Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:04

Hangt heel erg van de situatie af...
stel je voor ik koop een paard van een terminaal zieke vrouw..
paard was haar hele leven maar nu zei het einde nadert wil ze zelf nog een plekje voor der lieveling zoeken..
ik zou dan met alle liefde elke week en desnoods elke dag een foto willen sturen.. Ze zo dan ook nog zo vaak als ze wil langs mogen komen...
Nou is dit natuurlijk wel een extreme situatie...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:04

Ik zit aan beide kanten van het verhaal, ik heb Reno gekocht als veulen en heb nog steeds contact met zijn vorige eigenaresse. Ze is oprecht geïnteresseerd en vind het erg leuk om foto's, filmpjes of verhaaltjes van hem te ontvangen. Ik stuur haar dan ook uit mezelf foto's toe via mail of app. Ze wilt altijd graag een keertje langskomen, maar door omstandigheden is dat nog niet gelukt.

Aan de andere kant heb ik een van mijn mini's weg moeten doen omdat deze niet in de kudde paste, deze staat aan de overkant van mij eigen paarden en ook met die mensen heb ik superleuk contact. Ze appt of belt ook als er iets mis is en ik ga geregeld langs om even te knuffelen en tuttelen.

Een van mijn Welsh A'tjes heb ik ook verkocht en die vrouw heb ik op Facebook waardoor ik vaker foto's zie langskomen. Hartstikke leuk om het zo te zien! En ik ga echt niet onder iedere foto die ze pOst 'oeeeh en Aaawh' zetten. :n

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:06

Als ik mijn paard zou gaan verkopen zou ik misschien eens per jaar wat foto's willen.
Ik zou haar niet willen opzoeken en ook niet maandelijks weten hoe het gaat. Dan laat ik het nooit meer los.
Dus af en toe een leuke foto. En mocht er echt iets gebeuren zoals inslapen of verkopen zou ik dat wel willen weten.

Ik heb mijn paard bij een handelstal weg dus geen sprake van vorige eigenaar.
Maar stel dat die er wel was geweest zou ik hier en daar contact prima vinden.
Langskomen in het begin misschien, maar op een gegeven moment zou ik dat ook wel klaar vinden.
Foto's zou ik best willen sturen, maar hele verslagen, dagboeken of vlogs zou ik niet doen.

Edit: zoals Froukje zegt vind ik ook.
Het hangt er ook vanaf onder wat voor omstandigheden het paard aan mij wordt verkocht.
Maar als het meer als permanent opvang is dan heb ik ook geen probleem met dagelijks foto's en video's sturen.
Ik hoef alleen niet iemand die mij gaat 'begeleiden' of commentaar gaat leveren.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 24-06-15 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:06

Froukje_J schreef:
Hangt heel erg van de situatie af...
stel je voor ik koop een paard van een terminaal zieke vrouw..
paard was haar hele leven maar nu zei het einde nadert wil ze zelf nog een plekje voor der lieveling zoeken..
ik zou dan met alle liefde elke week en desnoods elke dag een foto willen sturen.. Ze zo dan ook nog zo vaak als ze wil langs mogen komen...
Nou is dit natuurlijk wel een extreme situatie...

Dat vind ik inderdaad een ander verhaal dan wanneer ik mijn paard 'gewoon' verkoop vanwege tijdgebrek en hem verkoop aan iemand die 'gewoon' op zoek is naar een leuk paard.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:07

Onlangs mijn pony verkocht en nu nog geen behoefte aan contact. Vooral die eerste periode waarin ze aan elkaar moeten wennen hoef ik gewoon niet mee te maken, dat doet teveel pijn. Voor mij een manier om de zorgen en stress die ik ervaarde bij het verkopen van me af te schuiven en hier weer alles op een rijtje te krijgen. Ik heb wel een keer telefonisch wat vragen beantwoord en een van de meiden wat foto's gestuurd toen ze daarom vroeg, dat vind ik geen probleem. Maar pas als ík er aan toe ben ga ik langs, waar ik trouwens ook vrij in ben zover ik begrepen heb :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:15

Ik heb met de oude eigenaren van mijn paard vrij veel contact. Zou dat normaal ook niets vinden, maar die mensen waren zo gek van het beest en het ging ze zo aan het hart. Dus ja, wat is dan het probleem..zij blij, ik blij.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 24-06-15 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:15

Met de eigenaren van het paard wat we net verkocht hebben, hebben we wel af en toe contact. Leuk om te horen hoe het ze vergaat met hem. Ze zijn ook bij een eventingwedstrijd van mijn dochter komen kijken. Het klikte eigenlijk gewoon goed en dan is het leuk. Zou me verder nooit opdringen of foto's "eisen". Verkocht is verkocht en het is aan de nieuwe eigenaar of ze contact willen houden of niet. Af en toe iets horen is leuk maar ik zou er zelf nooit om vragen.

Heb twee keer contact gehad met de fokker van haar wedstrijdpaard. We kwamen hem eens per toeval tegen op een wedstrijd waar een ander fokproduct van hem meedeed. De vorige eigenaresse hebben we op facebook. Eerst drukte ze steevast op de likeknop als ze hem voorbij zag komen maar dat is nu eigenlijk wel over.
Fokker ga ik zeker nog eens bellen om te vertellen hoe Daimler het nu doet. Weet zeker dat hij dat leuk zal vinden.

Cioccolato

Re: Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:18

Ik volg zelf mn vorige pony's via facebook, ook kom ik ze nog wel eens tegen op concour en dan is het gewoon een gezellig praatje.
De vorige eigenaar van mijn ene paard was een oude handelaar, geen last van dus. Van mn andere paard is het de fokker, dus die vraagt nog wel eens om bij gehouden te worden. Vind ze leuk, omdat het een eigen fok is. Ik stuur regelmatig een verslagje en een foto. Vnd ik ook wel leuk :)
Met tips doe ik wat ik zelf wil :)

Poiuytrewq

Ik zou het heel irritant vinden. Had je je paard maar niet moeten verkopen. Een paar keer per jaar foto's sturen oké.. Maar elke maand stalken met vragen en tips? Nehh
Doe het zelf ook niet, ik weet haar verleden en de vorige eigenaar zag ik in het begin nog vaak, die woonde tegenover stal. Toen maakten we vaak een praatje
7 jaar geleden heb ik een pony verkocht en ik heb vorig jaar voor de 4e x een bericht terug gehad dat het goed met hem gaat en dat hij geweldig leuk is met hun dochtertje. Stuur volgend jaar wel weer wat haha.

Birdie60

Die Mw die mijn veulen gekocht heeft zit op facebook bij mij en zie ik regelmatig nog foto's van.
Die mijn Haflinger gekocht heb die staat hier tegenover en zie ik ook regelmatig foto's van en we berichten elkaar.
Ik zal niet gauw zeggen: "ik kom morgen kijken naar .....".
Ze zijn nu niet meer van mij en ik wil me niet opdringen.

Ceasar2015

Van mij hoeft het ook niet zo.
Met de eigenaars van mijn vorige paard heb ik nooit contact gehad. Bij toeval toen nog wel bij desbetreffende handelaar geweest en met hem nog een praatje gemaakt over 'die leuke schimmel'. En dat is prima.

Ik heb een kleine pony gehad als projectje en 2 jaar terug verkocht en wilde zelf bewust geen contact met de nieuwe eigenaar. Het voelde goed bij haar en het gaat toch nooit exact als dat ik zou willen.

Mijn huidige paard heb ik van de ruitervereniging hier op Schier gekocht. Omdat ik daar in het bestuur zit, heb ik nog wel contact met de vorige eigenaars. Maar doordat ik op een klein eiland woon, zien ze hem ook praktisch dagelijks. Dat is dan toch anders...

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:19

Danique schreef:
Aleeneh schreef:
Wij hebben een groepsapp met de oude eigenaar en zijn bijrijder, zodat we af en toe op eigen initiatief foto'tjes kunnen doorappen en kort vertellen hoe het met haar gaat. Dat vinden ze helemaal geweldig. Ze zijn ook nog een keertje langsgekomen om te kijken hoe ze er bij staat en we hebben toen een buitenritje gemaakt. We hebben zelf het initiatief genomen om dit te doen; zij zijn heel betrokken en wij vinden dat niet erg.

Met de fokker van onze andere merrie heb ik ook af en toe nog contact :) Probeer haar op de hoogte te houden van hoe het ermee gaat en soms kom ik nog wel eens advies vragen. Ook erg fijn contact.

Sjee daar zou ik ook moe van worden eerlijk gezegd.

Na een jaar (of meer) is het paard echt wel 'ingeburgerd' hier (ik type vanuit het opzicht alsof ik een paard heb gekocht, dit heb ik niet maar stel dat) en dan ken ik het paard dus echt wel... Ik zou dan echt geen behoefte meer hebben aan een oude eigenaar die ik verder nooit zie, hoor of ken. Klinkt mij dan in de oren alsof ze niet los kunnen laten.

Paard staat hier dan ook pas een paar maandjes :)

Ik vind hun interesse juist erg leuk en we doen het met liefde. Ze vragen er zelf niet om maar waarderen het ontzettend.
Laatst bijgewerkt door Sadira op 24-06-15 16:20, in het totaal 2 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:20

Ik vind het erg leuk als de oude eigenaar nog interesse toont en stuur dan ook graag foto's + tekst naar de oude eigenaar van mijn pony. Ze zou ook best langs mogen komen, mocht ze dat willen. Voor mij is dat ook heel normaal, ook al verkoop je je paard omdat het niet klikt, betekent niet dat je niet meer om het dier geeft en betekent ook niet dat je niet nieuwsgierig bent hoe het met het beestje gaat.

'Stalken met vragen' zou ik ook niet leuk vinden, maar dan reageer je toch gewoon niet als je vindt dat diegene te frequent berichtjes stuurt? Ik vraag me ook af of die mensen er überhaupt zijn.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:20

Ik heb contact met de vorige eigenaar. Vind het fijn. We zijn beide in de 20 en kunnen het goed vinden. Als ik vragen heb stel ik ze. Is er iets is ze de eerste die het weet. Foto's stuur ik vrijwillig zonder dat ze het vraagt regelmatig op. En op facebook ziet ze ook veel voorbij komen :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:23

Ik vind het wel fijn om wat contact te hebben met de vorige of nieuwe eigenaar.

Maar het moet niet zo zijn dat dit natuurlijk 24/7 is. De nieuwe eigenaresse van mijn vorige paard heb ik sporadisch contact mee. Zo was hij laatst een keer ziek en heeft ze me hierover geïnformeerd dat vind ik wel heel fijn .

Ook de vorige eigenaresse van noofje heb ik contact mee. Ze zit ook op bokt en vind het wel gezellig om af en toe over mijn maflinger te kletsen

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:23

Hier is persoonlijke contact met vorige eigenaren niet gebruikelijk maar door vrienden te zijn op FB kunnen wij onze oudere pony's en oude eigenaren van onze huidige pony's wel volgen hoe het er mee gaat. Ik vind dat echt ideaal. Wij hebben nog nooit dusdanig nauw contact gehouden dat mensen op bezoek kwamen oid.

Aangezien wij vierspan rijden en "altijd" op zoek zijn naar verbeteringen in het span worden we ook nog wel eens gecontacteerd door fokkers van onze pony's als er een vader/zoon/broer te koop staat welke aan onze eisen voldoet. Altijd handig!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:24

ZoZenn schreef:
Ik vind het erg leuk als de oude eigenaar nog interesse toont en stuur dan ook graag foto's + tekst naar de oude eigenaar van mijn pony. Ze zou ook best langs mogen komen, mocht ze dat willen. Voor mij is dat ook heel normaal, ook al verkoop je je paard omdat het niet klikt, betekent niet dat je niet meer om het dier geeft en betekent ook niet dat je niet nieuwsgierig bent hoe het met het beestje gaat.

'Stalken met vragen' zou ik ook niet leuk vinden, maar dan reageer je toch gewoon niet als je vindt dat diegene te frequent berichtjes stuurt? Ik vraag me ook af of die mensen er überhaupt zijn.

Ze zullen er vast wel zijn. Haha
Gelukkig niet bij mij :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:25

Ik ben zelf van mening "verkocht = verkocht" ik wil best een foto sturen na een aantal weken om te laten zien dat het dier het goed heeft maar ik zou er niet blij van worden als er eisen gesteld worden.
Een keer komen kijken hoe het dier het heeft vind ik ook prima maar daar moet het wel bij blijven.

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:27

Ik heb nog goed contact met de oude eigenaar, komt mede omdat ze ook mijn leeftijd is.
Zij vinden het niet vervelend en ik ook niet. Bijv als ik een wedstrijd heb gehad vragen ze altijd even hoe het is gegaan, als ik dat al niet uit mijzelf zeg.
Ze komen van de zomer ook langs om met zn allen een buitenritje te maken, zij met hun eigen paarden. Vind ik ook gewoon leuk :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:29

Ik wil gerust een keer sturen dat alles goed gaat met het dier in kwestie en een foto maar niet elke maand. Ik zou ook geen enkele behoefte hebben aan "goede raad". En om eerlijk te zijn zou ik niet geneigd zijn een vorige eigenaar te laten langs komen.

Nu heb ik momenteel maar één paard waarbij ik nog contact heb met "vorige eigenaar" (ze is niet de eigenaar geweest maar ik heb hem via haar) maar da's een vriendin (en dat was ze al voor het paard kwam, zij vroeg me of ik hem wilde en kon opvangen) dus die was sowieso al altijd welkom. :D Ook voor het paard naar mij kwam. En dat is ze dus nog steeds maar da's een andere situatie dan een willekeurige vorige eigenaar. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:29

Ik had toen ik mijn paard pas had gekocht best vaak contact met de oude eigenaar, vooral om advies te vragen hoe zij dingen deed. Andersom vond ze het heel leuk om verhaaltjes te horen en foto's te ontvangen. We hebben elkaar nog steeds op facebook :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:30

Wij hebben maar bij 1 pony een vorige eigenaar op de dam gehad. VOor de rest niet.

Anoniem

Re: Contact met vorige eigenaar; wat vindt Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:31

Ik vindt altijd wel leuk :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:32

Mijn nicht is de vorige eigenaar.
Vervelend? Zeker niet. Ze vraagt heel af en toe hoe het gaat en ik laat ook geregeld wat van mij horen.
Ik vind het fijn dat ik nog contact met haar heb, vooral voor problemen. In het jaar dat ik haar heb is ze 2 keer langs geweest. De eerste keer ging ze rijden, de tweede keer gaf ze puur tips.
Ze had het in het begin heel lastig en zei dat ze het heel fijn vond dat ik geregeld wat van ons liet horen.
Natuurlijk beslis ik uiteindelijk wat ik doe maar we hebben de zelfde kijk op paarden en dat klikt gewoon goed.
Mijn paard had een blessure dus liet ik haar geregeld wat horen en soms kletsen we ook gewoon over mijn paard. Ik vind contact heel fijn en laat dit ook, maar ik denk dat (als ik het zou willen) niet zo makkelijk van haar af kom, want ze is mijn nicht :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:36

Ik heb alle oude eigenaren op Facebook bedenk ik nu _O-
Bij een klasseverhoging stuur ik dat even door, foto's komen op Facebook en komt meestal een like op terug en dat is het.

Met eisende ex-eigenaren zou ik snel klaar zijn, gelijk afkappen en ze komen het erf niet op.

Terwijl ik zo vrijblijvend wel eens voorstel om eens te komen kijken op wedstrijd ofzo.