Jazz verbeteren in conditie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 07:00

elenaMM77 schreef:
is er geen gras op het land dan?
tenzij ze hoefbevangen is of dat het land kaal is..
kan ruwvoer niet op tegen gewoon lekker gras eten
en als ze rustig kan bewegen en wat grazen dan is het land ook beter dan de stal natuurlijk.

ik zou haar niet op boxrust zetten (ook niet s avonds) als dat niet door de DA aanbevolen wordt.

Ze hebben een stuk weiland afgezet om daar gras te laten groeien, momenteel hebben ze kaal land.
Maar ik verwacht dat ze binnenkort gaan verplaatsen naar vol gras.

Hillady

Re: Jazz verbeteren in conditie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 07:52

Leuke Jazz... Respect wat je allemaal doet en hoe je alles in het vorige topic hebt behandeld. Ben heel benieuwd hoe deze oma opknapt :D!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:09

Denisejazz schreef:
Bedankt voor de reacties, door jullie hulp komen ik en jazz er wel!

Is het behulpzamer om zonnebloem olie (hoeveel ml?) door de slobber heen te doen. En hoeveel scheppen slobber raden jullie aan om te geven?
Binnenkort krijg ik senioren brokken van de eigenaar als het goed is. Dan kan ik dat erbij geven.

Is het dan mogelijk dat ik haar bijvoorbeeld voor het wandelen senioren brok te geven en na het wandelen voordat ze terug de wei in gaat slobber te geven? Of is dat te veel op 1 middag (ben er altijd in de middag)

Ook ga ik vragen woensdag of donderdag of ik haar voorlopig deze maand op stal mag zetten savonds. Gewoon zodat ze meer rust heeft en waarschijnlijk dan ook meer ruw en kracht voer krijgt

Wat goed hoe je je eigen voor haar inzet!!

Volgens de voorschriften mogen pony's 1kg Seniores Priores per 100kg (gewenst) lichaamsgewicht als volledig voer. Om haar aan te laten komen, zou ik je wel aanbevelen om de eerste weken wat extra's te geven. Ik weet niet hoeveel ze weegt, maar stel dat ze in de ideale situatie 400kg zou moeten wegen, zou ik de eerste weken voor 500kg geven (dus 5 scheppen met 15ltr. water). En het daarna langzaam weer afbouwen.
Mijn shet van 30jr. was ook veel ingevallen van de winter, echt zo mager als die van jou, alleen had zij een dikke vacht die het camoufleerde. Zij kreeg al 2,5kg Seniores Priores per dag, nu ze op goed gewicht is, krijgt ze nog 1 - 1,5 kg per dag.
Succes!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:55

Denisejazz schreef:
Bedankt voor de reacties, door jullie hulp komen ik en jazz er wel!

Is het behulpzamer om zonnebloem olie (hoeveel ml?) door de slobber heen te doen. En hoeveel scheppen slobber raden jullie aan om te geven?
Binnenkort krijg ik senioren brokken van de eigenaar als het goed is. Dan kan ik dat erbij geven.

Is het dan mogelijk dat ik haar bijvoorbeeld voor het wandelen senioren brok te geven en na het wandelen voordat ze terug de wei in gaat slobber te geven? Of is dat te veel op 1 middag (ben er altijd in de middag)

Ook ga ik vragen woensdag of donderdag of ik haar voorlopig deze maand op stal mag zetten savonds. Gewoon zodat ze meer rust heeft en waarschijnlijk dan ook meer ruw en kracht voer krijgt

Hoi TS, leuk dat je een nieuw topic hebt aangemaakt. Vind het geweldig wat je over hebt voor je paardje en inderdaad erg jammer dat de eigenaren een afwachtende houding hebben.
Heb toch nog een kritische noot op het voeren van zonnebloemolie. Olie toevoegen aan het dieet kan heel goed, ik zou alleen geen zonnebloemolie voeren. Deze heeft namelijk een scheve omega 3-6 verhouding die helemaal niet goed is voor paarden. Olies met goede omega verhoudingen zijn sojaolie, lijnzaadolie en hennepolie dacht ik ook. Soja is dan alleen weer vaak gemodificeerd….
Verder lijkt het mij een goed plan om te vragen of ze snachts op stal mag staan of een paar uur per dag een eigen plekje heeft om rustig hooi te kunnen eten. Goed en veel ruwvoer zit je noooit verkeerd mee. Daarmee bedoel ik dat je niet bang hoeft te zijn dat je met hooi je paard overvoerd. Het geeft veel vezels en eiwitten (mits goede kwaliteit) zonder veel suikers.
Voor je verdere voerbeleid heb je al veel goede tips gekregen; speedibeet, bietenpulp, senioren priores zijn allen goed voer om paarden weer een beetje dikker te maken. Pas wel op met de slobber, ik weet niet welk merk slobber je voert, maar mocht je paardje Cushing hebben wil je haar niet te veel suikers voeren (voer met max 9% aan suikers/zetmeel). De meeste slobbers zijn hoog aan suiker/zetmeel gehalte wat juist negatief werkt….
Lastig pakket waar je inzit TS. Wat betreft voer is het gewoon lastig om te weten wat je moet voeren als je Cushing niet kan uitsluiten. Wens je heel veel succes!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:12

Weidebloem schreef:
Hoi TS, leuk dat je een nieuw topic hebt aangemaakt. Vind het geweldig wat je over hebt voor je paardje en inderdaad erg jammer dat de eigenaren een afwachtende houding hebben.
Heb toch nog een kritische noot op het voeren van zonnebloemolie. Olie toevoegen aan het dieet kan heel goed, ik zou alleen geen zonnebloemolie voeren. Deze heeft namelijk een scheve omega 3-6 verhouding die helemaal niet goed is voor paarden.

O jee, dan zitten er aardig wat organisaties fout!

http://www.voervergelijk.nl/informatie/91/vetrijk-rantsoen
"Bijna alles soorten plantaardige olie zijn geschikt voor paarden. Je kunt bijvoorbeeld zonnebloemolie, sojaolie, maisolie of lijnzaadolie nemen"

http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank/voeding-paarden/plantaardige-olie
"Elke plantaardige olie is geschikt voor paarden, zoals zonnebloemolie, sojaolie en lijnzaadolie. Plantaardige olie is olie verkregen uit zaden."

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1676315

http://www.horses.nl/artikelen/vraag-helpt-lijnzaadolie-of-zonnebloemolie-voor-een-glanzende-vacht/

http://www.dehoefslag.nl/verzorging/voeding-dressuurpaarden.html

Het enige dat in de buurt van jouw stelling komt is deze:

http://www.paardendrogist.nl/advies/7976/zonnebloem
"Zonnebloemolie is erg rijk aan Omega 6 vetzuren en wordt veel bijgevoerd voor een mooie glanzende vacht. Door het relatief hoge gehalte Omega 6 is het verstandig om Zonnebloemolie in combinatie met een andere olie te geven die rijk is aan Omega 3 vetzuren."

Wat overigens niet hetzelfde is als:
Deze heeft namelijk een scheve omega 3-6 verhouding die helemaal niet goed is voor paarden

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:01

Cowboy55 schreef:
Weidebloem schreef:
Heb toch nog een kritische noot op het voeren van zonnebloemolie. Olie toevoegen aan het dieet kan heel goed, ik zou alleen geen zonnebloemolie voeren. Deze heeft namelijk een scheve omega 3-6 verhouding die helemaal niet goed is voor paarden.

O jee, dan zitten er aardig wat organisaties fout!

http://www.voervergelijk.nl/informatie/91/vetrijk-rantsoen
"Bijna alles soorten plantaardige olie zijn geschikt voor paarden. Je kunt bijvoorbeeld zonnebloemolie, sojaolie, maisolie of lijnzaadolie nemen"

http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank/voeding-paarden/plantaardige-olie
"Elke plantaardige olie is geschikt voor paarden, zoals zonnebloemolie, sojaolie en lijnzaadolie. Plantaardige olie is olie verkregen uit zaden."

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=1676315

http://www.horses.nl/artikelen/vraag-helpt-lijnzaadolie-of-zonnebloemolie-voor-een-glanzende-vacht/

http://www.dehoefslag.nl/verzorging/voeding-dressuurpaarden.html

Het enige dat in de buurt van jouw stelling komt is deze:

http://www.paardendrogist.nl/advies/7976/zonnebloem
"Zonnebloemolie is erg rijk aan Omega 6 vetzuren en wordt veel bijgevoerd voor een mooie glanzende vacht. Door het relatief hoge gehalte Omega 6 is het verstandig om Zonnebloemolie in combinatie met een andere olie te geven die rijk is aan Omega 3 vetzuren."

Wat overigens niet hetzelfde is als:
Deze heeft namelijk een scheve omega 3-6 verhouding die helemaal niet goed is voor paarden

In de artikelen die je opgeeft wordt zonnebloemolie in algemene zin opgegeven. Zonnebloemolie wordt ook zeker toegepast, maar vaak in een menging met andere olies om de balans goed te trekken. In een ander artikel van bv.hoefslag wordt de juiste verhouding aangegeven: http://www.dehoefslag.nl/verzorging/ome ... arden.html "Een ratio om als richtlijn te gebruiken is 2-5:1 omega-3 tot omega-6." Zonnebloemolie heeft een hoog gehalte omega 6 en nauwelijks omega 3.

Ander artikel, wat ook interessant is voor dit topic en TS, omdat het over voer voor te dunne paarden gaat geeft ook aan dat je beter lijnzaadolie of sojaolie kan voeren dan zonnebloemolie omdat de verhoudingen beter aansluiten bij de behoefde van het paard:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... arden.html

Olie/ vet
Een andere bekende dikmaker is olie. Het gebruik hiervan moet wel heel langzaam worden opgebouwd zodat de paarden er aan kunnen wennen. Sommige mensen voeren gewoon zonnebloemolie of slaolie uit de winkel. Een nadeel hiervan is het grote gehalte aan omega 6 vetzuren. Deze vetzuren heeft een paard wel nodig, maar zitten vaak al meer dan voldoende in hun dieet, zeker als je krachtvoer geeft. Teveel omega 6 vetzuren zijn ontstekingsbevorderend. Daarom is het eigenlijk een beter idee om bijvoorbeeld lijnzaadolie te voeren, alleen is dit wel een stuk duurder. Lijnzaadolie bevat veel omega 3 en is daarom ontstekingsremmend. Een andere gezonde optie is koolzaadolie. Als je veel olie voert per dag (let op: niet alle paarden kunnen dit goed verdragen) dien je extra vitamine E bij te voeren. Dit heeft te maken met de oxidatie van de olie.
Als je niet wil knoeien met olie is het ook mogelijk om bijvoorbeeld lijnzaadbrokken te voeren of omega 369 van Subli. Dit laatste is een soort vettig poeder, helaas wel vrij hoog in suikers.
Sinds kort is ook Coolstance verkrijgbaar in Nederland, deze zakken van 20 kilo bevatten als hoofdbestanddeel kokosvet.

TS, het is aan jezelf om hierin een beslissing te maken, maar ik zou wel eerst even goed inlezen in de producten die je wilt gaan voeren zodat je weet waar je mee bezig bent. Er staan genoeg positieve en ook negatieve verhalen over het bijvoeren van (zonnebloem) olie.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:05

Ik heb eigenlijk altijd lijnzaadolie gebruikt. Is toevallig op nu, maar als ik dat koop kan ik dat door de slobber doen of beter door de brok?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:11

Kijk wel uit met voeren en gras, mocht ze cushing hebben is (veel) suiker ook weer niet goed.
Super dat je je zo inzet voor deze oma :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:21

Denisejazz schreef:
Ik heb eigenlijk altijd lijnzaadolie gebruikt. Is toevallig op nu, maar als ik dat koop kan ik dat door de slobber doen of beter door de brok?

Maakt niet uit lijkt me. In de slobber gaat het er wellicht makkelijker in. Wij gebruiken ook vaak lijnzaadolie. Maar zonnebloemolie is een stuk goedkoper. Dus nu gaat er de ene dag zonnebloemolie in en de andere dag lijnzaadolie.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:30

Denisejazz schreef:

+:)+ kan door beide, maakt niet zo veel uit, slobber is misschien makkelijker, gaat er minder verloren door het plakken aan randen van je voerbak :D

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:23

Ik vind het schandalig dat de eigenaars hun verantwoordelijkheid niet nemen voor medische kosten of kijken of alles oké is, daar naast vind ik het ook erg dat jij moet bijbetalen voor haar terwijl je zo goed als alles bekost voor haar(als ik het goed begrepen heb?).
Ieder ouder paard valt wel wat af in de winter, maar zo veel? Nee dat is niet normaal.

Maar las net dat ze enkele keren per dag ruwvoer krijgt verdeelt over plekken/paarden, hoeveel is dat dan?

Want mocht ze in de winter niets anders dan ruwvoer krijgen, dan snap ik wel dat ze er zo uit ziet elke winter..paardje is ouder aan het worden en heeft nood aan meer, van ruwvoer alleen gaat ze niet genoeg hebben.

Strucomix Senior van Cavalor geven, zo'n 1,5 kg in de avond en ochtend, 200 ml zonnebloemolie (beginnen bij 50 ml en elke dag opvoeren (+50 ml) tot je bij de 200 bent), slobber geven en 24/7 ruwvoer, wel zorgen dat er geen ander paard mee kan eten met haar (bij ruwvoer) want kan zijn dat zij meer eten dan haar.

Ik vind het in ieder geval top dat je je zo ontfermt over haar!! +:)+ +:)+

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 17:20

Het is alleen lastig omdat ik vanwege school/stage er niet in de ochtend kan zijn, meestal kom ik in de middag na school.
Ik weet niet of het proces dan vertraagd als ze maar 1 keer per dag krachtvoer krijgt.
Ruwvoer word verdeeld in de wei over de groepen, ik durf niet precies te zeggen hoeveel ze krijgen. Ik heb gevraagd of ze op stal kan staan s'avonds met ruw voer, alleen ik denk niet dat dat gaat lukken.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:25

Maar als ze op een pensionstal staat dan zou dit de gewone gang van zaken zijn..dat de paarden gevoerd worden door de staluitbater.
1x per dag krachtvoer is niet genoeg voor een oude.. zeker 2 tot 3 keren per dag.

Ruwvoer zou ik ook op stal zelf geven, want zo verdeelt is het eigenlijk slecht.. je kunt nooit weten wie hoeveel eet.
Ik heb hier een 'ziek' paard die vaak wisselt in gewicht, krijgt 5x per dag eten en onbeperkt voordroog.
Als hij buiten staat in paddock dan hebben ze (A pony, paard en mini) een pak voordroog van 55 kg waarmee ze een hele dag doen, eenmaal op stal hebben ze elk ook nog een pak staan. :)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:46

Denisejazz schreef:
Het is alleen lastig omdat ik vanwege school/stage er niet in de ochtend kan zijn, meestal kom ik in de middag na school.
Ik weet niet of het proces dan vertraagd als ze maar 1 keer per dag krachtvoer krijgt.
Ruwvoer word verdeeld in de wei over de groepen, ik durf niet precies te zeggen hoeveel ze krijgen. Ik heb gevraagd of ze op stal kan staan s'avonds met ruw voer, alleen ik denk niet dat dat gaat lukken.

Is er niemand op stal die een keertje extra wil voeren voor je? Er is toch altijd wel iemand in de ochtend lijkt me?
Ik schrik wel enorm van de verschil in foto's.
Ik vind het echt top dat jij je zo inzet voor dit paardje. Echt super! Jammer dat de eigenaren niet de verantwoordelijkheid op zich nemen om eens bloed te laten afnemen. Paardje is imo uiteindelijk hun verantwoording.
Zeker ivm voeren is het heel belangrijk om te weten of ze cushing heeft of niet. Cushing kan ook een reden zijn van spierverlies.
Je kan even kijken op ppidbijpaarden.nl. Hier kan je die gratis test op terug vinden. Of ff googlen. Wel even naar de einddatum kijken natuurlijk
Misschien is een schepje zeewier door het voer een idee? Zit vol met mineralen en kan helpen met verharen.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:16

Leuk dat je een topic hebt gemaakt voor Jazz!
Ik lees lekker mee :)

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 21:40

Even een kleine update:
Jazz gaat al iets vooruit, ze verhaart nu echt flink en staat op jong gras nu.
Ze krijgt nog steeds slobber erbij.

Even een foto gemaakt van vandaag
Afbeelding

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 08:22

Ze ziet er nog niet geweldig uit, maar het is al een stuk verbeterd! Geef haar nog maar flink wat slobber bij, dat heeft wel nodig hoor :j Je bent echt goed bezig!!

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 08:24

Dit is ook pas 10 dagen nadat ik haar bij ging voeren, ik vind zelf dat ze al begint aan te komen.
Ik ga vandaag seniorbrokken voor der halen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 09:16

Ik vind wel dat de eigenaren zich moeten schamen!
Jij betaald huurgeld voor een pony waar je niet op kan rijden + je betaald en regelt bijna de gehele verzorging. Met een eigen pony zou je bijna goedkoper uit zijn.

Ik vind dat zij jou zouden moeten betalen ipv andersom.

Heb je al eens besproken dat het raar is dat jij zoveel betaald voor een dier waar niet mee gereden kan worden?

marjo1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:02

Voor slechts 10 dagen is ze al wel een beetje opgeknapt hoor! Je bent ontzettend goed bezig en ik bewonder hoeveel je allemaal voor het paardje doet!

Ik vind het inderdaad ook heel raar dat je zoveel moet betalen en zelf moet kopen, terwijl het niet eens jouw paard is. Naar mijn mening zou je gewoon helemaal niks hoeven betalen. Jij bent degene die ervoor zorgt dat dit paardje weer opknapt. Daar zouden ze je dankbaar voor moeten zijn. Erg jammer.

Maar ga vooral zo door TS, je bent echt op de goede weg!!!!

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:10

Ts vind dat je echt heel goed bezig is en misschien ook handig als ze weer wat op gewicht is weer rustig het longeren enzo op te pakken zodat ze ook weer bespiering krijgt.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:18

Bedankt allemaa!
Ik heb ipv seseniorenbrok, Speedibeet gekocht wat is de juiste hoeveelheid schepen ik haar moet geven en wanneer weet ik of het voer klaar is?

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 12:14

Denisejazz schreef:
Bedankt allemaa!
Ik heb ipv seseniorenbrok, Speedibeet gekocht wat is de juiste hoeveelheid schepen ik haar moet geven en wanneer weet ik of het voer klaar is?

Hm, ik denk dat Seniores Priores of SlobberMash een betere optie was geweest, Speedibeet is namelijk niet een volledige ruwvoervervanging en mist vitamines en mineralen. Speedibeet ken ik niet zo goed, maar op de site staat 5x zoveel water als product. Dus 2,5 liter water bij 0,5kg Speedibeet.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je ook al een keer iemand naar haar tanden laten kijken?

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 13:40

Ja sommige zeiden dat Speedibeet ook goed is.
Ik geef haar ook slobber en lijnzaadolie.
Heb vandaag 30 minuten met haar gewandeld zal zo de foto's plaatsen!

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 14:51

Tijdens het wandelen wat foto's gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Daarna weer terug op stal, lekker grazen terwijl ik der eten klaar maakte
Afbeelding