Dit leer je dan op stage... verschrikkelijk!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:53

Het is moeilijk om te oordelen of dit een verkeerde aanpak is. In mijn ogen is het dit niet, maar ik weet niet hoe vaak en hoe streng en wat het paard exact aan het doen was om te spreken van een goede of verkeerde aanpak.. Als een paard gaat "hangen" op het bit om op die manier onder het werk uit te komen, lijkt het me niet verkeerd om met een kort "rukje" op 1 teugel hem terug tot de orde te roepen.. Op voorwaarde dat je daarna direct beloond en de volgende keer met een zachte hand opnieuw vraagt.. Soms mag je gewoon wat strenger zijn om hem iets duidelijk te maken.. Daar mishandel je echt geen paard mee. Grenzen bepalen is ook vertrouwen geven..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 12:58

een ruk in de mond is gewoon not-done, onder geen enkel voorwensel!

Hafje81

Re: Dit leer je dan op stage... verschrikkelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:01

je hebt een "ruk en een "ruk he. Je kan een ruk geven dat je hoofdstel omgekeerd zit, maar dit is meer het "schrikeffect"..

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:04

Hafje81 schreef:
Het is moeilijk om te oordelen of dit een verkeerde aanpak is. In mijn ogen is het dit niet, maar ik weet niet hoe vaak en hoe streng en wat het paard exact aan het doen was om te spreken van een goede of verkeerde aanpak.. Als een paard gaat "hangen" op het bit om op die manier onder het werk uit te komen, lijkt het me niet verkeerd om met een kort "rukje" op 1 teugel hem terug tot de orde te roepen.. Op voorwaarde dat je daarna direct beloond en de volgende keer met een zachte hand opnieuw vraagt.. Soms mag je gewoon wat strenger zijn om hem iets duidelijk te maken.. Daar mishandel je echt geen paard mee. Grenzen bepalen is ook vertrouwen geven..

Wat is er mis met je paard gewoon naar voren rijden? Geloof me ik ken genoeg 'hangers' en zo'n ruk(je) werkt echt niet op de lange termijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:08

Hafje81 schreef:
je hebt een "ruk en een "ruk he. Je kan een ruk geven dat je hoofdstel omgekeerd zit, maar dit is meer het "schrikeffect"..

En waarom zou je willen dat een paard maar ook een klein beetje schrik zou hebben van het bit dat in zijn mond zit? ... die moet hij toch juist aannemen?
Als paard hangt op het bit of vasthoudt... dan houdt hij vast in heel zijn lijf... en moet je gaan rijden ipv gaan rukken en plukken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:44

Een rukje??

Wat dacht je van been?! Zodat ze stoppen met hangen en hun hoofd weer gaan dragen??

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:50

Joolien schreef:
jenoes schreef:
ik ken deze manier van aanpak, het doel is om een soort van schrikreactie te creëren waardoor het paard loslaat. Niks mis mee, zie het meer als korte harde ophouding. Reden om beide teugels in een hand te nemen is om te zorgen dat de druk over het gehele bit verdeeld is. Waarschijnlijk is het maximaal 3x (mits correct uitgevoerd) nodig om het te leren loslaten (associatie wet van de dieren: Bit vastpakken is pijnlijk) Beter nu wat straf afleren, dan dat hij over een poosje nog sterker is en niet meer te rijden. Overigens kan een paardenmond meer hebben dan wij zelf denken (en willen toepassen).
Jij omschrijft het hier als 'ruk' dat komt op mij over alsof je met je hele gewicht eraan gaat hangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zoals ik zojuist omschreef. 'een korte harde ophouding' strenger dan enkel je hand sluiten (wat in een normale ophouding zou moeten resulteren). Mijn paard kan heel goed het bit aan de binnenkant vastpakken (wordt steeds minder). Als hij dit doet is het ook tijdens het rijden 1 of 2x een scherpe ophouding met enkel de binnenhand en het is klaar en hij laat los. Ik zie het meer als aanmoediging, "laat maar los, ontspan en vertrouw op mij". Het klinkt heel naar, maar het effect zal daar zijn en dan is deze korte 'ruk' een stuk minder schadelijk dan een paard dat ALLES vastzet. (want het is niet alleen het bit dat hij vastpakt... ook zijn hoofd, hals en rug zet een paard op zo'n moment vast. Hij ontspant niet.)

Ik snap dit nog steeds niet, want ik wil juist dat het paard leert vertrouwen op de hand, zoals jij het uitlegt klinkt het heel leuk, maar lijkt me niet logisch. Een paard houd namelijk niet vast in de mond, maar eigenlijk in het hele lijf. Je moet dus het lijf aanpakken. en niet die mond.

Hoe kun je dat niet snappen Jolien?! Jij weet toch zoveel van paarden af 8)7 Het is net met kinderen die sloffen, en hun voeten niet willen optillen. Je slaat dan met een stok tegen hun schenen aan zodat ze leren hun benen op te tillen. Daar is niks ergs aan, gaat om het schrik effect.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 13:52

Benfan: :Y)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:06

Maar wat was er nu gaande? Met 2 handen aan 1 teugel of met 1 hand aan 2 teugels?

De eerste zou men kunnen gebruiken bij bijv. Een noodstop tijdens t rijden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:10

Tja...4 jarig paard..eventing....onervaren....rukken in de mond....allemaal dingen die niet zo horen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:10

Het klinkt mij meer in de oren dat dit het aanleren van de one rein stop is.

Nogmaals mijn vraag aan ts, heb jij de les gezien waarin dit werd geadviseerd of heb je het ook maar van horen zeggen van de onervaren ruiter?
In het laatste geval kan hoeft het verhaal natuurlijk geen waarheid te zijn. ;)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:21

Benfan schreef:
Hoe kun je dat niet snappen Jolien?! Jij weet toch zoveel van paarden af 8)7 Het is net met kinderen die sloffen, en hun voeten niet willen optillen. Je slaat dan met een stok tegen hun schenen aan zodat ze leren hun benen op te tillen. Daar is niks ergs aan, gaat om het schrik effect.

Ja die schenen van die kinderen van tegenwoordig kunnen veel meer hebben dan wij denken... :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:23

Halve topic staat vol pennyreacties. Je weet gewoon niet wat er aan de hand was en wat het dier deed.
Ik heb er ook weleens eentje gehad die een loopje nam met de huidige amazone, die gooide zijn hoofd erop en ging rennen/stieren. Die kreeg je dus echt niet meer stil. Bij die heb 2 x inderdaad de binnenteugel gepakt met 2 handen en hem stil getrokken en daarna heeft de pony het nooit meer gedaan.
Fijn dat iedereen het kan oplossen door klopjes en suikerklontjes maar soms is de realiteit iets ingewikkelder en gevaarlijk dan de penny of de ponyclub.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:27

Bokt ten top <3

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:35

Suzanne F. schreef:
Halve topic staat vol pennyreacties. Je weet gewoon niet wat er aan de hand was en wat het dier deed.
Ik heb er ook weleens eentje gehad die een loopje nam met de huidige amazone, die gooide zijn hoofd erop en ging rennen/stieren. Die kreeg je dus echt niet meer stil. Bij die heb 2 x inderdaad de binnenteugel gepakt met 2 handen en hem stil getrokken en daarna heeft de pony het nooit meer gedaan.
Fijn dat iedereen het kan oplossen door klopjes en suikerklontjes maar soms is de realiteit iets ingewikkelder en gevaarlijk dan de penny of de ponyclub.

De situatie wordt niet geschetst door TS, alsof het een rijtechnisch iets is. Niet een paard wat "stout" is en gecorrigeerd moet worden.
paarden die hangen op het bit, al dan niet aan 1 kant. doen dat niet omdat ze zin hebben de ruiter te treiteren. Die proberen het zichzelf inderdaad makkelijk te maken. niet omdat ze lui zijn of geen zin in het werk. maar omdat dat de makkelijkste weg is. Aan jou als ruiter de taak om het paard sterk en recht te maken. Zodat hij niet meer hoeft te hangen. Nee joh, geef het paard de schuld en snok een keer in die bakkes. Kan zeker geen kwaad! Zucht....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:39

Benfan schreef:

:') ik zou gelijk een honkbal knuppel pakken..

maar een keer heel hard BOEEEEEEEEE achter zo'n sloffer roepen en daarna, als het kind opstaat en het bloed van de steeds dikker worden de lip veegt, uitleggen dat als ze niet zo hadden lopen sloffen ze nu niet een tand door de lip gevallen waren, daar zie ik dan wat minder bezwaar in :')

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:45

Ailill schreef:
Bokt ten top <3

"I'm just here to read the comments." :Y)

Serieus, ik ga me echt niet mengen in de discussie, ik vond bovenstaande commentaar gewoon te leuk om niet te reageren.

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:56

Ik vind het geen goede manier zoals ts het beschrijft. Maar zoal meerdere zeggen de situatie kan er natuurlijk wel naar geweest zijn,( alleen wanneer het paard aan de ren is gegaan bit vast pakt en niet meer te stoppen is) daarbij is mijn mening van jonge paarden rijden is een paard snapt je meest van de keren nog niet, en elk paard zal de makkelijkste weg kiezen. Als ruiter moet je daar rustig proberen mee om te gaan, en niet dezelfde fout maken als je paard. Paard pakt bit vast grootste fout is als de ruiter dit ook doet, zorgen dat het paard niet meer nodig vind om het bit vast te pakken. Geef hem geen steun, geef hem niks om aan vast te pakken... En natuurlijk zoals overal al word gezegd van achter naar voren rijden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 14:56

Suzanne F. schreef:

Dan heb je het over een paard dat een loopje neemt. Een paard wat gewoon vast pakt gaat gewoon iets fout tijdens het rijden.
Dan straf je hem dus voor de ruiter z'n onkunde om hem los te rijden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 19:10

Moderatoropmerking:
Enkele bovenstaande reacties gaan off topic. Hierbij het verzoek om on topic te reageren. Alvast bedankt!

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:20

funnyhorses schreef:
Maar wat was er nu gaande? Met 2 handen aan 1 teugel of met 1 hand aan 2 teugels?

De eerste zou men kunnen gebruiken bij bijv. Een noodstop tijdens t rijden.

Ze moest met 2 handen aan 1 teugel een ruk (met haar woorden een serieuze snok geven)zodat het paard het bit zou loslaten.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 19:27

Ik was niet bij die les aanwezig, maar kan mij niet voorstellen dat ze dit zou verzinnen en zou ook niet weten hoe ze op het idee zou komen. Ze vond het zelf verschrikkelijk om te doen. En ergens wel logisch dat je gewoon probeert te doen wat de instructeur je zegt.

En dit paard is Super braaf al helemaal voor z'n leeftijd. Ik heb er zelf al eens mee gereden (10min) en hij hangt nogal en is niet zo zacht in z'n mond. Jammer voor zo'n jong paard. Maar Rome was ook niet in 1 dag gebouwd toch?

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 21:43

Nee Rome was er niet in 1 dag. En op deze manier zal het voor dit paard ook nog lang niet gebouwd worden...
Ik vind het overkomen alsof het paard de schuldige is. Die hangt, dus gaan we em vertellen dat ie dat niet moet doen. Nou ja vertellen, we eisen het gewoon met harde hand. Een jong paard is nog slap en niet in balans. Gek he dat die dan hangt???

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:21

Arm peerd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 23:31

Niemand weet wat er precies gebeurd is, hoe het paard voelt of wat de desbetreffende instructeur daadwerkelijk heeft gezegd.

Topic met te weinig feiten om waarde te hebben voor bokt.