Ik heb meningen nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:35

Sonja schreef:
TS, ik zit even te kijken wat voor paard je hebt, maar zag daar niets over.
Wel zie ik je een oproep doen wie er met je naar Sziget zou willen.

Budgettaire kwesties blijven altijd een kwestie van inkomsten en uitgaven. Uitgeven kun je je geld maar 1 keer.
Een keuze KAN dus ook zijn om bepaalde uitgaves (zoals bv vakantie) niet te doen, zodat je van het geld dat je dan bespaart, de basis van het spaarpotje voor je paard aan kunt leggen...

Is jouw paard geschikt voor manegewerk? Zo ja, dan mag je mij wel PB'en met wat gegevens over 'm, dan wil ik wel even kijken of ik wat voor je kan betekenen.

Het gaat om haar:
http://www.bokt.nl/markt/ad/343545/verz ... gezocht-16
Helaas ben ik echt bang dat het geen geschikt manegepaard zal zijn, ze is behoorlijk eenkennig. Natuurlijk zou ik het kunnen proberen, maar dat is dan wel mijn laatste optie.
Inmiddels heb ik ook dat sziget plan uit mijn hoofd gezet, mede omdat ik pas sinds heel kort weet dat ook mijn recht op stufi etc. vervalt. Vakantie's doen we echt nooit, en zijn al in geen jaren uit eten oid geweest. Het is dus ook niet dat ik andere prioriteiten heb, want ik heb echt alles voor haar over! Maar als je als 18 jarige alles zelf moet betalen (ook mobiel abonnement, kleding etc.) word het allemaal helaas knap lastig...

HappyBuddha

Re: Ik heb meningen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:42

Wat een reacties allemaal, bedankt voor alle moeite die jullie doen!

Wij staan al op een van de goedkoopste stallingen, en de halfpension stallingen zijn wel zo ver fietsen dat het voor mij geen doen is om tussen school/stage/werk door daar nog heen te gaan...

Deze opleiding duurt nog 2 jaar, daarna wil ik echt graag nog naar het HBO. Dus het duurt nog een poos voordat ik ook daadwerkelijk een vaste baan heb.
Het zou ook echt heel zonde zijn om haar te verkopen, maar ik heb nu een beetje een idee van: zou je nu niet beter voor jezelf en je gezin kunnen kiezen? Aangezien het geld wel echt hard nodig is. Daarbij als ik haar verkoop voor een redelijke prijs (hoef echt niet de jackpot voor haar), zou me dat al erg verder kunnen helpen in het studeren en die dingen.

Lenen bij DUO zijn we inderdaad naar aan het kijken!

Over mijn vader, nee helaas is hij niet verplicht alimentatie te betalen. Dat heeft de rechter toen besloten gezin zijn inkomsten. Daar ligt nog een heel verhaal achter, maar dat bespreek ik liever niet zo op internet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:46

Je kunt via de rechter opnieuw laten bepalen of je vader nu wel voldoende inkomen heeft om te betalen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:47

Ik weet niet of het zo is in NL (hier in België wel):

Maar de alimentatie kan je zelf aanvragen met toestemming van 1 vd ouders, alimentatie komt van de overheid en dit word op de ouder hun rekening gestort om de maand.
Inkomsten hebben hier niets mee te maken dus, want het is geld dat je KRIJGT bovenop je loon.

Mijn vader heeft het ook niet breed en heeft toch echt wel al mijn kindergeld moeten afstaan aan mij, dit word nu ook meteen op mijn rekening gestort vd instantie zelf.

Verder zou ik je paard gewoon verkopen..wat houd je tegen om haar nog te houden? Je bent 18, verdient niet genoeg en als er iets in nood moet gebeuren kan dit niet.. ga je aub niet in de schulden werken voor een paard, je zal later nog genoeg tijd hebben waarbij je in goede omstandigheden een paard kan kopen.

Op dit moment is verkopen gewoon het beste, wees eerlijk naar jezelf en het paard toe.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:50

Verkopen zou ik zo zeggen. Misschien is er wel iemand op stal die je paard wilt overnemen ?
300€ ben je heel snel kwijt als er een akkefietje is en met 100€ per maand hou je echt helemaal niets meer over voor jezelf. Ik denk dat je er goed aan doet haar te verkopen.

Je studie is belangrijk en qua financien moet je ook aan jezelf kunnen denken. Als je studeert komen er ook nog stages bij en misschien zelfs buitenlandse projecten en dergelijke. Je kunt beter een verzorgpaard hebben in jouw geval vind ik. Ik ben ook niet rijk hoor, maar 300€ betaalde ik al gemakkelijk aan mijn DA voor een paar draadjes in mijn hond te naaien, laat staan als je paard eens uitglijdt, koliek heeft, een trap krijgt,...
Vind je heel verstandig klinken en denk echt dat je met je paard inzit, maar soms moet je ook aan jezelf kunnen denken. Je krijgt met een fijn diploma en meer inkomsten nog tijd zat om paarden te gaan houden en misschien ben je tegen dan al zo druk met andere dingen dat je er niet meteen nog één wilt.
Tenzij dat je paard voor jou echt het allerbelangrijkste is en je echt tot het uiterste bereid bent om het te kunnen houden...maar dan zou je dit topic niet openen denk ik.
Ik vrees dat je snel gefrustreerd gaat raken als al je medestudenten plezier maken en kunnen reizen terwijl jij je tussen het studeren door uit de naad werkt om je paard te kunnen onderhouden en met 100€ per maand moet zien rond te komen.

Sterkte welek beslissing je ook neemt :(:)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:50

Uiteindelijk zul je zelf de keuze moeten maken. Als je een gezond paard hebt, zal ze vast een goed/ leuk huisje kunnen vinden.

Je moet kijken of jij het het waard vind of niet. Het is hard werken en het brengt soms behoorlijk wat zorgen met zich mee en je zult wr behoorlijk veel dingen voor moeten opofferen. Voor mij is dat het waard en waard geweest maar er zijn ook genoeg mensen die voor verkopen kiezen.

Voordeel is natuurlijk wel dat je nu nog tijd hebt om een geschikt huisje te zoeken. Als je geld op is en je moet haar opeens verkopen zul je minder kritisch kunnen zijn op eventuele kijkers.

Ik zou niet zonder mijn paard kunnen en zou hem alleen verkopen als ik echt niet anders zou kunnen. Dingen opofferen voor hem vind ik niet erg want voor hem voelt het niet als oppfferen. Je gezin is natuurlijk ook heel belangrijk. Voor mij is was thuissituatie juist een belangrijke reden om hem te houden. Voor jou is dat weer anders :).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:51

Dan weet ik dat ook niet, ik ga niet tussen mijn ouders inzitten over die dingen. Ik weet wel dat hij het niet betaald, en er zou vast wel een goede reden voor zijn, maar ik denk dat ik niet de juist persoon ben om me daarmee te bemoeien helaas. Daarbij geld dat tot je 18e toch? En dat ben ik ook al bijna. Mijn recht op stufi vervalt helaas ook hierdoor dus vandaar dat het allemaal wat ingewikkeld in elkaar zit...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:54

Ik ben 19 en krijg nog steeds alimentatie.. dit is tot je gaat gaan werken, eenmaal gedaan met school/studeren dan krijg je ook niet meer.
Je moeder kan dit gewoon zelf bij de instantie aangeven die dit bedrag uitkeren aan de ouder, jij staat onder haar en woont bij haar in..
dus dat geld bekomt tot jullie en niet je vader.

Je moet haar niet gevoelsmatig aanhouden als je weet dat het voor beide beter is dat ze een andere goede thuis heeft. Jij kunt dan sparen en eventueel bijspringen voor je moeder mocht ze hulp nodig hebben + je gaat studeren waardoor er niet veel tijd zal zijn.

Een paard is een luxe en niet voor iedereen weggelegd. :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 13:55

betadine schreef:
Verkopen zou ik zo zeggen. Misschien is er wel iemand op stal die je paard wilt overnemen ?
300€ ben je heel snel kwijt als er een akkefietje is en met 100€ per maand hou je echt helemaal niets meer over voor jezelf. Ik denk dat je er goed aan doet haar te verkopen.

Je studie is belangrijk en qua financien moet je ook aan jezelf kunnen denken. Als je studeert komen er ook nog stages bij en misschien zelfs buitenlandse projecten en dergelijke. Je kunt beter een verzorgpaard hebben in jouw geval vind ik. Ik ben ook niet rijk hoor, maar 300€ betaalde ik al gemakkelijk aan mijn DA voor een paar draadjes in mijn hond te naaien, laat staan als je paard eens uitglijdt, koliek heeft, een trap krijgt,...
Vind je heel verstandig klinken en denk echt dat je met je paard inzit, maar soms moet je ook aan jezelf kunnen denken. Je krijgt met een fijn diploma en meer inkomsten nog tijd zat om paarden te gaan houden en misschien ben je tegen dan al zo druk met andere dingen dat je er niet meteen nog één wilt.
Tenzij dat je paard voor jou echt het allerbelangrijkste is en je echt tot het uiterste bereid bent om het te kunnen houden...maar dan zou je dit topic niet openen denk ik.
Ik vrees dat je snel gefrustreerd gaat raken als al je medestudenten plezier maken en kunnen reizen terwijl jij je tussen het studeren door uit de naad werkt om je paard te kunnen onderhouden en met 100€ per maand moet zien rond te komen.

Sterkte welek beslissing je ook neemt :(:)

Bedankt! En de punten die jij noemt dat is het ook gewoon.

Vriendinnen gaan dit jaar op vakantie, dat kan ik niet. En als 18 jarige wil je ook gewoon een keer lekker kunnen shoppen, uit kunnen gaan, ooit op vakantie en die dingen. En ik ben echt bereid om het te laten vallen, maar ook wegens dat ik alleen nog in het weekend naar haar toe kan, weet ik niet of ik dat allemaal opgeteld waard vind.

Daarbij komt inderdaad over een jaar een buitenlands project er aan voor mij, waar ik dolgraag aan mee wil doen, maar dan moet ik dus wel het geld hebben.

En ik denk aan de ene kant dat het een groot stuk rust geeft om niet zelf voor de kosten op te kunnen draaien, maar ik geniet er wel van om uren met haar in het bos te hobbelen etc. Maar dan twijfel ik ook weer van, zou ik dat zelfde plezier niet kunnen vinden op een manege?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:58

TS er staan ZO veel paarden in onze omgeving (ik zit maar een dorp bij je vandaan) die een bijrijder zoeken... Als jij besluit te verkopen, heb je zo weer wat te rijden zonder dat je vast zit aan manegelessen.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:00

alimentatie plicht is t/m 21 jr zeker wanneer je nog naar school gaat.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:07

Even op een rijtje:

-je zou graag een keer op vakantie willen
-je zou graag een keer willen shoppen
-je zou graag een keer uit willen gaan
-je kan alleen in het weekend naar je paardje
-je wil het buitenlandse project graag doen
-het zou je rust geven om zelf niet meer voor de kosten op te draaien

Dit alles bij elkaar zou ik, als ik in jouw schoenen zou staan, toch voor verkoop gaan. Je bent nog zo jong en je wil nog zoveel leuke dingen gaan doen, die je waarschijnlijk aan je voorbij moet laten gaan omdat je je paard houdt. Misschien is een verzorg/bijrijdpaard iets voor je? Wel de lusten, niet (alle) de lasten. :)

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:09

Misschien kijken naar een goedkoper stalling? Bij een boer in de buurt bijvoorbeeld? Of bij iemand die een maatje voor zijn paard zoekt? Of zelf een weilandje huren en daar een schuilstal op zetten op wielen? Dat zou wel veel geld besparen!

Zelf heb ik mijn pony aan huis. En dat kost mij maar minder dan 100 euro per maand. En een kaal weilandje huren is meestal ook zo duur niet.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:25

Jemig soof. Wat den poedersuiker situatie wist je dit al
Langer. Dat je vanaf je 18 alles zelf moet betalen? Anders kon je Steeds een Zakzentje apart( kan nog wel maar niet veel) legge, wat sonja zegt. Klopt helaas niet. Hier in mijn buurt is bijna niets te vinden kwa verZorg paarden(zocht er zelf 1).

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 14:40

Dit wist ik nog niet zo lang helaas, anders kon ik inderdaad wat meer sparen. Heb zelf al wel een aantal keren een bijrijdpaard aangeboden gekregen dus ik denk dat ik altijd wel wat achter de hand heb.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:44

Das idd. Kl**en
Hopelijk vind je er 1.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:45

Zelf zoeken is lastig. Helaas.

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:10

Ik zou een advertentie plaatsen voor Lease paard of gezelschaps paard

Je blijft dan wel gewoon eigenaar op papier maar in praktijk zijn de kosten voor diegene, uiteraard wel allemaal onder contract, dan kan je zelf ook een periode bepalen, zeg 2 jaar. na die 2 jaar kan je kijken in welke situatie zit je dan. Kan je haar zelfstandig bekostigen en alle andere dingen ernaast die je graag wil doen of heb je er vrede mee dat ze bij een ander is, wellicht kan die persoon haar als nog kopen.

Ik heb ook een gezelschapspaard van een ander bij mij paard staan, goede afspraken maken en vast leggen scheel je heleboel drama.;-)

Succes met je moeilijke beslissing, goed alles over denken en afwegen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:17

Kan je niet iemand vinden waarmee je het paard kan "delen"? Dus een soort van lease, maar dan niet helemaal weg, voor een paar dagen per week? Een betalende bijrijder, maar dan anders zeg maar.

Dan kan je delen in de kosten wat het makkelijker zal maken voor je.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:43

Delen en paard verleasen kan ook ontzettend verkeerd gaan..

Als je alles wil blijven doen naast je paard: verkopen.
Wil je alles voor je paard opzij zetten; gooi hem de verzekering in voor de ziektekosten en hou elke rooie rotcent voor je paard. En als het dan na een jaar niet werkt, sois.

Dat zijn eigenlijk de 'opties' die je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:14

doezel2 schreef:
wat sonja zegt. Klopt helaas niet. Hier in mijn buurt is bijna niets te vinden kwa verZorg paarden(zocht er zelf 1).

Paarden genoeg bij te rijden in Goor, Markelo, Rijssen, Holten. Maar misschien voor jou geen match, dat kan natuurlijk.

SophieFT schreef:
Dit wist ik nog niet zo lang helaas, anders kon ik inderdaad wat meer sparen. Heb zelf al wel een aantal keren een bijrijdpaard aangeboden gekregen dus ik denk dat ik altijd wel wat achter de hand heb.

Mocht het zo ver komen en je hebt je paard verkocht, dan kun je bij ons ook gerust eens binnenlopen om kennis te maken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:21

Ik zou eerst even kijken wat er te halen is met betrekking tot alimentatie.
Je vader moet namelijk tot zijn 21e betalen. Doet hij dit niet dan kan je er gewoon een advocaat opzetten. Heb ik ook gedaan :)

Daarnaast. Als je je paard wilt houden moet je dat gewoon doen. Ik studeer op het hbo, woon samen, heb een dubbele bijbaan en werk me twee slagen in de rondte maar ik kan wel mijn kleine pony houden :) en ik leen niks

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:28

Als eerste, een prachtig dier!!

Ik denk dat het voor beide de beste oplossing is, het dier te verkopen. Moeilijke keus. Ik spreek uit ervaring.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 20:31

Is het paard nog jong genoeg om te verzekeren?
Dan zou ik dat doen.
Dat heb ik ook gedaan in de tijd dat ik geen geld over had (godzijdank want ze liep van de ene kuil in de volgende).

KimD, dat soort keuzes worden heel moeilijk als je paard iets totaal onbenulligs heeft wat 0 risico voor het verdere leven geeft maar wel onder narcose moet (botsplinter losgeslagen in de oogkas bijvoorbeeld).
Dan zou je dus een kerngezond paard naar de slager brengen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:08

Als ik het zo lees, en je benoemt duidelijk dat als je paard een koliekaanval zou krijgen, dat je dat niet kan betalen, dan zeg ik nee.

Kijk dat je hele loon zo ongeveer naar je paard gaat, ja dat is rot, dat is dan even niet anders. En dat je even niet zoveel tijd hebt, tja dat kan ook.
Je kunt eventueel een vriendin of verzorger vragen om je paard de benodigde aandacht te geven. Des noods kun je hem/haar verleasen.
Maar goed, als je dat doet, moet je wel in kunnen staan voor dierenartskosten. en aangezien je dat niet kunt, lijkt het verhuren van je paard me geen optie.

De enige optie die ik zie is verkopen (gewoon puur gebaseert op het feit dat je geen spaarpotje hebt, en je ook nog benoemt dat je geen tijd hebt).
Je kunt wel goedkoper gaan stallen, dat je wat kunt sparen elke maand.. Want je moet er natuurlijk niet vanuit gaan dat je paard iets krijgt, maar dat moet je wel in je achterhoofd houden.

Daarnaast wil ik graag even ingaan op die betaling van je vader.
Kijk ik weet niet hoe jullie band is/was, of zijn financiele situatie.
Maar als jij doorstudeert op het HBO, heb je recht op alimentatie tot je 21e.
Ik weet niet of er ooit een alimentatie bedrag is vastgelegd op papier? Maar dan heb je daar recht op tot je 21e als je doorstudeert.
Je kunt zelfs het LBIO inschakelen als er niet betaald wordt. (die kosten komen voor zijn rekening a €25,-)

Als dat niet vastgelegd is in een clausule (dus via de rechter oid) kun je altijd een rechtszaak aangaan. Als je onder de minimumnorm verdiend(Wat waarschijnlijk zo is) krijg je een pro deo advocaat. dat wil zeggen dat de staat de advocaat betaald en jij enkel de griffiekosten van 171 euro volgens mij.
Dat moet je zelf afwegen.

Over dat verzekeren wat iemand hier noemt, ik zou daar eerst het een en t ander over lezen als ik jou was.
Mijn ervaring is namelijk dat verzekeringen soms vinden dat jij als eigenaar nog niet alles hebt gedaan om het dier te behandelen. Bv jij hebt voor jezelf en je paard al de knoop doorgehakt dat dit niet eerlijk is voor je paard en dat inslapen de beste optie is (ook misschien om de kosten te drukken). Die behandeling wordt niet betaald door de verzekering, dus die moet je zelf betalen, zij keren bv alleen uit als zij vinden dat jij alles hebt gedaan om het paard te laten behandelen. Soms kunnen zij dus zeggen dat ze vinden dat jij als eigenaar niet genoeg hebt gedaan en betalen niet uit. Dan moet je je paard dus pijn laten leiden bv. omdat zijn vinden dat je niet genoeg hebt gedaan. Die kosten komen allemaal voor jouw rekening. Uiteindelijk betaal je die kosten echt wel terug, en dan kun je beter zelf het woord houden en de beslissing nemen voor je paard.

Overigens zijn er ook hele goede verzekeringen die niet moeilijk doen en gewoon uitkeren. Daar moet je je dan even over inlezen.