Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:07

Oh en als je nu al wel een paard aanschaft en dagelijks samen een fikse wandeling maakt door bijv het bos dan vliegen die kilo's er wel af en tel ook nog het stal mesten, poetsen enz erbij op en je hebt je work out wel bij elkaar
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 05-07-15 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:09

Super reactie TS!

Mennen is zeker een hele leuke optie! Als ik jou was zou ik me daarin gaan verdiepen.
En met stallen uitmesten verbrand je lekker wat calorieën hoor :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:12

Interstellar schreef:
Bedankt iedereen voor alle tips, comments en eerlijke antwoorden. Gewicht is natuurlijk altijd een persoonlijk topic maar ik vind dat welzijn van het paard boven eigen plezier gaat.
Ik ga zeker met mijn vriendin eens bespreken welke opties we hebben en het zal alvast motiverend werken om af te vallen :)

Bedankt iedereen voor het begrip.

Ik neem aan dat je een man bent gezien je 1.88...dan zou ik de max zetten op 100 tot 105 kilo voordat je op een paard gaat rijden.

Paarden welke geschikt zijn: Minimaal >1.75! en dan type flinke warmbloed of degelijke koudbloed.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:13

Wij hebben ooit een paard verkocht aan een gezin waar ook iemand veel overgewicht had.
Zij is gaan wandelen en longeren. De anderen reden wel.
Zij heeft haar streefgewicht gehaald en maakt nu bosritjes met het paard. Zij is er heel gelukkig door geworden. En het paard kan haar heel goed dragen.
Was een sterk groot paard en ze was van meer dan 120 kg naar rond de 90 kg gegaan.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:16

Als je paard maar naar het gewicht is :)

ik weeg bijna 90 kilo, maar ook een hele grote KWPN'er van 1.82 met oud bloed,
waaronder 25% groninger, 25% tuigbloed, 25% duitse degelijkheid en 25% luxepaard :D

Anoniem

Re: Paardenras sterk genoeg voor zwaarlijvig persoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 10:20

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een grote, stevige KWPN'er of Gelders paard, en daar veel mee gaan wandelen en evt. mennen. Door het wandelen val je veel af, stel dat je 3 of 4 keer per week minimaal een half uur tot een uur loopt met je paard zul je zien dat het eraf gaat vliegen hoor! Ik spreek uit ervaring :D
Gewoon lekker alvast een band gaan opbouwen, beetje longeren en bezig zijn samen, en als je genoeg bent afgevallen kun je beginnen met rijden :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:48

Op zich zegt hoogte niet alles over draagkracht. Denk ook aan de breedte en een robuuste overgang rug-lendenen. Als je de westernkant op wilt zou ik zeker naar qpa gaan kijken, mn de foundation types. Die zijn vaak erg compact en sterk. Gefokt om flink te kunnen dragen ook al hebben ze vaak een stokmaat tussen de 1.45 en 1.55. Dan kun lekker met de in-hand onderdelen en veel wandelen beginnen. Zo krijg jij ook lekker veel beweging, waardoor je afvalt, wordt je paard heerlijk mak en leer je elkaar erg goed kennen waardoor de overgang van in-hand naar rijden des te soepeler zal gaan. Bovendien zijn het vaak erg fijne mensgerichte en werkwillige paarden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:55

Lastig hoor, ik snap je wens wel, maar denk dat er geen paardenras is dat geschikt is om te rijden voor jou, op dit moment.
Zoals al gezegd, mennen is uiteraard ook een optie als je graag iets met paarden wilt doen en het is ook nog eens hartstikke leuk.
(dressuur, vaardigheid, marathon of gewoon buiten ritten, leuke van mennen is ook nog dat je het gezellig samen met iemand kan doen. (ook wel weer nadeel, je kan niet zomaar in je eentje op pad, je hebt een groom nodig.)

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:02

Ik zou nog even wachten. Je zegt zelf al dat je een paard niet wilt belasten. Je zou wel kunnen gaan kijken naar stevigere rassen. Je zou dan grondwerk kunnen gaan doen. Dan ben je al samen bezig, en bouw je een band op met je paard. Zodra jij dat het gewicht het bereikt wat reëel is om op het paard te stappen heb je het vertrouwen al. Heb je al ervaring met rijden, grondwerk, en paarden ? Mennen werd ook al aangeboden dat is ook een leuke optie. Je zou ook met hem samen kunnen bewegen zoals fietsen, wandelen en hardlopen. Veel succes

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:42

Hoe jammer het ook is, ik denk dat er geen enkel paardenras die je op dit moment kan dragen. Een paard kan maximaal 20% van zijn gewicht dragen, en dat is dan incl zadel en dekje.

Ben je nog een beginner? Dan zou ik eerst afvallen en daarna naar een manege gaan en later een geschikt paard kopen. Heb je al wat ervaring, dan kan je of eerst wat afvallen en dan opzoek, een leuk paard kopen om mee te gaan mennen, of een doel stellen met hoeveel je graag wil afvallen en een paardje kopen om die lekker te gaan longeren, er mee te wandelen en evt te mennen en als je dan je doel hebt bereikt er op te stappen.

Ik kan je geen advies geven welk ras dan een optie voor je is, dat is maar net hoeveel je afvalt. Wil je gaan rijden zou ik zelf geen fjord, trekpaard of haflinger kopen. Eerder een flinke warmbloed met bijv gelders/tuiger bloed.

Ik ben zelf 1.73/1.75 , 17 jaar en weeg wel wat te veel voor mijn leeftijd (70 kilo, dus daar moet zeker nog wat vanaf. Wil zwz naar de 60-65kilo). Ik had eerder een fjord, maar naar 2,5 jaar kreeg ik wat sportambitie en wou ik actiever gaan rijden, fjord vond het helemaal niet leuk en heb hem verkocht. Toen een nieuw paard gekocht, 6jarige kwpn springpaard van bijna 1.80
Hij is best groot en lang maar kan weer niet veel dragen, hij is nog niet heel stabiel en zou je daar wat meer gewicht op zetten zou hij gaan slingeren. Dit deed hij eerst ook bij mij en bij de lichtere ruiters, maar dat was puur omdat hij laat beleerd is en niet veel kent, nu 3mnd verder gaat dat als heel stuk beter.

Ik ben benieuwd wat je gaat doen TS, ik volg!
Ik vind het heel goed dat je een topic opend, heel eerlijk bent over de situatie en tegenover de reacties die je krijgt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:43

Die 20% regel klopt trouwens ook niet... mijn paard is rond de 1100 kilo, dan zou ze dus max. 220 mogen dragen.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:44

Nee die regel klopt echt niet. Ik denk dat het erg verschilt per ras wat voor persoon er op past. Het ene ras kan minder dragen dan het andere.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:58

Denk dat je ook naar het ras moet kijken.

Ooit. .. reed ik op een manege.
2 zussen hadden een stevige haflinger en de jongste (ook geen lichtgewicht) reed daarop.

Na een les wandelde grote zus met de haflinger. Zij zat toch ook wel rond de 120 kilo.
Grote zus dacht. .. ik wandel niet ik ga er even op om uit te stappen.
Toen zij opstapte ging de haflinger volledig door zijn achterhand.

Als je mee groeit met je paard maw als je begint met bv 75 kilo en je komt langzaam aan zal een paard daar wel aan wennen. Niet dat het goed is maar als je er zo opstap dan zijn ze dat niet gewoon.

Ik vind het erg netjes dat je eerst wilt afvallen voordat je er ook maar over nadenk om erop te stappen.

Maar zoals hier al wordt aangegeven kan je nog zoveel leuke dingen met je paard doen

Ook een goede manier om te blijven bewegen en af te vallen.

Succes ermee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:05

Een shire moest ik meteen aan denken.. maar ook dan is afvallen beter. Zoveel gewicht is voor geen enkel paard goed. Gelukkig dat je er goed over nadenkt. Ik ken er ook een aantal die er niet mee zitten en gewoon opstappen.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:11

KoudbloedKim schreef:
Die 20% regel klopt trouwens ook niet... mijn paard is rond de 1100 kilo, dan zou ze dus max. 220 mogen dragen.

Dan lijkt me dat inderdaad sterk. Is het niet dat het per paard tussende 10-20% ligt? Maar dan heb je natuurlijk ook geen richtlijn. Stom dat die regel dan zo vaak gebruikt word!

Persoonlijk vind ik dat je boven de 100kilo (sorry als ik nu iemand beledig, absoluut niet mijn bedoeling) niet op een paard moet gaan zitten, en dan wel het paard aangepast aan de ruiter. Helaas is dit niet voor iedereen mogelijk, dan is mennen misschien nog een leuke optie TS?

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 18:23

Ik ben ook te zwaar voor mijn lengte (85-88 kilo en 1.76). Ik rijd nog wel, op een stevig gebouwde KWPN'er van 1.75. Ik vind het net kunnen, maar ik zou het hem graag wat makkelijker maken en daarom werk ik eraan (zowel aan gewicht als juiste houding).

140 vind ik per definitie wel teveel, vanaf 110 zou het kunnen, afhangend van het paard. Het ligt ook wel aan je lichaamsbouw. Ik heb zelf vrij dikke dijen, lange benen en een kort bovenlichaam, waardoor ik mijn paard minder in de weg zit dan wanneer ik bijvoorbeeld enorme borsten/buik en korte dunnere benen zou hebben (met hetzelfde gewicht in gedachten dan dus).

Mocht je ter zijner tijd een paard kiezen, dan sluit ik me bij de rest aan en zeg een grote grof gebouwde warmbloed. Ook handig is om dan te kiezen voor een al wat ouder dier wat lekker in de spieren zit en zelf al een goed evenwicht heeft met ruiter :) Een jong dier vindt het dan toch vaak nog moeilijk om op zijn eigen benen te lopen.

Interstellar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 19:20

Bedankt iedereen voor alle reacties en steunbetuigingen. Had initieel niet op zoveel begrip en reacties gerekend :).

Ik ga zeker en vast het mennen eens onder de loep nemen en het zou ideaal zijn als we een paard kunnen vinden dat zowel voor de kar als onder het zadel kan. Zo zou mijn vriendin er toch ook reeds van kunnen genieten tot de tijd dat ik op een streefgewicht zit.
Ik denk dat -30kg op 1 jaar wel zou moeten lukken als je er echt voor gaat. Natuurlijk door mijn vele knieoperaties en schroeven in mijn benen zijn er een heleboel sporten uitgesloten. Maar stevig doorwandelen kan ik nog steeds dus komt goed ;)

Nogmaals bedankt iedereen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:26

Natuurlijk kun je dat! :) Lekker gaan wandelen en afvallen is toch vaak voor 80% je eetpatroon aanpassen. Het is zeker niet makkelijk maar als het lukt geeft dat zoveel voldoening.

En grondwerk is ook ontzettend leuk om te doen, ik kan daar echt van genieten. Als je er eenmaal een beetje thuis in bent dan is het zo fijn om te zien dat je paard gaat luisteren en meedenken en je samen een team wordt.

Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat we over een tijdje je paard mogen bewonderen hier?

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:31

Of je vriendin gaat op jullie paard een buitenrit maken en jij loopt/ fietst ( ik weet niet of je kunt fietsen met de operaties en schroeven?) Is helemaal gezellig!
En zoals al vaak hierboven gezegd is, kan je ook grondwerk, longeren , wandelen enz,bouw je ook meteen een fijne band op met je paard en dat is weer fijn als je later gaat rijden!! :)

Alvast heel veel plezier!!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:09

TS, ik vind het ontzettend knap dat je a) dit deelt met bokt en b) het paard op de eerste plek zet.

Respect!

Ik kan verder beamen dat het omgang met paarden zoveel dieper gaat dan alleen rijden. Ik heb momenteel 2 pony's waar ik niet op kan rijden omdat ik er te groot voor ben, maar het is zoveel meer dan alleen rijden(en/of mennen)!

Ik geniet met volle tuigen van wandelen, grondwerk, knuffelen, fietsen en 'de verzorging' van de diertjes ;-)

Ik ben wel bang dat je met 20 kg afvallen er nog niet bent, zeker als beginner telt je gewicht bijna dubbel, en niet banketstaaf bedoeld, maar met een (flink) overgewicht is het ook gewoon lastiger 'atletisch' te bewegen en de bewegingen van het paard dus niet in de weg te zitten.
Ik ben dus bang dat als je het paard echt niet in de weg wilt zitten, toch enigzins 'atletisch' moet kunnen zijn, als het tenminste een normaal gebouwd paard moet worden.
Voor mijn stevig gebouwde E pony hadden we als limiet 80 kg. Nu hebben een vriendin en ik er ook wel eens samen op gezeten, en dan zijn we ook nog 120 kg, maar dat natuurlijk niet lang en/of in het werk, en ook zonder zadel...

Maar goed, zoals ik al zei, er is zoveeeeel meeer dan rijden !

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:25

Eindelijk eens iemand die werkelijk nadenkt wat zijn/haar gewicht met het paard doet! Ik vind het enorm goed dat je het welzijn van het paard boven jou plezier plaatst. En als je zelf een stuk bent afgevallen, voel jij je vast ook beter!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:27

xLillith schreef:
Eindelijk eens iemand die werkelijk nadenkt wat zijn/haar gewicht met het paard doet! Ik vind het enorm goed dat je het welzijn van het paard boven jou plezier plaatst. En als je zelf een stuk bent afgevallen, voel jij je vast ook beter!
Dat doen er wel meer hoor. :Y)

Ben benieuwd wat voor paard het gaat worden. :j

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:33

KoudbloedKim schreef:
xLillith schreef:
Dat doen er wel meer hoor. :Y)

Ben benieuwd wat voor paard het gaat worden. :j

Helaas merk ik daar in mijn omgeving weinig van. :n
Van jou weet ik wel dat je daar rekening mee houd, en dat vind ik ook super van je. Veel mensen denken toch al gauw dat een trekpaard het wel hebben kan.

Ik ben zelf 1.58m en weeg nu 60 kilo. Ik wil minstens 5 kilo, het liefst meer afvallen voordat ik mijn Welsh van 1.35m ga beleren. Ik wil hem echt zo min mogelijk belasten. Bovendien zal ik me ook een stuk beter voelen als ik weer op mijn oude gewicht ben. :))

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 21:45

Interstellar schreef:
Bedankt iedereen voor alle reacties en steunbetuigingen. Had initieel niet op zoveel begrip en reacties gerekend :).

Ik ga zeker en vast het mennen eens onder de loep nemen en het zou ideaal zijn als we een paard kunnen vinden dat zowel voor de kar als onder het zadel kan. Zo zou mijn vriendin er toch ook reeds van kunnen genieten tot de tijd dat ik op een streefgewicht zit.
Ik denk dat -30kg op 1 jaar wel zou moeten lukken als je er echt voor gaat. Natuurlijk door mijn vele knieoperaties en schroeven in mijn benen zijn er een heleboel sporten uitgesloten. Maar stevig doorwandelen kan ik nog steeds dus komt goed ;)

Nogmaals bedankt iedereen.

en wat je ook echt kan doen uitmesten! belast je je knieen niet teveel mee en verbrand je heel veel calorieen mee.

Afbeelding