POLL: Rij jij met bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rij jij met bit?

Ja
263 (71%)
Ja, Dan loopt ie mooi
9 (2%)
Ja, Dan luistert ie goed
28 (7%)
Nee
25 (6%)
Nee, Dat vind mijn paard niet fijn
14 (3%)
Nee, Ik wil dat mijn paard vriendelijk bereden word
28 (7%)

Totaal aantal stemmen: 367

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:10

Ik rijd met bit, hoe wil ik anders mijn oncontroleerbare paard zagend in de krul rijden? :D

Grapje natuurlijk, vind de pol wel heel vreemd opgesteld namelijk.

Ik rijd bewust met bit :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:30

HAR -> YRT

Eske_B

Re: POLL: Rij jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:33

Ik heb nu een paar keer bitloos gereden (stuurkunsten moeten nog worden bijgeschaaft :') ) met touwhalster. Buiten ga ik gewoon lekker met bit.

Ik heb niks tegen het bit, maar als het zonder kan doe ik dat liever, dus probeer het nu even uit.

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:37

Rijden met bit is even vriendelijk of onvriendelijk als zonder, het ligt er maar net aan welke ruiter je erop zet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:43

Ik doe het allebei! :D
ik wissel vaak af :)

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:47

Ene keer bitloos andere keer met bit.
Bitloos doe ik eigenlijk als ik niet veel zin heb om echt fanatiek te rijden en dat is.. Uhh, vaak :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:57

Ik vind 'bitloos kan ook onvriendelijk zijn' echt zo'n loze kreet altijd, eigenlijk. Ja, natuurlijk, alles kan onvriendelijk zijn. Ik kan iemand ook een gebroken nek slaan met een verenkussen. :+
Maar het is sneller pijnlijk met bijv. een schop, dan met een kussen.

Je maakt mij niet wijs dat bijv een standaard bitloos hoofdstel van leer, met drukverdeling over de gehele neus of onderlangs de hele kaken, net zo pijnlijk is voor een paard als een stuk metaal in de mond met drukverdeling over de lagen.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:55

Ja , wel heb ik Amigo ook al eensbitloos gereden. Wat eigenlijk niet zo'n grote overgang is dan men denkt maar wel een heleboel steun voor mijn paard dat wegvalt. Wat normaal is, aangezien hij dit nog nooit eerdre had gedaan natuurlijk.
Als je goed met je zit rijdt dan is bitloos geen pobleem :) alleen die neusdruk onder de knie krijgen :')
Bij mij zwabberde hij wel wat :') hij is nog niet 100% recht onder het zadel en zonder bit kwam dit natuurlijk helemaal naar boven.
Ik vind het heel leuk om eens te hebben gedaan maar blijf toch als dressuurmutsje met bit rijden ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:03

Ook ik mis de optie 'beiden'.. Dressuur in de bak op trens. Buiten op trens en soms een tijdje op bosal. Als ze eenmaal luisteren doen ze zit in de meeste gevallen zowel met bit als bitloos. (mits de juiste bitloze optoming gevonden word) Er zijn ook enkele routes hier in de buurt waarvan ik weet dat als we met meerdere paarden gaan en ik een beetje rust wil hebben, ik er niets anders dan een stang in hoef te hangen omdat meneer zo druk is. Zolang de ruiter er normaal mee omgaat, maakt het geen snars uit voor de vriendelijkheid wat er in hangt.

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:12

Ik rijd met bit, maar soms ook bitloos.
Niet omdat een bit 'zielig' is, maar voor de afwisseling :)
Springen en buiten rijden doe ik niet bitloos want dan is er geen rem :+

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:18

Ik rijd met een dubbelgebroken trensje, op zich zou ik bitloos ook best wel eens willen proberen.

Uit de openingspost lees ik tussen de regels dat ijzer in de mond, pijn betekent en daar ben ik het niet mee eens. Dat hangt helemaal af van de hand van de ruiter.

Er zijn ook bitloze optomingen (Hackamore bijv.) die paard-onvriendelijk gebruikt kunnen worden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:26

Vind dit nogal zwart wit.. ts stelt hier voor op een manege waar kinderen leren rijden bitloos te gaan voorstellen? ik denk niet dat het een slim idee is beginners bitloos te laten rijden..
rijden zonder metaal? Weet je zeker dat je dat wil? Want dan kan je je beugels ook wel weg doen, of wat dacht je van de gespen van je singel.. 9 vd 10 keer zijn die toch echt van metaal.. flauw natuurlijk, maar ts heeft haar mening al helemaal klaar (er is meer dan helemaal met of helemaal zonder! Niet alle paarden kunnen zonder bit hebben *streng gezicht*) en er zijn al meer dan genoeg topics over met of zonder bit.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:29

Ik rijd met een dubbelgebroken watertrensje, bitloos & zonder hoofdstel.

Overigens vind ik je Poll ook echt te Penny voor woorden. :') Met bit betekent niet gelijk zielig. Je hebt bitloos rijden & verantwoord bitloos rijden.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:31

Idd je hebt je poll keuzes een beetje gebasseerd op, met bit is onvriendelijk en zonder bit vind het paard altijd fijn.

Ik reed met een dubbelgebroken bit, daarna een bitloos hoofdstel en nu een ongebroken happy mouth bitje..
Het laatste vind ze echt t fijnst..

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:33

Ja, ik rijd met bit. Beetje afwisselend met 1 of 2. Zat net toevallig een filmpje te kijken van iemand die alleen met een nekrope reed. Lijkt me ook cool. Ga ik van de week eens proberen.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:47

Ik rijd met beide, zowel met als zonder bit dus.

Ik heb een onwijs lieve en relaxe pony, en we zijn nu eindelijk de goede kant op aan het gaan. Ik merkte dat ik nogal hard/ruw was met mijn handen, en ponylief was hard in haar mond en eigenlijk nooit met bit gereden. Dus als we gingen rijden was het vaak erg gespannen. Ik heb laatst de keuze gemaakt om vaker met halster en zonder zadel te rijden, en zowel bij mijn pony als bij mij merk je verschil. Ik ben veel zachter in de hand en mijn pony veel zachter in haar mond. Hierna heb ik weer met bit gereden en ze gaat nu op minimale druk netjes omlaag. We zijn nu zelfs bezig om op neckrope te gaan rijden.

In mijn geval is het dus beide erg goed geweest, maar het bit betekent niet gelijk zielig. Ik heb namelijk combinaties gezien die bitloos reden, nou echt waar, verschrikkelijk..
Ik vind de poll dan ook erg eenzijdig en bevooroordeeld. Niet iedere combinatie die met bit rijd, doet dat verkeerd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:56

Heerlijk suggestief dit weer. Een typisch gevalletje "klok, klepel".

Maar om antwoord te geven op je vraag. Ja, ik reed mijn paard met bit, sterker nog ik reed hem met TWEE bitten. :') Ik had ook sporen met een grof wieltje en om het metaal circus af te maken had ik in mijn oren ook nog een metaal knopje. :j Waarom? Omdat ik dan aan twee paar teugels tegelijk kon rukken om hem met zijn neus op de borst te laten lopen.

Het feit dat ik met mijn S&T kan omgaan en jaren ervaring heb telt natuurlijk niet mee. En je hebt gelijk, twee bitten in de handen van een kundig amazone is dierenmishandeling terwijl de strak getrokken touwhalstertjes waarin paardlief opgehangen wordt uitermate vriendelijk zijn. Het feit dat het beest pijn in zijn neus heeft van zo'n rottig dun touwtje en zijn hoeven kapot loopt, want hey ijzers is ook mishandeling, tellen niet mee in het "mijn paardjuh is sielug en kan alleen door mij en dan ook nog alleen met een touwtje worden bereden en iedereen die het anders doet is een dierenmishandelaar". :j

#sarcasmeforthewin :')

Goed nu even serieus. Iedere optoming is zo zacht als de ruiter die erop zit. Een paard wordt niet vrolijk van geruk aan een bit in zijn mond maar hij is net zo ongelukkig als er iemand aan zo'n schandalig dun touwhalstertje aan het sjorren is. Het feit dat er mensen zijn die van mening zijn dat ieder bit slecht is baart mij zorgen voor de paardensport in ons land want die mensen hebben geen flauw benul waar ze het over hebben.

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:29

Ik rijd soms met bit en soms zonder. Ik wissel t af. Op buitenrit vaak zonder bit.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:32

Ik rij met bit,
Ik vind de meeste bitloze optomingen minder vriendelijk dan een goed gebruikt bit als ik eerlijk ben...

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:36

SimchaKatie schreef:
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik rij zelf bitloos omdat mijn pony dat niet fijn vind, en ik vind het veel vriendelijker. Want hoeveel metaal heb je nodig om een paard onder controle te houden?!?! Elk paard kan bitloos. Je moet er alleen de tijd voor nemen!

Dus je rijd bitloos omdat je pony dat niet fijn vind? :+

Ik rij voornamenlijk met bit, maar soms ook bitloos. Ik vind niet dat het ene beter is dan het andere, het is de ruiter die het goed of slecht maakt.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:41

Waar is de optie: "ik rijd met hackamore want dan luisterd mijn paard goed en kan hij mooi lopen"?

Hoeveel kids momenteel de hackamore gebruiken om hun paard bitloos mooi in de krul te laten lopen....

Ik rijd mijn eigen paard momenteel met dubbelgebroken kopertrens, worden we allebei blij van! Bitloos geprobeerd, maat hij houd echt niet van druk op de neus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:46

Paard_Aap schreef:
SimchaKatie schreef:
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Ik rij zelf bitloos omdat mijn pony dat niet fijn vind, en ik vind het veel vriendelijker. Want hoeveel metaal heb je nodig om een paard onder controle te houden?!?! Elk paard kan bitloos. Je moet er alleen de tijd voor nemen!

Dus je rijd bitloos omdat je pony dat niet fijn vind? :+

Ik rij voornamenlijk met bit, maar soms ook bitloos. Ik vind niet dat het ene beter is dan het andere, het is de ruiter die het goed of slecht maakt.

Met dat bedoelt ze volgens mij het bit.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:47

Ik rij met bit maar ik rij ook "bitloos" met een bosal, maar meestal gebruik ik zowel de bosal als mijn ( shank) bit.

Bitloos is absoluut niet per definitie vriendelijker dan zonder bit, ik ken zat paarden met littekens op de neus en kaken van zgn. "vriendelijke" bitloze optomingen. Het neusbeen en de kaakbeenderen zijn net zo gevoelig als de lagen en daar lopen diverse zenuw en bloedbanen die bepaalde bitloze optomingen flink worden afgekneld!

Net als bij gebruik van een bit, welke bit dan ook, hangt alles af van de hand van de ruiter!

Daarbij is een bit of een bitloze optoming niet gemaakt om je bit onder controle te houden! Als je het daarvoor gebruikt ben je sowieso verkeerd bezig, een bit of bitloos zijn voor communicatie.
Als iemand dit soort opmerkingen maakt
Citaat:
Want hoeveel metaal heb je nodig om een paard onder controle te houden
heb je duidelijk geen idee wat goed paardrijden inhoud en zal je waarschijnlijk je optoming verkeerd gebruiken, o.a. doordat je aan de teugels trekt!
Controle en communicatie zijn 2 heel verschillende dingen!

Veel ruiters hebben geen idee hoe een bit of bitloze optoming precies werkt en doen maar wat of apen het na van een ander! Waar het om gaat is dat je je paard op de optoming die bij het dier past in die fase van zijn opleiding, een jong paard rijdt ik bijv. alleen op bosal maar een "finished" paard op een shank of op beide. Daarbij zal je dan ook nog moeten weten en voelen welk paard welk bit/ bitloos het prettigst vind! Ik gebruik bijv. nooit een gebroken trens........om diverse redenen.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 03-07-15 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:48

@ Yezzi

I know, maar er staat letterlijk 'Ik rij mijn pony bitloos omdat hij dat niet fijn vind' :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 08:50

Nou dan heeft ze dat fout getypt. Snap niet zo dat je daar een heel probleem van moet maken en haar uitlachen eerlijk gezegd.