Dilemma: doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loraine1985

Re: Dilemma: doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:11

ha, ik wilde perse geen arabier.... en heb nu een quarab lopen... Gelukkig heeft ze veel meer trekjes van de quarterkant... Maar... ik heb geen seconde getwijfeld.. ik wist vanaf het moment dat ik haar zag, dat ze het was voor mij... en binnen 3 minuten rijden was ik er uit..... <3 Gaia was en is het voor mij...

Zet alles even goed op een rijtje, stel je wat negatiever in (helpt altijd bij mij om wat realistischer te blijven) en ga dan proefrijden.. Ben kritisch naar jezelf...

Anyways, veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:11

Je kan nog zo hard op zoek zijn naar een bepaald paard... Als je met zo'n grote glimlach op de een zit kan je daar toch genoeg uit opmaken? Goed dat je nog een keer gaat rijden, als je er weer zo blij van wordt zou ik het gewoon doen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:22

TAO → PP

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:31

M springen bij de paarden? Dat is een parcours van 1.20m op paardenafstanden. Wordt moeilijk met een haf.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:14

Ik mag nu nog wel bij de pony's starten, maar over 1.5 jaar niet meer, dus dan zou ik wel graag doorrijden bij de paarden. Mocht het dan een niveau lager uitpakken, is dat ook geen probleem. Ik ben net weer wezen proefrijden en eigenlijk weer heel tevreden. De twijfel is er alleen nog steeds. Ik kijk ondertussen gewoon door, maar stel dat ik hem zou willen, moet ik ook niet te lang afwachten. Ik vind het wel een heel fijne pony, maar of hij aan mijn verwachtingen blijft voldoen is de vraag. Dat is natuurlijk bij ieder paard zo, maar voor mijn gevoel neem ik zo wel een extra risico

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:42

Ik denk dat je voor je zelf moet uitmaken of je meer dressuur en spring of dat je meer recreatie wil rijden. Ik heb een haflinger merrie, ze is 1.44. Ik rij alleen recreatie al zou ze ontzettend geschikt zijn voor de cross. Ze vind springen geweldig en is super wendbaar omdat ze niet zo groot is en geen tank. Alleen doe ik het dus niet, omdat ik niet durf haha. Ik zou m goed uitproberen met alles. Dus ook een sprongetje doen en ook buiten uitproberen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:46

Ik zou proef gaan rijden op een ander wel sporttype pony.. Kijk wat je gevoel dan zegt.. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:48

Als jij echt serieus verder wilt in de dressuur sport dan moet je geen Haflinger gaan aanschaffen..

Klinkt misschien heel cru maar zo is het wel. Ze komen in beweging en souplesse te kort. Je zult daar voor toch een meer atletisch paard nodig hebben.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:49

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:50

Als jij van plan bent om naast recreatief rijden ook wat serieuzer de sport in wil gaan zou ik eerlijk gezegd niet voor een haflinger gaan. Tuurlijk, er zijn hafjes die wedstrijden lopen maar deze beestjes zijn er nou eenmaal niet ideaal voor. Daarom zou ik uitkijken naar een ander ras want dit paard zal echt niet de enige zijn waarmee je een klik gaat voelen. Nu ben je heel enthousiast, maar als je het later moeilijk gaat krijgen met wedstrijden ga je misschien spijt krijgen.
Dus ik zou zeggen kijk nog een tijdje verder, er zijn genoeg leuke paarden die wel goed bij je wensen past :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:52

Geryon schreef:
M springen bij de paarden? Dat is een parcours van 1.20m op paardenafstanden. Wordt moeilijk met een haf.

Dat wordt moeilijk met bijna alle pony's... dus of TS nou een haf van 1.45 koopt of een sportpony.. een M parcours op paardenafstand is dan echt wel pittig.

TS, als het goed voelt en je hebt wel beetje ambitie maar niet overdreven en vooral gericht op heel veel plezier met je pony is een haflinger waar je een klik mee hebt een prima keuze.

Als je een sportpony koopt... rijd je je ook niet zomaar zonder problemen je wedstrijden... bij paardrijden zal je altijd tegen iets aanlopen... maar als je hele goede maatjes met je pony bent en plezier kan houden... dan kan je al die andere dingen ook aan.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:58

Afbeelding
Heb in het verleden met m'n oude type Haflinger een parcour van 1.30 gesprongen . Dus ze kunnen het wel.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:05

@myk_en_shant, dat is wel stoer :) Heb ook het idee dat de hoogte in parcours voor beetje fanatieke haflinger niet het probleem is maar juist de afstand tussen de sprongen... daar moeten ze dan wel heel handig in zijn zowel paard als ruiter... (en die heb je er vast ook wel tussen zitten)
Meeste haflingers die ik ken zijn bloedfanatiek en hebben veel humor.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:06

Tja, hoe allround wil je een paard hebben. Ik heb een Haflinger van nu 8 jaar. Zelf gekocht toen ze 2 jaar was en ook zelf beleerd. Inmiddels hebben we bijna de punten voor het Z binnen en met springwedstrijden worden mijn barrage tegenstanders werkelijk zenuwachtig, want mijn Haf is juist erg wendbaar en wint geregeld. Ook loopt ze voor de koets, vindt crossen geweldig, 200% betrouwbaar in de omgang voor jong en oud.
Ik zou het wel weten als je aan geeft een klik te hebben met deze Haflinger. Wat je misschien kunt doen is vragen naar de afstammeling. Daar kun je ook al veel informatie vandaan halen over het gebruik.

En ja, ik heb ook "gewone" paarden en daar rijd ik net zo graag op, maar mijn Haflinger doet niet voor hen onder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:07

Er worden sinds kort ook ponyspringwedstrijden voor 18+ georganiseerd, dus mogelijkheden die je haf aan zal kunnen zijn er wel. Als deze pony zo goed voelt zeg ik opladen en meenemen, je doet veel meer met je pony dan enkel wedstrijden rijden. Als je van de dagelijkse omgang en rijden niet kan genieten dan zijn de wedstrijdprestaties lang niet zo belangrijk meer.

1e prio moet zijn en blijven : "Paardrijden is LEUK!". Rest is bonus, anders is de motivatie foetsie en komt er van je wensen nu ook weinig terecht.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:10

Ik heb het even snel doorgelezen dus weet niet of het al eens is gezegd, maar zou je hem met een bepaalde proeftijd kunnen kopen?
Dat je zegt dat je het eigenlijk wel wil maar toch twijfelt, dat je hem neemt met een proeftijd van bijvoorbeeld 2 weken om te ontdekken of je hem wil of toch besluit dat je hem niet wil, en dat als je hem dan toch niet wil hij binnen 2 weken weer terug is en jij je geld weer terug krijgt. Hierbij wel duidelijk zijn in de afspraken zodat er geen misverstanden ontstaan, want ik denk dat dit ideaal voor jou is. Is toch net wat meer dan een aantal keer proefrijden.

Mijn ervaring zegt wel dat haffies erg allround kunnen zijn, en met de goede training ver kunnen komen. Ze zijn meer dan dat hun licht lompe uiterlijk laten zien :D
Maar als ik jou was had ik het al geweten. Als je eenmaal een klik hebt met een paard zit je wel goed, ook al gooit het je vooraf gedachte plannen misschien overhoop.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:15

Een haflinger kan je nog best wel versteld doen staan daarvan. Kan je hem niet op proef krijgen zodat je even aan kan kijken of je echt een klik hebt met het dier. Je hoort heel vaak dat je met een paard thuis komt wat in eerste instantie niet de bedoeling was.
Het gaat erom dat je er plezier in hebt

edit: ik heb alleen je OP gelezen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:20

@TS: je moet gewoon goed nadenken en even wat afstand nemen. Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat iemand een volledig ander paard kocht dan ze eigenlijk zocht. Wel precies tegengesteld aan jouw verhaal: recreatieruiter die een echt sportpaard kocht...
Na een half jaar heeft ze hem toch weer verkocht. Achteraf zei ze: 't Was net of ik verliefd was op een hele foute jongen. In het begin zie je alleen de mooie jongen en praat je alles goed, maar na een tijdje word je wakker en zie je opeens dat je eigenlijk heel wat anders zocht.
Sterkte er mee! Geen makkelijke beslissing - maar er zijn veel paarden in NL, dus ook als dit 'em niet wordt vind je vast een paard dat bij je past.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:26

Kies wijs, jij bent de enigste die dat kan.
Heb je echte sport ambities, heb je gewoon ik wil fijn rijden met mijn maatje ambities, of gecombineerde?

Ik ging voor een KWPN of AV, kwam thuis met een fjord, nooit spijt van gehad.
Ging vervolgens weer voor een sportpaard, uiteindelijk geswitched naar een knabstrupper, geen spijt van gehad.
En ik ben echt wel een wedstrijd ruiter, maar ambities zijn aangepast aan het paard en het paard aan mijn ambities :D durf ook te beweren dat als ik thuis was gekomen met wel een sportpaard dat deze ook soort van hetzelfde zou zijn geworden als mijn huidige paarden, dus in mijn geval maakt het niet uit.
(vind mezelf recreatie ruiter, die toevallig ook nog fanatiek traint en wedstrijden rijdt in diverse disciplines)

Bedenk wel voor je hem koopt wat je echt wilt, mits goed doordacht kan je zowel van een haflinger of een sportpaard genieten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:28

Evelijn schreef:
Geryon schreef:

Dat wordt moeilijk met bijna alle pony's... dus of TS nou een haf van 1.45 koopt of een sportpony.. een M parcours op paardenafstand is dan echt wel pittig.

TS, als het goed voelt en je hebt wel beetje ambitie maar niet overdreven en vooral gericht op heel veel plezier met je pony is een haflinger waar je een klik mee hebt een prima keuze.

Als je een sportpony koopt... rijd je je ook niet zomaar zonder problemen je wedstrijden... bij paardrijden zal je altijd tegen iets aanlopen... maar als je hele goede maatjes met je pony bent en plezier kan houden... dan kan je al die andere dingen ook aan.

Zeker, maar met een sportpony kan je wel wat meer omdat daar vaak meer in zit om te gebruiken. Een haflinger doet het 'wel oké' in de dressuur en springsport, hij komt mee, maar het is verre van wauw door dressuur- en springogen bekeken. Volgens mij twijfelt TS daar om, anders zou ze denk ik niet twijfelen over de haflinger, want ze weet al dat ie wel gaat kunnen wat zij wil. Maar hoé speelt voor sommigen ook mee.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:34

Naast een goede springer was ze ook ontzettend goed in afstanden leggen in een best hoog tempo. Een rit van 15 km met 17 km p uur afleggen.
Rengallop was in d'r jongere jaren minimaal 35 / 40 km pu.
Dressuur was ze ook redelijk in, we reden op L niveau onderlinge wedstrijden.
Maar voornamelijk maakten we het bos onveilig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 22:36

Evelijn schreef:
@myk_en_shant, dat is wel stoer :) Heb ook het idee dat de hoogte in parcours voor beetje fanatieke haflinger niet het probleem is maar juist de afstand tussen de sprongen... daar moeten ze dan wel heel handig in zijn zowel paard als ruiter... (en die heb je er vast ook wel tussen zitten)
Meeste haflingers die ik ken zijn bloedfanatiek en hebben veel humor.

Afstanden tussen de hindernissen is idd erg passen en meten, maar dat leer je snel genoeg aanvoelen.