarden van kennissen/vrienden te rijden. Daar leer je inderdaad meer van. Misschien mag je ook een keer alleen wat met zo'n paard doen, dan kun je zien hoe 'zelfredzaam' je inmiddels bent.

Als je weinig ervaring heb doe je er goed aan om op een goede pensionstal te gaan staan waar je goede begeleiding met de verzorging en met het rijden kan krijgen.

Het is goed om je daar van te voren in te verdiepen. Ga eens kijken of je ergens een fijne stal kan vinden waar je zou willen staan.

Zoek een paard wat bij jou en je niveau past. Waar je vertrouwd mee weg kan rijden.

Dus welk rijdniveau moet je minimaal hebben is te zwart/wit om te stellen. Het ligt echt aan het paard en de hulp die je er bij krijgt. Zelfs als je nog nooit op een paard heb gezeten zou je het succesvol kunnen leren op je eigen brave paard met dagelijkse begeleiding van een goede instructeur, om maar een voorbeeld te noemen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:39

Als je het gewoon lekker vindt om een paar keer per week te rijden op een paard wat geen manegepaard is is de meest logische keuze een bijrijdpaard of leasepaard.

Het probleem van een eigen paard is dat rijden (hetgeen je aangeeft leuk te vinden) maar een onderdeel is van het hebben van een paard. Het grootste gedeelte is namelijk de verzorging en de zorgen van een paard plus de kosten waar je te maken mee kunt hebben. En het feit dat het een verantwoordelijkheid is die je neemt voor veel jaren van je leven die ook nog eens veel geld kost.

Laten we zeggen dat je een paard koopt van 15 die nog 15 jaar leeft en je 300 euro per maand kost (er even van uit gaand dat het nooit ziek wordt want dan gaan de kosten ineens veel harder). Dan heeft je paard als het sterft meer dan 50.000 euro gekost in zijn leven. Dan tellen we de tijd die het kost nog niet mee.

Als je twijfelt of het 'lijkt je wel leuk' moet je het dus zeker niet doen. Maar als het je grootste hobby is en je droom; dan wel doen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:42

Een beetje positiviteit kan ook wel hoor. Je hoeft niet bij voorbaat alle spoken en beren voor de komende tien jaar al uit de weg te ruimen....

Ik kocht mijn eerste pony toen ik 15 was, mijn moeder heeft door de jaren heen echt wel financieel bijgedragen waar nodig, maar spullen e.d. kocht ik zelf. Tijdens mijn studie ben ik altijd fanatiek blijven rijden, dat ik vanwege de paarden niet op kamers kon vond ik geen probleem en de reistijd in de trein was erg geschikt om te studeren :+ Naast mijn verdere opleiding en nu een drukke fulltime baan nog altijd meerdere paarden van mezelf en ik geniet er nog iedere dag van!

Hoeveel geld er op de bank had gestaan als ik de paarden niet had gehad wil ik niet weten := Maar eerlijk is eerlijk: geld maakt niet gelukkig en het plezier dat ik van de paarden heb zou ik voor geen goud willen missen. (en ja, ik moet straks nog terug naar stal om met een kreupel paard te stappen en morgen voor mijn werk doe ik dat om 6 uur weer....)

En mocht het toch tegenvallen: paarden kunnen ook weer verkocht worden. Op bokt lijkt dat een no go, maar als iedereen zijn paard tot de dood hield zou er ook niets te koop komen voor mensen zoals TS ;)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:55

Mijn ervaring is dat je van jezelf moet weten of je de verantwoordelijkheid aan kan, financieel maar ook zeker qua tijd. Ik ben nog steeds blij dat ik mijn paard heb gekocht toen ik een vaste baan had, ná een leuke studententijd. En als je met regelmaat wilt lessen, wedstrijden starten enzo, dan gaat daar ook een paar honderd euro naartoe. Het is voor mij de mooiste hobby die er bestaat, maar het is meer 'way of life'. Oftewel, heel veel wordt er op aangepast.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:57

Nooit.
Maar leuk is het wel! :D

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:11

gomir schreef:
Een beetje positiviteit kan ook wel hoor. Je hoeft niet bij voorbaat alle spoken en beren voor de komende tien jaar al uit de weg te ruimen....

Ik kocht mijn eerste pony toen ik 15 was, mijn moeder heeft door de jaren heen echt wel financieel bijgedragen waar nodig, maar spullen e.d. kocht ik zelf. Tijdens mijn studie ben ik altijd fanatiek blijven rijden, dat ik vanwege de paarden niet op kamers kon vond ik geen probleem en de reistijd in de trein was erg geschikt om te studeren :+ Naast mijn verdere opleiding en nu een drukke fulltime baan nog altijd meerdere paarden van mezelf en ik geniet er nog iedere dag van!

Hoeveel geld er op de bank had gestaan als ik de paarden niet had gehad wil ik niet weten := Maar eerlijk is eerlijk: geld maakt niet gelukkig en het plezier dat ik van de paarden heb zou ik voor geen goud willen missen. (en ja, ik moet straks nog terug naar stal om met een kreupel paard te stappen en morgen voor mijn werk doe ik dat om 6 uur weer....)

En mocht het toch tegenvallen: paarden kunnen ook weer verkocht worden. Op bokt lijkt dat een no go, maar als iedereen zijn paard tot de dood hield zou er ook niets te koop komen voor mensen zoals TS ;)

Ben ik met je eens....als iemand écht weet wat een paard inhoud....ik kwam niet van een manege....ik heb eerst ruim 4 jaar bijrijdpaard gehad, begon met uurtje rijden per week, eindigde met bijna volledige verzorging. Pas toen ben ik overgegaan op eigen paard

Verkopen kan idd altijd. Maar zou beetje pijnlijk zijn als dat zo is omdat je geen idee hebt wat het inhoud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 21:22

"Whoever said that money can't buy happiness, never owned a Horse" :D

Maar nee, hier ook iemand die op d'r 16e een paard gekregen heeft, maar de rest vd kosten ook gewoon zelf betaald.
Ts, als dat in jou geval ook zo is (dat je alles zelf betaald) moet je er vooral over nadenken of je dat er voor over hebt, want je houdt weinig over ;)

Of je het qua tijd red kan je het beste zelf inschatten. Maar hou er rekening mee dat je straks (misschien) gaat studeren en het dan weer allemaal anders gaat...

En verder qua niveau... Ga lekker kijken en een hoop paarden rijden, zorg voor een goede instructrice maar vooral... Dat je een klik hebt met t paard ;)
Succes! :D