Bestaan er nog eerlijke paardenmensen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sundaysinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 12:16

Het gaat inderdaad tot 4. Een 4 is afkeuren. Zij had hoornvormige uitsteeksels en het bot was al aan het verkleuren, dus eenstig verhoogde kans op Kissing Spine en ik moest 9000,- euro voor het paard betalen. Enorm lief paard dat wel maar voor 5 jaar en dan zo'n rug daar heb ik voor bedankt. Hij deed overigens vrij lastig over het keuren. Vind het onzin want ze was toch gekeurd. Ben blij dat ik het gedaan heb maar was wel teleurgesteld over het resultaat.

Dank voor jullie reacties!

quote="xxCYNNxx"]tja mensen kunnen nu wel zeggen; je kunt ook te voorzichtig zijn, maar diegene die de raad gaf om foto van de rug te maken zal dat niet voor niks hebben gedaan. Wie weet zag hij iets , kende hij/zij het paard of zit zwakke rug in de bloedlijn.
Hier vorig jaar ook; vrouw wou een hengst kopen voor de dekdienst voor het stamboek waar ze bij zit. Had een fokker dr een paard aangeboden. Meerdere mensen in het stamboek zeiden direct, toen ze de bloedlijn hoorden, o nou zet die eerst maar eens op de foto, vooral rug en benen+ hoeven, want die hengst vererft zeer zwakke ruggen en slechte benen. Desbetreffende vaderpaard is om die reden ook uiteindelijk geruind. Nou daar wou ze niet aan; zelfde redenatie als sommigen hier. Paard naar de hengstenkeuring een paar maanden later; kon niet 1 fatsoenlijk rondje op het harde op de cirkel draven; kreupel als wat. Gevoelig op de hoeven. En op de rug was ook heel wat aan te merken. Advies; eerst die punten goed op de foto en dan mag je naar de nakeuring, mits de foto's goed zijn. Iets wat dr al voor de koop ook al dringend was geadviseerd. 4 jarige hengst; 2 gekantelde hoefbenen, en over de rug was ook weinig positiefs te vertellen.
Oftewel; een flinke kat in de zak gekocht. Dier is nu ruin en wordt beleerd, wat ze er daarna mee doet; waarschijnlijk de verkoop in voor die echt helemaal stuk is.

Veel succes ts met je zoektocht naar een paard. En hou een gezonde achterdocht tijdens je zoektocht. Genoeg die in staat zijn een levensgevaarlijk dier als kinderpony te verkopen. Gelukkig ook genoeg die wel eerlijk zijn.

edit: trouwens even een vraagje; tot hoever gaan die bemerkingen dan? tot en met 4 toch? Correct me if I'm wrong, want weet dat niet zeker, vandaar dat ik het vraag. In ieder geval; als het tot en met 4 gaat vind ik een drie toch al een flinke bemerking hoor.[/quote]

Renskexb

Re: Bestaan er nog eerlijke paardenmensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:22

jaja die bestaan er zeker nog! Stal Jacobs in Nijkerk, zeer klant vriendelijk, fijne mensen paarden word goed gereden!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 12:47

Met zo'n uitslag op de rugfoto geef ik je groot gelijk ts dat je voor dat paard bedankt hebt.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:01

Sundaysinga schreef:
Voor mijn dochter en mijzelf ben ik op zoek naar een leuk, lief, bomproofpaard, leerpaard, maar dat is nog niet zo eenvoudig. We worden gelukkig bijgestaan door zeer goede adviseurs en dat is maar goed ook, want al twee keer probeerde men mij een te duur paard met teveel bemerkingen aan te smeren. De eerste was notabene de manage eigenaar zelf, we zouden daar ook pensionklant worden en dan nog boos worden wanneer je hem met feiten om de oren slaat.
De tweede was het paard F., staat op sporthorses. PROK predikaat. Ik had haar bijna gekocht maar stond erop dat ze klinisch- en röntgenologisch gekeurd werd. Klinisch kwam ze door zij het op het randje. Ik heb ook een extra foto laten maken van de rug, op advies van m'n ene bron en gelukkig maar, want ze kreeg een bemerking 3, verhoogde kans op kissing spines. Eigenaar was woest dat ik haar niet kocht omdat ze toch 'goed' gekeurd was.... Verzekering nam haar alleen op met uitsluiting van de rug.
Dus zoektocht gaat weer verder.... Zijn er meer met zo'n slechte ervaringen?

Waar is eigenaar van het paard "F." niet eerlijk over geweest dan? Prok betekent helemaal niet dat ze ook voor de sport goed zijn. Jezelf in zulke dingen verdiepen is wel handig voordat je andere conclusies trekt en met de vinger naar iemand anders wijst. Ik snap wel dat de eigenaar baalt, kwaad worden heeft natuurlijk geen zin maar hij zit nu net zo goed met een paard wat niet goed blijkt te zijn. Kopers stellen vaak zo veel eisen, zeker in de normale prijsklassen, maar ondertussen zelf totaal geen benul van hoe de vork in de steel zit. Paarden krijgen tegenwoordig een positief of negatief verkoopadvies. 1 en 2 is prima, 3 is negatief en 4 dus al helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:09

Herkenbaar. Ik heb 9 jaar geleden mijn pony gekocht als doel er lekker mee aan de slag te gaan, ik was toen 10 en wou dan eens wat wedstrijdjes gaan rijden.
Nooit gebeurd. Pony werd kreupel en heeft eigenlijk aan alle benen wel wat gehad.
Achteraf blijkt dat er wel bekend was bij de vrouw waar we haar van kochten dat de pony problemen had.
Ik heb meer niet als wel op de pony kunnen rijden, ze is nog steeds van mij omdat ik het niet over mn hart kan krijgen haar te verkopen, maar ik baal er wel van dat ik mijn 'droom' niet heb kunnen waar maken.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:17

Tuurlijk bestaan er nog eerlijke mensen, maar het is zeker herkenbaar. Maar voor een goed leerpaard zou ik nu ook geen 9000 euro geven. Dat vind ik persoonlijk teveel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 13:37

Ik denk dat een jonge meid, waarvoor je een bomproof, lief leerpaard zoekt, veel meer leert van een dier waar ze écht een klik mee voelt en wat misschien niet het beste papiertje heeft of het mooiste loopt.
Ik weet dat je dat ook niet hier benoemt dat je dat perse wilt, maar ik bedoel hiermee duidelijk te maken dat je gewoon puur geluk nodig hebt.

Ik heb mijn (destijds) veulen gekocht puur op gevoel en mijn eigen kennis en ervaring. Ik heb dus zelf beoordeeld of hij goed liep, zijn bouw, en zijn karakter, en aangezien dat allemaal positief was en de klik er vanaf de eerste seconde was heb ik dit paard gekocht. Niet gekeurd(want dat heeft toch geen zin bij een veulen) maar ook geen verwachtingen van hem. Ik wist van tevoren dat ik pas na een jaar of 4/5 echt wist wat ik nu eigenlijk gekocht heb, en dat vind ik een hele spannende uitdaging en verrassing!
Mijn paard heeft geen papier, dus ik heb geen idee of zijn ouders iets kunnen. Het is wel zo dat ik mij volledig aanpas aan zijn talent en waar hij van geniet en dat we vooral heel veel van elkaar gaan genieten en lekker op avontuur gaan! Hij hoeft niks, alleen maar mijn grote vriend te zijn. Ik zorg dat hij het goed heeft en gelukkig is, en ondertussen leer ik heel veel van hem. Het is weer een ander paard, ik heb nog nooit met zoon jong dier gewerkt(wel met jonge dieren maar nooit een veulen) Het is voor mij één grote verrassing hoe hij eruit komt.

Ik denk dat het goed is om vooral op je gevoel een paard te kopen.
Je dochter moet een klik hebben, anders heb je straks een super paard zonder gebreken en kun je m alsnog verkopen omdat 'het' er niet is.

Denk dat dat belangrijker is. Keuren is slim, maar niet alleszeggend.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:10

Helaas veel oneerlijke mensen, want het gaat om geld. Er zullen nog wel een paar eerlijke bij zitten, maar filter die er maar eens uit, dat is best lastig.

Ken paard dat hier in de buurt recent verkocht is, liep ZZzwaar, jaar eruit geweest vanwege blessure, toen weer snel opgepakt en verkocht als goed, met als argument dat ze vanwege scheiding/werk/kinderen/financieel het dier niet meer konden houden en hem daarom niet hadden kunnen rijden, helaas.. is dier gewoon stuk en zal ook op termijn wel weer klachten krijgen.
En zo gaat het vaak.

Ik klop maar weer af, dat mijn paarden oke zijn. Sjolvir kwam als verzorgpaard en vele jaren later (toen ze al niet meer helemaal bruikbaar was voor de sport) heb ik haar gekocht, maar ik wist alles van haar. Toobs was lange lange zoektocht, 20 paarden gereden, nog veel meer gezien (zocht sportpaard) waar ik niet eens op ben gaan zitten, want ze kwamen al totaal niet overeen zoals telefonisch nog specifiek gevraagd (schots en scheef, al kreupel of zeer stijf weglopen van spuitplaats etc. catagorie 3 tot 6 jaar). En een eigen fok produkt, even afkloppen, ze doen het goed!

Jij wilt bomproof paard hebt blijkbaar budget tot wel 9000, die ene van 5 zou ik niet meteen nemen gezien je omschrijving van wat je zoekt. Laat je niet afleiden in je zoektocht door iets wat heel mooi lijkt. Een iets ouder veel verder doorgereden braaf echt bomproof paard klinkt logischer.
Jullie begeleiders hebben die niet gezegd, misschien is die iets te jong?
Ken hier toch aantal ruiters die aardig reden al paard hadden met ca 5 jarige thuis kwamen en toch echt wel hele boel rijproblemen hebben of gehad hebben, zo makkelijk is het allemaal niet.
In ieder geval succes met jullie zoektocht je gaat echt wel iets vinden.
Jullie willen echt de sport in? Of ook bos/strand/weg op? Of beide?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:33

Heb er zelf niet direct ervaring mee, maar ben ook nog nooit echt "op zoek" gegaan naar een paard, eerder af en toe "verliefd geworden" op een paard (meestal op het minst geschikte moment) en die dan gekocht.

Vaak is de beste weg om een paard te kopen niet via sportstallen of zoekertjes of zo, maar komt het juiste paard gewoon op je weg. Mijn favorietje hier bijvoorbeeld was een paard dat bij mij op pension stond maar agressief geworden is. Heeft nog altijd een handleiding, heeft me al 5x aangevallen, maar nu durf ik zeggen dat ze toch voor 99% betrouwbaar is, en ze is een echt schatje geworden, met behoorlijk wat branie en een eigen mening, maar "neen" is "neen" en dat snapt ze. En ik ben er nog altijd verliefd op (maar dat was ik al toen ze me nog bont en blauw beet).

Vorig jaar een paard (was te breed voor mij door mijn rug- en bekkenproblemen) verkocht aan een andere Belgische Bokker. Ze is nog altijd stapelgek op het paard, dolblij dat ze nu een rustig, bomproof all-round wandelpaard heeft met een hoog knuffelgehalte. Ook mijn andere paarden zijn in de beste handen terechtgekomen.

Maar ja, er bestaan nog eerlijke verkopers, en ik durf mezelf tot die categorie rekenen. Ik verkoop bijvoorbeeld niet aan mensen die het paard geen gelukkige thuis kunnen bieden (bijv. 23 uur/dag op stal of geen paardenvriendjes verkoop ik niet) en ben heel eerlijk over wat ze wel of niet kunnen, medische voorgeschiedenis,... Vaak verkoop ik ook met een contract van terugkooprecht: als ze willen verkopen, moeten ze dat melden aan mij zodat ik eventueel kan terugkopen. Zo voorkom ik dat ze in de handel terechtkomen.

Of plaats zelf eens een zoekertje met je eisen, en wat je zelf te bieden hebt qua stalling, verzorging... Mss is er ergens iemand die zijn paard niet te koop zet uit schrik dat het in verkeerde handen valt, maar spreken jullie hen wel aan en vind je zo de perfecte match.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:36

Ts, ik had al eerder de vraag gesteld met de vraag wat voor ervaring je dochter heeft, als jij een budget van ongeveer 10.000 euro hebt dan is er echt keus genoeg. Maar een uitstekend gereden z2 paard van een jaar of tien die ook nog eens doodbraaf is en kerngezond, dat is zoeken naar een speld in de hooiberg voor die prijs. Wat zijn je ambities voor je dochter en wat wil ze zelf graag.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:41

Er komt een tijd dat je ook echtte paardenmensen zult ontmoeten hoor! ;)

Sundaysinga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-15 16:27

@bigone mijn dochter rijdt al een aantal jaren maar moet nog een hoop leren en wil graag dressuur in, ze zal veel wedstrijden gaan rijden. Ik daarentegen wil graag met het paard de polder, duinen of strand op kunnen. Ik heb vroeger zelf een paard gehad die nuchter maar ondeugend was en ook zo zijn buien had :-)
Het belangrijkste is inderdaad die klik en liefde op het eerste gezicht. Dat hebben we gehad met een onbeleerde merrie van 3 jaar, maar daar vonden we onszelf niet goed genoeg voor.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:34

hwn schreef:
Heb er zelf niet direct ervaring mee, maar ben ook nog nooit echt "op zoek" gegaan naar een paard, eerder af en toe "verliefd geworden" op een paard (meestal op het minst geschikte moment) en die dan gekocht.

Vaak is de beste weg om een paard te kopen niet via sportstallen of zoekertjes of zo, maar komt het juiste paard gewoon op je weg. Mijn favorietje hier bijvoorbeeld was een paard dat bij mij op pension stond maar agressief geworden is. Heeft nog altijd een handleiding, heeft me al 5x aangevallen, maar nu durf ik zeggen dat ze toch voor 99% betrouwbaar is, en ze is een echt schatje geworden, met behoorlijk wat branie en een eigen mening, maar "neen" is "neen" en dat snapt ze. En ik ben er nog altijd verliefd op (maar dat was ik al toen ze me nog bont en blauw beet).

Vorig jaar een paard (was te breed voor mij door mijn rug- en bekkenproblemen) verkocht aan een andere Belgische Bokker. Ze is nog altijd stapelgek op het paard, dolblij dat ze nu een rustig, bomproof all-round wandelpaard heeft met een hoog knuffelgehalte. Ook mijn andere paarden zijn in de beste handen terechtgekomen.

Maar ja, er bestaan nog eerlijke verkopers, en ik durf mezelf tot die categorie rekenen. Ik verkoop bijvoorbeeld niet aan mensen die het paard geen gelukkige thuis kunnen bieden (bijv. 23 uur/dag op stal of geen paardenvriendjes verkoop ik niet) en ben heel eerlijk over wat ze wel of niet kunnen, medische voorgeschiedenis,... Vaak verkoop ik ook met een contract van terugkooprecht: als ze willen verkopen, moeten ze dat melden aan mij zodat ik eventueel kan terugkopen. Zo voorkom ik dat ze in de handel terechtkomen.

Of plaats zelf eens een zoekertje met je eisen, en wat je zelf te bieden hebt qua stalling, verzorging... Mss is er ergens iemand die zijn paard niet te koop zet uit schrik dat het in verkeerde handen valt, maar spreken jullie hen wel aan en vind je zo de perfecte match.

Kon vorig jaar mijn 3 jarige verkopen, maar aan 13 jarige niet ervaren ruiter, leek me geen ideale combinatie dus niet gedaan.

Verder heeft het geen enkele zin in je contract te zetten dat je terugkooprecht wilt, verkocht is verkocht. Jammer maar helaas, dan wel de nieuwe eigenaren moeten hem gewoon zelf weer aan je willen verkopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:45

Wat noem je eerlijk? Ik heb twee jaar geleden, na het overlijden van mijn paard, wel 20 paarden bekeken. Gezond en braaf...dat moest niet zo moeilijk zijn. Viel dat even tegen. 3 keer een paard afgekeurd (2 x KS, en 1 keer niet door de buigproef). Paarden met een 3tje laat ik staan. Het advies van de dierenarts is dan ook "verhoogd risico in de toekomst". En ik weet ook wal dat dit geen grantie geeft, maar ik ga niet bewust een risico nemen.

Op een gegeven moment wordt je ook achterdochtig en geloof je de verhalen zoals "ik wil weer met een jong laard beginnen, ik heb er geen tijd meer voor etc" Maar uiteindelijk heb ik wel een gezond en braaf maatje gevonden.

Mensen zetten vaak in hun advertenties niet alles. Soms ben ik niet eens opgestapt omdat het paard onregelmatig liep of waren ze met inrijden al zo rillerig.

Dus gewoon lekker doorzoeken. Maar als je een bomproof paard zoekt, zou ik niet voor een vijfjarige gaan kijken. Die zitten nog midden in de puberteit.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:51

Toen wij onze ruin verkochten, heb ik alles er op en er aan verteld.
Wat hij kon, wat hij niet kon, waar hij bang voor was. Wat hij had mee gemaakt.
Keuren hebben we het niet over gehad. Maar dat had van mij best gemogen hoor!!
Reden van de verkoop was: Hij is voor ons te klein om te rijden, dat verdient hij niet. Hij vind het heerlijk. En na een klapband voor de wagen, durfde hij er niet meer voor. (stond ook zo in de advertentie)

Zelf hebben wij daarna ook een paard weer gekocht.
Helaas hebben we niet direct alle informatie gekregen die we wilden.
Ook ben ik hier op bokt nog veel dingen tegen gekomen, waarvan ik dacht... :?

Ondanks dat, zijn we erg blij met haar...
De bemerking die ze had (zomer eczeem) waren we ons van bewust en is volledig onder controle.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:52

Sjolvir schreef:
Verder heeft het geen enkele zin in je contract te zetten dat je terugkooprecht wilt, verkocht is verkocht. Jammer maar helaas, dan wel de nieuwe eigenaren moeten hem gewoon zelf weer aan je willen verkopen.

En waarom zouden ze dat niet willen? Als ze het paard kwijt willen, en ze kunnen direct dezelfde prijs terugkrijgen die ze ervoor gegeven hebben (natuurlijk niet na 20 jaar of zo), dan is dat voor hen alleen maar interessant. Heb al 2x de vraag gekregen om een paard terug te kopen, de 1ste maal heb ik het gedaan, de 2de maal niet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 17:00

Ik heb heb in mijn zoektoch geen gekke dingen meegemaakt. Ik heb 2 jaar geleden 3 pony's gekocht.
1 haflinger bij een particulier. Heerlijk mens had teveel paarden. Heerlijk paardje!
1 haflinger bij een manege. Ik moest snel beslissen omdat er in de middag nog iemand kwam en die namen meteen een trailer mee. Of dat een verkooppraatje was weet ik niet maar ik heb er een toppony aan.
1 shet heb ik gekocht van marktplaats zonder gezien te hebben. Was te klein geworden voor het meisje en ze hadden haar vanaf veulen. Klopte precies en wat een super shet is het.

Dus ik heb totaal geen nare ervaringen. Ik heb niks laten keuren. Ik ben een recreatie ruiter en het keuren was een extra kostenpost. Vorig jaar heb ik een chiropractor/dierenarts langs gehad die ze heeft na gelopen en ze zaten top in elkaar!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 04:31

Ik heb ook 3 heerlijke paarden van 3 particulieren...alles heel netjes en soepel gegaan :j

Heb in mijn zoektocht ook wel paarden afgewezen om meerdere redenen,belangrijkste is goede afspraken maken en je niet gek laten maken ;)
Vooral ook geen haast hebben,morgen is er nog een dag en er zijn paarden zat.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 05:36

Antwoord op je vraag, ja hoor natuurlijk bestaan er ook eerlijke paardenmensen maar om daar vanuit te gaan? Nop, niet doen. Jammer natuurlijk dat er oneerlijke mensen bestaan, maar kom.. What's new? Dat is in elke handel zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 06:05

Ik sta altijd verbaasd over wat mensen tegenkomen.
Tot dusver één paard gekocht wat niet goed was en dat was conditioneel en niet medisch.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:58

Je moet ook een beetje geluk hebben Uriëlle :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:13

Dat ons verkochte paard er niet meer is, is inderdaad verschrikkelijk. We konden hem ook aan een beroepsruiter verkopen maar we gunden hem aan de moeder en haar zoon. Was voor hen het ideale paard, rustig en bomproof in piste en bos en een hele goede springer dus ideaal voor zoon die wilde gaan crossen. Mijn dochter vond hem iets te rustig maar die heeft internationale ambitie's

En inderdaad, zes tot acht maanden en dan een verpest paard terugkrijgen, nee bedankt.

Wat betreft kissing spines, ik neem aan dat de verkoper geen röntgenogen had en het is dus heel goed mogelijk dat hij het niet wist. Zou er niet van uitgaan dat hij je bewust heeft willen bedriegen.

Verkooppraatjes als teveel of net niet geschikt, dat zijn niet altijd verkooppraatjes. Wij hadden er te veel en er moest er één weg. Merrie die nu te koop staat doet het super maar mijn dochter wil inderdaad met een jong paard verder omdat ze dat leuk vind. Frieda is gekocht om weer vertrouwen te krijgen en daarna weer te verkopen. Dat vertrouwen heeft ze nu.

Mijn paard staat nu ook te koop omdat ik niet meer kan rijden en ik het zonde vind om hem alleen maar op de wei te laten staan. Hij is gek op aandacht.

Niet iedereen liegt om die verkoopredenen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:13

Nynke1 schreef:
Sundaysinga schreef:
Voor mijn dochter en mijzelf ben ik op zoek naar een leuk, lief, bomproofpaard, leerpaard, maar dat is nog niet zo eenvoudig. We worden gelukkig bijgestaan door zeer goede adviseurs en dat is maar goed ook, want al twee keer probeerde men mij een te duur paard met teveel bemerkingen aan te smeren. De eerste was notabene de manage eigenaar zelf, we zouden daar ook pensionklant worden en dan nog boos worden wanneer je hem met feiten om de oren slaat.
De tweede was het paard F., staat op sporthorses. PROK predikaat. Ik had haar bijna gekocht maar stond erop dat ze klinisch- en röntgenologisch gekeurd werd. Klinisch kwam ze door zij het op het randje. Ik heb ook een extra foto laten maken van de rug, op advies van m'n ene bron en gelukkig maar, want ze kreeg een bemerking 3, verhoogde kans op kissing spines. Eigenaar was woest dat ik haar niet kocht omdat ze toch 'goed' gekeurd was.... Verzekering nam haar alleen op met uitsluiting van de rug.
Dus zoektocht gaat weer verder.... Zijn er meer met zo'n slechte ervaringen?

Waar is eigenaar van het paard "F." niet eerlijk over geweest dan? Prok betekent helemaal niet dat ze ook voor de sport goed zijn. Jezelf in zulke dingen verdiepen is wel handig voordat je andere conclusies trekt en met de vinger naar iemand anders wijst. Ik snap wel dat de eigenaar baalt, kwaad worden heeft natuurlijk geen zin maar hij zit nu net zo goed met een paard wat niet goed blijkt te zijn. Kopers stellen vaak zo veel eisen, zeker in de normale prijsklassen, maar ondertussen zelf totaal geen benul van hoe de vork in de steel zit. Paarden krijgen tegenwoordig een positief of negatief verkoopadvies. 1 en 2 is prima, 3 is negatief en 4 dus al helemaal.

Exact

TS, PROK is een fokkerij predicaat en geen sportkeuring. PROK betekend dat bij het paard in kwestie op het moment van de PROK keuring het paard voldoende scoorde op een aantal zaken die overerfelijk zijn. Geschikt om mee te fokken dus voor wat betreft DIE kenmerken(OCD, HKO, Artrose) het zegt niets over kissing spines.

Het is heen garantie dat er nooit iets met het paard zal zijn(zie berichten listigliesje)

Keuren is goed. Heel verstandig om te weten hoe de gezondheid is. En jammer dat het nu 2 keer niet gelukt is. Maar om zo zwartgallig te zijn zie ik nog geen rede toe.

Ook ik ben bijna 40 jaar met paarden bezig en heb soms pech gehad en soms gewoon geluk dat alles paste en goed was. Ik heb echt niet het idee dat er alleen maar oneerlijke mensen in de paardenwereld rondlopen. Ze zijn er uiteraard, net als in de "gewone"wereld. Maar niet overwegend.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:25

Ik heb mijn paard gekocht van iemand die gelukkig heel eerlijk was over het paard. Alles wat ze zei klopte en bij de keuring was de dierenarts super enthousiast over het paard. Ik heb ook iemand meegenomen die heel veel ervaring heeft dus dat heeft ons ook geholpen.

Je moet een beetje geluk hebben, maar ook in de paardenwereld zijn er eerlijke mensen. Maar iedereen wil z'n paard voor laten doen als een lief en betrouwbaar paard, terwijl dat soms niet het geval is.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:28

listiglistje schreef:
Vooral particulieren gaan imo wel eens te ver in de speurtocht naar perfectie en garantie!

Garantie heb je nl tot aan de deur van de kliniek, na de keuring kan er zoveel gebeuren....
Ik zit bijna 40 jaar in de paarden en heb heel wat gezonde paarden naar de eeuwige groene weides zien vertrekken.
Maar ook veel afgekeurde frikadellen, welke tot op hoge leeftijd nog super in de sport lopen,
geen dag kreupel of wat dan ook. (ik heb er zelf gehad en nu nog steeds een :o )

Keuring is maar een momentopname.
Mijn ervaring: de meeste paarden leggen toch het loodje door andere zaken (koliek,
peesblessures, breuken, verbening, virus of andere ongelukken etc.)
Of paard gaat in de medische mallemolen door gebrek aan rijkunsten (slechte rijderij), slecht harnachement en management.

Ik kan het niet meer dan eens zijn met deze post :D

Vooral een bomproef leerpaard is een wat ouder paard en deze moeten klinisch goed zijn. Dat is het allerbelangrijkste!