Paard van 22 jaar overnemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Re: Paard van 22 jaar overnemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:36

Oudere paarden hebben idd meer verzorging nodig, en ander voer .

Maar neem aan dat je m gratis krijgt?

Ik heb een stal vol met bejaarden, de oudste is 30, allemaal zo fit als een hoentje, juist omdat ze lekker in het lichte werk staan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:45

mijn paard kocht ik toen ze 19 was, iedereen verklaarde me voor gek :D . Inmiddels is ze ook 22 en nog steeds een jonge god(in).
Ze is fit, actief, zelfs nog iets te pittig voor mij, goede conditie, ze kan nog gewoon (spring)wedstrijden meedoen.
Ze heeft geen cushing, krijgt geen speciale voeding, haar gebit is in orde, echt helemaal niks mis mee. Ze krijgt geen speciale verzorging vanwege haar leeftijd.

Kortom: het ligt heel erg aan het paard en de conditie waarin ie is.

Ik vind het wel belangrijk om mijn paard aan de gang te houden, niet te lang stil te laten staan, dan is ze wat stijver, lijkt me logisch.

En, idd, mocht ze medische klachten krijgen, gaat dokteren en er veel medische kosten komen, dan zal ik bij dit oudere paard eerder besluiten dat het niet meer kan, eerder als bij een jonger paard.....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:52

ED » PP

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:00

Aantal dingen zijn hier al genoemd.
En jij hebt het over overnieuw inrijden omdat er al tijdje niets mee gedaan is.
Echter paard is echt niets vergeten hoor, wel moet het weer conditie en bespiering opbouwen als er niets mee gedaan is, maar je moet wel zeker weten dat ze hem stil hebben gezet terwijl hij gezond was en niet omdat hij iets mankeerde.

Verder tja, voor en nadelen..

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:01

Kan je het paard niet eerst een tijdje verzorgen (evt tegen betaling) zodat je ontdekt of het wel klikt tussen jullie? Of dit echt wel het paard is wat je zoekt?

Een recreatief ritje kan zeker met een paard van 22, maar het ene paard is het andere niet, dus let op dat je hem niet overvraagt.

Verder zou ik geen problemen hebben met zijn leeftijd, mijn paard was ook 18 toen ik hem kocht.

Laat hem zeker keuren!!! Kost een paar centen, maar dan heb je tenminste een professioneel iemand laten kijken of er gebreken zijn. Heb je tenminste enige zekerheid, zou ik écht aanraden!

Heel veel succes met je beslissing *\o/*

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:07

Focussed schreef:
Dat staat er toch :?

Oh sorry! Helemaal over die zin heen gelezen. :+

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:09

Als je een paard een leuk tehuis wilt bieden en dat financieel ook kan, een oudere met misschien wel mankementen en waar DA kosten best snel kunnen oplopen... En als genoegen neemt met wat je krijgt; een paard dat misschien nog wel wat ritjes kan voor weet ik veel hoeveel jaar... Of die met een halfjaar al op is... Maar dat je dat dus prima vind, want het ging om een paard een goed tehuis bieden en niet om het rijden; dan ga ervoor.

Zoek je eigenlijk gewoon een recreatie paard voor leuke buitenritten waar je eigenlijk niet teveel aan wilt uitgeven, zijn er genoeg goedkope, jongere recreatiepaarden ;).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:10

Als je ziet hoe oud New Forest pony's worden, dan is 22 helemaal zo gek nog niet. Kruisingen worden meestal ook wel oud. Als je paardje gewoon happy is en gezond oogt en je wil recreatief rijden waarom niet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:11

Focussed schreef:
En mijn oma van 80 die al 60 jaar rookt en nog geen longkanker heeft, is ook geen garantie voor de rest van de bevolking :)

Onderzoek heeft allang uitgewezen dat 1 op de 3 paarden boven de 15 jaar oud Cushing krijgt. Dan zit je al meteen met een flinke kostenpost (medicatie, voer, supplementen etc.). Dan moeten ze nog geen andere problemen krijgen (tandproblemen of diastema's, slechtere hoeven etc.).

Je bent toch niet verplicht om dit dan allemaal te doen.
Paard heeft een prima leven gehad.

Ik heb er een van 24. Nog helemaal gezond maar zodra er serieuze gezondheids problemen komen met flinke kosten dan houd het toch echt op.
Dan zorg ik voor een eerlijk einde en als het verdriet een plekje heeft ga ik trots wezen dat hij ruim 21 jaar mijn maatje was.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:15

Het hangt af van je doel en je verwachtingen hij kan nog jaren mee, maar kan ook sneller ouderdomskwalen krijgen en of overlijden.Ik zou hem altijd door een dierenarts laten keuren alvorens aankoop. ;)
zelf ben ik ook begonnen met een oudje...het was een geweldig maatje en heb veel van haar geleerd.
(ze overleed aan leverbot ingeslapendoor de da, dus niet aan haar ouderdom op 32 jr leeftijd)
en we reden rustig aan nog zeker 4x per week een rondje door de polder of in de bak.
Laatst bijgewerkt door kwita op 14-05-15 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:18

De kosten ben je zelf bij.
Je hoeft helemaal niet al die dure medicijnen aan te schaffen of te gebruiken.
Je moet alleen beseffen dat ie sneloud kan worden, kun je dat aan.

Ik leasde mijn pony op zijn 10e
Kocht hem toen ie 16 was.
Stopte met wedstrijden op zijn 21e
Stopte met rijden op zijn 31e

En nu....hij is oud heeft allerlei niet erge kwaaltjes waar ik bewust geen medicijnen voor gebruik, zoals lekkende hartklep

En nu....nu probeer ik mezelf voortebereiden dat zijn einde nadert na de zomer.
Ik ga verhuizen en wil hem niet achterlaten en ik durf hem niet te verhuizen ivm stress

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:25

Een weidegenoot van me had een kwpner van 20, die was eigenlijk helemaal op en werd nog 24. Maar ik ken ook een draver van 23, die er nog ontzettend veel zin in heeft. De ene ouwe sok is de andere niet he.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:26

Cowgirl schreef:
Ik heb er een van 24. Nog helemaal gezond maar zodra er serieuze gezondheids problemen komen met flinke kosten dan houd het toch echt op.
Dan zorg ik voor een eerlijk einde en als het verdriet een plekje heeft ga ik trots wezen dat hij ruim 21 jaar mijn maatje was.

precies dit ja, zo sta ik er ook in met mijn 22 jarige!
En ik denk als je dit maar voor ogen houdt, je best een ouder paard kunt aanschaffen, en hopen dat ie nog lang meegaat, maar ook in je achterhoofd houden dat het over korte tijd afgelopen kan zijn...

En idd, het ene paard is het andere niet. Bij onze merrie geloofd niemand dat ze al 22 is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:27

22 jaar valt inderdaad nog mee,het word pas serieus bij 25/26 jaar....toen merkte ik ook dat mijn paard oud werd.30 jaar is redelijk oud voor een paard,niet veel paarden redden dat.Maar als je er van uitgaat dat de pony 30 jaar word heb je er dus nog 8 jaar plezier van.En dat gaat heel snel om.
Maar je doet wel een hele goede daad vind ik. :j

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:51

geerke schreef:
22 jaar valt inderdaad nog mee,het word pas serieus bij 25/26 jaar....toen merkte ik ook dat mijn paard oud werd.30 jaar is redelijk oud voor een paard,niet veel paarden redden dat.Maar als je er van uitgaat dat de pony 30 jaar word heb je er dus nog 8 jaar plezier van.En dat gaat heel snel om.
Maar je doet wel een hele goede daad vind ik. :j

Ik ben ook bang dat 8 jaar zo snel voorbij is maar ik vind het ook erg als ze omwille van zijn leeftijd geen nieuw thuis meer kan vinden en als hij veder gezond is dat ik hem een goed laatste leven kan geven :)
Dit is een foto van hem mischien kunnen jullie hem beter beoordelen dan ikke ;)

Afbeelding

Afbeelding

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:57

love_animals schreef:
Ik ben ook bang dat 8 jaar zo snel voorbij is maar ik vind het ook erg als ze omwille van zijn leeftijd geen nieuw thuis meer kan vinden en als hij veder gezond is dat ik hem een goed laatste leven kan geven :)
Dit is een foto van hem mischien kunnen jullie hem beter beoordelen dan ikke ;)

Kijk, dit is de juiste motivatie. Als ik jou was, zou ik niet langer twijfelen en gewoon gaan kijken :) Ik vind het paardje er trouwens prima uitzien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:59

Ts, als een "liefhebbende "eigenaar zegt dat je hem gratis mag hebben of anders wacht hem de slager dan haak ik heel snel af. Ondanks dat ik niets tegen de slacht heb vind ik dit een vorm van morele chantage. Wat heb jij een paard te bieden? Want wellicht zijn er mensen genoeg waarvan je een gezond jonger paard in bruikleen kunt krijgen indien je alle kosten ook overneemt. Vraag jezelf ook af of jij bereid bent om hem naar de slager te brengen als het niet meer gaat en of je er nog honderden euro's aan wilt spenderen om hem anders in leven te houden mocht hij iets gaan mankeren.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:00

Volg je hart! Als je denkt dat jullie samen nog kunnen genieten, dat je het financieel aankan, grijp je kans.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:27

Gewoon gaan kijken, als je hem in het echt ook zo leuk vindt klinisch laten keuren door de dierenarts en meenemen zou ik zeggen!
Rekening houden met het feit dat je er gezien zijn leeftijd logischerwijs eerder afscheid van zult moeten nemen dan van een jong paard. Wat kosten betreft zou ik met en oudje wat je recreatief rijdt niet banger zijn voor kosten dan met een jong paard wat zich ook kan blesseren.

De emotionele chantage in de vorm van als hij geen nieuw tehuis vindt wordt hij ingeslapen stuit mij ook tegen de borst. Aan de andere kant vind ik het van de verkoper een beter besluit om dat te doen dan hem de handel in te schoppen omdat ze er geen nieuwe eigenaar voor kan vinden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 11:55

Ik ben het eens met Heike. Het is de vraag of je een paard van 22 nog weer kunt optrainen. Je weet nl. niet hoe alle botten, spieren en pezen zich gaan gedragen als er iemand op zit. Ik zie het zelf aan mijn paard van 23, die een tijd stil heeft gestaan ivm een peesblessure. Je ziet er zo niet veel aan, maar ik merk dat ze onder het zadel veel moeite heeft om haar lijf goed te gebruiken. Rust roest! Ze is gewoon veel stijver geworden en helaas helpen gerichte training, goede voeding en de fysio maar weinig...
Dus als je 'em echt heel leuk vindt, zou ik wel een proefperiode inlassen, om te kijken of ze nog weer goed in conditie komt.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:02

ik heb zoiets van ,,, je kan ook een jong paard kopen die de volgende dag dood in zn stal ligt heb zelf al meerdere keren afscheid moeten nemen van een paard van 7 (overleden op de operatie tafel) een paard van 14 ( hoefkatrol) een paard van 11 ( gebroken schouder) dus waarom het dilemma omwege zijn leeftijd ,,, :?

en mij is altijd verteld dat schimmels de sterkste paarden zijn

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:10

Maar hou je het paard ook tot zijn dood?Er zijn genoeg mensen die het paard op hoogbejaarde leeftijd nog weg doen en een nieuw paard kopen.Ik zeg nu niet dat ts dat gaat doen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:16

CharlotteJay schreef:
ik heb zoiets van ,,, je kan ook een jong paard kopen die de volgende dag dood in zn stal ligt heb zelf al meerdere keren afscheid moeten nemen van een paard van 7 (overleden op de operatie tafel) een paard van 14 ( hoefkatrol) een paard van 11 ( gebroken schouder) dus waarom het dilemma omwege zijn leeftijd ,,, :?

en mij is altijd verteld dat schimmels de sterkste paarden zijn

Vind ik ook! Ik heb idd een schimmel van 22 (superfit)!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:17

Britta31 schreef:
Maar hou je het paard ook tot zijn dood?Er zijn genoeg mensen die het paard op hoogbejaarde leeftijd nog weg doen en een nieuw paard kopen.Ik zeg nu niet dat ts dat gaat doen.

Die beslissing heb ik idd wel genomen toen ik mijn (toen 19 jarige) 22 jarige kocht. Ik houd haar tot haar dood. Doe het zo'n dier niet aan om op oudere leeftijd nog te verhuizen.. ALS ze weg gaat/weg moet dan is het naar de slacht, niet naar een nieuw baasje.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 12:18

Hij ziet er nog prima uit TS.

Denk dat het wel belangrijk is dat je goed op een rijtje zet wat je verwachtingen zijn. Wil je hem vooral omdat hij gratis is en je ritjes wilt maken? Of maken de ritjes je niet zo veel uit?

Mijn paard kocht ik over van de manege toen hij 20 jaar oud was en door gezondheidsproblemen niet meer op de manege kon werken. Had dus 0,0 verwachtingen behalve lekker tutten en hem een pensioen geven. Hij is zodanig opgeknapt dat we af en toe een rit buiten maken. We zijn zelfs eens naar het strand geweest!

Nu is hij 24 jaar en doet hij niks meer. Door z'n COPD en het is niet zo'n gezond, sterk paard. Maar ik had toch al geen verwachtingen dus maakt me verder ook niet veel uit. Om hem fit en mooi gevuld te houden, kruipt veel tijd én geld in. Mijn oudje kost meer dan mijn twee jonge paarden samen. Goed dus om in je achterhoofd te houden dat er veel geld kan in kruipen om een oudje goed te houden.