Geen plezier meer in rijden (moeilijk paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amiigo

Re: Geen plezier meer in rijden (moeilijk paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:33

Kun je niet vaker gaan rijden? Of voordat je gaat rijden eens flink longeren? Mijn merrie (ja merrie weer :D ) is ook enorm energiek en ik merk enorm veel verschil als ik regelmatig (voor het rijden) longeer. Even lekker de kop leeg maken zonder aan dat ding te denken op d'r rug :))

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:44

....ik rijd ook een ingewikkelde merrie!
(En op zich is het geen toeval denk ik: merries leren veulens 'hoe je paard moet zijn', zijn de kuddeleiders. Bij knullen is het vooral 'wie van ons twee is het beste hengst? ' en als je je paard (m) daarin weet te overtuigen ben je klaar.)

Ik zoek het vooral in oefeningen om spanning af te voeren. Ik vind 'tteam' van Linda Tellington een heerlijke bron. Tijdens het poetsen eens een been of staart draaien, de beroemde 'touches' die je kunt afsluiten met zelf eens diep zuchten, tijdens het instappen (of vlak voor het opstijgen te voet) een labyrint lopen, rijden met kaptoom, trainingsbit, 'the promise of engagement band' (bij mij op stal bekend als de cadeau verpakking ;) ), de 'balansteugel' - en er zijn nog meer opties.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:47

Volg.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:54

Bar schreef:
Oh wat herkenbaar. Dit kon over mijn merrie gaan. Ik rij haar niet zelf, mijn zoon rijdt haar.

Hij heeft al meerdere malen overwogen om het op te geven.
Maar ja, eigen fokproduct en zelfs geboren zien worden. Dat verkoop je toch niet gauw.
En ook, paard met zoveel karakter is ook niet makkelijk te verkopen.

Bij haar zit het probleem vooral in het springen. Op een goede dag springt ze alles en op een slechte dag stopt ze overal voor.
Ze is inmiddels 8 en begint wel eindelijk volwassen te worden Concentratie wordt beter en dressuurmatig gaat ze gelukkig nu goed vooruit.
Het springen laten we maar even zitten. Hij hoopt nu wat vooruit te komen in de dressuur.

Het is ook nog eens een echte merrie met heftige hengstigheden.

Een kennis van mij had ook een probleem met de merrie, maar tegenwoordig kan je je merrie laten steleriseren. Dat schijnt echt te werken

En toch zijn we gek op haar.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:56

Tegenwoordig kan je ook je merrie laten steleriseren.
Dat schijnt wel te werken.
Misschien het proberen waard om er eens informatie over in te winnen

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 23:07

Ik zie dat de tip net al is gegeven maar ook ik kan longeren voor het rijden aanraden. Eventjes de spanning er uit en zonder ruiter los werken.
Voor mij werkte dat erg goed (bij een ruin) en gebruik het soms nog wel eens wanneer ik zie dat hij zich strak houd.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:17

Ik vind het het eigenlijk toch wel apart dat bijna alles merries zijn en buiten rijden en springen wel leuk vinden.
dit heeft mijn merrie ook, zolang ik niet teveel vraag en lekker met haar wat doe springen is ze een heel ander paard. Maar zodra ik ga dressuren in de bak dan slaat alles om. Terwijl ze in de hand weer geweldig braaf is

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:29

Heei,
ik heb ook een vrij moeilijke pony. Hij is snel stijf en heeft een eigenwil. Hij vind aan dressuur niks aan en vind het moeilijk. Ik heb een hele tijd niks gedaan aan het dressuur matige..... ging gewoon door de bak hobbelen want dat vond ik leuk. Nu heb ik een instructeur gevonden die zich aan ons aanpast. En niet anders om. :) ik raad je vooral aan om eens lekker een tijd niet te rijden of alleen de bosseb in te gaan. Doe dan niks van de dressuur mee pakken. Anders vind je het op buitenrit meschien ook weer minder leuk. Ga lekker longeren met een hulpteugel en zorg voor ontspanning.
succes Ts!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:33

Merel; Bijzet stiek bij gespannen paard vind ik een slechte gewoonte;) Dat is symptoom bestrijding inplaats van oplossen en je dwingt ze met spanning in een bepaalde houding..krijg je schade van in hals omdat ze met een reden gespannen zijn vaak. Dus zou dat zeker niet opvolgen!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 12:06

Bedankt weer voor de reacties, er zijn er toch best veel die zo'n eigenzinnige merrie rijden!

Ik moet er soms ook wel om lachen, ze is echt een portret :+ .

Vaker rijden gaat mij niet lukken, omdat ik een vrij druk leven heb, maar even longeren voor het rijden ga ik zeker proberen.

Ik ga deze week ook eens balkjes lopen en een klein sprongetje neerzetten, even de knop om bij beiden. Vanavond heb ik les en dan wil ik mijn probleem ook bespreken, ben benieuwd wat mijn instructeur zegt.

Zijn er ook mensen die de dressuur nu maar helemaal in de ijskast hebben gezet omdat jullie paard zo moeilijk is?

PS ik ben al een stuk minder 'down' dan gister, ik zag het toen echt even niet meer zitten. Dank jullie +:)+

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:27

Ik ben even helemaal gestopt maar dat komt ook omdat mijn paard geblesseerd is. Maar ik denk dat het ook wel even goed is om er even uit te liggen zodat we hierna weer met volle moed verder kunnen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:31

Het is dat ik mijn paard gezond en recht houd met dressuur te rijden dat ik het niet opgeef. Hij gaat graag in het bos maar dan valt er ook geen dressuuroefening uit te rijden en daar wil ik me in het bos ook niet mee bezighouden. Helaas wordt hij dus van enkel bosritten vrij scheef wat erg nefast is voor zijn hoefkatrolonsteking. Daarom trainen we door.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:31

Selka schreef:
Maar waarom moet je dressuurmatig in de bak rijden? Is dat omdat jij het leuk vindt of moet het echt?

Kun je niet overstappen naar iets wat jullie beiden leuk vinden?

Dit dus.. Niet elk paard vindt het werken in de vak leuk..
Mijn paard doet zich alle moeite voor me in de bak.. Maar na een paar dagen dressuren in de bak, moet hij ECHT iets anders doen, want dan is er ook met hem geen land meer te bezeilen..

Hij houdt heel erg van afwisseling..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:32

Vwb dressuur in de ijskast - ja en nee.
Een paard sterk maken zodat ze mij goed kan dragen, soepel en graag ook aan de hulpen, "dat neem ik altijd mee".
Maar het is wel gebeurd dat ik als gewetensvol dressuurruiter met een halster en een touwtje eraan buiten reed, weken achtereen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:37

Jeetje ik vind dat je al hartstikke lang volhoudt! Je komt heel betrokken en welwillend over. Zou je niet alleen 2x per week het bos in kunnen gaan voor een periode?

Ik heb hetzelfde idee gehad met mijn eigen paard (zij was niet moeilijk maar ik had een moeilijke weg gekozen namelijk dressuur wedstrijden met een fjord.. Maar ik wilde altijd winnen en dat alles perfect was). Ik had na 4 jaar ook geen plezier meer in 't rijden en heb haar uiteindelijk verkocht. Nu heb ik een bomproof pony waar ik enkel mee buitenrij en lange ritten mee maak. Ben heel gelukkig met mijn keuze maar het was echt heel moeilijk.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:37

Kostolany schreef:
Merel; Bijzet stiek bij gespannen paard vind ik een slechte gewoonte;) Dat is symptoom bestrijding inplaats van oplossen en je dwingt ze met spanning in een bepaalde houding..krijg je schade van in hals omdat ze met een reden gespannen zijn vaak. Dus zou dat zeker niet opvolgen!

Dat hangt er bij iedere bijzetteugel vanaf hoe strak je hem zet! Als ik mijn merrie dwing met haar hoofd laag te lopen dan gaat ze zich verzetten. Als zij tegen een stukje druk aanloopt als zij wil sterrenkijken dan gaat ze veel makkelijker laag ontspannen...

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:34

Ik ga mee in wat merel al zei: probeer eens een week lang eerst op te warmen aan de longe. Niet perse gelijk aan de bijzet, maar eerst even laten rennen en doen. Als de spanning weg is bijzetje er aan, en na een kwartier oid gaan rijden.

Heb namelijk het zelfde gehad met mijn merrie, en dit heeft ons - nadat ze helemaal na gekeken was- erg goed geholpen. Verschil van dag en nacht én mijn plezier is terug. Succes er mee! :(:)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 19:58

Gister met mijn instructeur overlegd, hij dacht gelukkig meteen mee! Hij geeft ook springles, is zelf vroeger z springen geweest en we gaan nu ook springlessen inplannen. Hij zei dat hij bewondering had voor mijn geduld met haar.

Hij heeft het gister in de les voor ons vervolgens iets rustiger opgebouwd. In het begin was madame echt heel erg vervelend en gespannen. Continu willen uitbreken en afgeleid, maar op het eind liep ze dan uiteindelijk heerlijk ontspannen, zocht ze zelf mijn hand op en hadden we een stabiele aanleuning.
Ik was zo blij, dit is mijn doel. Gewoon een ontspannen paard die mijn hand opzoekt.
Zo zou ik graag altijd willen rijden...zo hoort paardrijden te zijn!
Heb haar echt de hemel in geprezen!

Morgen ga ik even ter afwisseling balkjes met haar lopen en dan zondag de benen strekken in het bos. Even iets anders doen en gewoon lol hebben met elkaar.

Ik geef de moed nog niet op :)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:14

Ik heb geleerd de volgende vraag te stellen: waarom nu? Wat is er gebeurd dat je na vijf jaar alsnog de handdoek in de ring wil gooien? Met andere , je houdt het al vijf jaar vol, wat is er veranderd? Daarnaast, wat is dat harde werken voor jou precies? Luistert ze niet? Moet je je hulpen steeds herhalen? Vraag je jezelf tot slot af wat in welke behoefte paardrijden voor jou voldoet. En vraag je je af of dit paard hierin voorziet. En zo niet, of er iets aan de situatie is te veranderen is zodat het meer aan je wensen voldoet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:03

laetitia schreef:
In het begin was madame echt heel erg vervelend en gespannen. Continu willen uitbreken en afgeleid, maar op het eind liep ze dan uiteindelijk heerlijk ontspannen, zocht ze zelf mijn hand op en hadden we een stabiele aanleuning.

maar HOE heb je dit dan bereikt? Daar ben ik benieuwd naar..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:24

Ja, dit herken ik heel goed!
Zelf heb ik ook een heel sensibel paard, en het is een ruin!
Het voordeel voor mij is, dat ik hem bij huis heb staan en ik daar kan rijden in mijn (kleine) bak, dan is hij superbraaf en op het moment de enige mogelijkheid ontspannen te rijden, maar die is helaas niet altijd goed te rijden in de winter.
Nu rij ik dan regelmatig in een andere bak verderop, dan is hij totaal van slag en valt er niet normaal te rijden, maar ik blijf volhouden en het gaat steeds een klein stapje vooruit.
Buiten rijden is ook een probleem, blijven we ook stug volhouden en daar komt ook heeel langzaam verbetering in. (ik zeg altijd, elk jaar een meter erbij...) :')
Sinds kort fiets ik met hem, dat gaat bijzonder goed!
Maar nu moet ik zeggen dat ik al heel veel ervaring had en dat helpt natuurlijk, ook zie ik het nog steeds als een uitdaging. (al wordt ik soms ook wel moedeloos hoor, als hij zich nog steeds zo druk maakt na al die tijd)
Maar als ik thuis niet normaal had kunnen rijden, dan weet ik niet of ik het zo lang had volgehouden.
In ieder geval ben ik van mening dat het toch telkens een klein stukje verbetering in komt en ik blijf dan ook stug volhouden.
Ik heb ook al al heel veel bereikt, qua vertrouwen en er zijn veel dingen al overwonnen, zoals zwemmen, hij was in het begin doodsbang voor water, nu krijg ik hem overal in.

Goed van je, dat je de moed nog niet opgeeft, kijk naar de dingen die wel al verbeterd zijn!
En alles wat je hebt bereikt, geeft wel ontzettend veel voldoening. :))

laurawxll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 10:33

Ik heb een ruin (!) die vroeger heel intensief dressuurmatig gereden is. Hij kan alle oefeningen van Grand Prix niveau, als hij daar zin in heeft ...

Toen hij op zijn twaalfde verkocht werd als gezinspaard is hij eigenlijk nooit meer echt doorgereden, de laatste 2 jaar voor ik hem kreeg was hij eigenlijk verwaarloosd, stond gewoon op de wei en kreeg geen aandacht meer.

Nu is hij 21, terug fit en energiek, en ben al een dik jaar bezig met trainen. Ik hou van dat paard: van zijn moeilijke karakter, zijn temperament, zijn koppigheid en arrogantie. Maar pff, gisteren heb ik weer afgezien. Net wanneer je denkt dat er progressie is, gaat het de volgende training weer helemaal mis. Het duurt een halfuur vooraleer hij zijn aanleuning vindt en ik mooi kan rijden. Telkens wanneer ik een les plan, hoop ik dat hij een goede dag zal hebben ... Ik weet dat hij het kan, er zijn momenten waarop hij prachtig loopt, subliem zelfs, maar dat houden we dan slechts een paar seconden vol. Ik ben steeds op zoek naar ritme en balans maar het paard is zo groot (1m80) en krachtig dat hij zijn hoofd gwn in de lucht gooit en alles weigert. Soms denk ik dat hij mij gewoon niet vertrouwt, door alles wat voorgaande ruiters met hem uitgespookt hebben. Hij is heel sensibel en erg dominant tegelijkertijd. Zo'n moeilijke combinatie ... hoe harder en strenger ik word, hoe meer hij weigert. Nu, net zoals bij jou, na 40min 'struggelen' kan ik hem echt rijden. Maar omdat ik altijd positief wil eindigen, wil ik hem dan ook niet meer verder forceren, uit schrik dat hij weer gaat tegenstribbelen en we weer vanaf nul kunnen beginnen.

Ik heb al andere professionele ruiters op hem laten rijden. En hij kan het, dat weten we allemaal, maar het is verschrikkelijk moeilijk om het eruit te krijgen en het dan ook nog een paar minuten vol te houden.

Ik heb al aan alles gedacht: heeft hij pijn? is hij bang van mijn handen? heeft het met zijn voeding te maken?

Hij heeft spat, maar de dierenarts raadt net aan om veel te bewegen. Hij is nog niet klaar om op pensioen te gaan, dan wordt hij helemaal gek. Als ik hem een week rust geef omdat ik op vakantie ben, weet hij geen weg met zijn energie. En we gaan vaak op strandwandeling, met zijn benen in de zee (schijnt heel gezond te zijn) en dan gaat alles prima. Maar zodra ik echt wil 'rijden' in de bak, is het een gevecht. Ik dacht vroeger ook dat ik goed kon rijden, kreeg toen les op een dressuurpaard dat alles deed wat ik van hem vroeg, maar mijn huidige ruin brengt me wel weer met mijn voeten op de grond!

Ik hou me vast aan die momenten waarop ik de harmonie tussen ons beide voel, en ik denk soms terug aan de tijd dat ik hem net reed ... we konden niet eens op wandeling omdat hij plots gewoon stopte en weer helemaal trg naar huis liep. Ik kon niets met hem aanvangen. Nu kan ik hem ten minste mooi laten lopen en het gewicht op zijn achterhand zetten (na 20min, soms 40min) maar ok ... Ik hou van dat paard, hoewel hij overal een mening over lijkt te hebben. Ik denk dat we aangetrokken worden tot de paarden waaraan we ons kunnen spiegelen. En ja hoor ... qua karakter liggen we niet ver van elkaar.

Nuno Oliveira (de meester van de klassieke dressuur) zei ooit:
"Great horses are not often easy horses. They have big egos and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and reveal the brilliance of their equine partners."

Geduld, doorzettingsvermogen en leergierigheid brengen je het allerverst! Hou er aub niet mee op *\o/*

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 11:09

Ook voor mij heel herkenbaar, al kon mijn paard er echt niets aan doen. Ze heeft jaren geleden een trauma opgelopen wat gewoon enorm veel impact heeft gehad. Ik heb haar na 7 jaar geduld, doorzetten maar ook zeker tranen met tuiten, nu echt als normaal paard onder het zadel. Maar de enorm lange weg hier naar toe..

En ik had er inderdaad ook echt geen lol meer in. Ik was alleen maar aan het oplossen in plaats van gewoon zelf lekker te kunnen rijden.

Uiteindelijk is al mijn moeite enorm beloond hoor, maar ik heb me soms zo depri gevoeld.