Ervaringen ouder (17-jarig) paard kopen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Symbeami

Re: Ervaringen ouder (17-jarig) paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:28

Met een 17 jarige kun je nog makkelijk alles doen. Mijn oude paard liep op zijn 21e nog 50km endurance fluitend uit. Gewoon lekker aan de gang houden. Verder reed ik er Tripalon en recreatieve crossjes mee. Op zijn 25e begon hij wat achteruit te gaan, maar reed ik nog steeds op hem. (korte buitenritjes) Uiteindelijk is hij net geen 27 geworden en een natuurlijke dood gestorven.
Je kent het paard, dus je weet ook dat hij niets noemenswaardigs aan problemen heeft. Lekker voor gaan, kun je nog jaren plezier van hebben. Je weet ook al dat je er een klik mee hebt. Wat wil je dan nog meer? Leeftijd zegt lang niet alles.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 08:22

Bedankt voor de reacties allemaal!
Fijn dat er zo veel goede verhalen zijn :D
Garanties heb je natuurlijk nooit, maar jullie verhalen bevestigen wel mijn gevoel.
Ik heb in ieder geval beslist dat ik het om de leeftijd niet ga laten!

Nu moet ik nog even goed nadenken of het financieel lukt. Het kan sowieso, maar ik zal niet twee keer per week uit eten kunnen, wereldreizen kunnen maken etc. Helaas doe ik dat nu ook al niet ;)

Nogmaals bedankt :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:54

Nou die ziet er sowieso niet uit als een 17jarige ;-)
Rust roest, dus juist lekker aan de gang houden. Als hij bij jou past, bij je gebruiksdoel past, etc waarom niet.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat hij met een jaar of 5 wel echt ouder gaat worden en langzamerhand steeds meer naar recreatief gereden moet worden en uiteindelijk lekker pensioentje. Je gaat dus vrij snel van leuk rijpaard, naar meer een recreatiepaard.

Maar goed. In 5 jaar tijd kan een leuke 5 jarige ook op pensioen gaan door blessures. Ik heb persoonlijk meer geloof in een 17 jarige die zijn hele leven al kerngezond is dan een onbelaste 3 jarige.

lot_gun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:09

Ik heb 2 merries op leeftijd gekocht mijn eerste merrie was 18 en heb ik inderdaad veel zorg aangehad maar ik heb nu een merrie van 17 die is een spring in het veld en niemand geeft haar die leeftijd dus als het je paard is wat je zoekt lekker er voor gaan!!!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:20

Garanties heb je sowieso nooit. En nu weet je in elk geval zeker dat dit echt het paard is wat jij wil. Dat je hem leuk vind, goed met hem overweg kan en je weet veel van zijn (medische) geschiedenis. Dat zijn wel allemaal pluspunten.

Dat een oud paard kwaaltjes en dus kosten met zich mee gaat brengen is een feit. Mijn oude paard was nog in top conditie op zijn 17de en werd pas lichamelijk oud na zijn 25ste. Maar ik ken en zie er ook zat die dat al op 20 jarige leeftijd hebben. Dus houdt daar wel rekening mee.

Het moet voor jou goed voelen. Zet de plus- en minpunten op een rijtje en neem dan je beslissing.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:48

Bokkers, bedankt voor alle reacties weer!

Mijn verwachtingen zijn ook niet dat het paard nog 5 jaar top mee gaat, maar zou het wel fijn vinden als die nog drie jaar fanatiek mee kan. Daarna zijn er misschien wel mogelijkheden voor een tweede paard en kan deze blijven voor het buitenrijden :D
Maar ja, ook voor die 3 jaar heb je geen garanties. Toch hebben jullie helemaal gelijk, garanties zijn er nooit!

Ik ga in ieder geval vrijdag op een stal kijken en bespreken wat daar de opties zijn.
Ben benieuwd :)

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 09:42

Ik heb mijn paard ook op hogere leeftijd gekocht, 19 was ie toen ik 'm kocht. Ik heb er veel plezier van gehad totdat hij op 26 jarig leeftijd werd ingeslapen. Ik heb er alleen recreatief mee gereden, maar er kan nog een hoop met een ouwetje hoor! Hij is lang in goede gezondheid geweest, qua VA-kosten viel het erg mee. Alleen in het laatste jaar waren er wat meer problemen. Maar goed, een vriendin met een jong paard was alsnog beduidend meer kwijt aan de veearts... Leeftijd is geen garantie voor weinig of veel VA-kosten. Let wel goed op je oudere paard, laat het gebit regelmatig controleren, let op bij koude en natte dagen, hou het gewicht van je paard in de gaten. Als je dit paard overneemt wens ik je heel veel plezier!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:56

Mooi fit ogend paard en jullie zijn een mooie combi! Succes morgen en hopelijk ga je nog jaren plezier beleven aan dit mooie paard!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:34

Die ziet er inderdaad super uit.
Gebit en ppid zouden de enige dingen zijn die ik even zou willen bekijken. Keuren heeft geen zin als je hem al zo lang kent en weet dat hij altijd goed is geweest. Als je iets vindt op een foto zegt dat dan namelijk vrij weinig over zijn bruikbaarheid.
Mijn 19 jarige kan op leuk niveau nog heel goed mee. Daar bouw ik nig steeds eerder mee op dan mee af. Hoe lang dat nog duurt kan geen mens mij vertellen.

Zo te horen zijn je verwachtingen heel reëel. Nog een paar jaar heel leuk mee rijden en dan kijken naar een 2e voor erbij.
Persoonlijk(en dat is echt heel persoonlijk hoor) zou ik zo'n paard ook alleen dan willen kopen;alleen als je weet dat je hem straks niet hoeft 'af te danken'. Als zijn leven als rijpaard ten Einde loopt.
En wat heel leuk is van zo'n 'oudje': een nieuw of jong paard ken er zoooo veel van leren!

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 13:49

Een van mijn eigen paarden gekocht op 30 jarige leeftijd. Heb ik nog circa 4 jaar opgereden en met een leeftijd van 36 jaar in moeten laten slapen. Ondanks haar ouderdomskwaaltjes veel plezier van gehad.

Daarnaast heeft mijn zusje er nu één van 16 jaar. Traint ze 6 dagen per week intensief mee, eens in de twee weken gaat ze er mee op concours en heeft werkelijk in de 6 jaar dat wij hem hebben, nog niets gehad.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:40

Gewoon lekker doen.
Als het paard gewoon ``normaal`` is gereden ( hiermee bedoel ik niet ontzettend intensief, 2x per dag lopen, altijd maar in de krul en niet 2/3x per week op wedstrijd etc niet als kritiek opvatten) en hij gewoon lekker in conditie is kan hij nog zo lang mee !

Ik rijd zo af en toe een paard van 25 jaar. Die rijd nog gewoon dressuur wedstrijden en maak zo nu en dan een sprongetje. Paard gedraagd zich als een van 5 jaar en heeft de energie van een van 3 ! Echt een geweldig leuk ding ! Die zit nog zo super in haar vel en voelt zich echt goed.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:31

TS: ik heb mijn paard op 17 jarige leeftijd gekocht. Nu zijn we 2 jaar verder en volgens de vorige eigenaresse is hij in 6 jaar niet meer zo fit geweest. Ik houd er wel rekening mee dat die wat langer nodig heeft om op te warmen en ik doe voorzichtig met zijn benen. Ben sinds een jaar gestart met wedstrijden, crosstrainingen en we gaan samen naar de KNHS instructieweken dit zomer. Niks mis met een opaatje dus! Gister op concours was die zo onstuimig dat de jury me aansprak wat een leuke 4 jarige ik heb en of die voor t eerst mee was! Toen ik vertelde dat die inmiddels 19 is viel haar mond open van verbazing

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 11:41

Leeftijd hoeft niet altijd wat te zeggen, een jonger paard kan ook ineens iets krijgen..

ik heb mijn paard op een iets jongere leeftijd gekocht (13, bijna 14 jaar) met inderdaad het risico dat hij op kon zijn rond zijn 18e. ondertussen is hij 21 en loopt nog steeds op niveau met veel plezier!
Nogmaals, leeftijd hoeft niks te zeggen, als jij een onwijze klik heb met dit paard en de eventuele DA kosten (hopend dat dit niet nodig is) zou ik het zeker doen :j