[VOLG] Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 10:57

Aaaah wat leuk, allemaal nieuwe volgers :D Jara is begin mei 4 jaar geworden, maar het is al een heuse dame hoor (vindt ze vooral zelf ;) )

Gisteren is ze eigenlijk voor het eerst bij ons gelongeerd. Door een fout van mij had Pippa laatst onze enige longeerlijn gemold, dus dat liet even op zich wachten :+
Ze deed het wederom weer heel erg goed. Wordt het al saai? :P

Het is nog wel aftasten voor haar en mijn vriend. Mijn vriend heeft weinig ervaring met longeren, maar na wat miscommunicatie ging het uiteindelijk heel erg lekker. Jara blijft in ieder geval altijd meewerken, ook al maak je zelf een keer een foutje. Ze is heel vergefelijk en klapt niet zomaar dicht (zoals mijn tinkertje wel kan doen) en mijn vriend leert ook super snel. Tot nu toe echt een super match die twee!

En heel stiekem heb ik er ook echt heel veel plezier in om met haar bezig te zijn. Hoewel ik altijd heb geroepen dat een Fries niks voor mij is :D

Anoniem

Re: Pippaa doet raar: Fries in de BIJscholing! VOLGTOPIC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:02

Paard kiest jou uit, niet andersom ;)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 11:41

Wat een super leuke update weer! Zo fijn om te lezen dat ze het zo goed doet.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 23:56

Kruip ook eens onder de leessteen uit, leuke update geweldig leuk paardje.

Morganlefay schreef:
Paard kiest jou uit, niet andersom ;)

Voor honden geld altijd je krijgt de hond die je nodig hebt, niet de hond die je wil.
Geld voor paarden waarschijnlijk ook :')

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 09:30

hoe is het met Jara?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 11:07

Het gaat super goed met Jara :D

Afgelopen week heeft ze redelijk veel vrij gehad omdat ik druk was met andere dingen. Ze heeft al wel weer een aantal keer buiten gewandeld samen met mijn tinkermerrie en dat gaat echt voortreffelijk. Ze wil altijd voorop, anders gaat ze drammen. Samen met mijn tinkertje is ze lekker relaxed. Alleen wandelen hebben we nog niet opnieuw geprobeerd. Ze is nog niet 100% verkeersmak, maar over het algemeen gaat het allemaal goed.

Gisteren heeft ze nog aan de longeerlijn gelopen en ze is zo heerlijk aan het stofzuigen! Lekker swingend vanuit de rug in zowel stap als in draf. Ze heeft haar neusje ook uit zichzelf al mooi voor de loodlijn. We willen proberen dit zo goed mogelijk te bevestigen voordat we gaan rijden, zodat ze zich met rijden niet in een houding op krult maar ook lekker loslaat. Een mooi streven, we zien tzt wel of het ook lukt :') Tot nu toe valt haar houding mij alles mee, wat ik van friezen zie (ik ben wel vrij onbekend met het ras hoor) is dat ze zich snel opkrullen. Dat willen we proberen te voorkomen, want voorkomen is beter dan genezen... en dat doet ze tot nu toe gelukkig ook niet :)

Jara is voor ons gevoel fysiek en mentaal alweer gegroeid sinds ze bij ons is gekomen (morgen alweer een maand! *\o/* ). We kijken met de dag hoe het gaat en wat ze aankan. Het is nog steeds een droompaard <3

Jamiee__xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 21:46

Wat leuk om dit topic te zien! Jara (voor mij nog Jada) heeft bij ons op stal gestaan. Zij was toen van de mensen die haar voor een draver hebben "geruild" met ruitje. Ben eigenlijk nooit zo'n fan van koudbloeden, maar Jara had toch wel iets vond ik! Wat extreem leuk om te zien dat het goed met haar gaat! Ik ga je topic zeker volgen. :)

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 23:49

Wat een mooie update weer! :)

Jullie lijken het met veel geduld, inzicht en liefde aan te pakken en dat is fijn om te lezen!

Hopelijk blijft Jara gestaag vooruit gaan en zijn de problemen van weleer voorgoed voorbij. :j

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 22:54

Update *\o/*

Een week van eye-openers en knappe pony's!
Kort na de vorige update is Jara zich tijdens een longeersessie toch best gaan opkrullen. Ze was er niet echt bij met haar hoofd en ik vroeg te veel, wat resulteerde in spanning waardoor zij ging opkrullen. Dom van mezelf natuurlijk, maar verder geen probleem. Het knopje zit er dus toch op! :')

Een paar dagen later heeft Jara helemaal alleen, zonder Pippa buiten gewandeld. Ze had eerst wel wat spanning, het waaide ook nogal hard. Al snel ging ze meer in de relaxstand, maar ze was nog wel alert. Er kwamen vrij plotseling wandelaars van links en dan springt ze wel ff een eindje de lucht in, maar verder niks. Later hetzelfde bij een stel ganzen die ineens begonnen te gakken (en Jara was daar niet de enige hihi :') schrok me kapot!). Ze blijft tot nu toe altijd bestuurbaar en gaat steeds beter relaxed om zich heen kijken +:)+

Zaterdag zijn Jara en Pippa bij de hoefsmid geweest. De hoefsmid nam flink de tijd en zo heeft Jara bijna 3 uur op een heel spannend erf gestaan, waar van alles flapperde en de hele tijd paarden en mensen liepen. "Spannend? Nee hoor." vond Jara. Alleen de ijzers eronder branden was wat spannend, vooral dat gesis en de rook. Maar ook dat ging met elk ijzer al beter. De hoefsmid was positief verrast dat ze nog maar 4 jaar was en het al zo knap deed. Pippa daarentegen hield zich stijf en was hangerig, die verdiende die dag geen lof :x

Gisteren is Jara met zadel gelongeerd. Daar hadden we ons even verkeken. We hadden de beugels naar beneden laten afhangen, wat in stap prima ging. Bij de overgang naar draf begon het te klapperen en flipte ze compleet: galopperen en bokken! Gelukkig was ze redelijk snel weer onder controle en toen hebben we natuurlijk de beugels eraf gehaald. Nadat ze weer tot rust was gekomen in haar koppie door even te stappen, hebben we weer de overgang naar draf gevraagd. Ze bolde haar rug met de verwachting dat de beugels zouden klapperen, klaar om weer te gaan bokken, maar toen ze voelde dat het niet gebeurde ging ze al snel weer stofzuigen. Daarna dus maar gestopt, zodat ze een goede afsluiting had.
We hebben het achteraf natuurlijk besproken en geëvalueerd en ja, aan de ene kant was het misschien dom van ons, maar aan de andere kant: Hoe maak je de overgang van geen klapperende beugels naar wel klapperende beugels? Zit daar nog wat/veel tussen? We willen haar eigenlijk wel met losse beugels longeren, zodat ze het kent als er iemand op zit. Je benen klapperen toch ook altijd iets of als je eraf valt en de beugels vliegen in het rond... Iemand ideeën/tips?

Vandaag heb ik Jara geborsteld, maar verder heeft ze vrij gehad. Ik heb Pippa wel gelongeerd en ik kwam erachter dat ik haar eigenlijk niets vraag tijdens het longeren: Ze hoeft alleen maar haar rondje te lopen. Met Jara proberen we echt actief aan haar houding en gangen te werken. Daar heb ik vandaag met Pippa dus ook maar verandering in gebracht. Ik heb haar lekker actief aan het werk gezet en ineens liet ze soms al heel even haar koppie zakken. Jeeeeuj *\o/* Ze heeft maar kort gewerkt, maar we hebben weer positief afgesloten.
Raar toch eigenlijk, dat je zo vastgeroest raakt aan je paard, dat je daar niets meer van ziet? Terwijl ik bij Jara direct zag dat ze haar koppie zou laten zakken als ze wat actiever ging lopen.

Zoals ik al zei: Een week met eye-openers en knappe pony's! Wat zijn we vreselijk trots op ze. Mijn vriend wordt steeds gekker op Pippa (Pippa is nogal een aparte die zich niet zomaar geeft) en Jara wordt ook steeds meer "mijn type". Jara is eigenlijk al mijn type. Hoe hardnekkig ik me er ook tegen heb verzet, ze heeft me om haar hoefje gewikkeld :D Onze twee super pony's <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:05

Leuke update! Ik lees ook mee had alleen nog nooit gereageerd :)

Misschien volgende keer beugels even aan elkaar vast maken, onder de buik door, waardoor ze wel wat klapperen maar minder heftig dan als ze los hangen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:08

Wat een update weer! Ik zit mij suf te bedenken wat het verschil is, ze reageerde bij ons heel niet op de beugels met losgooien. Enige zou kunnen western-zadel vs engels-zadel maar eigenlijk zou dat geen verschil moeten maken. Behalve dan dat western beugels wat stijver hangen denk ik, dus minder klapperen? Zijn het wel de beugels? Hoe eng ze alles ook vond, bokken zat nooit in het pakket :') .

Verder vind ik het fantastisch om te lezen hoe leuk jullie haar vinden, dat is gewoon super!!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 23:14

Het waren wel de "engelse" beugels ja :') Ze klapperden echt als een malle, ik vond het niet zo vreemd eigenlijk. Ze bokte heel even en ging toen over in galop, die hadden we nog helemaal niet gezien :') Zit er dus ook op!

Edit: Maar de wereld vergaat niet hoor, linksom of rechtsom komen we er wel!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:27

Is het niet een kwestie van gewenning? Dus haar eerst longeren en als ze ontspannen is beugels naar beneden en uitstappen. En dan als ze dat goed doet. Longeren tot ontspanning, beugels naar beneden, stukje stappen en dan overgabg draf, doet ze 2 a 3 passen goed, terug naar stap..

Verder super leuke update weer.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 00:00

Als wij soms longeren met bijzet, doen we expres de bijzet achter de singel langs, misschien dat dat een tussenstap is, dat je de beugelriem vastmaakt aan de singel, zodat alleen de beugels wat kunnen schommelen ;)

Wat leuk dat het verder zo goed gaat! :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:05

Goede update weer! :j

wat Ruitje al aangeeft, bij ons liep ze met een westernzadel waarvan de beugels gewoon los hingen. verder is onze ervaring dat je niet teveel onder de indruk moet zijn en haar aan de ene kant wel de tijd moet geven, maar aan de andere kant best even door mag pakken. Als die beugels een flapperen, dan went ze daar echt wel aan :j

Maar is het eigenlijk sowieso niet gebruikelijk om engelse beugels NIET los te laten hangen, bij wat voor paard dan ook? Die worden toch altijd opgestoken? Buiten dat ze stuiteren als een malle kunnen ze denk ook makkelijk ergens achter blijven hangen oid?

Kleine tip, probeer een onhandige actie (van wie dan ook) niet te benadrukken door erna een rustmoment in te bouwen. Wat dan misschien kan gebeuren is 'oh als je nu heel raar springt, krijg je daarna een moment voor jezelf' en dat is niet helemaal wat je wil bereiken :) Maar dat is het nadeel van internet, je weet nooit precies hoe iemand iets doet.

Wel leuk dat je meer naar haar toe aan het trekken bent :j T is ook echt een leuk paardje :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:15

In principe met beleren deed ik altijd wel beugels opgestoken bij Engels zadel, maar als dat goed gaat wil je toch stapje verder. Want idd stel je raakt je beugel eens kwijt bij een schriktreactie ofzo dan wil je niet een paard wat er in paniek vandoor vliegt. Ik deed vaak eerst al in stilstand ermee rammelen en slingeren, en oefenden ook met een stick en string met om en overheen zwabberen. Of dit ook voor Jara werkt vind ik zo vanachter een pc lastig te zeggen. Zeker omdat je aan gaf dat de stress eigenlijk pas kwam bij de draf...

Ben t wel eens met Cer dat je moet oppassen met rustmomenten in lasten.
En ook beugels er alsnog afhalen, ene kant snap ik het helemal, omdat je training toch graag positief wil afsluiten en dan stapje terug soms gewoon beter is... Andere kant, als ze link legt tussen rennen/bokken en dat dan beugels eraf gaan wil je natuurlijk weer niet...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:21

Daar moet je meestal niet al te moeilijk over doen, een keertje flink bokken geeft niets.
Je had dan beter rustig door kunnen gaan met overgangen zodat ze gemerkt had dat er niets gebeurd en uiteindelijk zelf kalmeerd.
Het mag natuurlijk geen gewoonte worden, maar een keer schrikken kan nou eenmaal gebeuren.
Let wel op dat de beugels niet tegen de ellebogen slaan, want dat doet gewoon pijn.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 17:19

Even een hele korte reactie:
Het gaat goed met Jara, maar door drukte van onze verhuizing én omdat mijn vriend zijn voet heeft gebroken staat ze een klein beetje op een laag pitje. Ik wil niet teveel met haar doen, omdat ik vind dat het een proces van mijn vriend en Jara is. Ik ben haar op dit moment vooral aan het "onderhouden" en natuurlijk pakken we af en toe wel wat nieuwe dingetjes mee om het interessant te houden.

Het longeren met beugels hebben we nog niet opnieuw gedaan. We hebben er samen goed over gesproken en hebben een plan van aanpak. Dat zal ik later nog beschrijven. Nu weer verder met uitpakken van dozen ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 23:19

Zo, hèhè, daar zijn we weer.

De voet van mijn vriend is inmiddels weer uit het gips en is weer zo goed als nieuw. Mijn vriend is nu dan ook vooral weer met Jara aan het werk.

Laatst vond ik per toeval een cross terreintje toen ik met Pippa aan het rijden was, daar zijn we een paar dagen later samen met mijn vriend en Jara aan de hand naartoe gewandeld. Het crossterreintje bestaat uit een soort van grooooote volte waarop verschillende boomstam hindernissen staan, op verschillende hoogtes en breedtes. Allemaal heel goed te doen in stap. Dus dat heeft Jara dan ook gedaan. De eerste liggende boom was wat spannend *snurk* maar na een korte inspectie bleek het wel overstapbaar. Ze heeft ook al een hupsje gemaakt over een heeeeeele brede := pony-etende hindernis. Ze kreeg steeds meer vertrouwen en ging er steeds makkelijker en soepeler overheen.
Verder hebben we alweer wat vaker gewandeld, gelongeerd in de binnen- en buitenbak, lekker gespeeld en uitgeprobeerd met honden, voetballen, ladders, plastic zakjes, pionnen, waterplassen etc. Wat denk je? Geslaagd natuurlijk. Behalve de waterplas dan :') Hopelijk loopt ze straks wel makkelijk de zee in. Pippa heeft precies hetzelfde: Een hekel aan plassen, maar de zee is tof :Y)

Jara blijft steeds rustiger onder alle omstandigheden. Als ze iets spannend vindt zoekt ze je op voor steun, maar ze wordt steeds stoerder. Gelukkig is Pippa er ook vaak als steun en toeverlaat. Al schrok Pippa laatst zich te pletter voor het eerst in drie jaar? Ik kan me de laatste keer helemaal niet meer herinneren. Er stond een beeldje van een paard in de tuin bij stal. Ik weet niet of hij er nooit had gestaan, maar ineens had ik een Fries aan mijn touw in plaats van een Tinker. Ze zette helemaal haar nek erop en ging "heel hard" lopen :') Jara was er toen gelukkig niet bij, dan had ze Pippa vast uitgelachen :P

Vaak als we samen gaan wandelen wacht ik met Pippa op het pleintje voor de stal. Als Pippa hoefgeluid hoort kijkt ze de gang in en als ze ziet dat Jara er aan komt hinnikt ze heel zacht <3 De twee dames staan ook regelmatig in de buurt van elkaar op de wei. Ook tijdens het wandelen mogen ze lekker in en op elkaar lopen zonder gemiep. Het is een heerlijk stel en ze vullen elkaar fijn aan. Ik denk dat het straks met rijden ook een goed team wordt: Pippa bomproof en Jara lekker voorwaarts.

Tot zover geen grote doorbraken, maar wel weer een sterkere band gekregen.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 00:01

Even over de beugels met longeren: wat ik deed was de beugels wel laten hangen, maar kort, zodat ze nog op je zweetblad of vlak eronder hangen. Of anders iets langer en dan met een touwtje onder de buik door aan elkaar maken zodat ze nauwelijks slingeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:43

Wat een leuke update! En wat lief dat ze het zo goed met elkaar kunnen vinden, niet onbelangrijk natuurlijk. :D

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:54

Inderdaad een leuke update!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 22:33

Voor nu even een snelle update.

Jara heeft inmiddels voor de tweede keer het zadel met klapperende beugels op gehad. We hebben nu de beugels zo kort gedaan dat ze op het zadel gingen klepperen. In stap ging alles prima, ze liep direct al heerlijk ontspannen. In draf wachtte ze een fractie van een seconde af en toen ze merkte dat de beugels gingen klapperen schoot ze er weer vandoor in galop. Zo hard dat de longeerlijn uit de handen vloog.
Nadat mijn vriend haar er weer bij had gepakt, heeft ze eerste even gestapt en toen ze ging ontspannen is ze ook al vrij snel aangespoord tot draf. Ze wachtte weer af en mijn vriend ging haar op dat moment belonen, omdat ze dus wel in draf was. Ze bleef netjes in draf, maar zat wel op het randje. Toen ze haar koppie iets liet zakken zijn we gestopt en is ze afgezadeld.

En vandaag is Jara voor het eerst mee geweest naar het strand. Ze vond het best wel spannend, maar ze was super te handelen en uiteindelijk kreeg ze zelfs interesse voor de zee. Ze is er nog niet in geweest, want mijn vriend wilde haar niet pushen.

Binnenkort een filmpje en foto!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:10

Naar het strand, wat gaaf <3

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 18:13