"Verpest" ik een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:22

Mijn bijrijder rijdt mijn paard al bijna 7 jaar en heeft er ook nog nooit op gegaloppeerd. Zij heeft daar angst voor en van mij hoeft ze niet te galopperen als ze dat niet wil. Mijn paard wordt er echt niet slechter van.
Liever zo dan een bijrijder die mijn paard afjakkert.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:24

Wat een onzin. Gewoon kopen dat paard en lekker op jouw manier en op jouw tempo gaan rijden. Zolang je verder gewoon netjes rijdt, zie ik niet in waarom jij je paard zou verpesten door niet te gaan galopperen. En wie weet, als jij je paard eenmaal door en door kent en vertrouwt, dan durf je wel los te galopperen. Gewoon lekker genieten van je beessie en dan komt de rest vanzelf wel ;)

Bowen

Re: "Verpest" ik een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:45

Een braaf paard is juist wat iemand die nog wat angsten heeft hier en daar nodig heeft. En als je de rest wel allemaal goed durft zie ik werkelijk het probleem niet.

Je kan gewoon lekker je ding doen en op eigen tempo samen groeien, wie weet galoppeer je over een jaar wel door de bossen in volle vaart, maar als dat niet zo is is er echt geen man overboord. Het is vooral fijn voor jezelf als je over je angst heen kan komen, het paard heeft het echt niet nodig om te galopperen onder het zadel.

Laat mensen maar gewoon praten.
Toen ik mijn eerste paardje kocht heb ik de eerste 3 maanden in het geheel niet gereden(met grondwerk gestart). Kreeg toen te horen van mensen dat ik ontzettend in de problemen zou komen daardoor, dat hij het zou verleren zelfs en weer opnieuw ingereden zou moeten worden. Ze hadden gelukkig nogal ongelijk, ik kon zo op hem wegrijden daarna ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:51

als dit paard braaf is, en jou vertrouwen geeft: DOEN! Hij kan buiten in de wei en aan de longe galopperen,toch?
Ken ook 2 personen, die niet in galop durven, nou, prima...gaat hartstikke goed met rijden. Hun paarden hebben net zoveel lol als die van mij.

Laat je niet onzeker maken, een baasje dat goed naar zn paard kijkt , hem eerlijk rijdt en hem lekker de kans geeft om paard te zijn, is een goed baasje :-)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:56

Ik sta op een stal waar t gros niet galopeerd, maar weet je, deze mensen hebben wel plezier met hun paard en ik zie totaal niet waarom dit een probleem zou zijn.

Je kunt idd in het longeren galop mee nemen, of een bijrijder die dit wel wilt/durft. Maar die paar dagen geen galop gaat hij niet slechter van worden!

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 12:08

Heel erg bedankt iedereen! Veel reacties op korte tijd... dit geeft me al meer zelfvertrouwen. Ik ging sowieso weg op deze stal. Deze mensen geven veel kritiek als je niet zoals hen rijdt en zeker als je "maar een recreatieruiter bent"...

Dit was mijn idee omtrent de weekplanning:

2x rustdag

1x longeren (dus met galop)

1x Vrijheidsdressuur

1x bosrit/in de bak/..., afhankelijk van het weer (zonder galop)

1x in de zelf bak (zonder galop)

1x les (zonder galop)

Ik zou dan voor een privé stal kiezen waar ik eerder een verzorgpaardje had met 24/7 weidegang in een kleine kudde met schuilstal. (Hier kan hij zijn ding dan doen)

Lijkt dat een goede planning? Zou hij genoeg beweging hebben dan?

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:13

Goede beslissing om weg te gaan van die stal, ik hou daar echt zo niet van dat soort opmerkingen en al helemaal niet van mensen die op je afgeven omdat je 'maar' een recreatie ruiter ben. paardrijden doe je voor je plezier en als jij niet durft/wilt galopperen doe je dat niet. ik ga niet graag bij ons naar het bos ( wel op vakantie ) omdat ik bang ben, dus dan is mijn paard ook niet gelukkig? ik weet zeker dat hij wel gelukkig is.
Je planning ziet er prima uit! hij beweegt dan echt genoeg:D Ga lekker aan de slag en wie weet komt de galop vanzelf er snel bij tijdens het rijden en anders maar niet :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:15

vuurneon schreef:
Je verpest het alleen voor jezelf als je blijft galopperen maar er nu nog geen vertrouwen in hebt :) Laat die galop maar eerst zitten, even stap terug doen: het is echt niet erg.

Het is jouw paard, jij beslist wat je ermee doet. Laat de rest maar lekker kletsen ;)

Mee eens!
Het is jammer dat de andere mensen het je niet gunnen en de pret voor jou verpesten.
Ze kunnen de pot op!

Geniet lekker van je eigen paardje, die wordt er heus niet ongelukkig van en/of verpest.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 03-07-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:15

genoeg beweging krijgt hij zo wel :-) . En je kunt een paard ook hard genoeg laten werken zonder galop. Komt helemaal goed.

Lijkt me een goed plan, om weg te gaan bij deze sral. Die andere stal klinkt een stuk leuker.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:17

De enigste die wat verpesten zijn de mensen die zeggen dat je het paard zo verpest :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:31

Lekker in stap en draf rijden, lekker lessen en genieten.

Wie weet voel je je over een tijdje zo vertrouwd met dit paard dat je het niet eng vind als hij bijvoorbeeld in middendraf een pasje galop doet waarna je het uit kan bouwen. En als dat niet lukt, ook prima toch?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:40

Ik zou ook zeggen, lekker gaan lessen, en inderdaad als je paard dan t.z.t een keer per ongeluk aangalopeerd en er verder niks engs gebeurt krijg je ook weer vertrouwen! Of als je een keer in een stoere bui bent ;) neem de tijd ervoor, paardrijden doe je voor je plezier.

sc1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:44

Wat een larie!

Hij heeft ondertussen ook zijn ervaring mee, dus die gaat dat heus niet erg vinden hoor.
Later ga je toch, als je genoeg vertrouwen hebt wel misschien eens proberen met hem.

Ik zou heus niet naar die mensen luisteren. Er zijn ruiters die wel galloperen en hun paarden niet goed verzorgen, die ik veeeeeeeel erger vindt hoor!

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 12:51

Paarden van nature galopperen eigenlijk alleen als ze ergens voor moesten vluchten, ik zie er dan ook geen probleem aan om niet te galopperen. Mijn paardje is verwaarloosd geweest en heeft nog niet genoeg spieren, met haar galoppeer ik onder het zadel voorlopig ook niet.
Denk alleen dat het voor jezelf wel fijn is als je het op een dag weer durft. Misschien kan je instructrice ermee helpen?

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:27

Bowen schreef:
Laat mensen maar gewoon praten.
Toen ik mijn eerste paardje kocht heb ik de eerste 3 maanden in het geheel niet gereden(met grondwerk gestart). Kreeg toen te horen van mensen dat ik ontzettend in de problemen zou komen daardoor, dat hij het zou verleren zelfs en weer opnieuw ingereden zou moeten worden. Ze hadden gelukkig nogal ongelijk, ik kon zo op hem wegrijden daarna ;)

Als die mensen gelijke hadden dan zou elk paard wat ooit een blessure, ziekte of veulen heeft gehad weer op nieuw ingereden moeten worden. Wat een lariekoek.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:34

Nou dan mishandel ik m'n paarden behoorlijk want een paar zijn niet eens beleerd! Arme dieren galopperen nooit met mij :') Nee joh, niets van aantrekken! En als de klik er is met die ruin, wie weet lukt het jullie samen dit probleem op te lossen en krijg je je vertrouwen weer terug? Toch de moeite waard eens een keer te proberen :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:37

:= Wat een onzin zeg van je stalgenoten, natuurlijk verpest je een paard niet door niet onder het zadel te galopperen. Al zou je helemaal niet rijden! Het belangrijkste is dat je paard buiten staat met andere paarden.

Ik heb met mijn pony twee jaar lang alleen maar af en toe een stapritje gemaakt (omdat we een LAT-relatie hadden) en toen we weer aan het werk gingen was het opstappen en wegrijden hoor :) Geen enkel probleem.

Denk er natuurlijk wel aan dat galopperen met een ruiter veel kracht kost en als je paard dat lang niet heeft gedaan, zal het even wennen voor hem zijn. Maarreh, op de wei houden ze zichzelf vaak wel soepel :D

Een brave ruin met wat levenservaring klinkt als een fantastisch leerpaard voor je :) Echt gewoon doen hoor!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:41

Onze pony had een langdurige blessure en mocht na een tijdje wel draven, maar niet galopperen. Nu galopeer ik nog steeds erg weinig, alleen als mijn dochter met haar gaat springen galopeert ze meer. De pony had en heeft hier totaal geen problemen mee.

Je schema ziet er goed uit. Als het een erg actief paard is zou ik aan het einde van de vrijheidsdressuur hem ook nog even laten galoperen, zodat hij even zijn energie kwijt kan en de volgende dag geen behoefte heeft om te gaan galopperen. Dan galopeert hij toch nog twee keer per week.

Mocht hij behoeft hebben om meer te galopperen, kun je altijd voordat je gaat rijden hem even aan de longe laten galopperen.

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 17:10

Heel erg bedankt iedereen. Idd Benita, als ik dan zie dat het paardje echt wat meer nood heeft aan galop of dat hij in vrij "speedy"/pittige dag zit dan kan ik hem eerst even longeren met galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:15

ik gallopeerde ook nauwelijks met mijn paard. meestal stapritjes op buitenrit en 24/7 buiten op de wei. Maar dan kon ze naar hartelut galloperen als ze wilde. wat een belachelijke opmerking van die mensen op die stal zeg dat je je paard tekort doet als hij iet mag galloperen onder de man.... 8)7 ik snap dat je je daar wat onzeker door voelt. Maar volgen mij kun je het paard een fijne thuis geven bij jou en kan hij je wellicht helpen met je angst voor gallop.

FlyingHuman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 23:21

@Lianne: Ik voelde me vooral onzeker omdat ik dan dacht van "Oh, misschien maak ik dat paardje wel ongelukkig?" En dat is overduidelijk het laatste dat ik wil. Liever geen paard dan een paardje dat niet 100% blij is...

Heel erg bedankt iedereen, dit geeft een goed vertrouwd gevoel!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:03

Wat een onzin!

Ja, mocht je het paard 24/7 op stal laten, en dat het enkel ohz zijn beweging krijgt, dan heeft ie die galop wss wel nodig. Maar dan krijgt ie sowieso geen paardwaardig bestaan.

Ik heb ook jaren niet gegaloppeerd met de mijne uit angst, niets mis mee. Intussen galopperen we allebei heel graag, da's gewoon met de jaren vanzelf goed gekomen, en zoniet, dan is dat ook geen ramp.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 00:31

Tuurlijk verpest je het paard zo niet.

Toen ik mijn paard net had was ik even daarvoor behoorlijk hard van een ander paard gevallen in galop. Ik durfde dus ook niet te galopperen. Bij mij heeft het denk ik driekwart jaar geduurd voor ik weer durfde te galopperen. Paard heeft hier nooit hinder van ondervonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:31

FlyingHuman schreef:
@Lianne: Ik voelde me vooral onzeker omdat ik dan dacht van "Oh, misschien maak ik dat paardje wel ongelukkig?" En dat is overduidelijk het laatste dat ik wil. Liever geen paard dan een paardje dat niet 100% blij is...

Heel erg bedankt iedereen, dit geeft een goed vertrouwd gevoel!

Kan ik me helemaal bij voorstellen, dat heb ik ook. Hopelijk koop je het paardje en kunnen jullie van elkaar genieten!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 11:44

Jeetje, zijn wel harde woorden van je stalgenootjes hoor!
Ik denk dat als jij het echt wilt, dat je dat best kan. Dat gallopperen aan de longe is een hele goede TIJDELIJKE oplossing!
Omdat het dan een eigen paardje is, kan je mooi aan jullie onderlinge band gaan werken aan de longe. Helemaal niks mis mee. Je zal zien dat jij je eigen paard vanzelf gaat vertrouwen, door en door gaat kennen, waardoor je op een dag zegt... Hey, laten we eens die longeerlijn er eens af houden!
Wacht maar af ;) gaat jou helemaal lukken! Succes meid!
En laat je niet op je kop zitten door die meiden!! Je moet maar zo denken, als ze niks nuttigs te vertellen hebben, loop ik lekker door naar MIJN EIGEN PAARDJE *D