Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sundaysinga schreef:Voor mijn dochter en mijzelf ben ik op zoek naar een leuk, lief, bomproofpaard, leerpaard, maar dat is nog niet zo eenvoudig. We worden gelukkig bijgestaan door zeer goede adviseurs en dat is maar goed ook, want al twee keer probeerde men mij een te duur paard met teveel bemerkingen aan te smeren. De eerste was notabene de manage eigenaar zelf, we zouden daar ook pensionklant worden en dan nog boos worden wanneer je hem met feiten om de oren slaat.
De tweede was het paard F., staat op sporthorses. PROK predikaat. Ik had haar bijna gekocht maar stond erop dat ze klinisch- en röntgenologisch gekeurd werd. Klinisch kwam ze door zij het op het randje. Ik heb ook een extra foto laten maken van de rug, op advies van m'n ene bron en gelukkig maar, want ze kreeg een bemerking 3, verhoogde kans op kissing spines. Eigenaar was woest dat ik haar niet kocht omdat ze toch 'goed' gekeurd was.... Verzekering nam haar alleen op met uitsluiting van de rug.
Dus zoektocht gaat weer verder.... Zijn er meer met zo'n slechte ervaringen?

hwn schreef:Heb er zelf niet direct ervaring mee, maar ben ook nog nooit echt "op zoek" gegaan naar een paard, eerder af en toe "verliefd geworden" op een paard (meestal op het minst geschikte moment) en die dan gekocht.
Vaak is de beste weg om een paard te kopen niet via sportstallen of zoekertjes of zo, maar komt het juiste paard gewoon op je weg. Mijn favorietje hier bijvoorbeeld was een paard dat bij mij op pension stond maar agressief geworden is. Heeft nog altijd een handleiding, heeft me al 5x aangevallen, maar nu durf ik zeggen dat ze toch voor 99% betrouwbaar is, en ze is een echt schatje geworden, met behoorlijk wat branie en een eigen mening, maar "neen" is "neen" en dat snapt ze. En ik ben er nog altijd verliefd op (maar dat was ik al toen ze me nog bont en blauw beet).
Vorig jaar een paard (was te breed voor mij door mijn rug- en bekkenproblemen) verkocht aan een andere Belgische Bokker. Ze is nog altijd stapelgek op het paard, dolblij dat ze nu een rustig, bomproof all-round wandelpaard heeft met een hoog knuffelgehalte. Ook mijn andere paarden zijn in de beste handen terechtgekomen.
Maar ja, er bestaan nog eerlijke verkopers, en ik durf mezelf tot die categorie rekenen. Ik verkoop bijvoorbeeld niet aan mensen die het paard geen gelukkige thuis kunnen bieden (bijv. 23 uur/dag op stal of geen paardenvriendjes verkoop ik niet) en ben heel eerlijk over wat ze wel of niet kunnen, medische voorgeschiedenis,... Vaak verkoop ik ook met een contract van terugkooprecht: als ze willen verkopen, moeten ze dat melden aan mij zodat ik eventueel kan terugkopen. Zo voorkom ik dat ze in de handel terechtkomen.
Of plaats zelf eens een zoekertje met je eisen, en wat je zelf te bieden hebt qua stalling, verzorging... Mss is er ergens iemand die zijn paard niet te koop zet uit schrik dat het in verkeerde handen valt, maar spreken jullie hen wel aan en vind je zo de perfecte match.
Sjolvir schreef:Verder heeft het geen enkele zin in je contract te zetten dat je terugkooprecht wilt, verkocht is verkocht. Jammer maar helaas, dan wel de nieuwe eigenaren moeten hem gewoon zelf weer aan je willen verkopen.
Nynke1 schreef:Sundaysinga schreef:Voor mijn dochter en mijzelf ben ik op zoek naar een leuk, lief, bomproofpaard, leerpaard, maar dat is nog niet zo eenvoudig. We worden gelukkig bijgestaan door zeer goede adviseurs en dat is maar goed ook, want al twee keer probeerde men mij een te duur paard met teveel bemerkingen aan te smeren. De eerste was notabene de manage eigenaar zelf, we zouden daar ook pensionklant worden en dan nog boos worden wanneer je hem met feiten om de oren slaat.
De tweede was het paard F., staat op sporthorses. PROK predikaat. Ik had haar bijna gekocht maar stond erop dat ze klinisch- en röntgenologisch gekeurd werd. Klinisch kwam ze door zij het op het randje. Ik heb ook een extra foto laten maken van de rug, op advies van m'n ene bron en gelukkig maar, want ze kreeg een bemerking 3, verhoogde kans op kissing spines. Eigenaar was woest dat ik haar niet kocht omdat ze toch 'goed' gekeurd was.... Verzekering nam haar alleen op met uitsluiting van de rug.
Dus zoektocht gaat weer verder.... Zijn er meer met zo'n slechte ervaringen?
Waar is eigenaar van het paard "F." niet eerlijk over geweest dan? Prok betekent helemaal niet dat ze ook voor de sport goed zijn. Jezelf in zulke dingen verdiepen is wel handig voordat je andere conclusies trekt en met de vinger naar iemand anders wijst. Ik snap wel dat de eigenaar baalt, kwaad worden heeft natuurlijk geen zin maar hij zit nu net zo goed met een paard wat niet goed blijkt te zijn. Kopers stellen vaak zo veel eisen, zeker in de normale prijsklassen, maar ondertussen zelf totaal geen benul van hoe de vork in de steel zit. Paarden krijgen tegenwoordig een positief of negatief verkoopadvies. 1 en 2 is prima, 3 is negatief en 4 dus al helemaal.
listiglistje schreef:Vooral particulieren gaan imo wel eens te ver in de speurtocht naar perfectie en garantie!
Garantie heb je nl tot aan de deur van de kliniek, na de keuring kan er zoveel gebeuren....
Ik zit bijna 40 jaar in de paarden en heb heel wat gezonde paarden naar de eeuwige groene weides zien vertrekken.
Maar ook veel afgekeurde frikadellen, welke tot op hoge leeftijd nog super in de sport lopen,
geen dag kreupel of wat dan ook. (ik heb er zelf gehad en nu nog steeds een)
Keuring is maar een momentopname.
Mijn ervaring: de meeste paarden leggen toch het loodje door andere zaken (koliek,
peesblessures, breuken, verbening, virus of andere ongelukken etc.)
Of paard gaat in de medische mallemolen door gebrek aan rijkunsten (slechte rijderij), slecht harnachement en management.