Wat is: 'De klik'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:56

Misschien kun je de klik beschrijven als de connectie van een blauw mannetje uit avatar met een paardding of vogelding als ze inpluggen? :')

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 21:56

@JolisaJ ik denk dat er met niet-paardenmensen ook wel zoiets is. Met het ene persoon kan je het goed vinden en met het andere persoon gewoon niet. Dat is ook een soort ''klik''

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:00

VisibreTeam schreef:
Misschien kun je de klik beschrijven als de connectie van een blauw mannetje uit avatar met een paardding of vogelding als ze inpluggen? :')

Tsaheylu :j

Citaat:
Neytiri: Now you choose your ikran. This you must feel inside. If he also chooses you, move quick like I showed. You will have one chance, Jake.
Jake Sully: How will I know if he chooses me?
Neytiri: He will try to kill you.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:00

'De klik' is inderdaad niet te omschrijven! Maar voor mij ook heel verschillend geweest.

Zo heb ik een paard gehad waar het insloeg als bliksem! Ik liep naar zijn stal toe, toen ik op zoek was naar een nieuw paard, en bij het eerste aanblik wist het meteen: hij ging met mij mee naar huis!
Maar bij mijn huidige paard had ik dit absoluut niet. Hierdoor heb ik enorm getwijfeld om hem wel mee te nemen, want de bliksem was er niet voor mij. Toch heb ik hem mee genomen en tussen ons is die klik gegroeid. En ik durf eigenlijk ook te zeggen dat onze klik nu sterker is dan ik met mijn vorige paard had.

Maar zoals iemand al zei in het topic kan het ook aan het karakter liggen en of dat bij jou past. Mijn paarden zijn erg verschillend van elkaar en het één ligt jou nou eenmaal beter dan het ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:02

De klik , hmm ja magisch. .

Heb 1x die klik gevoeld,kon lezen en schrijven met haar terwijl iedereen niks met haar kon. Zonder halster liep ze mee, terwijl hun met halster haar moesten mee slepen. .

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:03

Een klik is eigenlijk niet te beschrijven. Het klinkt heel zweverig, maar het is wel zo.

Hoe vaak hoor je ook niet: ik wilde geen schimmel en al helemaal geen merrie. En waar komen ze mee thuis: een merrie schimmel en alleen omdat die klik er was.

Toen mijn moeder en ik gingen kijken bij ons huidige paard, kon ze vrijwel niks. Toch nadat ik op haar had gereden heb ik mijn armen om haar hals geslagen, waarbij de voorrijder zei: alsof jullie voor elkaar genaakt zijn. Ik had er maar 15minuten op gereden en ik voelde: zij ís het.
Werkelijk waar een magisch gevoel <3

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:08

Eem klik met een paard is denk ik net als een klik met mensen; je hebt er gewoon iets mee: vind het paard 'aardig' en hij/zij jou.

Ik had vroeger op de manege al met sommige paarden een klik en met andere paarden niet. Ooit op een fokstal paarden verzorgd en gereden en daar had ik vanaf de eerste dag dat ik met hem omging al een klik met een veulen. We konden het gewoon goed met elkaar vinden. Wat heb ik gebruld toen die verkocht werd zeg.

Met het eerste veulen van mijn merrie kon ik ook direct lezen en schrijven, haar tweede veulen (volle zus) had ik dan weer niets mee. Met mijn merrie zelf heb ik ook een klik, ik heb haar ooit verkocht (teveel paarden en zij leek me de braafste voor een ander) maar uiteindelijk kreeg ik haar weer terug want ze zag het schijnbaar toch niet zitten om een ander baasje te hebben :') .
Laatst bijgewerkt door sallandval op 22-06-15 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 22:11

Je gelooft in de klik of je doet het niet, maar vroeg of laat overkomt het je, als paardenpersoonzijnde :j

Pallatin

Re: Wat is: 'De klik'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 06:38

Super leuk jullie reacties!! Ik heb nog niet de liefde op t eerste gezicht meegemaakt, maar ben daar misschien ook wel te erg nuchter voor! Maar er zijn voor mij bij alle paarden momenten te noemen dat ik de klik voelde, het moment dat ik dacht wauw!...bij mij huidige bijrijdpaard was dat toen ik hem als groentje pas een paar keer in de buitenbak had gereden en er naast ons, achter de omheining een vuurwerk bom werd afgestoken, hij kon erg rennerig zijn en ging dan door roeien en ruiten, maar toen deed hij 1 sprong opzij en bleef toen doodstil staan, alsof hij wist dat ik me anders vreselijk zou bezeren. Iedereen kwam in paniek aangerend omdat alle Ruiters in de binnenbak iets verder op eraf lagen. Maar ik zat er nog rustig op
Vanaf dat moment was het vertrouwen in elkaar er: de klik!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:40

Lillian__ schreef:
@JolisaJ ik denk dat er met niet-paardenmensen ook wel zoiets is. Met het ene persoon kan je het goed vinden en met het andere persoon gewoon niet. Dat is ook een soort ''klik''

Natuurlijk is dat er wel, ik denk dat je die klik niet alleen met een persoon maar ook met bv een hond kunt voelen.
Maar ik bedoelde dat het voor niet-paardenmensen vast heel raar moet klinken om zo'n bijzondere band met een paard te hebben. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 08:58

Change3x schreef:
Ik vind dat een klik hebben een beetje onzin is, het klinkt een beetje sprookjesachtig. Je vindt een paard leuk of je vindt hem niet leuk, zo is het eigenlijk gewoon. :P

Precies, er is echt geen paard die denkt, oh, dat is een leuk mens! Met die wil ik graag mee naar huis! Een klik zit hem meer in dat een paard past bij wat jij voor ogen hebt, dat hij qua temperament e.d. gewoon voor jou goed voelt. Er zijn zoveel mensen die met mijn paarden meteen een kllik hebben. Dit omdat ze fijn opgevoed zijn en enorm mensgericht, ze zoeken altijd contact met je en staan heel erg open om met je samen te werken. En dat geeft een fijn gevoel.

Nadeel door die "magische klik" waar iedereen het tegenwoordig over heeft is dat mensen leuke paarden laten staan omdat ze niet dat "magische" gevoeld hebben. Mensen blijven zoeken en lopen op die manier echt leuke paarden die prima passen gewoon voorbij, zoekend naar iets wat ze wellicht niet eens op die manier gaan vinden.

Ik zelf heb de meest geweldige paarden die er bestaan, maar met geen van beide had ik bij aankoop een "klik" ook niet geen klik hoor, gewoon niet mee bezig. Jauke kocht ik als groen paard dat nauwelijks in de hand geweest was. De keuze maakte ik op basis van prijs in combi met een aansprekend exterieur en zover te beoordelen een prima karakter. Llevado kreeg ik als veulen, die heb ik niet eens zelf uitgekozen. En toch heb ik 2 paarden waar ik zeker wel enorm gek mee ben en alles mee kan :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:08

Een klik heb je als jouw karakter en dat van het paard bij elkaar passen. Dat weet je ook niet altijd als je een paard koopt, maar over het algemeen zoek je wel een paard uit dat gevoelsmatig bij je past.
Het magische moet groeien. Het vertrouwen in elkaar, het samen doen en zijn.

Toen ik mijn haflinger kocht had ik wel een klik, anders had ik hem niet gekocht. Ondanks dat hij alles was wat ik niet wilde kopen. Zijn karakter sprak me aan.
Maar de band die we nu hebben heeft echt tijd nodig gehad om te groeien. Het eerste jaar heb ik hem zovaak achter het behang geplakt en op het punt gestaan te verkopen. Nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Onze band is zoveel sterker, er is veel vertrouwen, we kennen elkaar door en door. Het samen dingen ontdekken en beleven maakt dat. Niet liefde op het eerste gezicht.

Overigens heb ik dit in 25 jaar met paarden pas voor de 3e keer. Alle andere paarden had ik best een klik mee en we konden prima uit de voeten met elkaar. Maar niet die diepere band. Dat is maar voor een paar weggelegd. Maar met alle 3 heeft dat ook moeten groeien.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:16

Ik had door dat de ´klik´ er was toen anderen over hem zeiden ´wat moet je ermee´, ´koop toch een ander paard´, ´dit gaat niets meer worden´, en dat ik zelf dacht, wacht maar.. Dat komt nog wel.

Idd het magische tussen jou en je paard vindt ik zelf de klik. Het zien dat hij mij vertrouwd en ik bij hem voor elkaar krijg wat anderen niet lukt.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:23

Ik denk zeker wel dat het een wedezijdse klik moet zijn. Jouw energie/uitstraling moet bij het paard passen.

Er zijn veel paardjes die ik wel leuk vind, een paar met wie ik de klik heb (of heb gehad) en een paar met wie het totaal niet klikt. Dit is vaak meteen, het is er, of het is er niet. Natuurlijk zal het zich nog verdiepen, leer je elkaar beter kennen en vertrouwen, maar dat staat voor mij los van de klik.

Met wie ik wel een klik had, Marley. Een hele bange Tinkermerrie. Vanaf het eerste gezicht was ik verkocht, maar zij had ook de klik met mij. Liet zich wel benaderen door mij (o wat klinkt dit penny). Uiteindelijk werd ze ook makkelijker voor anderen. Helaas werd ze verkocht. Met proefrijden was er 1x duidelijk geen klik. Dit eindigde met Marley in de hoek die geen stap meer wilde verzetten. En de eigenaar die zei "kom er maar af, dit wordt niks".

Met de hele familie van mijn pony heb ik vaak meteen een klik, zij hebben voor mij "iets". Ook dit is vaak wederzijds, ik heb nooit moeite met deze paardjes. Mijn type zeg maar, al zijn ze toch allemaal verschillend.

En de paarden met wie ik echt geen klik heb? Daar moet je mij ook niet opzetten, die "maak" ik helemaal druk, onbedoeld. Het matched dan gewoon niet.

Natuurlijk kan het soms groeien. Dit heb ik gemerkt bij het paard van mn zus, maar toch blijft het anders voelen en het blijft veel moeite kosten, terwijl het bij paardjes met wie het klikt vanzelf gaat (al gaat dit ook niet zonder ups en downs). Ik vind het paard van m'n zus leuk, ik ken haar, ik vertrouw haar, ik waardeer haar, maar de klik.. Nee die is er niet en zal er nooit komen.

Dan nog de "wel leuke" paardjes, dit zijn er veel, maar dan mist er gewoon "iets" en dat is dus de klik. Beter kan ik het niet uitleggen, je moet het zelf gevoeld hebben denk ik.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:32

Ik zie de klik als een wederzijdse vriendschap. Je begrijpt elkaar. Sommige karakters liggen je goed, en sommige karakters liggen je minder.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:36

ik heb 1 keer de magische 'klik' gehad en daarna nog een paar keer dat ik het wel gelijk een leuk paard vond (mijn type) en dat er daarna een goede band gegroeid is. Ook prima hoor!

Ik heb heel duidelijk een bepaald type paard wat bij mij past, waar anderen dat soms helemaal niet hebben. Overigens kan op elk paard goed rijden, daar zit het hem niet in.
Maar die echte band krijg ik alleen met bepaalde types.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:49

Toen ik ging kijken bij Napolion stond hij ons al een beetje'verlegen' aan te kijken.Ik dacht gelijk die is leuk.En na de proefrit wist ik dat hij de ware was.Ben een angstige ruiter en vooral de galop doe ik niet gauw op een vreemd paard.Maar bij hem wel.Zijn eigenaar zei later dat ze gelijk had gezien dat ik hem geweldig vondt.Ook niet handig.En Britta kwam onverwachts bij ons.En na wat opstart problemen zijn we toch naar elkaar toe gegroeid.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 23-06-15 09:57, in het totaal 3 keer bewerkt

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:50

Ik heb toen ik op zoek was naar mijn eigen paard 3 paarden geprobeerd.
nr 1 was een paard die ik kende . In de omgang vond ik het een heerlijk paard. Het gedrag was super. Kon prima op buitenrit. Goed niveau in de dressuur en kon ook een sprongetje maken . Gewoon een ideaal paard !
Toen ging ik proefrijden. Het voelde super tot ik opstapte . Toen verdween mijn gevoel dat ik het zo`n heerlijk paard vond. Ik vond er niks meer aan.
Na het rijden met afzadelen voelde alles weer goed.
Het 2e paard dat ik probeerde had een super karakter. Helaas had ik niet het gevoel om lekker te gaan knuffelen met hem of ook maar lekker een aai over zijn bol te geven. Ik voelde eigenlijk weinig voor dat paard.
Het laatste paard dat ik probeerde was hem helemaal !
Deze kende ik omdat het een paard van een vriendin van mij was. Ik wist dat het een super paard voor mij zou zijn . Zou er met proefrijden een klik zijn , dan ging ik ervoor.
Met proefrijden was hij lekker zichzelf. Hij ging er vandoor en bokte , maar het voelde wel erg veilig.
Het is gewoon een schat en ik moest en zou hem hebben. Lekker knuffelen , spelen , op buitenrit, zo nu en dan een sprongetje en dressuuren . Dat kon allemaal , en alles voelde gewoon super .
Het is voor mei echt dat veilige gevoel. Hij voelt echt als een maatje.

Nog geen dag spijt gehad van mijn keuze !

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 09:59

Voor mij was de klik er toen ik bij mijn aller eerste paardje ging kijken, hij was toen twee dagen oud en niemand die hem al aan had kunnen raken. Ik liep het land in en hij kwam meteen naar mij toe.

En zo is het gebleven. Mijn echte beste vriend. Ziet het meteen als ik verdrietig ben, dan gaat hij dom tegen me aan staan te drukken met zijn neus <3

Hij is vorig jaar drie geworden, en had toen al een paardje erbij die beleerd was, en ik ben er toen gewoon op gesprongen en sindsdien gaan we af en toe lekker op buiten rit :D Natuurlijk is hij best wel koppig, en heb ik nog wel eens ruzie met hem als we gaan rijden maar ik vertrouw hem volledig <3

Dat is voor mij de klik :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:02

geen idee wat een klik is...ik pas mij gewoon aan aan het paard.Drukke paarden ga je anders mee om dan rustige.
Zolang je er mee bezig bent in de zin van voeren,borstelen...eventueel mee werken komt die band er heus wel.

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:09

De klik van mij en mijn tinker werd mij duidelijk toen zij als klein hummeltje net twee dagen uit de kudde was. Wij kwamen voor haar moeder kijken en zij stond er ook bij als 5 maanden oud hummeltje. Ze waren net twee dagen in Nederland, nadat ze in Duitsland uit de kudde waren gehaald. Veulen was geen mensen gewend en was dan ook erg schuchter. Tot ik even een moment alleen bij hen kwam kijken en juist die kleine naar me toe kwam lopen en met mij kwam knuffelen. Waar ik liep, volgde zij mij. De eigenaresse stond met open mond te kijken toen ze het zag. Ja dit was echt de klik voor mij en een maand later kwam ze dan ook naar ons toe. En nu, 6,5 jaar later, blijkt het nog steeds hoe groot onze band samen is geworden. Ze vertrouwd mij (meestal) volledig. Als ik zeg dat het goed is, dan is het goed. Als ik verdrietig ben troost ze mij en toen zij haar slechte periode had, trooste ik haar elke dag. Ik heb haar zelf ingereden, sinds vier weken staan we tegenover de bossen van de Veluwe waar we nu dus ook enkele overwinningsmomenten hebben gehad. Wilde zwijnen die we nog nooit hadden gezien, ze staat er gewoon rustig naar te kijken, onder het viaduct van de snelweg door is niet eng. Ja op haar ben ik echt gek en zij gaat ook echt niet meer weg!

Ook mijn inmiddels overleden paard had ik een klik mee, wel heel anders dan met mijn tinker. Mijn tinker kan soms wel haar eigenwijze kanten hebben. Hij daarentegen deed alles voor me en zette nooit een stap verkeerd. Hij was altijd wedstrijdpaard geweest en in het bos kon hij behoorlijk wild zijn. Door onze groeiende band zijn we uiteindelijk uitgekomen waar we ook zijn geëindigd, bitloos en zonder zadel door de bossen crossen en vele kilometers maken. Wanneer hij in het weiland stond te grazen, kon ik er op springen en reden we samen zonder hulpmiddelen naar de hoek van het weiland. Ik zei toe maar en in volle rengalop vlogen we dan over de wei heen <3 En dan stopte hij weer netjes op mijn stem. Dat was het ultieme gevoel van vertrouwen tussen ons. Waar ik ging, ging hij en hij liet me echt geen moment met rust als ik in de wei zat.

Waar ik absoluut geen klik mee had, was mijn fries x new-forest. Hem heb ik gekregen toen ik 8 jaar was en hij als 1,5 jarige hengst moest ook nog veel leren. Hij was alleen erg gemeen als hengst en dus is hij gecastreerd. Echter heeft dat nooit mogen baten en hielden we altijd ruzie als ik erop wilde. Op de grond kon ik er alles mee, maar toch had ik niet 'het' gevoel.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:13

Chiave schreef:
Wat voor mij de klik was? Hij was er niet meteen, maar hij was er toen ik merkte dat Vladimir voor mij respect toonde en me vertrouwde. Toen had ik het gevoel dat ik voor het eerst in lange tijd een paard weer kon vertrouwen en ik het gevoel had dat ik een paard een goede plek kon geven. Sinds toen hebben we een klik. :)

Ik had ook niet direct een klik. Dit was omdat paardlief vastzat in zijn rug door vorige eigenaars. Na een aantal week rijden (en van zijn kant veel uitproberen > eigenlijk dus tonen van ongemak) osteopaat erbij gehad. Paardlief gaf daarna meteen een blik van waardering en toen is de klik steeds sterker geworden.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:15

Ik had gereageerd op de verkoopadvertentie van een fokker.
Leuk dier, ik was enthousiast maar hij drong aan ook nog even "die andere" te bekijken.
"Die andere" had ik al op de website zien staan maar sprak mij niet aan, maargoed ik was er toch...
En daar stond ze dan, wat een mooi dier! Toch maar een rondje rijden.
Toen ik bij de eerste drafpas een kriebel in mijn buik voelde was de keuze snel gemaakt.

Bij mijn pony was het anders, ik vond hem fantastisch maar heb geen kriebel gevoeld.
Ik kon hem blind vertrouwen, mijn rots in de branding.

Mijn merrie was eigenlijk liefde op het eerste gezicht (om haar vervolgens vaak achter het behang te willen plakken haha).
Met mijn pony was het meer een ontzettend sterke vriendschap.

Dominique_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:20

De klik had ik met mijn eigenwijze pony Layla, ik kreeg haar toen ik 10 was en tot mijn 20e was ze echt mijn alles. We waren dol op elkaar. Als ik aan kwam fietsen, pad naar het weiland, riep ik haar en ze hinnikte en rende door het weiland mee. Ze stond dan bij het hek te wachten totdat ik haar kwam halen (en nee, niet aangeleerd met snoepjes haha). Helaas overleed ze toen, ze was toen 30.

Twee weken geleden ben ik weer bij een paard wezen kijken. Nee, eerder gezegd bij een kudde ;-). Ik stond in het land en 1 merrie bleef maar naast me staan en meelopen. Direct een klik, liefde op het eerste gezicht? Ik weet het niet, het voelde goed! Ze bleef aan me geplakt, vragen om knuffels. Wat een heerlijk meisje!

Tussendoor ook een bijrijdpaard gehad, wel heel lief, maar geen echte liefde.

Dus...die magische klik? Ja, die bestaat voor mij zeker wel!

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 10:21

Voor mij is de klik ten eerste het allerbelangrijkste. Geen klik = geen paard voor mij, vandaar dat mijn KWPN te koop staat. Met haar heb ik het gewoon niet..

De klik is voor mij het gevoel van geluk en die kriebel als je hem of haar ziet. Die glimlach op je gezicht als je je paard met een ander ziet kroelen, die glimlach als je een moeilijke oefening aan je paard vraagt en hij of zij doet het een keer heel goed, dat gelukkige gevoel als je paard naar je hinnikt vanuit de paddock of dat geweldige gevoel als je op het strand in volle galop toch de controle houdt.