Historische harddraverij Ljouwert - Fryske hynders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:55

Sharonpotijk schreef:
Mooie foto's.. ik reed zelf ook mee. Nog steeds kriebels in mijn buik

voel de kriebels van de hele dag gewoon steeds als ik er aan terug denk :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:24

Helaas kon ik er niet bij zijn, ik had Silke graag zien winnen (of een ander). Erg leuk om de foto's en filmpjes te zien. Vooral die van Jan Wietse is hilarisch.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:45

Sidera schreef:
Ik ben benieuwd of het nou lekkerder zal zitten of niet.
Dravers zijn natuurlijk veel vlakker dan een fries denk ik zo, gooien veel minder hoog op, maar friezen zijn wel fijn rond gebouwd en zacht.

Heeft iemand ervaring met beide? :P

Jup... Nouja kruising draver haha

Maar zolang je je fries in vlotte draf heb zit/lig je prima.. verder is een drafer wel veel vlakker dus in alle gevallen makkelijker.. bij het terug nemen is een fries toch wel een stuiterballetje :')

Was ook één van de gelukkigen die mee reed deze dag, Super blij met deze fotos super leuk !!

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:47

SCC schreef:
FriesWytske schreef:
Persoonlijk denk ik dat ze niet eens op hun snelst zijn gegaan. Ook omdat er onder het zand gewoon een straat ligt. Denk dat als je dit op een baan als Wolvega zou doen, dat ze dan veel sneller zijn.
Ze zullen nooit zo snel worden als harddravers, die hier dus gewoon op gefokt worden. Maar ze kunnen zeker weten nog veel sneller.

we konden inderdaad niet op het hardst. maar dat was omdat de baan te kort is.
op deze manier haal je wel de echte snelle starters eruit omdat het een kortebaan is.
dat er een gewone straat onder ligt storen we ons niet zo aan hoor. er lag toch wel zo'n 15 a 20 cm zand op de baan.

zo snel als de "bruine" dravers zullen we nooit worden. maar dat ligt er vooral aan dat de bouw van een fries daar ook veel te zwaar voor is.

Precies goed gezegt.. Het was een erg korte baan en door de witte hekken op begin en eind remmen de paarden al gauw eerder af. Je kan dus nooit volle snelheid maken en houden.. Ook zitten er een paar on ervaren paarden tussen welke het natuurlijk ook moeten leren dus er aan moeten geloven maar zij moeten wel even wennen natuurlijk ..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:49

Bamii schreef:
Wauw wat een prachtige foto's!

Voor degenen die mee doen aan harddraverijen, hoe kom je in contact met deze sport? Is er een vereniging ofzo? Lijkt mij stiekem leuk om met mijn merrie te doen O:)

Wij zijn van een vereniging.. De friese dravers.. ook op internet te vinden hebben 11 juni voor de swipe dei nog plek over ... voor nieuwelingen altijd een goed daar je hier met zadel mag rijden .. Ook voor de sulky rijders zijn wij DE vereniging !! :D

http://www.friesedravers.nl

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:56

Weet iemand misschien wat voor soort singels het zijn die ze hier hebben gebruikt??

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 17:01

Atmayjoti schreef:
Weet iemand misschien wat voor soort singels het zijn die ze hier hebben gebruikt??

Voorheen zat hier wel verschil in. de ene een dekensingel de ander een longeersingel en de ander een zelf gefabriceerde singel. Voor leeuwarden hebben we singels laten maken orginelere. Stoffen singels meende dat het vroeger oude brandweerslangen werden gebruikt.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:57

Shanedow schreef:
Atmayjoti schreef:

Voorheen zat hier wel verschil in. de ene een dekensingel de ander een longeersingel en de ander een zelf gefabriceerde singel. Voor leeuwarden hebben we singels laten maken orginelere. Stoffen singels meende dat het vroeger oude brandweerslangen werden gebruikt.

er zijn voor deze draverij singels gemaakt met 'ouderwetse look'.
de grote band is gemaakt van een soort jute en je kunt dan gewoon met een stukje leer en een grote gesp aansingelen. zegmaar broeksriem idee maar dan op paardenbuik formaat.

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 07:21

wat een grappig evenement zou de arabo friese merrie die ik rijdt aan mee kunnen doen.
Die gaat alleen maar kei hard in draf.
als ze moet galloperen draaft ze gewoon heel hard.
echt loeihard kan ze draven daar is geen zitten meer aan dan.
misschien eens proberen zoals jullie dat doen.
(het zit gedeelte haha)

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:37

fabske schreef:
wat een grappig evenement zou de arabo friese merrie die ik rijdt aan mee kunnen doen.
Die gaat alleen maar kei hard in draf.
als ze moet galloperen draaft ze gewoon heel hard.
echt loeihard kan ze draven daar is geen zitten meer aan dan.
misschien eens proberen zoals jullie dat doen.
(het zit gedeelte haha)

Hahaa zou het dan wel zonder zadel doen want oefen wel eens met zadel maar man dat is echt vreselijk uit te zitten :Y) ..

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:28

https://www.youtube.com/watch?v=VzCO_WP ... e=youtu.be

Swipe dei te Joure. Dit is met zadel. 22 juli hebben we in het centrum van joure de Boerenbruiloft. Hierbij rijden we weer in authentieke kledij en met oranje dekje. ook zijn hier de sulkys en sjezen aanwezig die een ringrijderij zullen houden.

Erg gaaf evenement om eens mee te maken van begin tot eind!