Pony zet buik uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Pony zet buik uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:36

Dan kan je dus met verlenger gaan werken of langer singelstoten aan je springzadel laten zetten.

Langere singel is niet de oplossing, want dan kom je uiteindelijk weer te hoog met aansingelen en dat kost heel veel kracht.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 19:43

Ik heb mijn paard als eens een tik verkocht in zijn buik, niet hard natuurlijk maar wel zo onverwachts dat hij zich flink rotschrok. Moet je kijken hoe hoog je de singel dan kan krijgen. Ook maak ik wel geluidjes, om af te leiden of ook om te laten schrikken. Moet wel zeggen dat ik de laatste tijd niet heb gemerkt dat hij zich ongelovelijk uitzet. Was in het begin erger.
Oh en voordat je opstapt kun je vaak ook nog wel een gaatje korter aansingelen, dan weet je zeker dat het goed zit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:53

HAR → PP

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:20

Aedema schreef:
Ik heb mijn paard als eens een tik verkocht in zijn buik, niet hard natuurlijk maar wel zo onverwachts dat hij zich flink rotschrok. Moet je kijken hoe hoog je de singel dan kan krijgen.

Dat het heb ik ook eens gedaan bij de eerste merrie van mijn moeder. Dat was ook een enorme buik bolblazer en ik was een ongeduldige 17 jarige die het wel beter wist. Die merrie heeft me toen vol in mij rug gebeten. Dat werd een blauwe plek ter grootte van een kippenei met 2 tandafdrukken. Ik heb de merrie toen niet gestraft, ik vond het toch wel mijn eigen schuld.

Gewoon singel beiden kanten het loste gaatje, stukje lopen gaatje strakker. Weer stukje lopen, weer een gaatje. Neem rustig de tijd, en de singel hoeft niet super strak, er mogen een paar vingers tussen passen.

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:29

Voorbeen optillen en dan op eerste gaatje zetten.
Daarna met tussenpozen verder aansingelen. Opletten dat er geen velletjes tussen of klem zitten. Beloon na iedere gaatje strakker ( brokje ). Loop een stukje tussen de gaatjes strakker doen.

Opblazen is een teken van zadel/ singeldwang óf geen zin hebben in de arbeid. In alle gevallen zit/ gaat er iets fout. In het opzadelen, passen van zadel, te snel of ruw zijn. Geen plezier in zijn werk. Het paard op zijn donder geven werkt averechts. Geduld en aftasten wáár het probleem nu exact zit. Succes!

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:30

SindyKaya schreef:
Die is er niet.. Paarden doen dit van nature en ken geen 1 paard die dit niet doet :)

Mijn pony doet het niet :)

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:34

KellyDV schreef:
SindyKaya schreef:
Die is er niet.. Paarden doen dit van nature en ken geen 1 paard die dit niet doet :)

Mijn pony doet het niet :)

SindyKaya je begeeft je dan toch echt in de verkeerde kringen! Een paard behoort dit gedrag niet te vertonen! Fout van de mens!

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:44

ariatje schreef:
Voorbeen optillen en dan op eerste gaatje zetten.
Daarna met tussenpozen verder aansingelen. Opletten dat er geen velletjes tussen of klem zitten. Beloon na iedere gaatje strakker ( brokje ). Loop een stukje tussen de gaatjes strakker doen.

Opblazen is een teken van zadel/ singeldwang óf geen zin hebben in de arbeid. In alle gevallen zit/ gaat er iets fout. In het opzadelen, passen van zadel, te snel of ruw zijn. Geen plezier in zijn werk. Het paard op zijn donder geven werkt averechts. Geduld en aftasten wáár het probleem nu exact zit. Succes!

Ja als het iets lichamelijks is moet je hem natuurlijk niet straffen, maar op mijn oude manege waren zat pony's die bij de beginners wel hun buik uitzetten maar bij de instructrice niet en die ging er ook niet tegen tekeer. Ik bedoelde in iedergeval ook niet dat TS moet gaan schreeuwen of slaan maar meer assertiever over komen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 03:44

Sinds dat ik boomloos ben gaan rijden is het wel minder geworden bij die van mij, maar heb mezelf ook gewoon aangeleerd om in etappes aan te singelen.

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 08:56

Hij zal het waarschijnlijk niet prettig vinden het aansingelen en daarom blaast hij zich zo op. Maar als ik op vreemd terrein ben is er niks aan de hand en het zadel wordt regelmatig nagekeken. Het is wel apart dat zodra hij op het eerste gaatje zit en ik singel hem een paar minuten weer aan er geen opgeblazen buik komt :? Ik probeer wel eens te kriebelen onder zijn buik maar heb niet altijd de juiste plek. Bedankt voor het meedenken allemaal! Dat van het been naar voren doen heb ik nog niet van gehoord dus dat ga ik vandaag maar eens uitproberen!
Hij doet het trouwens ook met het dressuurzadel erop. Ik singel gaatje voor gaatje aan maar het gebeurd vaak dat als ik eraf stap dat mijn vuist ertussen past (ik stap minimaal 3x af voordat ik echt kan gaan rijden om aan te singelen :( )

celestus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:50

Misschien een keertje aan de andere kant beginnen met aansingelen? Dat ie dit misschien niet aan ziet komen? Succes!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 22:06

SindyKaya schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Ik ken er 3 die zich niet opblazen. Ze staan hier op stal. Opblazen doen ze om zich schrap te zetten. Mijn pony deed dit altijd. Hij heeft nu sinds 5 jaar een goed passend zadel en hij doet het niet meer.

Paarden doen niks zonder reden. Ze denken niet als mensen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 05:12

idefix4 schreef:
SindyKaya schreef:

Dat ben ik niet met je eens. Ik ken er 3 die zich niet opblazen. Ze staan hier op stal. Opblazen doen ze om zich schrap te zetten. Mijn pony deed dit altijd. Hij heeft nu sinds 5 jaar een goed passend zadel en hij doet het niet meer.

Paarden doen niks zonder reden. Ze denken niet als mensen.

Dat jij er 3 kent betekend niet dat ik ze ook direct moet kennen ;)