Paard bezichtigen; tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:47

Neem altijd iemand mee, het liefst iemand met verstand van paarden, zeker als je zelf nog geen ervaring hebt in de aankoop van een paard. Dat kan je instructie zijn (heeft de voorkeur), maar in het ergste geval desnoods ouders. Die kijken namelijk zonder emotie, op een andere manier dus, naar het paard. En dat maakt dat ze andere dingen zien, die jij in "je verliefdheid" niet (wilt) zien. Film daarnaast alles, zodat je het rustig terug kan kijken en alsnog voor kunt leggen aan iemand die er wel ervaring mee heeft.

Maak een lijst met vragen, en zorg dat je hier antwoord op krijgt.
Maak een beslissing voordat je gaat op welke punten je zeker niet overgaat tot koop (zoals bijvoorbeeld schrikachtig zijn, geen ervaring op buitenrit, geen ervaring op wedstrijd enz).

Test dingen als schrikachtigheid (als je dat belangrijk vind) ook. Rol een grote skippybal in de bak als het paard daar los in staat, en kijk hoe snel het paard (weer) rustig is, en hoe snel je het paard (aan het halster) langs de bal kan laten lopen. Dat geeft een beetje inzicht in hoe het paard uit zichzelf reageert op vreemde dingen. Dat ze schrikken is niet gek, vooral belangrijk is hoe snel ze de boel weer vertrouwen.

Als je buitenrit belangrijk vind, maak dan ook zeker een buitenrit met het paard, of loop er in ieder geval aan de hand een rondje mee buiten als een buitenrit van de eigenaar niet mag.

Als je interesse hebt, dan bel je een dag (of twee) later terug om een nieuwe kijk afspraak te maken. Daarbij neem je ZEKER iemand mee die echt verstand van paarden heeft.

Na deze afspraak, en als alles bevalt, dan maak je een afspraak om het paard te laten keuren door een dierenarts bij jou in de buurt. Paard zal dan dus op transport moeten, maar je wilt niet de DA van de verkoper, dat geeft altijd kans op een vertekend beeld. Jou DA moet immers met JOU verder, en de DA van de verkoper met de verkoper.....

Als het paard is goedgekeurd kan het bij jou blijven, anders moet het mee terug op de trailer naar de verkoper. Maak ook een afspraak wie de kosten in zo'n geval betaald voor de keuring en het vervoer.

Babbelientje

Re: Paard bezichtigen; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:56

Zelf geen ervaring met het kopen van een paard, maar wel een tip: stel open vragen. Dus niet: 'kan hij een b-proefje lopen?' Maar: 'wat kan hij op het gebied van dressuur?' en dan evt. nog sturen in de richting die jij wilt. Liegen/de zaak een beetje aandikken is met 'ja' of 'nee' namelijk veel makkelijker dan met een open, zelf geformuleerd antwoord. Succes en veel plezier!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:59

Wat een gekleurd bericht Angela. Instructeurs zijn niet heilig en ouders niet per definitie onwetend. Er zijn ouders die meer verstand hebben van paarden dan de gemiddelde instructeur.

Waar haal je een grote skippybal vandaan op de gemiddelde stal en wat zegt dat over schrikkerig zijn? Echt niets.

Iemand met verstand van paarden meenemen is een zeer goede tip, uiteraard. Lijstjes zijn een ander verhaal.

Ga altijd een tweede keer kijken en neem iemand mee met verstand, dat is de tip die ik je kan geven. We hebben er nu ook een te koop staan en ik juich dat toe omdat ik/wij heel graag willen dat het een leuke combinatie gaat worden.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:13

Er zijn al veel goede tips gegeven hier. Zelf vind ik het interessant om meer te weten van het verleden van het paard. Hoe hij gehouden is, hoe hij opgevoed en opgeleid is et cetera. Als je daar een eerlijk antwoord op krijgt, leer je veel over waar het paard vandaan komt waar je de rest van zijn leven soms antwoorden uit kan putten. Als je een antwoord krijgt dat niet helemaal lijkt te kloppen, is dat vermoeden van onoprechtheid ook goed om in je achterhoofd te knopen. Misschien is er dan iets groots/abnormaals gebeurd in het verleden van het paard waarvan de verkoper niet wil dat jij het weet.

Vraag, zodra je dit gepast acht, ook of je even alleen met het paard om mag gaan. Even alleen opzadelen of de hoeven optillen/uitkrabben, bijvoorbeeld. In mijn ervaring gedragen sommige paarden zich anders afhankelijk van of degene die hij als baasje ziet in de buurt is. Zeker wanneer je een 2de of 3de keer komt, lijkt het me niet raar om te vragen of je bepaalde alledaagse dingen met het paard mag doen om te kijken hoe jullie 1 op 1 zijn.

Verder ken ik een oude rot in het vak die altijd een bepaalde uitspraak gereed had...weet het niet meer precies, maar iets in de trand van "wat je dáár oplaadt is niet wat er hier afloopt". Alsin: wees je ervan bewust dat het paard dat je ergens koopt en op de trailer inlaadt niet meteen het paard is zoals hij bij jou op stal zal zijn. Het is hierbij de kunst om in te schatten wat wél echt bij het paard hoort zoals hij is en in welke opzichten hij nog kan veranderen doordat hij in een andere omgeving en bij een andere eigenaar terecht komt. Dat is weer iets waar paardenkenners redelijk goed in zijn. Die zien vaak vrij snel welk gedrag nu eenmaal "in" het paard zit en wat niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:18

Ik zou mijn paard niet verkopen aan iemand die een vluchtdier vast bind om te kijken wat hij doet nee, ik zou het dus zeker niet doen.
Net als een bal; mijn pony kon crossen lopen, bom proef buiten maar in en bak een bal zorgt echt wel voor de nodige rodeo.

Echt met iemand die verstand heeft van paarden gaan kijken, hem overal aanraken, poetsen, zelf zadelen, voor laten rijden, zelf rijden. Geen gekke dingen uit de kast trekken; het paard kent je niet en de kans op een giga reactie is dus groot wat heel zonde is. Kan niemand anders met veel verstand met je mee? Genoeg paardenmensen die dat best leuk vinden denk ik.
Zelf kritisch kijken naar wat je wilt, ik hoor in je bericht dat je eigenlijk een paard wil waarmee je leuk kunt springen en dan is een Fries waarschijnlijk niet wat je zoekt. Ga niet opzoek naar het uiterlijk!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:19

Als ik jullie verhalen lees heb ik het niet volgens het boekje gedaan! Hahaha
Kijken of het een beetje goed voelt en iemand meenemen die vooral eerlijk is! Zodat diegene het rationele kan zeggen tegen je. Denk dat dat wel fijn is want als het echt goed is kun jij dat niet meer!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:29

EliseXJoelle schreef:
WendyLotte schreef:
Paard vast zetten (aan touwtje dus) en weglopen.... Kijken wat tie doet.
Heeft ooit een boer aan ons laten zien, je wilt zien hoe een paard zich gedraaid. Erop zitten zal wel, je moet kijken hoe het paard zich gedaagd.
Was plaats of tuinslang ? Spuit em maar af...Kijk of tie reageert.
Loop ermee en ga vooral de weg op : komt tie je voorbij, stopt tie als jij ook stopt... enz...enz...

En een jong paard die dat alles niet gewend is en moet leren?

Toen ik de mijne kocht ben ik volledig op gevoel af gegaan. Hij trok je mee naar het gras met lopen, stil staan op de poetsplaats was moeilijk voor meneer draaikont, hoefjes afspuiten was hij niet van gecgecharmeerd en deed een piaffe.
nu bijna een jaar later zijn al deze punten opgelost. Staat braaf stil, sleurt je niet zomaar mee en laat zich gewillig wassen én zelfs de zee zijn we al in geweest! G3drag daar zegt niet alles, veel is gewenning en consequent zijn.

Ook heb ik hem niet laten voorrijden, maar met zijn toen 3 jaar bijna 4 ben ik gelijk zelf er op gegaan! Waarom? Dan weet ik hoe hij reageert. Hij voelde voor mij zo vertrouwd dat ik na het uitstappen ben gaan afafzadelen terwijl ik er op zat. Zadel is onder me vandaan gehaald en heb zelf vanaf zijn rug het hoofdstel uit gedaan.

Ik ben 3x wezen kijken. Oke eigenlijk 1x maar daarna nog 2x omdat hij pas 2 maanden later zou komen. De klik bleef!

De eerste x had ik een vriendin bij, 2e x iemand met kennis en 3e x mijn ouders :)

Ik heb niet laten keuren. En tot op de dag van vandaag geen spijt van.

De buigproef kan je ook zelf doen.

Als iemand bij mij komt kijken en zelf een buigproef wil doen krijgt hij meteen een vriendelijk maar vooral dringend verzoek om te vertrekken en niet meer terug te komen. Echt niet dat iemand anders als een dierenarts een buigproef bij mij paard doet. Weet je wel wat daar mis bij kan gaan? (en als je wilt kan je ieder paard kreupel krijgen op een buigproef)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 22:40

Ik ben bezig met een pony en ik heb gewoon van alles gevraagd.
Wat hij allemaal kon, wedstrijden, verkeersmak en hoe verkeersmak, bereden en in hoeverre bereden, of hij geschikt zou zijn voor iemand met minder ervaring in de betreffende discipline.
En bij voorwaards in hoeverre? Is het wel goed controleerbaar, en geen kop erop en gaan voorwaards?
Qua gezondheid of er speciale dingen zijn, eczeem, bevangenheid, noem maar op.
Staat het paard wat je bekijkt netjes op zijn voeten, is de beenstand goed, oogt het paard helder en fit?
Zelf heb ik ook gevraagd of de pony snel dik wordt en bijzonderheden qua voer, zodat ik voorbereidingen kan treffen voor op de wei en thuis. Als een dier gevoelig is voor bepaald voer en dat is bekend wil ik dat graag weten, dan hoef ik mijn neus niet meer te stoten.
Dat laatste is niet wat je vraagt als het niks is, maar in dit geval is het zeker wat.
Ik heb ook begrepen dat dit dier gewoon echt tijd nodig heeft gehad om te wennen bij de huidige eigenaar, dat is logisch maar wel fijn om te weten wat ik kan verwachten.

Hier ga ik op voor een tweede bezichtiging, en neem dan een bekende mee die nuchter mee kan kijken, zodat ik niks over het hoofd zie.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 23:02

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb nog even rondgeneusd en kwam bij een draver die ik al langer op het oog had. Ik heb gemaild of ik woensdag kon langskomen. Zelf ben ik nogal onervaren op dit gebied en zal dus zelf nooit een skippybal in de bak gooien of buigproeven uit gaan voeren. Voor looks ga ik over het algemeen niet, al moet ik toegeven dat ik denk ik wel met name voor het prachtige uiterlijk van die fries gevallen ben. Al zal het vast een schat van een beest zijn hoor, daar niet van. Nu eerst eens kijken of die draver wat is. Vind het wel een leuk beestje. Spreekt me erg aan en kan volgens mij wel een centimeter of 40-50 springen. Nu hoef ik zeker geen 2 meter te springen hoor, echt niet. Maar een sprongetje en lekker buiten rijden is meer mijn ding dan echt hoge dressuur.
Ik kan eventueel een andere instructrice vragen om mee te gaan, maar ik vind het toch wat kortdag om (als het woensdag doorgaat) dat haar nu nog te vragen. Instructrice die in de eerste instantie mee zou gaan wil ik het even niet aan doen om paarden mee te gaan kijken.. ;(

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 23:13

Denk er vooral aan dat 'mooie' uiterlijkheden zoals lange manen of mooie sokken bij Tinkers/Friezen vaak ook lichamelijke problemen kunnen verbloemen die je dan niet ziet omdat jij verliefd bent. Denk aan dingen als een weke rug, slechte beenstand, of mok.

Iemand meenemen die al eerder een paard heeft gekocht is daarom erg verstandig: zo iemand weet de 'valkuilen' te vermijden. Ik zou ook zeker een proefperiode aanraden: mocht een paard geheel anders zijn dan je had verwacht of gewild, dan is het handig als het paard ook weer terug kan na een week 'proberen'. Het is natuurlijk een grote aankoop, dus plots gehaaste beslissingen maken is niet verstandig. Laat je vooral niet onder druk zetten met dingen als 'Als hij nu gaat krijg je korting!' en 'Volgende week is-ie misschien weg, dus nu beslissen!'. Denk er vooral thuis nog over na en bespreek het met de persoon die met je mee was. :j

Heel veel succes en plezier ook, natuurlijk! :)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 23:24

Dankjewel! Hoe leuk een paard ook is, als iemand me onder druk gaat lopen zetten ben ik gelijk weg. Dat vind ik gewoon asociaal, zoals je zegt, het gaat om een grote aankoop en daarom vind ik ook niet dat je iemand met die keuzes moet opheujen. Inderdaad probeer ik iemand met verstand van paarden kopen mee te nemen, maar gelukkig is het geen 300km rijden dus kan ik nog wel een aantal keren komen kijken, en dan mét 'begeleider' om het zo maar te noemen. Proeftijd zou inderdaad handig zijn, maar ik zou er ook begrip voor hebben als dit niet mogelijk is.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:28

wees realistisch, waarom verkopen ze het paard?

altijd laten keuren door je eigen uitgezochte dierenarts

iemand meenemen met ervaring is erg fijn

ga een paar keer terug om te rijden op verschillende momenten en verschillende situaties. is hij buiten net zo braaf als binnen bijvoorbeeld?

ga mee met op en afzadelen. hoe is het gedrag van het paard. hoe reageert hij op het zadel. hoe zien zijn benen eruit? hoe reageert hij met poetsen?

laat ook iemand anders er even opzitten om te voelen.

ervaring leert mij dat je ook met heel iets anders thuis komt dan je zou verwachten dus zoek verschillende paarden op en zoek niet het door jezelf bedachte perfecte plaatje. een andere topper kan je misschien wel eens heel leuk verrassen :)

veel plezier en succes!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:54

De gemiddelde particuliere verkoper zal niet altijd even eerlijk zijn over de verkoop reden.

Heel vaak lees ik in advertentie's dat ze "geen klik" hebben en dat kan, in mijn ogen van alles betekenen met op nr. 1 dat ze het paard niet vertrouwen en dat zullen ze niet snel zeggen.

Reden van verkoop maakt mijns inziens ook niet uit. Gaat er om dat jij als potentiële nieuwe eigenaar een goed gevoel hebt over het paard en of het paard aan je verwachtingen voldoet. Een recreatieruiter stelt hele andere eisen aan een paard dan een ambitieuze wedstrijdruiter.

Nynke001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:57

Helemaal mee eens Percy...
dit is ook wat ik bedoel met de vraag wat is de reden van de verkoop? (echte reden)
als het echt zo'n topper is... waarom gaat hij dan toch weg? meestal zit er meer achter

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 18:59

Vergeet ook niet vooral veel plezier te hebben

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:00

Ik denk dat alles wel genoemd is , maar vergeet vooral niet om er van te genieten ;)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:03

Ik stel me nu ook open voor soorten paarden waar ik normaal niet echt voor zou kiezen. Bijvoorbeeld nooit gedacht dat ik iets met arabieren bloed leuk zo vinden met heb toch maar een mail gestuurd. Goede handelaren met paarden die in mijn prijsklasse vallen vind ik heel moeilijk te vinden. Stal Tieks lijkt me wel wat, heb daar een leuk tinker ruintje gezien. Als iemand ervaring heeft met die stal en/of nog een andere handelsstal weet dan hoor ik het graag!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:04

Zal maar niet zeggen hoe ik mijn paard gekocht heb...... (niet dat ik het iemand zal aanraden hoor), ik heb me onder druk laten zetten, ik heb niemand met kennis van paarden meegenomen, ik heb niet laten keuren en ben ook niet vaker wezen kijken/rijden....

Toch heb ik geen miskoop gedaan!

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:05

Wat ontzettend leuk!
je kan een aantal vragen stellen van waarom de verkoop, is het paard nog recent ziek geweest. Netjes op tijd bekapt en evt beslagen. Ontworming. Als het er toe doet voor jou kan je vragen of het paard verkeersmak is. Vragen of het paard gebreken heeft zoals luchtzuigen, weven, bokhoefje of etc..
Ik vroeg altijd of ik het paspoort mocht inzien. Zo kan je de entingen gemakkelijk controleren en kan je ook gemakkelijk zien hoe vaak het paard is verhuist door te kijken naar de woonplaats waar het paard toen is ge-ent.

Probeer ook iemand mee te nemen die verstand heeft van paarden, maar ook jouw rijkunsten kent. Las dat je instructrice helaas niet mee kon. Is er anders iemand anders die je mee kan nemen?

En ga vooral minimaal 2 keer kijken!

Heel veel plezier en succes!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:08

Ik heb het paard van een goede vriendin over gekocht . Ik ken haar inmiddels 6 jaar en met al die paardenpraat had ik het wel geweten als er iets mis zou zijn haha

Voor mij was het dus alleen maar proefrijden, kijken of dat ook veilig voelde.
Ik kende hem verder en oh wat vond ik hem geweldig leuk. Toen het onder het zadel ook veilig voelde (ondanks dat hij er vandoor ging etc ) hebben we hem gekocht ! Dat is nu 3 maand geleden en nogsteeds geen dag spijt van.

Ik kan je dus geen ``serieuze `` tip geven. Maar luister wel naar je gevoel. Je moet jaren met dat paard overweg kunnen. Alles wat je nu niks vind, ga je ook niet leuk vinden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:23

Als ik je zo hoor weet je nog niet goed wat je wil.
Maak daar eerst eens een lijstje van.
Want een fries, een kwpner voor een sprongetje of een draver?
Kijk wat je wil doen met je toekomstige paard
Ga aan de hand daarvan ook op zoek.
Uiterlijk is niet belangrijk jou 'eisen' wel

Vragenlijstje en open vragen stellen is heel goed.
Daar wordt je veel wijzer van.

Daarnaast alleen opstappen als je zelf een goed gevoel hebt bij het dier
Je gevoel is van groot belang

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:39

Heb je gelijk in ponyparadijs! Mijn lijstje is gewoon lekker buitenritten kunnen maken, springen (hoeft echt geen 2 meter te zijn), koel in het hoofd, lekker kunnen tutten en verkeersmak. Dat lijstje werk ik nu zorgvuldig af en daarbij kwam ik dus op een 88% arabier schimmel. Niet waar ik gewoonlijk voor zou gaan maar wie weet is er een klik.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:41

Waarom zou je gewoonlijk niet gaan voor een schimmel arabier?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 19:44

Weet ik eigenlijk niet. Niet mijn persoonlijke smaak. Ik val meer op vos en zwart, maar nogmaals; wie weet! Ze lijkt me wel een leuk peerd om mee te beginnen. Ze kan lekker springen, uren in het bos lopen en ze houdt van knuffelen. Kortom, precies wat ik in een paard zoek eigenlijk. En ook belangrijk: binnen het budget! :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-15 19:48

Zijn goede punten om eens te gaan kijken inderdaad
Ga ook gewoon bij de fries, draver en KWPNer kijken
Maar houdt je lijstje met wensen in je hoofd.