Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:32

En over hoe het aan te brengen bij je manege. Ik liet gewoon om de zoveel tijd even vallen: als Sol ooit met pensioen mag, ik ben kandidaat he! En dan vaak genoeg zodat ze wisten dat ik het meende :+

LaScar

Re: Ouder manegepaard kopen/overnemen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 10:27

Wat leuk dat jullie ook jullie favoriete manegepaard zo'n goed huisje hebben kunnen bieden!
Ik ga proberen hier nog een keer zo snel mogelijk met mijn ouders over te praten, en op de manege ga ik denk ik eerst eens vragen hoe het met hem gaat volgens hen, en daarna ga ik toch voorzictig opperen dat als hij weg moet, hij misschien wel met ons mee mag. Dit kan ik alleen nog niet met zekerheid zeggen tot we zelf een besluit hebben gemaakt. (Al heb ik dat stiekem al wel gedaan)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:34

Geweldig!
Doen!

Ik ga hetzelfde doen, maar dan met eentje die ik nog niet eens ken ;)

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:38

heb je de middelen dan zeker doen.

ben er wel van bewust dat ze binnen 1 week weg kunnen zijn(bij ons liep een (kleine) pony ik was een van de enige die op hem reed want hij bokte en steigerde licht. maar toen ik zij dat ik er niet eer op wou omdat ik te groot was geworden was hij een week erna al weg.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:41

Ik zou het ook doen. Als het kan en je bent helemaal gek van hem, waarom niet?
Waarschijnlijk kan je hem goedkoop overnemen. Manege weet dat hij goed terechtkomt en heeft dat denk ik liever voor een lager prijsje dan voor een hoger prijsje naar de slacht. Want ja, ook manege's doen hun paarden naar de slacht als het niet werkt en het paard al ouder is.
Maar als het paard zijn laatst 10 jaar bij jou kan slijten, zou dat toch geweldig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:44

Hier ook eentje met een goede ervaring :j Zeker als je thuis de plaats en financiële ruimte hebt zou ik er niet over twijfelen ;) Qua eventuele DA-kosten maak je het zo duur als je zelf wil. Zolang het paard pijnvrij gras kan maaien moet je er niet persé hopen geld insteken in mijn ogen. Hier heb ik ook bepaalde grenzen waar ik qua behandelen niet over ga (zeg ik nu :+ ) maar dat is ook deels door zijn 'handicap'.

Ook ivm openbloeien hier de ervaring. Die van mij was niet simpel op de manège, zacht uitgedrukt, werd zelfs als gevaarlijk beschouwd. En stiekem is hij dat wel, maar onder dat gevaarlijke gedoe zit zo'n lief dier met zo'n groot hart.. het duurt alleen een tijdje voor hij je dat vertrouwen geeft door de ervaringen die hij heeft opgedaan (en dan weet ik nog niet alles van zijn verleden).

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:45

ik zou er niet de hoofdprijs voor gaan betalen en verder als je t financieel kan dan zou ik t ook zeker doen, mijn paardje staat ook met pensioeners op t land en als ik zie hoe die paarden zijn opgeknapt en weer paard zijn geworden dan is t het echt dubbel en dwars waard.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:51

Wij hebben het ook gedaan met een manege pony. Hij had al eens eerder op het punt gestaan dat hij daar weg moest en toen had mijn vader al laten weten dat wij hem wel wilde kopen. Toen niet door gegaan, maar de eigenaresse wist wel dat wij interesse hadden. Een aantal jaar later bleek hij een versleten knie te hebben. Ze wilde kijken of het met rust op de weide nog goed zou komen, dus mochten wij hem bij ons thuis zetten. Binnen no time was meneer weer opgeknapt. Niks meer kreupel en wat een super pony om op te rijden. De eigenaresse kwam controleren of hij geschikt was eventueel toch weer terug naar de manege te gaan. Bij het horen van haar stem liep hij meteen weer kreupel en is er besloten dat we hem voor de slachtprijs mochten overkopen. Diezelfde avond was er al niks meer aan de hand, en 4 weken later reden we een dressuurproef op die manege. De werknemers van de manege konden zien dat hij veel veranderd was in de tijd dat hij bij ons stond. Heb nog een super tijd met hem beleeft. Ik zou het zo weer gedaan hebben. Helaas hebben we hem in moeten slapen omdat hij Cushing had en het te pijnlijk voor hem was.

Maar mijn vader kwam toen der tijd elke week mee naar onze lessen en kletste dan in de kantine met de man van de eigenaresse. Mijn vader heeft toen eigenlijk met die man van alles besproken zo ook dat hij Victorie wel wilde overkopen als hij niet meer voor de manege geschikt was.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:57

Doen doen doen! Jij kan wat ik al heel lang graag wil, en dan twijfel je? :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:58

Ik volg dit ook. Ik heb namelijk dezelfde penny droom. Het lijkt me geweldig om mijn lieveling op een dag mee te nemen uit haar stal en dat ze niet meer de dagelijkse gang heeft van elke Hannes op haar rug. Als ik de Staatsloterij win sta ik de volgende dag op stal met de mededeling dat ze van mij word.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 10:58

Niet te lang wachten want op maneges worden die beslissing vaak snel genomen, een poos niet kunnen werken en geen blijk van verbetering betekend wel onderhoud en geen inkomsten dus hup, naar de slacht. Ga er heen en vraag wat hun bedoeling met hem is en dat jij vind dat hij nog niet naar de slacht moet en jij bereid bent om hem een goede oude dag te geven, beginnen ze over geld dan zeg je dat je de slachtprijs wil geven.

LovesGitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:37

Ik heb 2 weken geleden ook mijn oude pony liefde gekocht van de manege: blind aan een oog, dikke benen, last van haar rug. Elk jaar heb ik gebeld of ze eindelijk haar oude dag mocht bij mij mag slijten, 2 weken geleden eindelijk toestemming gekregen.
Je gaat er altijd spijt van houden als je dit niet doet: het is zo fantastisch om zo'n dier te zien opleven!
Dus mijn advies: DOEN!!

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 11:50

Ik word echt vrolijk van jullie positieve ervaringen, ik voel er inderdaad nogal wat tijdsdruk bij in de zin dat hij zomaar ineens uit zijn stal zou kunnen verdwijnen.. Nu kan ik alleen nog mijn best doen om zowel mijn ouders en de manege te overtuigen van mijn plannen en heeel hard hopen.

Geryon schreef:
Doen doen doen! Jij kan wat ik al heel lang graag wil, en dan twijfel je? :D

Eigenlijk twijfel ik al lang niet meer, ik zou het gelijk doen als ik het helemaal voor het zeggen had! Helaas hebben mijn ouders dat uiteindelijk, en hoewel ze me wel serieus nemen zijn ze erg huiverig (wat ik natuurlijk ook snap, het is niet niks).

Edit: Over het financiële aspect, we hebben het niet het breedst op dit moment, maar hoe het nu gaat met onze twee jonkies gaat het prima. Een derde paard betekent extra hooi, extra stro, extra voer (hier krijgen ze geen krachtvoer maar hij zal dat hoogstwaarschijnlijk wel nodig hebben) en extra kosten. Dat is voor mijn ouders ook vooral een lastig punt. Wel heb ik voorgesteld dat ik alles wat er extra bij komt zelf wil betalen voor zover dat lukt.
Laatst bijgewerkt door LaScar op 15-06-15 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 11:54

Niet te lang mee wachten, gewoon vandaag al aan de manege zeggen, dat als hij naar de slacht moet, dat jij hem dan graag overneemt voor een goede oude dag.
Dit nu al zeggen !
( je wilt niet te laat zijn..)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:03

Ik zou het ook rap regelen!
Tref je ineens een lege stal, dan knaagt dat de rest van je leven aan je :(:)

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:06

Shirley schreef:
Ik zou het ook rap regelen!
Tref je ineens een lege stal, dan knaagt dat de rest van je leven aan je :(:)

Daar ben ik ook zeker van ja.. Ik ben al steeds aan het rondvragen of hij een bepaalde dag nog in de les heeft meegereden zodat ik weet hoe het met hem staat, met de les van zaterdag en de wedstrijd van zondag heeft hij iig niet gelopen. (Al was hij bij wedstrijden hooguit bij 1 of 2 mensen populair)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:15

Vandaag even gaan praten.
Dan kun je ook concreet verder met je plannen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:19

Brok Heeft een paard opzich niet nodig, zolang hij of zij maar onbeperkt ruwvoer kan eten, dus dat scheeld alweer in de kosten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:21

Even onaardig, maar niet zo bedoeld...als er nu al beknibbeld zou moeten worden op de basisbehoeftes, dan beter niet aan beginnen...

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:25

idylle schreef:
Brok Heeft een paard opzich niet nodig, zolang hij of zij maar onbeperkt ruwvoer kan eten, dus dat scheeld alweer in de kosten

Daar ben ik me wel van bewust inderdaad, maar ik moet het dan wel eerst afbouwen aangezien hij nu op de manege echt behoorlijk wat brok krijgt. Hier hebben ze trouwens wel onbeperkt ruwvoer in slow-feeder netten, dus dat is geen probleem.

Ik wil mijn ouders vandaag al jullie reacties en mijn eigen plannen nog eens voorleggen, en ik zou een mail kunnen sturen naar de manege, maar degene waaraan ik het beste mijn idee kan voorleggen gaat niet over de mail en die zie ik donderdag dan pas weer..

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:26

Gewoon aan de manege vragen wat ze met hem van plan zijn aangezien hij regelmatig stil staat en dan gewoon zeggen dat als ze hem wegdoen dat hij bij jou wel met pension mag.
Verder niet over enthousiast doen, maar gewoon mededelen, anders gaan ze nog de hoofdprijs vragen ook.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:26

idylle schreef:

Nou mijn oude paard heeft in de winter toch wel echt extra's nodig. Denk lucerne, bietenpulp... of als ze de pech hebben cushing te hebben, die medicatie is ook niet min.

Je kiest zelf hoe ver je gaat met een oud paard he! Maar het is wel realistisch om je aan meer kosten te verwachten dan bij jonge paarden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:29

Precies.
Ze gaan in verhouding meer kosten dan een jong paard en een goede kwaliteit ruwvoer is ook echt niet goedkoop...

LaScar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:30

Shirley schreef:
Even onaardig, maar niet zo bedoeld...als er nu al beknibbeld zou moeten worden op de basisbehoeftes, dan beter niet aan beginnen...

Op zich is het hoe het nu gaat prima: hooi, stro, hoefsmid en dierenarts is allemaal geen probleem. Nu mijn moeder een nieuwe - veel beter betaalde - baan heeft gekregen gaat het zelfs een stuk beter. Ik zelf heb daarnaast nog niet zelf een baan o.i.d. en zou ik dat wel nemen dan kan ik in ieder geval bijdragen aan de 'extra' basiskosten. Hoe realistisch dit is weet ik zelf ook niet precies, hier moeten we wel even serieus over nadenken..

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:48

Silly1972 schreef:
Gewoon aan de manege vragen wat ze met hem van plan zijn aangezien hij regelmatig stil staat en dan gewoon zeggen dat als ze hem wegdoen dat hij bij jou wel met pension mag.
Verder niet over enthousiast doen, maar gewoon mededelen, anders gaan ze nog de hoofdprijs vragen ook.

Ja, dit moet je doen. Je moet niet gaan mailen, en wachten, maar vandaag het gesprek al aangaan.
Gewoon duidelijk maken, dat als het paardje op is, en naar de slacht moet, dan jij hem dan wel wil hebben. Dat je hem een goede oude dag gunt.