Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Hafje81 schreef:Het is moeilijk om te oordelen of dit een verkeerde aanpak is. In mijn ogen is het dit niet, maar ik weet niet hoe vaak en hoe streng en wat het paard exact aan het doen was om te spreken van een goede of verkeerde aanpak.. Als een paard gaat "hangen" op het bit om op die manier onder het werk uit te komen, lijkt het me niet verkeerd om met een kort "rukje" op 1 teugel hem terug tot de orde te roepen.. Op voorwaarde dat je daarna direct beloond en de volgende keer met een zachte hand opnieuw vraagt.. Soms mag je gewoon wat strenger zijn om hem iets duidelijk te maken.. Daar mishandel je echt geen paard mee. Grenzen bepalen is ook vertrouwen geven..
Hafje81 schreef:je hebt een "ruk en een "ruk he. Je kan een ruk geven dat je hoofdstel omgekeerd zit, maar dit is meer het "schrikeffect"..
Joolien schreef:jenoes schreef:ik ken deze manier van aanpak, het doel is om een soort van schrikreactie te creëren waardoor het paard loslaat. Niks mis mee, zie het meer als korte harde ophouding. Reden om beide teugels in een hand te nemen is om te zorgen dat de druk over het gehele bit verdeeld is. Waarschijnlijk is het maximaal 3x (mits correct uitgevoerd) nodig om het te leren loslaten (associatie wet van de dieren: Bit vastpakken is pijnlijk) Beter nu wat straf afleren, dan dat hij over een poosje nog sterker is en niet meer te rijden. Overigens kan een paardenmond meer hebben dan wij zelf denken (en willen toepassen).
Jij omschrijft het hier als 'ruk' dat komt op mij over alsof je met je hele gewicht eraan gaat hangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zoals ik zojuist omschreef. 'een korte harde ophouding' strenger dan enkel je hand sluiten (wat in een normale ophouding zou moeten resulteren). Mijn paard kan heel goed het bit aan de binnenkant vastpakken (wordt steeds minder). Als hij dit doet is het ook tijdens het rijden 1 of 2x een scherpe ophouding met enkel de binnenhand en het is klaar en hij laat los. Ik zie het meer als aanmoediging, "laat maar los, ontspan en vertrouw op mij". Het klinkt heel naar, maar het effect zal daar zijn en dan is deze korte 'ruk' een stuk minder schadelijk dan een paard dat ALLES vastzet. (want het is niet alleen het bit dat hij vastpakt... ook zijn hoofd, hals en rug zet een paard op zo'n moment vast. Hij ontspant niet.)
Ik snap dit nog steeds niet, want ik wil juist dat het paard leert vertrouwen op de hand, zoals jij het uitlegt klinkt het heel leuk, maar lijkt me niet logisch. Een paard houd namelijk niet vast in de mond, maar eigenlijk in het hele lijf. Je moet dus het lijf aanpakken. en niet die mond.
Benfan schreef:Hoe kun je dat niet snappen Jolien?! Jij weet toch zoveel van paarden afHet is net met kinderen die sloffen, en hun voeten niet willen optillen. Je slaat dan met een stok tegen hun schenen aan zodat ze leren hun benen op te tillen. Daar is niks ergs aan, gaat om het schrik effect.
Suzanne F. schreef:Halve topic staat vol pennyreacties. Je weet gewoon niet wat er aan de hand was en wat het dier deed.
Ik heb er ook weleens eentje gehad die een loopje nam met de huidige amazone, die gooide zijn hoofd erop en ging rennen/stieren. Die kreeg je dus echt niet meer stil. Bij die heb 2 x inderdaad de binnenteugel gepakt met 2 handen en hem stil getrokken en daarna heeft de pony het nooit meer gedaan.
Fijn dat iedereen het kan oplossen door klopjes en suikerklontjes maar soms is de realiteit iets ingewikkelder en gevaarlijk dan de penny of de ponyclub.
Benfan schreef:Hoe kun je dat niet snappen Jolien?! Jij weet toch zoveel van paarden afHet is net met kinderen die sloffen, en hun voeten niet willen optillen. Je slaat dan met een stok tegen hun schenen aan zodat ze leren hun benen op te tillen. Daar is niks ergs aan, gaat om het schrik effect.
Suzanne F. schreef:Halve topic staat vol pennyreacties. Je weet gewoon niet wat er aan de hand was en wat het dier deed.
Ik heb er ook weleens eentje gehad die een loopje nam met de huidige amazone, die gooide zijn hoofd erop en ging rennen/stieren. Die kreeg je dus echt niet meer stil. Bij die heb 2 x inderdaad de binnenteugel gepakt met 2 handen en hem stil getrokken en daarna heeft de pony het nooit meer gedaan.
Fijn dat iedereen het kan oplossen door klopjes en suikerklontjes maar soms is de realiteit iets ingewikkelder en gevaarlijk dan de penny of de ponyclub.