mijn paard luistert niet naar mijn benen, wat te doen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:49

sardientje schreef:
Mirjam1202 schreef:
Ahh lastig... Ik heb wel een tip, maar als dat niet lukt misschien op les?

Aansporen, doet hij dit niet? --> Zweep. Dit elke keer! Als je dit een keer niet doet, heb je je werk voor niks gedaan... Hij zou snel beter reageren op je been!

Succes!

ik rij wel een les met haar, maar ze is snel van streek. ook in de les gaat ze er snel vandoor. :( ik reed eerst een tijd op haar in de les, want ze staat op de manege. toen ik haar begon te lease, reed ik eigenlijk niet meer mee met haar in de les.

Vluchtgedrag kan ook te maken hebben met lichamelijk ongemak of het niet begrijpen van de opdracht. Meeste manegepaarden mankeren lichamelijk iets, dus wellicht is het een idee om dit eerst uit te sluiten?

sardientje

Re: mijn paard luistert niet naar mijn benen, wat te doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 11:33

hmm, manege paarden krijgen inderdaad vaak op de manege een tweede kans voor hun (soms)tragische verleden, of gewoon dat ze worden overgekocht. zij was vroeger mishandeld, maar daar heeft ze weinig sporen aan overgelaten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:42

OPG>YRT

Precila

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:33

Heey Sardientje het is niet goed om veel te schoppen met je been mijn paard is vroeger ook heel hard geschopt en wel eens geslagen hier bereik je niks mee. Mijn paard heeft zich uiteindelijk afgesloten. Hij dacht ik doe helemaal niks meer voor je. Bovendien als je je paard te veel schopt zal het paard niet meer reageren op zachte schopjes. Op geven moment zal je steeds harder moeten schoppen totdat er een reactie komt. Probeer meer met je lichaam en stem te werken als je bijvoorbeeld wilt draven ga je wat meer duwen met je lichaam. Oefen dit ook als je bijvoorbeeld aan het longeren bent. Ga veel van stap naar draf en gebruik je stem en je lichaamstaal. Duw hem als het waren met je lichaam naar voren dan bedoel ik niet dat je letterlijk gaat duwen, maar dat je achter hem gaat staan en een beetje door je knieen gaat en een beetje achter hem aangaat dus hem een soort zetje geven. Het klinkt heel raar maar je moet zelf een methode vinden wat goed werkt. Zwepen en hard schoppen werkt niet. Je paard gaat uiteindelijk wel naar je luisteren maar dat is alleen omdat hij angstig is en niet omdat hij graag voor je wilt werken. Je paard zal ook steeds minder vertrouwen in je krijgen als leider. Dus ga je paard alsjeblieft niet slaan of schoppen maar ga werken met je stem en lichaamstaal.

Groetjes, Precila

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 19:44

Ik zou zeggen, ga het aanpakken zoals je een onbeleerd paard aan pakt. Zet iemand in het midden, longe eraan, jij erop. Degene in het midden geeft de aanwijzingen, daarna ga jij met je benen dezelfde aanwijzingen geven (dus aandrijven als longeur harder wil) en later neemt de invloed van de longeur weer af.
Dat is, als het paard wel goed reageert aan de longe, anders is het nog een stap terug!

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 20:13

hoi allemaal, bedankt voor alle leerzame reacties! :j inmiddels is ze mijn lease pony niet meer, (ben ik wel een klein beetje blij mee :o ) en ben ik overgestapt naar een ander poepie! <3 staat ook op de manege, en is super! *\o/* ben erg blij met hem, ik had niet echt een klik met de vorige... -O- maar goed, met deze heb ik wel een super klik! <3 <3 {:}

yileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:15

nu krijgt ze haar zin. Ze luistert niet en ze weet dat jij haar toch niet zou slaan. Been geven, luister ze niet? Nog een x been, luistert ze weer niet? Tik. Na een tijdje zal ze wel lekker door gaan lopen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:54

Dus intimidatie is volgens jou de methode om je paard te laten gehoorzamen?
Dat zal ook werken, maar ik zou liever werken aan een band van wederzijds vertrouwen en respect.
Het paard zou voor jou moeten willen werken, niet om te voorkomen een trap of tik met de zweep te krijgen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:28

jensvl schreef:
Dus intimidatie is volgens jou de methode om je paard te laten gehoorzamen?
Dat zal ook werken, maar ik zou liever werken aan een band van wederzijds vertrouwen en respect.
Het paard zou voor jou moeten willen werken, niet om te voorkomen een trap of tik met de zweep te krijgen.

ik snap jou als best, maar het paard is gewoon een lastpakkie(:

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 19:31

het is een lief beest, alleen ik kon niet zo goed met erover weg. de eigenaar zag dat, en vroeg of ik miss die andere pony wilde leasen. eerst een dagje, en dat ging top! :) uiteindelijk ben ik helemaal verliefd geworden op mijn nieuwe lease pony <3 <3 , en heeft mijn oude inmiddels een nieuwe leaser. die kan ook ff beter met haar over weg:)

:D :D :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 21:06

Super voor jou :D :D :D

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 10:44

Precila schreef:
Heey Sardientje het is niet goed om veel te schoppen met je been mijn paard is vroeger ook heel hard geschopt en wel eens geslagen hier bereik je niks mee. Mijn paard heeft zich uiteindelijk afgesloten. Hij dacht ik doe helemaal niks meer voor je. Bovendien als je je paard te veel schopt zal het paard niet meer reageren op zachte schopjes. Op geven moment zal je steeds harder moeten schoppen totdat er een reactie komt. Probeer meer met je lichaam en stem te werken als je bijvoorbeeld wilt draven ga je wat meer duwen met je lichaam. Oefen dit ook als je bijvoorbeeld aan het longeren bent. Ga veel van stap naar draf en gebruik je stem en je lichaamstaal. Duw hem als het waren met je lichaam naar voren dan bedoel ik niet dat je letterlijk gaat duwen, maar dat je achter hem gaat staan en een beetje door je knieen gaat en een beetje achter hem aangaat dus hem een soort zetje geven. Het klinkt heel raar maar je moet zelf een methode vinden wat goed werkt. Zwepen en hard schoppen werkt niet. Je paard gaat uiteindelijk wel naar je luisteren maar dat is alleen omdat hij angstig is en niet omdat hij graag voor je wilt werken. Je paard zal ook steeds minder vertrouwen in je krijgen als leider. Dus ga je paard alsjeblieft niet slaan of schoppen maar ga werken met je stem en lichaamstaal.
hoi, bedankt voor je antwoord! :D hier heb ik echt veel aan *\o/* heel erg bedankt :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Groetjes, Precila

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 10:56

sardientje schreef:
Precila schreef:
Heey Sardientje het is niet goed om veel te schoppen met je been mijn paard is vroeger ook heel hard geschopt en wel eens geslagen hier bereik je niks mee. Mijn paard heeft zich uiteindelijk afgesloten. Hij dacht ik doe helemaal niks meer voor je. Bovendien als je je paard te veel schopt zal het paard niet meer reageren op zachte schopjes. Op geven moment zal je steeds harder moeten schoppen totdat er een reactie komt. Probeer meer met je lichaam en stem te werken als je bijvoorbeeld wilt draven ga je wat meer duwen met je lichaam. Oefen dit ook als je bijvoorbeeld aan het longeren bent. Ga veel van stap naar draf en gebruik je stem en je lichaamstaal. Duw hem als het waren met je lichaam naar voren dan bedoel ik niet dat je letterlijk gaat duwen, maar dat je achter hem gaat staan en een beetje door je knieen gaat en een beetje achter hem aangaat dus hem een soort zetje geven. Het klinkt heel raar maar je moet zelf een methode vinden wat goed werkt. Zwepen en hard schoppen werkt niet. Je paard gaat uiteindelijk wel naar je luisteren maar dat is alleen omdat hij angstig is en niet omdat hij graag voor je wilt werken. Je paard zal ook steeds minder vertrouwen in je krijgen als leider. Dus ga je paard alsjeblieft niet slaan of schoppen maar ga werken met je stem en lichaamstaal.Groetjes, Precila

hoi, bedankt voor je antwoord! :D hier heb ik echt veel aan *\o/* heel erg bedankt :) :) :) :) :) :) :) :) :)

debjehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:12

sardientje schreef:
mijn lease paard luistert niet goed naar mijn benen, alleen naar een tik met de zweep. ik wil haar niet constant een tik geven, dat verdient ze niet, maar als ik aandrijf, gaat ze niet harder, en ook niet als ik aanspoor. hebben jullie tips?? :? :? _O-
je moet idd veel praten en zelf een methode vinden

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 13:19

sabinek schreef:
Spoortjes is niet altijd de beste oplossing maar misschien in dit geval wel? Af en toe een kleine por en dan doet ze het vanzelf.

Lekker advies voor een 11-jarige. :n Is rijtechnisch zelfs niet correct, door lukraak een spoor erin te prikken krijg je geen impuls, alleen een paard wat naar voren schiet.

Ts. Consequent trainen. Eén keer kuit. Geen reactie, dan harder kuit. Nog geen reactie? Kuit + hak erin en tik met de zweep totdat je reactie krijgt en meteen stoppen met al je hulpen. Als je dit goed doet, gaat binnen de kortste keren élk paard goed voor je been naar voren. Sporen heb je nergens voor nodig.

bonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 18:21

Science90 schreef:
sabinek schreef:
Spoortjes is niet altijd de beste oplossing maar misschien in dit geval wel? Af en toe een kleine por en dan doet ze het vanzelf.

Lekker advies voor een 11-jarige. :n Is rijtechnisch zelfs niet correct, door lukraak een spoor erin te prikken krijg je geen impuls, alleen een paard wat naar voren schiet

Leeftijd heb ik niet naar gekeken, anders had ik een 11-jarige inderdaad geen spoortjes geadviseerd.
Overigens rij ik zelf ook nauwelijks met spoortjes maar sommige paarden (en vooral manege paarden) hebben soms(!) wat 'hulp' nodig.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 21:21

nee, met sporen ga ik sowieso nooit rijden, ik vind dat geen oplossing, nooit. ook al kan je het vriendelijk gebruiken, sporen zijn en blijven niet bedoeld om lief mee te doen. zweep trouwens ook niet.

het doet ze vaak pijn, bit ook
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de EDIT knop gebruiken

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:56

Bit, zweep, spoor zijn zo hard als je het zelf maakt :)
Fijn dat je nu wel een lease paard hebt waar je een klik mee hebt!

Pamyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:58

mijn pony heeft ook geen goed verleden met 'been geven' ze hapt nu naar je benen bij het kleinste beetje druk.
Ben nu bezig haar commando links en rechts te geven en dmv gewicht haar achterhand mee te krijgen. Nu is enkel kuitspanning genoeg om haar lichaam mee te krijgen ( echter verschild dit per dag want mevrouw heeft karakter ten top! ) ;-)

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:10

overgangen rijden. ook halt houden en tempo wisselingen. dit werkt erg goed het paard zal dan snel door hebben dat hij op je been moet reageren en een zweep kun je achter je kuit aan wijzen van let op hier is mijn been ook als je wilt draven zeg je "Let op Draf" en geeft je te gelijk been reageert hij niet wijs je met je zweep naar je been en geef je weer kuit zeg je draf net zo lang tot hij reageert.
in mijn ogen is een zweep een hulp middel zoals een bit ook een hulp middel is om singalen door te geven van uit je hand zo is een zweep ook een hulp middel voor het aan wijzen van je been en een verleng stuk van je arm. ook geld het met sporen dat bedoeld is om je hulpen te verfijnen en niet om misbruik van te maken wat ik helaas veel zie.

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:17

Wees consequent!
Aansporen, geen reactie
Harder aansporen, geen reactie
Aansporen tegelijk met zweep

elinexlevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:23

hee, ik had dit ook heel erg met mn eigenpony in het begin zelfs naar zweep luisterde hij niet alleen als er mensen naast stonden en met een longeer zweep achter aan gingen en dat was dus geen optie. toen ben ik met hem gaan lessen en heb ik de tip gekregen om oefeningen te gaan doen hij luisterd nu perfect naar mn been en hoef hem alleen nog maar aan te leggen ik moest over gang's oefeningen doen: stap en je been aanleggen als dr geen reactie is een schopje en anders met de zweep en dan overgangen blijven rijden en belonen als er een kleine reactie is op been aanleggen op schopje