Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Urbiezira schreef:Edit: en dat is absoluut waar. Daarom heb ik totaal geen haast met zoeken. En als ik niks vind wat voor mij veilig voelt, dan blijft hij waar hij is.
Edit2: daarbij doen we heel stoer over "naar de slacht brengen" maar ik weet niet of ik dat zou durven, als het puntje bij paaltje komt. Denk dat ik mij daar heel schuldig over zou voelen.
Ibbel schreef:Urbiezira schreef:Edit: en dat is absoluut waar. Daarom heb ik totaal geen haast met zoeken. En als ik niks vind wat voor mij veilig voelt, dan blijft hij waar hij is.
Edit2: daarbij doen we heel stoer over "naar de slacht brengen" maar ik weet niet of ik dat zou durven, als het puntje bij paaltje komt. Denk dat ik mij daar heel schuldig over zou voelen.
Maar wat je ook kunt doen (en zo velen die een goede plek voor hun paard zoeken) is 'm op een pensioenstal verder weg zetten. Op de Veluwe, of in Friesland, of waar dan ook. Ben je minder kwijt dan in Amsterdam, en blijf je nog steeds zelf eigenaar.
En daar wringt 'm de schoen een beetje: als je dat doet, wentel je je probleem niet af op een ander. Maar het kost wel geld. Heb je dat geld niet, dan is slachten veel en veel eerlijker. Heb je dat geld (momenteel! want niemand kan in de toekomst kijken) wel, dan is 'pensioen' een eerlijke en veilige oplossing. Waarbij je wel goed moet kijken waar je je paard in pensioen doet, want daar zitten ook rotte appels tussen.
Ibbel schreef:RaafSmits schreef:Yep, een paard is duur in onderhoud.......maar de aanschaf van het dier is vaak wél een weloverwogen keuze.
Dan kan en mag alles, en hoort het er allemaal bij.
Maar als het dier "oudgediende "wordt is de slacht / dierenarts opeens niet haalbaar dan in het kostenplaatje??
Dat zijn toch ook kosten waarvan je weet dat ze komen.......net zoals alle terugkerende onkosten van je paard???
Het gaat niet om de kosten van inslapen (en slachten levert soms nog wat op ook) maar om de morele druk die 'de paardenwereld' zet op iemand die zegt: "ik kan mijn paard niet mee gebruiken voor waar ik hem voor gekocht heb, hij is best nog wel bruikbaar voor buitenritjes maar dat is niet mijn ding, dus gaat-ie morgen naar de slager" Zo iemand krijgt de hele wereld over zich heen, iig hier op bokt. Ook maneges die dat doen krijgen de wind van voren, lees de topics maar.
En ik denk dat je 100x beter je paard (ook al is het 'alleen maar' een beetje artrose) naar de slager kan doen, dan er mee gaan leuren omdat-ie nog wel 1x in de week een stapritje in het bos aan kan.
Urbiezira schreef:Overigens, voor hoeveel denk jij dat het mogelijk is om hem ergens anders te stallen? Ik sta namelijk meer dan open voor advies.
Ibbel schreef:Urbiezira schreef:Overigens, voor hoeveel denk jij dat het mogelijk is om hem ergens anders te stallen? Ik sta namelijk meer dan open voor advies.
Hier om de hoek zit de Wildtshof, dat is echt 5-sterren qua zorg en in basis kost je dat voor jouw pony 248 euro/maand.
http://www.dewildtshof.nl/download/Prij ... 202015.pdf
Ibbel schreef:Als jij omgeving Amsterdam voor minder terecht kunt, en je wilt je paard niet laten hemelen, zou ik 'm lekker laten staan. Want goedkoper zal moeilijk zijn. Je betaalt tenslotte voor dagelijkse zorg.
Urbiezira schreef:Ik heb het idee dat je dat niet te hard mag zeggen op bokt, maar ik heb die pony toen van de slacht gered, nog 7 jaar een goed leven gegund, dus ik vraag mij oprecht af of het nu raar is dat ik voor mezelf wil kiezen.

Ibbel schreef:Urbiezira schreef:Ik heb het idee dat je dat niet te hard mag zeggen op bokt, maar ik heb die pony toen van de slacht gered, nog 7 jaar een goed leven gegund, dus ik vraag mij oprecht af of het nu raar is dat ik voor mezelf wil kiezen.
Ik vind van niet. Maar ik ben er één van de oude stempel
Edit: maar dan dus wél de weg van de slager, en niet naar een ander.

KoudbloedKim schreef:Ik snap jou ook heel goed hoor.
En het is ook gewoon lastig, want het gaat ook heel erg tegen je gevoel in om een verder gezond paard te laten inslapen.

ohjajoh6 schreef:Tja ik kan alleen maar zeggen hoe dat ik er zelf insta en dat is dat die van mij bij mij alleen nog maar op de rug met hun 4 poten in de lucht van het erf zullen vertrekken...
Dus daar doel ik ook mee, als ik het financieel echt niet meer rondbreien kan, of ze geen goed tehuis meer bieden kan, om wat voor reden uiteindelijk ook, ik geef mijn beesten niet weg aan een ander, heel rottig misschien, maar uiteindelijk is niemand te vertrouwen...
Maar ik heb dan wel een ander punt; Want wat nu als dus naar de slacht geen optie is, om wat voor reden dan ook? Maar paard is er nog te goed aan, of gezond? Dan moet je toch banketstaaf als brugman bij de meeste DA's wil je inslapen voor elkaar gaan krijgen hoor. Dat speelt natuurlijk ook wel een beetje mee aan het beeld van niet "zomaar" mogen laten inslapen betreft...
KoudbloedKim schreef:Ik zou bijna zeggen, breng hem naar ons, maar denk dat mijn vriend daar niet heel blij van wordt.
Er zijn echt nog wel mensen die het goed met mens en dier voor hebben, maar helaas ook een hoop egoïsten.
Heb het zelf meegemaakt met 1 van mijn paarden, dus ik kan nu wel heel stellig beweren dat dieren bij me blijven tot ze dood gaan, maar heb er zelf ook eentje weggegeven omdat ik daar echt niet meer voor kon zorgen op dat moment.
Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een beslissing die ik heb gemaakt en nu is het te laat.
Vertrouw nooit mensen op hun mooie blauwe ogen.
pipo schreef:Een oude kat of hond onderhouden gaat nog wel , want die woont thuis. Een oude (lees niet functionele voor het doel van de eigenaar) pony/paard onderhouden is voor de meeste mensen niet rendabel.
Wel voor hen die een eige wei bij huis hebben of een stukje grond waar de paardjes op staan. Maar een paard in pension, kost een klein vermogen. Dat betekend dat dus 9 van de 10 dieren die aangeboden worden, inderdaad vervangen worden door een jonger exemplaar waar de eigenaar wel wat mee kan.
Ik kan me goed voorstellen als je dus dure stalling moet betalen dat je een alternatief wil zoeken om je paardje een fijne ouwe dag te geven.. maar er zijn er maar verrekte weinig die dus de hoefsmid en de da willen blijven betalen. Dus dan krijg je het opgeruimd staat netjes , of het weg is pech syndroom.![]()
Als je je oude hond weg doet naar het asiel, krijg je commentaar.. als je je paard naar een ander plekje doet is het goed.. ik begrijp dat echt niet. Uitgescheten is uitgescheten. Maakt niet uit welk dier.. al is t een hamster. Jij kiest voor een dier, jij bent verantwoordelijk. Kan e hem kwijt aan iemand die daar een plekje voor heeft prima, maar wees wel zo eerlijk om dan in ieder geval de da kosten en de hoefsmid op je te nemen/houden.
Sizzle schreef:Grappig, zo zijn een hoop mensen op bokt van mening dat 18 nog lang niet oud is.
Maar met 20 ineens wel?