Dekens en Bandages

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Dekens en Bandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:09

Waarom open je een topic als je niets anders wilt horen?

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:10

LiannePuthzy schreef:
als je je paard eenmaal onder een deken heb (dus meerdere grams) moet je m wel blijven gebruiken, ik kon mijn paard nie meer zomaar van 400 naar niets zetten 9maar die had vanaf september een deken op en licht wed verlenmgt omdat het licht in de loopstal tot s'avonds laat aanbleef, dus die had een zomervachtje)

thanks! je moet idd afbouwen ja.

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:10

Zoe_97 schreef:

ik had die al langer hoor

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:11

HorseTalkNL schreef:
Zoe_97 schreef:

Wat bedoel je?

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:17

TS, alsjeblieft lees je goed in en doe nog wat meer ervaring op. Dit is absoluut niet negatief bedoeld, maar het lijkt nu net of je alles van de penny en paardenpraatTV (zo heet dat toch?) hebt gelezen/gezien.

Leer wat er goed/slecht voordelen/nadelen van dekens, bandages, peeskappen etc is. Denk je echt dat het uitmaakt aan de benen of het een paard of een pony is wat betrefd bandages? Nee, alleen de maat. Informeer je in een goede hoefsmid, dierenarts en tandarts in de buurt. En wat de pony aan dekens nodig heefr. En dat weet je pas als je een pony hebt aangeschaft. Dan kan je kijken of hij peeskappen nodig heeft, wat oast kwa halster/hoofdstel/zadel, een deken, en ook welke maat.Succes!

Mijn paard staat wel onder de dekens, maar die word intensief door gereden swinters en word waarschijnlijk ook weer geschoren. Dit hoeft eigenlijk niet, maar voor mij is dit het makkelijkst. En dan moet je hem ook onder dedekens houden, niet zo affentoe op en dan maar een keer af. Maar er zijn ook paarden die een glad vachtje houden zonder geschoren te wirden. En soms zelfs zonder deken. Maar als jij gewoon recreatief lekker gaat rijden is het niet eecht nodig.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:19

Ik zou eerst even wachten tot je pony er is met spullen kopen. Connemara pony's kunnen van klein tot heel groot er zijn en vooral in verschillende maten. :+ Mijn Connemara heeft full en cob hoofstellen en halsters gehad, full dekjes, pony peesjes en full peesjes en weer cob springschoenen.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:19

HorseTalkNL schreef:
Zoe_97 schreef:

TS, Neehoor je hebt hem vandaag geopent :')

Je wilt niet anders horen dan wat je zelf denkt, neem de tips die je krijgt ook aan en onderbouw je mening, anders heb je niks aan t topic!

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:20

IJentel schreef:
TS, alsjeblieft lees je goed in en doe nog wat meer ervaring op. Dit is absoluut niet negatief bedoeld, maar het lijkt nu net of je alles van de penny en paardenpraatTV (zo heet dat toch?) hebt gelezen/gezien.

Leer wat er goed/slecht voordelen/nadelen van dekens, bandages, peeskappen etc is. Denk je echt dat het uitmaakt aan de benen of het een paard of een pony is wat betrefd bandages? Nee, alleen de maat. Informeer je in een goede hoefsmid, dierenarts en tandarts in de buurt. En wat de pony aan dekens nodig heefr. En dat weet je pas als je een pony hebt aangeschaft. Dan kan je kijken of hij peeskappen nodig heeft, wat oast kwa halster/hoofdstel/zadel, een deken, en ook welke maat.Succes!

Mijn paard staat wel onder de dekens, maar die word intensief door gereden swinters en word waarschijnlijk ook weer geschoren. Dit hoeft eigenlijk niet, maar voor mij is dit het makkelijkst. En dan moet je hem ook onder dedekens houden, niet zo affentoe op en dan maar een keer af. Maar er zijn ook paarden die een glad vachtje houden zonder geschoren te wirden. En soms zelfs zonder deken. Maar als jij gewoon recreatief lekker gaat rijden is het niet eecht nodig.

dit bedoel ik ook niet hatelijk hoor als het er zo uit komt :)
maar kijk waarom denken jullie dat ik deze dingen vraag? juist omdat ik meer te weten wil komen en ik ben blij met de informatie die ik krijg van jullie. en ik ga ook nog lang geen paard nemen hoor want ik heb nog een verzorgpony (25) en als ze echt aan haar laatste jaar is wil ik pas een pony overwegen. want daarom vraag ik zo veel op bokt omdat ik juist probeer te leren snap je?

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:22

FelineNanet schreef:
Ik zou eerst even wachten tot je pony er is met spullen kopen. Connemara pony's kunnen van klein tot heel groot er zijn en vooral in verschillende maten. :+ Mijn Connemara heeft full en cob hoofstellen en halsters gehad, full dekjes, pony peesjes en full peesjes en weer cob springschoenen.

ik ga ze ook nog niet kopen ik probeer meer informatie te krijgen en de prijs een beetje te berekenen zodat ik daar rekening mee kan houden.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:26

HorseTalkNL schreef:
_Reneee schreef:
Wie zegt dat je per se beenbeschermers nodig hebt? Die van mij heeft ze helemaal niet nodig en dat is fijn want ze zijn nog eens super slecht ook. Ze maken de pezen zo warm dat er weefsel afsterft.

Dus zorg eerst maar eens dat je een paard hebt en kijk dan wat je nodig hebt. Een deken is namelijk ook niet eens altijd nodig..

dekens zijn wel nodig hoor :)'
denk maar eens aan de winter en dan heeft dat arme paardje het superkoud. en als het regent en mijn paard moet het weiland in, dan is ie kletsnat en kan ie kouvatten.

Heb jij ooit een wild paard gezien met een deken op? Nee, dacht ik ook ;)
Paarden zijn van nature wilde dieren en kunnen zonder mensen makkelijk in de natuur overleven, daarvoor zijn ze gemaakt. Wij mensen gebruiken ze nu om dingen mee te doen en vinden dat ze een deken nodig hebben maar dat hoeft echt niet. En het is geen veertje he, het is een paard, die red zichzelf echt wel

Edit: ik lees dat je 'over 2 jaar een paardje wilt', waarom zou je je nu al zó druk maken over bandages en dekens en alles wat we zeggen word vol tegen in gegaan? Het komt op mij over dat jij al heel goed weet dat je een pony koopt met duizenden dekens en bandages. Fijn, je weet wat je wilt, waarom had je dit topic gemaakt?
Laatst bijgewerkt door L0veMyHorse op 28-06-15 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:26

Maar je wilt info, maar onze mening is niet goeden je blijft ononderbouwde kritiek op onze mening geven als die niet met jou mening overeen komt.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:28

HorseTalkNL schreef:
FelineNanet schreef:

ik ga ze ook nog niet kopen ik probeer meer informatie te krijgen en de prijs een beetje te berekenen zodat ik daar rekening mee kan houden.

De prijs is afhankelijk van welke kwaliteit jij wilt voor je pony. Alle spullen variëren van 10 euro tot 800 euro. Ik zou vooral veel geld uittrekken voor een goed zadel dan peesjes. Eerst maar eens gaan kijken of hij/zij ze wel nodig heeft :)

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:29

HorseTalkNL schreef:
IJentel schreef:

dit bedoel ik ook niet hatelijk hoor als het er zo uit komt :)
maar kijk waarom denken jullie dat ik deze dingen vraag? juist omdat ik meer te weten wil komen en ik ben blij met de informatie die ik krijg van jullie. en ik ga ook nog lang geen paard nemen hoor want ik heb nog een verzorgpony (25) en als ze echt aan haar laatste jaar is wil ik pas een pony overwegen. want daarom vraag ik zo veel op bokt omdat ik juist probeer te leren snap je?

Dat snappen wij ook wel! Mar het is net of je alle tips of zonder er echt over na te denken er maar in meegaat of je neemt ze niet aan. Over de dekens bijvoorbeeld. Verdiep je er eerst maar eens heel goed in! En wat daar de kosten van zijn kan je oas weten als je weet welke maat hij heeft, welk midel van welk merk goed ligt, of ze wel echt nodig zijn en welke diktes. (Mijne heeft een regendeken, zweetdeken, twee vliegendekens met hals en buikvlap(erg gevoelig), vliegenkap(heel gevoelige ogen), 100gram, 200gram,300gram en 400grams deken, omdat ik hem swinters flink doortrain rn scheer, maar dat hebben ze echt niet allemaal nodig wanneer je ze niet scheert en rustig doorrijd)
Als je verzorgpard nu 25 is en je wilt wachten tot zijn laatste jaartje, kan dat nog knap lang duren hoor. Dat hoeft echt niet met twee jaartjes al te zijn!

Succes!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:32

HorseTalkNL schreef:
Zoe_97 schreef:
Nee dat is niet wat jij vindt. Maar dat is paardafhankelijk.

Inlezen bedoel ik goede informatie. De Penny is dat niet! Ga je ook groentesoep voeren dan? Ik zou nog enkele jaren ervaring opdoen voordat je een pony neemt

nee waarom zou je groentesoep voeren ;p
maar ik was vroeger lid van de penny. en ik neem nu nog geen paard hoor! ik heb op dit moment een verzorgpony waar het uitstekend mee gaat. ik zou uiterlijk een eigen pony willen aanschaffen over 2 jaar (of anderhalf) en daarom verdiep ik me er nu heel erg in.

Ik vind het erg goed dat je je er alvast wat meer in wil verdiepen! Hier op bokt staat erg veel informatie, dus ik zou eens rustig wat topics door lezen. Als je dekens wil gebruiken kun je deze bijvoorbeeld bij divoza of epplejeck kunnen aanschaffen, deze hebben een eigen lijn die niet zo heel erg duur zijn. Bandages zal ik niet gebruiken. Het been van het paard wordt hier inderdaad erg warm onder wat de pezen en spieren op den duur niet ten goede komt.

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 22:34

Zoe_97 schreef:
Maar je wilt info, maar onze mening is niet goeden je blijft ononderbouwde kritiek op onze mening geven als die niet met jou mening overeen komt.

nee hoor

lycil8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:46

Ik ben het helemaal met _Cher eens :) Zo veel mogelijk lezen, lezen en nog eens lezen. Oh en vragen stellen (niet te vergeten), hier op Bokt en aan je instructrice enz.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:21

Budget maken van te voren is ronduit lastig. Ene pony loopt super onder een tekna of ander simpel zadel, en de ander heeft 5-6x zo duur maatwerk nodig. Ik heb pony's met slechts 5cm verschil in stokmaat, maar wel 2 maten verschil qua bit en dekens. Dingen kopen kan je grotendeels pas als je de pony hebt. En dan pas kun je ook goed inschatten wat het gaat kosten, want goedkoop past niet altijd. 1 Merk deken kan alles zijn wat je nodig hebt en goedkoper uitpakken dan de 3 budget dekens die je in gedachten had.

Koop geen dingen omdat het er mooi uitziet of omdat iedereen het heeft. Kies enkel voor wat je pony echt nodig heeft. Afgezien van een fleecegevoerde regendeken voor bv droog naar buiten kunnen met put weer en afspraak fysio die middag zijn veel dekens niet nodig en bij minder dan 100% goede pasvorm ook nog eens schadelijk (schuur/schaafplekken en of drukkingen die bv rijden onmogelijk maken). Paardenvacht is voor een gezond dier de beste deken die bestaat en nog gratis ook. Als ik kijk wat ik hier heb liggen en echt in gebruik heb dan is dat vrij weinig. Met wat borstels, halster + touw, zadel, hoofdstel en dekens voor oudste is het wel klaar. Je grijpt toch weer terug op je basis spul en dat zijn die dingen die voor jouw het prettigst in gebruik zijn gebleken. Lading extra verzamel je op termijn toch wel, maar om te starten is er niet veel nodig.

Leer luisteren naar je pony zo meteen en investeer nu alvast in les, doe eens wat cursusjes, ga naar demo's, enz. laat je vooroordelen thuis en leer ook anders kijken naar paard en trainen. Ga ook naar demo's, etc. van andere takken van sport dan die je wil beoefenen. Anders kijken naar een probleem opent ook de weg naar andere oplossingen die wel eens vriendelijker, veiliger en voor jouw en je pony beter toepasbaar kunnen zijn.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:38

Een pony onder een winterdeken zetten is onnodig, alleen handig om een regendeken te hebben als het én nat is én heel erg koud. Als paarden kunnen kiezen staan ze liever in de regen dan in de stal. De belangrijkste brandstof is hooi, goed hooi, onbeperkt, evt in een slowfeeder, dat houdt het motortje warm ;-).
Je pony kan niet alleen komen te staan want ze hebben een maatje nodig. Als dat maatje het leuk vindt om dekens te slopen.... heb je ook een probleem. Ik heb hier zo'n 15 vliegendekens weg kunnen gooien in 3 jaar tijd met 2 grote paarden, puur omdat ze het fantastisch leuk vonden om eraan te trekken en te klooien ( spelen).
Mijn eczeempaard staat vanaf maart tot het onder de 10 graden is tegen de winter onder een rambo sweet itch hoody eczeemdeken.

Verder heb ik voor elk paard een fleecedeken, een 0 grams regendeken. Voor de koudbloed heb ik ook een 150 grams en 2 x 400 gram winterdeken maar die heeft hij niet meer nodig gehad bij mij ;-), hij maakt nu ook een lekker wintervelletje aan :-).
Ik denk dat je je vergist in het 'dekens verwisselen' ... vooral de 400 grams dekens zijn loeizwaar en alles moet weer eens naar de dekenwasserete want die dingen krijg je niet thuis in de wasmachine ;-) en dus moet je weer een reserve deken ( want als ze eenmaal eronder staan, kunnen ze niet zonder die winter). Vooral als ze veel buiten ermee staan, in de blub rollen en, zoals 1 paard hier, een viespeuk is ... dus altijd in de mest liggen en de bilkoorden vol met mest -O-

Bandageren is zoals eerder uitgelegd niet goed voor de paardenbenen, ik snap dat kleurtjes bij een dekje passend wel heel leuk staat ;-) ik heb ook diverse kleuren hoor. Maar de benen worden veel te warm.

Verder zijn er zoveel dingen buiten dekens en bandages :

EHBO kist met inhoud ( wondspray etc etc)
vliegenspray
shampoo
antiklit spray
goede borstels van zacht tot hard, manen/staartborstel
hoevenkrabber
etc etc.

dat zijn de goedkope dingen, een goed hoofdstel en een goed passend zadel is wel een flinke uitgave ( of er moest nog iets bij paard verkocht worden), maar vooral een goede hoefsmid, paardentandarts, dierenarts...heel belangrijk.

Ik heb ook een lijst gemaakt voor mijn eerste paard hoor, en ik was geen 15 maar 28 ;-) toen ik mijn eerste eigen paardje kon kopen :-).

verder kun je alles zo goedkoop op duur maken als je wilt :-). Ga gewoon eens kijken in een Epplejeck of andere paardensportzaak of op internet eens rondkijken in de webshops, er zijn er zoveel :-). En als je goed vergelijkt kun je vaak geld besparen , ene site vraagt meer geld dan de andere voor hetzelfde artikel.
Succes!

Lotte2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:49

Als je kijkt op de site van divoza staan goede dekens op in normale prijsklasse. :j

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:01

Lotte2001 schreef:
Als je kijkt op de site van divoza staan goede dekens op in normale prijsklasse. :j

dankjee

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:02

liekensancho schreef:
Een pony onder een winterdeken zetten is onnodig, alleen handig om een regendeken te hebben als het én nat is én heel erg koud. Als paarden kunnen kiezen staan ze liever in de regen dan in de stal. De belangrijkste brandstof is hooi, goed hooi, onbeperkt, evt in een slowfeeder, dat houdt het motortje warm ;-).
Je pony kan niet alleen komen te staan want ze hebben een maatje nodig. Als dat maatje het leuk vindt om dekens te slopen.... heb je ook een probleem. Ik heb hier zo'n 15 vliegendekens weg kunnen gooien in 3 jaar tijd met 2 grote paarden, puur omdat ze het fantastisch leuk vonden om eraan te trekken en te klooien ( spelen).
Mijn eczeempaard staat vanaf maart tot het onder de 10 graden is tegen de winter onder een rambo sweet itch hoody eczeemdeken.

Verder heb ik voor elk paard een fleecedeken, een 0 grams regendeken. Voor de koudbloed heb ik ook een 150 grams en 2 x 400 gram winterdeken maar die heeft hij niet meer nodig gehad bij mij ;-), hij maakt nu ook een lekker wintervelletje aan :-).
Ik denk dat je je vergist in het 'dekens verwisselen' ... vooral de 400 grams dekens zijn loeizwaar en alles moet weer eens naar de dekenwasserete want die dingen krijg je niet thuis in de wasmachine ;-) en dus moet je weer een reserve deken ( want als ze eenmaal eronder staan, kunnen ze niet zonder die winter). Vooral als ze veel buiten ermee staan, in de blub rollen en, zoals 1 paard hier, een viespeuk is ... dus altijd in de mest liggen en de bilkoorden vol met mest -O-

Bandageren is zoals eerder uitgelegd niet goed voor de paardenbenen, ik snap dat kleurtjes bij een dekje passend wel heel leuk staat ;-) ik heb ook diverse kleuren hoor. Maar de benen worden veel te warm.

Verder zijn er zoveel dingen buiten dekens en bandages :

EHBO kist met inhoud ( wondspray etc etc)
vliegenspray
shampoo
antiklit spray
goede borstels van zacht tot hard, manen/staartborstel
hoevenkrabber
etc etc.

dat zijn de goedkope dingen, een goed hoofdstel en een goed passend zadel is wel een flinke uitgave ( of er moest nog iets bij paard verkocht worden), maar vooral een goede hoefsmid, paardentandarts, dierenarts...heel belangrijk.

Ik heb ook een lijst gemaakt voor mijn eerste paard hoor, en ik was geen 15 maar 28 ;-) toen ik mijn eerste eigen paardje kon kopen :-).

verder kun je alles zo goedkoop op duur maken als je wilt :-). Ga gewoon eens kijken in een Epplejeck of andere paardensportzaak of op internet eens rondkijken in de webshops, er zijn er zoveel :-). En als je goed vergelijkt kun je vaak geld besparen , ene site vraagt meer geld dan de andere voor hetzelfde artikel.
Succes!

Haha thanks!
Ik wil ook nog geen eigen paard hoor. maar ik probeer me wel alvast beter in dit onderwerp te verdiepen.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 15:15

Wat goed dat je je alvast gaat verdiepen in het houden van een (eigen) paardje. Met een verzorgpony heb je in ieder geval het begin vast gemaakt! :j Hoe lang verzorg je hem/haar nu al?

Misschien is het ook een idee om een keer vrijwilligerswerk of iets dergelijks te doen op een manege. Daar heb ik destijds een heleboel geleerd als het aankomt op dekens, harnachement, gedrag, etc. Natuurlijk zijn er dingen die heel anders zijn als het je eigen paardje is, maar je krijgt wel een aardig beeld van het leven met een paard. En daarnaast kan het ook heel waardevol zijn om het er eens met de eigenaar/eigenaresse van je VP te hebben. Dan kun je allerlei vragen stellen over hoeveel alles nou kost.

Ik heb inderdaad ook een lijst gemaakt, en aan de hand daarvan een spaarplan. Daarbij heb ik niet alleen de kosten van het paard en de benodigdheden in mijn achterhoofd gehouden, maar ook dat ik wel een 'buffer' van ongeveer €1000,- wil hebben voor als er eens iets heel erg mis gaat.

(Tweedehands kun je trouwens vaak ook nog wel leuke dingen krijgen, maar dat moet je op dat moment gaan bekijken. :) )

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:19

[quote="marley93"]Wat goed dat je je alvast gaat verdiepen in het houden van een (eigen) paardje. Met een verzorgpony heb je in ieder geval het begin vast gemaakt! :j Hoe lang verzorg je hem/haar nu al?

Misschien is het ook een idee om een keer vrijwilligerswerk of iets dergelijks te doen op een manege. Daar heb ik destijds een heleboel geleerd als het aankomt op dekens, harnachement, gedrag, etc. Natuurlijk zijn er dingen die heel anders zijn als het je eigen paardje is, maar je krijgt wel een aardig beeld van het leven met een paard. En daarnaast kan het ook heel waardevol zijn om het er eens met de eigenaar/eigenaresse van je VP te hebben. Dan kun je allerlei vragen stellen over hoeveel alles nou kost.

Ik heb inderdaad ook een lijst gemaakt, en aan de hand daarvan een spaarplan. Daarbij heb ik niet alleen de kosten van het paard en de benodigdheden in mijn achterhoofd gehouden, maar ook dat ik wel een 'buffer' van ongeveer €1000,- wil hebben voor als er eens iets heel erg mis gaat.

Thanks!
Ik verzorg mijn pony nu al ongeveer 3 tot 4 maanden en ze is super erg opgeknapt!
De eigenaar deed bijna niks met haar en ze was best wel dik en harig en haar manen waren heel lelijk. Inmiddels is ze prachtig en mooi.

Ik heb al een vrijwilligers werk gedaan maar ik ben er mee gestopt omdat ik anders geen tijd meer over hield i.v.m hw en het klikte niet zo goed tussen die vrouw en mij.

groetjes

HorseTalkNL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-15 15:22

marley93 schreef:
Wat goed dat je je alvast gaat verdiepen in het houden van een (eigen) paardje. Met een verzorgpony heb je in ieder geval het begin vast gemaakt! :j Hoe lang verzorg je hem/haar nu al?

(Tweedehands kun je trouwens vaak ook nog wel leuke dingen krijgen, maar dat moet je op dat moment gaan bekijken. :) )

Thanks!
Ik verzorg mijn pony nu al ongeveer 3 tot 4 maanden en ze is super erg opgeknapt!
De eigenaar deed bijna niks met haar en ze was best wel dik en harig en haar manen waren heel lelijk. Inmiddels is ze prachtig en mooi.

Ik heb al een vrijwilligers werk gedaan maar ik ben er mee gestopt omdat ik anders geen tijd meer over hield i.v.m hw en het klikte niet zo goed tussen die vrouw en mij.

groetjes