Is dit niet een probleem verleggen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Is dit niet een probleem verleggen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:54

Zelfs al heb je de ruimte en het geld, dan nog kan het een probleem zijn. In mijn geval houd ik mijn oude paard, maar ik wil haar niet alleen laten staan. Dus ik heb er een vrij jonge shet bij. Maar over een aantal jaar gaat het paard dood en heb ik nog alleen die shet. Om daar nu nog weer een paard of shet bij te kopen wil ik ook niet, ben ook de jongste niet meer. Dus zal ik toch een goed plekje moeten zoeken voor het beestje en hoe oud ze dan is? Wie zal het zeggen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 16:57

Urbiezira schreef:
Edit: en dat is absoluut waar. Daarom heb ik totaal geen haast met zoeken. En als ik niks vind wat voor mij veilig voelt, dan blijft hij waar hij is.
Edit2: daarbij doen we heel stoer over "naar de slacht brengen" maar ik weet niet of ik dat zou durven, als het puntje bij paaltje komt. Denk dat ik mij daar heel schuldig over zou voelen.

Maar wat je ook kunt doen (en zo velen die een goede plek voor hun paard zoeken) is 'm op een pensioenstal verder weg zetten. Op de Veluwe, of in Friesland, of waar dan ook. Ben je minder kwijt dan in Amsterdam, en blijf je nog steeds zelf eigenaar.

En daar wringt 'm de schoen een beetje: als je dat doet, wentel je je probleem niet af op een ander. Maar het kost wel geld. Heb je dat geld niet, dan is slachten veel en veel eerlijker. Heb je dat geld (momenteel! want niemand kan in de toekomst kijken) wel, dan is 'pensioen' een eerlijke en veilige oplossing. Waarbij je wel goed moet kijken waar je je paard in pensioen doet, want daar zitten ook rotte appels tussen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:05

Ibbel schreef:
Urbiezira schreef:
Edit: en dat is absoluut waar. Daarom heb ik totaal geen haast met zoeken. En als ik niks vind wat voor mij veilig voelt, dan blijft hij waar hij is.
Edit2: daarbij doen we heel stoer over "naar de slacht brengen" maar ik weet niet of ik dat zou durven, als het puntje bij paaltje komt. Denk dat ik mij daar heel schuldig over zou voelen.

Maar wat je ook kunt doen (en zo velen die een goede plek voor hun paard zoeken) is 'm op een pensioenstal verder weg zetten. Op de Veluwe, of in Friesland, of waar dan ook. Ben je minder kwijt dan in Amsterdam, en blijf je nog steeds zelf eigenaar.

En daar wringt 'm de schoen een beetje: als je dat doet, wentel je je probleem niet af op een ander. Maar het kost wel geld. Heb je dat geld niet, dan is slachten veel en veel eerlijker. Heb je dat geld (momenteel! want niemand kan in de toekomst kijken) wel, dan is 'pensioen' een eerlijke en veilige oplossing. Waarbij je wel goed moet kijken waar je je paard in pensioen doet, want daar zitten ook rotte appels tussen.

Hij staat al bijna 7 jaar op pensioen, en mijn ouders vinden het wat dan ook niet oké, ook al kan ik het betalen, om twee paarden aan te houden. En nu ben ik heel eerlijk, na 7 jaar een pony te hebben gehad waar ik niks mee kon (maar absoluut geen spijt heb dat ik hem van de dood heb gered) zou ik toch wel een paard willen waar ik ook echt wat mee kan. Of moet ik nu op de blaren zitten voor een keuze die ik heb gemaakt toen ik 13 was? (dit lijkt raar, maar dit is een oprechte vraag)

Overigens, voor hoeveel denk jij dat het mogelijk is om hem ergens anders te stallen? Ik sta namelijk meer dan open voor advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:07

Ik vind dat als je een dier (hond, kat, paard whatever) neemt, je je verantwoordelijkheid moet nemen en ervoor moet zorgen tot het dier dood gaat.
Uitzonderingen daar gelaten.

Wat je ook vaak ziet; mijn partner waar ik nu 1 jaar mee samen ben, wil gaan samenwonen, maar mijn hond, die ik al 6 jaar heb, mag van hem/haar niet mee, daarom zoek ik een goed baasje.
Ik vind dat vréselijk!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:08

Ik heb uiteraard gelijk je advertentie bekeken... Weet je je bent eerlijk.
Mijn ruin, is nu 12 jaar, maar als hij ooit weg moet, dan gaat ie naar de slacht. Punt uit. Het is een paard wat niet makkelijk is. Heeft een beschrijving die niet compleet is en ik wil niet never nooit dat hoj van hand tot hand gaat en telkens weg moet omdat hij niet voldoet of tegenvalt. Wat een ander ervan zegt interesseert me niet. Hij is mijn verantwoording. Of andere daar moeite mee hebben.. kan, maar het is mijn paard, klaar. Wat een ander doet, wil of kan, prima.. ik kies voor een eind ongeacht hoe en wat. Kom ik te overlijden weet ook mijn man wat er moet gebeuren met mijn grote lompe poedersuiker (waar ik zoveel van hou) en mag mijn andere paardje naar een fijn huisje, omdat ik weet dat zij de gave heeft om zich aan te passen aan iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:10

Tja ik kan alleen maar zeggen hoe dat ik er zelf insta en dat is dat die van mij bij mij alleen nog maar op de rug met hun 4 poten in de lucht van het erf zullen vertrekken...

Dus daar doel ik ook mee, als ik het financieel echt niet meer rondbreien kan, of ze geen goed tehuis meer bieden kan, om wat voor reden uiteindelijk ook, ik geef mijn beesten niet weg aan een ander, heel rottig misschien, maar uiteindelijk is niemand te vertrouwen...

Maar ik heb dan wel een ander punt; Want wat nu als dus naar de slacht geen optie is, om wat voor reden dan ook? Maar paard is er nog te goed aan, of gezond? Dan moet je toch banketstaaf als brugman bij de meeste DA's wil je inslapen voor elkaar gaan krijgen hoor. Dat speelt natuurlijk ook wel een beetje mee aan het beeld van niet "zomaar" mogen laten inslapen betreft...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:12

Ibbel schreef:
RaafSmits schreef:
Yep, een paard is duur in onderhoud.......maar de aanschaf van het dier is vaak wél een weloverwogen keuze.
Dan kan en mag alles, en hoort het er allemaal bij.
Maar als het dier "oudgediende "wordt is de slacht / dierenarts opeens niet haalbaar dan in het kostenplaatje??
Dat zijn toch ook kosten waarvan je weet dat ze komen.......net zoals alle terugkerende onkosten van je paard???

Het gaat niet om de kosten van inslapen (en slachten levert soms nog wat op ook) maar om de morele druk die 'de paardenwereld' zet op iemand die zegt: "ik kan mijn paard niet mee gebruiken voor waar ik hem voor gekocht heb, hij is best nog wel bruikbaar voor buitenritjes maar dat is niet mijn ding, dus gaat-ie morgen naar de slager" Zo iemand krijgt de hele wereld over zich heen, iig hier op bokt. Ook maneges die dat doen krijgen de wind van voren, lees de topics maar.
En ik denk dat je 100x beter je paard (ook al is het 'alleen maar' een beetje artrose) naar de slager kan doen, dan er mee gaan leuren omdat-ie nog wel 1x in de week een stapritje in het bos aan kan.

Of er moet maar een veulen uitgefokt worden...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:17

veulen fokken uit een paard met bv artrose.. is niet mijn beleving van fokken. Dat is vermeerderen. Er lopen al zoveel paardjes (goed of niet) rond omdat men een merrie heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:21

Urbiezira schreef:
Overigens, voor hoeveel denk jij dat het mogelijk is om hem ergens anders te stallen? Ik sta namelijk meer dan open voor advies.

Hier om de hoek zit de Wildtshof, dat is echt 5-sterren qua zorg en in basis kost je dat voor jouw pony 248 euro/maand.

http://www.dewildtshof.nl/download/Prij ... 202015.pdf

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:24

Ibbel schreef:
Urbiezira schreef:

Hier om de hoek zit de Wildtshof, dat is echt 5-sterren qua zorg en in basis kost je dat voor jouw pony 248 euro/maand.

http://www.dewildtshof.nl/download/Prij ... 202015.pdf

Poeh, daar schrik ik enorm van. Ik betaal nu een aanzienlijk stuk minder voor iets wat hem eigenlijk prima afgaat. Dat is echt geen optie voor mij, helaas. Dan staat hij beter waar hij nu staat. Hij heeft helemaal niet veel nodig, een maatje en gras, dan is hij helemaal happy.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:33

Als jij omgeving Amsterdam voor minder terecht kunt, en je wilt je paard niet laten hemelen, zou ik 'm lekker laten staan. Want goedkoper zal moeilijk zijn. Je betaalt tenslotte voor dagelijkse zorg.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:44

Ibbel schreef:
Als jij omgeving Amsterdam voor minder terecht kunt, en je wilt je paard niet laten hemelen, zou ik 'm lekker laten staan. Want goedkoper zal moeilijk zijn. Je betaalt tenslotte voor dagelijkse zorg.

Absoluut, dat denk ik ook. Maar ik ben heel eerlijk, dat ik na 7 jaar geld uitgeven aan een grasmaaier, ik liever mijn geld zou gaan steken in een paard waar ik wat mee kan. Ik heb het idee dat je dat niet te hard mag zeggen op bokt, maar ik heb die pony toen van de slacht gered, nog 7 jaar een goed leven gegund, dus ik vraag mij oprecht af of het nu raar is dat ik voor mezelf wil kiezen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:45

Urbiezira schreef:
Ik heb het idee dat je dat niet te hard mag zeggen op bokt, maar ik heb die pony toen van de slacht gered, nog 7 jaar een goed leven gegund, dus ik vraag mij oprecht af of het nu raar is dat ik voor mezelf wil kiezen.

Ik vind van niet. Maar ik ben er één van de oude stempel :D
Edit: maar dan dus wél de weg van de slager, en niet naar een ander.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:48

Urbiezira, je hebt je pony al van de slacht gered, 7 goede jaren gegeven... dan is het in mijn ogen eerlijker om hem te laten inslapen.
Ik heb ook een paard van 23 jaar... en daar kan ik nog mee rijden (niet zo fanatiek als ik zou willen maar heb er nog wel lol in) als dat echt over is... tja dan is het lastige beslissing.. maar hij gaat iig niet naar ander baasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:48

Ik vind dat heel lastig.
Wil zeker niemand bestempelen al 'slecht' of iets anders.
Maar ik zou persoonlijk geen dier weg kunnen doen, omdat ik zelf graag iets anders wil.
Als één van onze paarden kreupel zou raken en we nooit meer zouden kunnen rijden, maar het dier wel nog jarenlang pijnvrij door de wei kan hobbelen, zou er gaan haar op mijn hoofd zijn om zo'n beestje in te laten slapen.
Als ik dan echt graag zou willen rijden, zou ik een bijrijdpaard zoeken.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:54

Ibbel schreef:
Urbiezira schreef:
Ik heb het idee dat je dat niet te hard mag zeggen op bokt, maar ik heb die pony toen van de slacht gered, nog 7 jaar een goed leven gegund, dus ik vraag mij oprecht af of het nu raar is dat ik voor mezelf wil kiezen.

Ik vind van niet. Maar ik ben er één van de oude stempel :D
Edit: maar dan dus wél de weg van de slager, en niet naar een ander.

Wat een verademing om dat een keer te horen, dankjewel.
En wat je zegt...je hebt eigenlijk gelijk. Ik heb altijd gezegd dat hij bij mij dood weggaat en anders niet, maar toen ik zei dat ik hem dan wilde laten slachten...poeh. Misschien dus toch maar gewoon de schouders eronder, hard zijn en daar voor kiezen... -O-

@KoudbloedKim ik vind dat je zeker een punt hebt hoor, absoluut. Wat dat betreft is het puur voor mezelf kiezen, en ik kan het mij goed voorstellen dat mensen het daar niet mee eens zijn. Nou wil ik er wel bij zeggen dat het bij mij niet om het rijden gaat, ik rij hem immers al 7 jaar niet, maar om het feit dat ik hem nooit zie omdat hij te ver weg staat. Die ene keer dat ik hem verhuisd heb naar een ander soort stal, dichterbij, was hij doodongelukkig, en toen heb ik voor hem gekozen en ben ik terug gegaan. Maar ik snap je punt heel goed, ik worstel al jaren met hetzelfde vinden, maar toch ook wel zelf eens wat willen.

Edit:

@Evelijn: het is ook altijd mijn idee geweest...tot het een wat concreter probleem werd en tja...doen kwam bij mij zelf toch ook wel heel veel angst naarboven om die keuze te maken.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 27-06-15 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:55

Ik snap jou ook heel goed hoor. :j
En het is ook gewoon lastig, want het gaat ook heel erg tegen je gevoel in om een verder gezond paard te laten inslapen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:57

KoudbloedKim schreef:
Ik snap jou ook heel goed hoor. :j
En het is ook gewoon lastig, want het gaat ook heel erg tegen je gevoel in om een verder gezond paard te laten inslapen.

Vooral dat vind ik eigenlijk het allermoeilijkste. Als hij op was geweest, of bijna op, was de keuze niet zo moeilijk geweest. Maar hij is nog zo fit...en het is natuurlijk makkelijk praten, maar puntje bij paaltje zit denk ik iedereen verschrikkelijk te janken :')

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:11

Vind dat jij je al heel erg bekommerd hebt om deze pony, en natuurlijk mág je ook zeer zeker ook aan jezelf denken.

Probeer in te schatten waar je zelf een goed gevoel over hebt.
Of hem nu laten inslapen/ slacht brengen of hem nu weg geven zodat hij eventueel nog wat extra jaartjes er bij zou kunnen "snoepen "

Het lijkt me alleen héél kwalijk om in het laatste geval er straks achter te komen dat er ondanks de afspraken tóch nog gerommeld is met de pony.
Of dat hij toch niet de zorg heeft gekregen die je hem zo gegund hebt.

Persoonlijk dénk ik dat je met de bovenste beslissing meer rust zult vinden.
Hoe zwaar en moeilijk het ook voor jou!!! zal zijn.
Ik denk dat je dan een hoofdstuk goed kan afsluiten waarbij je trots op jezelf kunt en mág zijn.
De pony weet niet beter......of hij nou morgen zijn laatste adem uitblaast of over anderhalf jaar.

Hij weet wél dat jij er bij bent ( eventueel )
En jij weet zeker dat hij zijn verdiende rust gekregen heeft en kan je als je zo ver bent gaan kijken naar nieuw bloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:13

Ik zou bijna zeggen, breng hem naar ons, maar denk dat mijn vriend daar niet heel blij van wordt. :o
Er zijn echt nog wel mensen die het goed met mens en dier voor hebben, maar helaas ook een hoop egoïsten.
Heb het zelf meegemaakt met 1 van mijn paarden, dus ik kan nu wel heel stellig beweren dat dieren bij me blijven tot ze dood gaan, maar heb er zelf ook eentje weggegeven omdat ik daar echt niet meer voor kon zorgen op dat moment.
Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een beslissing die ik heb gemaakt en nu is het te laat.
Vertrouw nooit mensen op hun mooie blauwe ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:19

ohjajoh6 schreef:
Tja ik kan alleen maar zeggen hoe dat ik er zelf insta en dat is dat die van mij bij mij alleen nog maar op de rug met hun 4 poten in de lucht van het erf zullen vertrekken...

Dus daar doel ik ook mee, als ik het financieel echt niet meer rondbreien kan, of ze geen goed tehuis meer bieden kan, om wat voor reden uiteindelijk ook, ik geef mijn beesten niet weg aan een ander, heel rottig misschien, maar uiteindelijk is niemand te vertrouwen...

Maar ik heb dan wel een ander punt; Want wat nu als dus naar de slacht geen optie is, om wat voor reden dan ook? Maar paard is er nog te goed aan, of gezond? Dan moet je toch banketstaaf als brugman bij de meeste DA's wil je inslapen voor elkaar gaan krijgen hoor. Dat speelt natuurlijk ook wel een beetje mee aan het beeld van niet "zomaar" mogen laten inslapen betreft...

Je kan dan nog altijd het paard laten schieten bij een slager en dan laten afvoeren naar de rendac. Al is goedkoop paardenvlees wel erg geweld bij dierentuinen.

Paard met gebrek verkopen zal ik nooit doen. Hoe kun je verwachten dat iemand anders die geen band heeft met de paard of pony wel voor zijn ouder dag gaat zorgen omdat jij (gene die wel band met het dier heeft) het niet wilt doen? Zulke gevallen heb ik veel meer respect voor mensen die het dier dan maar na de slacht brengen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-15 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 18:22

KoudbloedKim schreef:
Ik zou bijna zeggen, breng hem naar ons, maar denk dat mijn vriend daar niet heel blij van wordt. :o
Er zijn echt nog wel mensen die het goed met mens en dier voor hebben, maar helaas ook een hoop egoïsten.
Heb het zelf meegemaakt met 1 van mijn paarden, dus ik kan nu wel heel stellig beweren dat dieren bij me blijven tot ze dood gaan, maar heb er zelf ook eentje weggegeven omdat ik daar echt niet meer voor kon zorgen op dat moment.
Ik heb nog nooit zoveel spijt gehad van een beslissing die ik heb gemaakt en nu is het te laat.
Vertrouw nooit mensen op hun mooie blauwe ogen.

Dat soort verhalen komen dus ook met regelmaat voorbij op Bokt....te vaak eerlijk gezegd.
En het lijkt me vreselijk, maar stiekem denk ik ook wel eens "eigen schuld " dan hád je maar..........
Maar aan de andere kant, IK heb ook stomme dingen gedaan waar het mijn dieren betrof.
Dus ik weet ook als geen ander hoe heet die tranen dan zijn........
En ook dat verdriet slijt wel weer......maar beduidend minder makkelijk dan je wellicht zou denken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:23

pipo schreef:
Een oude kat of hond onderhouden gaat nog wel , want die woont thuis. Een oude (lees niet functionele voor het doel van de eigenaar) pony/paard onderhouden is voor de meeste mensen niet rendabel.
Wel voor hen die een eige wei bij huis hebben of een stukje grond waar de paardjes op staan. Maar een paard in pension, kost een klein vermogen. Dat betekend dat dus 9 van de 10 dieren die aangeboden worden, inderdaad vervangen worden door een jonger exemplaar waar de eigenaar wel wat mee kan.
Ik kan me goed voorstellen als je dus dure stalling moet betalen dat je een alternatief wil zoeken om je paardje een fijne ouwe dag te geven.. maar er zijn er maar verrekte weinig die dus de hoefsmid en de da willen blijven betalen. Dus dan krijg je het opgeruimd staat netjes , of het weg is pech syndroom. :+
Als je je oude hond weg doet naar het asiel, krijg je commentaar.. als je je paard naar een ander plekje doet is het goed.. ik begrijp dat echt niet. Uitgescheten is uitgescheten. Maakt niet uit welk dier.. al is t een hamster. Jij kiest voor een dier, jij bent verantwoordelijk. Kan e hem kwijt aan iemand die daar een plekje voor heeft prima, maar wees wel zo eerlijk om dan in ieder geval de da kosten en de hoefsmid op je te nemen/houden.

Daar zouden mensen dan eerst eens over moeten nadenken, voor ze een dier aanschaffen! Als je een dier aanschaft, doe je dat, in mijn ogen, voor het leven.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:24

Je moet doen wat jou goed lijkt. Dat is makkelijk gezegd, maar spijt van een beslissing maakt het alleen maar moeilijker. Als je hem weggeeft en je merkt dat ie weer verder verkocht is (of zo) dan word je verdrietig.. dat wou je niet. Als je hem laat inslapen/slachten weet je dat ie het goed gehad heeft.. en het nooit meer slecht krijgt. Inslapen gaat je vast niet lukken.. denk niet dat een da een gezond paardje in gaat laten slapen.
Dood is niet verkeerd of fout. Ik denk vaak dat de dood beter zou zijn dan verkoop. Te vaak belazerd ondanks de mooie beloftes.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:28

Sizzle schreef:
Grappig, zo zijn een hoop mensen op bokt van mening dat 18 nog lang niet oud is.
Maar met 20 ineens wel?

volgens mij wordt er gewoon gesproken in zijn algemeen over het oudere paard..
je hebt paarden van 25 die nog fanatiek rondrennen en nog lang niet oud zijn..
en je hebt 17 jarige die met benen vol artrose hun dagen wat in het land staan te suffen..

geloof niet dat het in dit topic over een specifieke leeftijd of leeftijdsgrens gaat,
maar puur op het 'afschuiven' van je oudere paard op een ander door hem weg te geven